Indian Pacific Wheel Race, 2017 [Avbrutet] 2018 års upplaga pågår!

Skogling sa:
Han klagade på sin syn på FB. "Synen är körd".

Obehaglig kommentar från honom. Det är inget man bör lyfta fram i marknadsföringen av nästa sömnlösa Bike Packing.

edit: stavning

Senast ändrad:
Nej, usch... men tänker ju på de gånger man själv vinglat ut i körbanan... kommer det en bil just då så är det slut, även om han gett aldrig så stor marginal. Jag har dock inga uppgifter omkring vad som verkligen hände, mer än att olyckan skedde medan det ännu var mörkt.

Kollade vägsträckan på streetview - ser inte alls trevlig ut. Nån slags motortrafikled med väldigt sparsam vägren. Hastighetsbegränsningen är, enligt australisk kollega, normalt 100km/h på en sådan väg.

Lokalpressen skriver iallafall:

http://www.canberratimes.com.au/spo...ndian-pacific-wheel-race-20170330-gvaj79.html

Skogling sa:
Han klagade på sin syn på FB. "Synen är körd".

Undrar om Mike helt enkelt vinglat ut i gatan framför en bil? Sömnbrist pajar människor...

Visst blev hans synproblem väldigt påtagliga. Att spekulera om de var orsak till olyckan tycker jag inte är rätt. Se t ex expressens uppslag http://www.expressen.se/sport/cyklistikonen-dod--blev-pakord-av-bil/

Viktigt att inte överföra bilisternas ansvar på cyklisterna per automatik.

Vi får vänta på utredningen.

Väldigt tragiskt, tankarna går till anhöriga, vänner och arrangör/deltagare.
Utan att peka på ngt specifikt så har vissa arrangemang lite onödigt lågt säkerhetstänk. Visst är det häftigt när cyklisten förväntas hitta "egen" rutt osv men vissa sorters sträckor borde strykas/förbjudas/regleras ffa när loppen innebär att cyklisterna lockas till att köra med grav sömnbrist.
All heder till ACP som förlängt maxtiden för SR600 från 50 till 60h.

nieves sa:
Väldigt tragiskt, tankarna går till anhöriga, vänner och arrangör/deltagare.
Utan att peka på ngt specifikt så har vissa arrangemang lite onödigt lågt säkerhetstänk. Visst är det häftigt när cyklisten förväntas hitta "egen" rutt osv men vissa sorters sträckor borde strykas/förbjudas/regleras ffa när loppen innebär att cyklisterna lockas till att köra med grav sömnbrist.
All heder till ACP som förlängt maxtiden för SR600 från 50 till 60h.

Den typen av vägar Hall cyklade på när det tragiska hände bör en cyklist undvika av säkerhetsskäl i alla sammanhang. Under denna tävling var rutten bestämd av arrangören (till skillnad från under Transcontinental Race). Jag har fått intrycket av att arrangören har gjort väldigt mycket för deltagarnas bästa, t ex att lägga rutten på mindre trafikerade vägar men att detta parti inte gick att undvika utan många extramil.

Jag vet inte om jag kikade fel när jag tittade på vägen som hastigast i morse, men jag tyckte inte den såg extremt farlig ut. Sen avgörs ju mkt av trafikmängd och hur medtrafikanterna uppför dig och det går inte att avgöra utifrån lite bilder.

Oavsett så känns det bara tråkigt att en människa har dött på detta sätt.

Jag vet att det inte är ett race längre. Men det finns fortfarande ganska gott om folk som tuggar på där ute... för sin egen skull, för Mike Halls skull och av de sedvanliga svårförklarliga skälen. Snart har de varit ute i tre veckor. Det har inte blivit lättare bara för att klockan stoppats.

De två sista ute på banan (iallafall med påslagen tracker), Caveman Chris och Anders Peterson, befinner sig i Sydney och har under två mil kvar till operahuset.

De har alltså hållit på i en dryg månad. Det är ett stort jävla land att korsa för sitt höga nöjes skull...

Intervju med Lochie Kavanagh http://www.bicyclingaustralia.com.a...heel-race-rider-and-completely-new-to-cycling

--

Lochie: “When I turned up on that first day and told them I’d only been riding a couple of months they all laughed at me.”

Bicycling Australia: “Sorry Lochie, how many months have you been riding?”

“Just a few,” he continued.
“Actually - I started riding after I signed up for the race. I’d never even ridden - I didn't know how to clip my cleats in, I didn't even have cycling shoes at the time,” he said with a laugh.

Imponerande att han orkade genomföra det. Sen är jag inte helt såld på idén att genomföra saker med så lite förberedelser som möjligt. Mer imponerad av de som gjort hemläxan och sen genomför loppet på ett bra sätt.

Ja, han är det. Kiwin hängde på inte så långt efter ett tag, men avståndet ökar. Grymt kul att följa!

Nu blir det sådär pirrigt igen när de närmar sig trakterna och vägar jag har cyklat.

Har inte kollat ett tag och nu är The Dark Night i mål och Abdullah har många mil kvar. Vad har hänt med honom? Eller cyklar han tillbaka till västkusten igen?

Ser ut som The Dark Night inte följt bansträckningen.
Skrmklipp.JPG

Spacekitty sa:
GoranS sa:

Lite konstnärlig frihet kan väl tillåtas eftersom det bara är en "ride" utan tävlingsmoment.

Han följer en rutt någon cyklade typ för 70 år sedan och tog något slags rekord på. Ungefär 80 mil kortare.
Abdullah tar hem det här. Vilken maskin!

Spacekitty sa:
GoranS sa:

Lite konstnärlig frihet kan väl tillåtas eftersom det bara är en "ride" utan tävlingsmoment.
Går förstås att göra som man vill. I min värld har dock personen inte genomfört loppet. Svenska motionslopp på cykel har väl fortfarande officiellt sett inget tävlingsmoment, men jag tror att få skulle ha ansett att man cyklat VR om man rullade runt i Motala någon timme och sen tog sig till målet.

Spacekitty sa:
Det är ingen tävling längre.

Det framkommer av mitt inlägg för att bumpa den här tråden till 2018 så det har jag ganska bra koll på. Jag anser fortfarande (som de flesta andra) att Abdullah vinner om han kommer först (exkluderat tdk som tar en annan väg) till operahuset. För er som har tråkigt eller vill ha info om vad som händer så är det ipwr dot watchers group på Facebook som gäller.

GoranS sa:
Spacekitty sa:
GoranS sa:

Går förstås att göra som man vill. I min värld har dock personen inte genomfört loppet. Svenska motionslopp på cykel har väl fortfarande officiellt sett inget tävlingsmoment, men jag tror att få skulle ha ansett att man cyklat VR om man rullade runt i Motala någon timme och sen tog sig till målet.

+1. 800km år inte "konstnärlig frihet", däremot gör han en grymt bra insats. Kolla hans strava.

Haha, helt otroligt ändrad bana för TDK :-) Lite kul med hans nick och hans plan ändå... Men självklart är det då maskinen Abdullah som "vinner".

Många vägar att cykla genom Australien på.

Abdullah, vilken man! Verkar ganska djup... Hoppas det går bra i Amerika för han.

PS. Ipwr 2019 har startat. :D

Who is in for 2020? IPWR is on again.

I was hit by a car a few weeks before 2017 edition so didnt train at all. I started on the first day but I knew in the first 10km my injuries would not hold up. I still pushed on for a day and tried to be hopeful but had to pull the pin that afternoon. Ive already ridden across Australia solo and unsupported before so know 1000% what is involved.

One of the vegan guys I coached up from day 1 did a really good time in 2018 and then won the Trans Am ride. He is also a high carb vegan with epic tattoos on his shoulders of rice and sugar haha.

You guys should consider coming to IPWR 2020! :)

Tillbaka
Topp