Indian Pacific Wheel Race, 2017 [Avbrutet] 2018 års upplaga pågår!

GoranS sa:
ohellstrom sa:
Han har nu 7 mil till Cooma där han gissningsvis behöver skaffa mat. De har cyklat ett långt stycke utan några speciellt bra provianteringsmöjligheter (natt till på köpet).

Börjar lura på hur mycket mer Allegaert kommer sova... gissar på en lur till, men det börjar luta åt att den inte blir speciellt lång alls.

Har ingen aning hur det är att ha cyklat så där långt med så lite sömn och hur han känner sig, men att köra närmare två dygn med bara en lur när han cyklat i närmare två veckor med kraftigt sömnunderskott låter som ett riskmoment i sig. Vet inte hur mkt mer det ger att sova, låt säga, tre timmar än att bara ta en timme i detta läge, men om han vill borde han ha råd med lite mer än en lur (om man med det menar något på <=1h) då han ju nu har en buffert ner till Hall.

De här typerna är ju inte som folk är mest ;)

Förvisso inte. Dock finns det för alla en gräns hur lite man kan sova utan att det totalt sett påverkar dels prestationen och dels riskerna för att något inträffar. Den första tror jag att de som rutinerade långdistanscyklister har relativt bra koll på. Riskbiten är jag inte lika säker på. Och jag inbillar mig att man inte gör sitt bästa jobb för att analysera och värdera risker när man cyklat med ett rejält sömnunderskott i närmare två veckor. Snarare antar jag att man då går på någon slags ryggradsreflexer och de misstänker jag för dessa åkare väldigt tydligt säger "sitt på cykeln så många timmar per dag som möjligt". Att då ta beslutet att sova några timmar extra för att minska risken för att något ska inträffa orsakat av "slö skalle" är nog inte det lättaste.

Nu ska jag inte babbla mer om sömnbristproblematiken i denna tråd. Jag vet att vi har lite olika syn på det, vilket också är en bidragande orsak till att du är långdistanscyklist på riktigt medan jag nöjer mig med att fascineras (och lite skrämmas) över vad dessa människor förmår och förmår att utsätta sig för.

Ah, jag har heller aldrig provat att cykla i två veckor.

Allegaert har hursomhelst kört som ett djur medan jag sov. Svårt att se hur han ska kunna slarva bort detta.

ST gör att du i alla fall i mina ögon kvalar in som långdistanscyklist! Att köra det på fyra+ dygn är bortom min begreppsvärld.

Sammanställning av läget efter att Allegaert lagt i överväxeln och klämt i med i runda slängar 50 mil senaste dygnet inklusive en del klättrande.
 1) -1, 5045 km, -5 km, Allegaert
 2) +1, -183 km, +183 km, Hall
 3) +0, -377 km, +171 km, Hammond (etta i damklassen)
 4) +0, -513 km, +244 km, Edel
 5) -1, -575 km, +216 km, Rayemaekers
 6) -2, -612 km, +152 km, Hunter
 7) +2, -643 km, +324 km, Harding
 8) -1, -770 km, +172 km, Streich
 9) -2, -823 km, +178 km, Ligt
10) +0, -906 km, +300 km, Bernardi (tvåa i damklassen)
11) -1, -1194 km, +260 km, Shell
12) -1, -1229 km, +258 km, Jeffries
13) -1, -1250 km, +226 km, Edwards
14) -1, -1362 km, +290 km, Hart
15) -1, -1473 km, +352 km, Bobbink
16) -1, -1528 km, +394 km, Dunne (trea i damklassen)
17) -1, -1531 km, +385 km, Proud
18) -2, -1594 km, +275 km, Voutzali (fyra i damklassen)
19) +0, -1594 km, +275 km, Bennett
20) ??, -1672 km, ??????, Skewes
:
23) -1, -1830 km km, +283 km, Rhino
:
33) -5, -2224 km, +253 km, Cycling Maven

Noterbart är att Luke som i går morse låg sjua verkar ha brutit loppet efter 4295 km. Ska tydligen bero på sjukdom enligt officiella twitterkontot. Surt att behöva bryta med bara slutspurten (=mindre än en PBP) kvar.

Vidare kvittrande:

* Dunne (16:e plats och trea i damklassen) ska ha brutit p.g.a. utmattning.
* Mike Hall did roughly 350km through the hills yesterday with no resupply. Could this come back to haunt him today?
* PING! @AllegaertK on the move again and past Cooma - looks like he had a little break in there somewhere #IPWR

Slutligen kan Skogling glädjas åt ett kraftigt placeringsmässigt avancemang för hans favorit. Dock ska noteras att två andra cyklister hunnit lika långt som han, så han ligger snarast på delad 33:e plats med två andra.

Allegaert på väg ut ur Canberra. Bör vara ca trettio mil kvar tills passage av dina föräldrar nu, kitzblitz. Och bara en hårsmån över en 40-milare till mål.

En uppdatering på hur långt cyklisterna hunnit. Inom parentes anges antalet av dessa som har brutit (eller som jag utgår från har brutit):
 1 ( 0), >500 mil
 4 ( 0), >450 mil
11 ( 1), >400 mil
18 ( 2), >350 mil
32 ( 2), >300 mil
45 ( 3), >250 mil
47 ( 5), >200 mil
57 (12), >150 mil
61 (16), >100 mil
66 (21), > 50 mil
70 (25), > 0 mil

Eller om man vänder lite på det och tittar på hur många som brutit i varje intervall:
4 ( 0), 0-50 mil
5 ( 0), 50-100 mil
4 ( 0), 100-150 mil
7 ( 3), 150-200 mil
2 ( 3), 200-250 mil
1 (15), 250-300 mil
0 (29), 300-350 mil
1 (35), 350-400 mil
1 (41), 400-450 mil
0 (45), 450-500 mil
0 (45), >500 mil

Antalet inom parentes är hur många som fortfarande inte nått den övre gränsen av intervallet, d.v.s. som är potentiella framtida brytare i det intervallet.

Fjärdebrunn sa:
Vilken rackarrökare av belgaren!

Var hämtar man sådan kraft på tredje veckan av dagliga 40-milare?

Tredje? Han är "bara" inne på dag 13 ännu (start var 06.00 lokal tid, lördag för snart två veckor sedan). I princip håller jag dock med att det är imponerande att kunna "växla upp" efter så lång tid.

Allegaert på väg ner mot Bungendore och med en potentiell vy i stil med:
Capture.PNG

Antingen shoppar Allegaert loss/äter i Bungendore eller så har han tagit en liten tupplur (eller så är det seg trackeruppdatering). Ingen uppdatering på snart en timme hur som helst. Hall har dock 17 mil fram så det är ingen direkt fara på taket för belgaren.

Juju tuggar på bra och kommer troligen ta sig förbi Paul Ardill om inte alltför lång tid, vilket då skulle innebära att hon inte längre är sist på vägen av de fortsatt aktiva.

GoranS sa:
Antingen shoppar Allegaert loss/äter i Bungendore eller så har han tagit en liten tupplur (eller så är det seg trackeruppdatering). Ingen uppdatering på snart en timme hur som helst. Hall har dock 17 mil fram så det är ingen direkt fara på taket för belgaren.
Med tanke på hur lite det är kvar borde han klara sig med tupplurar.

Han har kört 1,5 dygn med, vad jag förstår, ingen sömn alternativt en inte alltför lång tupplur och det efter 12 dagar med sömnunderskott. Möjligt att han kommer att köra med bara tupplurar, men jag säger inte att han borde klara det. Är trots allt 36 mil kvar.

Han har dock en ny registrering nu, så han kan hur som helst inte haft någon längre sömn i Bungendore.

Hammond tycks ge sig i kast med bergen nu. Det blir en lång natt däruppe.

Hall håller lite paus i Cooma.

Siste man i loppet är Paul Ardill. Han har hunnit 1981 km på 13 dagar. Med den takten skulle det ta honom ca 36 dagar att ta sig till målet.

Ardill är förvisso inte sist i loppet genom att Juju fortfarande är 66 km bakom, men hon jag skulle kunna tänka mig att hon passerar honom imorgon. Sen finns ett visst frågetecken kring Christie Hamilton som ligger mellan de två. Hon har dock inte rört på sig under hela dagen, så jag befarar att hon brutit.

Om man tittar framåt så har Ardill 52 mil fram till närmast framförvarande. Om de fortsätter i samma takt som nu kommer det att ta Ardill mer än en vecka att komma i mål från det att näst sista åkare går i mål (givet att Hamilton faktiskt brutit).

Ah, då borde hon nästan kunna stöta på Ardill imorgon. De är bara 3 km ifrån varandra och hon är strax bakom.

Meh..då var det ingen skivbroms den här gången heller. Hur ska vi stoppa vansinnet om det aldrig är skivbromsarnas fel.

UCI jobbar just nu hårt på en ny wombatregel. Det ryktas att det hela kommer att mynna ut i ett protokoll som arrangörerna av tävlingar måste följa och som ska säkerställa att wombater inte ska kunna komma inom 150 meter från cyklisterna. Detta både för wombaternas och cyklisternas säkerhet.

Hall har nu stått stilla i tre timmar igen. Allegaert (mer än) antyder i facebookintervjun att Hall under gårdagen pressade sig långt förbi vad som var förnuftigt och "borde veta bättre".

ohellstrom sa:

Nej, hon har egentligen inte kommit nånstans sen jag skrev detta så det blev uppenbarligen en paus innan hon startar klättringen. Det sägs vara ett tufft stycke och vädret är inte heller på topp vad jag förstår.

Edel tycks hålla motsvarande paus så marginalen ner till 4:e plats är mer eller mindre intakt.

Är det någon som vet hur mycket cykelstrulet har påverkat Hall?
Hade han kunnat hota på riktigt om den fungerat felfritt och varit ordentligt inkörd innan start?

Har inte uppfattat att han haft något strul, har du mer info om detta?

Som jag förstod det har han valt för tunga växlar, 36 eller 39 fram och bara 25 bak...

ohellstrom sa:
ohellstrom sa:

Nej, hon har egentligen inte kommit nånstans sen jag skrev detta så det blev uppenbarligen en paus innan hon startar klättringen. Det sägs vara ett tufft stycke och vädret är inte heller på topp vad jag förstår.

Edel tycks hålla motsvarande paus så marginalen ner till 4:e plats är mer eller mindre intakt.

Ok, NU är hon på väg. Tur att hon läser vad vi skriver ;)

Det går inte fort för Allegaert nu, 11 km på 1h 20 min, men han verkar ha kommit framåt lite i taget.

GoranS sa:
Det går inte fort för Allegaert nu, 11 km på 1h 20 min, men han verkar ha kommit framåt lite i taget.

Bara tre mil sen han höll paus i Bungendore, så man tycker att han borde vara klar att åka... han kanske faktiskt har nåt strul med sin cykel?

ohellstrom sa:

Som jag förstod det har han valt för tunga växlar, 36 eller 39 fram och bara 25 bak...

När insåg han detta? Var det i bergen efter Melbourne eller tidigare. Han har ju trots allt passerat några större städer det måste finnas cykelaffärer som åtminstone snabbt kan byta en kassett till ngt med 28.

GoranS sa:
ohellstrom sa:

När insåg han detta? Var det i bergen efter Melbourne eller tidigare. Han har ju trots allt passerat några större städer det måste finnas cykelaffärer som åtminstone snabbt kan byta en kassett till ngt med 28.

Det var igår jag hörde i nåt videoklipp (jag är dock osäker på om det var filmat igår eller i tisdags) att han tyckte det saknades några hack. Så han har isåfall lämnat Melbourne med full tro på sin utrustning och sen fått ångra sig.

Ska man nu materialnörda lite här kan jag inte begripa hur man på den nivån kan komma till start med "fel" utväxling. Han har rimligen haft full frihet att välja både vevparti och kassett... varför nån i det läget INTE väljer 34-28 (eller motsvarande, Jesse Carlsson körde t.ex. med 1x11 med 44t fram, dock med stor kassett) känns underligt.

Angående cykel strulet.

Sen försöker jag hitta en bild där han justerar sadeln eller nått och det står något i stil med ...Dont buy a bike 7 days before...

Håller med. Han borde känna sin kapacitet rätt väl och rutten är känd och jag misstänker att det för de backar som är värda att nämna finns höjdprofiler tillgängliga som gör att han har all data han skulle behöva. Det enda jag möjligen skulle kunna tänka mig är om han börjat få så ont någonstans att han inte kan cykla som normalt. Jag skulle t.ex. behöva ha lägre växel om jag av någon anledning inte skulle kunna stå upp i brantare backar.

Chapter 2 sa:
Angående cykel strulet.

Sen försöker jag hitta en bild där han justerar sadeln eller nått och det står något i stil med ...Dont buy a bike 7 days before...

Tack.

Hmm... man får dock anta att han haft möjlighet att pumpa däcken och sätta i eventuella lösa sladdar för ganska längesen då detta drama tycks ha utspelat sig kort efter passering av Adelaide.

^^Ja säkert är det inget strul nu. Me jag tänker att det kanske har kostat tid i ett tidigare skede av racet och sedan energi för att ta igen den förlorade tiden och forcerat lite för hårt. Och att det nu i detta skede av racet visar sig mer tydligt.

Det var därför jag undrade om han hade haft en chans på segern utan dessa problem.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp