[info] Long, low and slack. LLS

Kung Stalle

Aktiv medlem
Information:

I alla de trådar där det efterfrågas LLS-cyklar så vill man egentligen inte ha cyklar som är LLS.

Meddelas endast på detta vis.

Stalle

Tveksamt. Stallets finska pinne är visserligen väldigt lång, men den är väl inte speciellt flack, dessutom är den hög. Jag gissar att Stalle syftar på att blivande fetto-cyklister som ska cykla rådjursstig ska välja bättre hoj för ändamålet.

Näe, man måste väl köra von Steinhausen-downhill för att long low and slack ska vara nåt att hänga i granen.
Å det är ju inte så vanligt med såna sträckor i Hellas eller Götlaborgsskogen trots allt.

Santa HT CC har bara 503 mm reach i största storlek, Pole 535 mm. Vad bra, då skulle jag klara mig 30 mm kortare stam, alltså 15 mm om jag hade köpt en Pole, vilket för övrigt betyder no, no på Estniska :)

Men det blir svårare att hitta en så kort negativ stam som kompenserar för Pole's groteskt höga styrrör på 135 mm i alla storlekar, jmf. med låga Hightower som har mer normala 90 mm (S) till 130 mm (XXL).

Senast ändrad:
Pole är lite balla ändå, modigt/smart att vara annorlunda och tillföra något nytt. Själv är jag för "feg" för att öka hjulbasen med 10 cm, vore kul att testa hur det känns, men tror inte att det är något för mig och min snälla/mesiga cykling. Därmed inte sagt att det är perfekt för andra.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Lite kul att min Bird som var lite läskigt lång när jag köpte den för två år sen gått och blivit mellanmjölk redan :-)

Dags att byta så att du är cutting edge igen?
Nä. Fortfarande löjligt nöjd med den. Jobbar på att köra av den och kanske tvingas få den nya modellen på garantin eller nåt :-P

Vad är låg?
Är det en absolut siffra, eller en kvot av stack vs reach, eller hjulbas?
Om man är en jättelång person och cyklar på en halvhög cykel, är den låg då, eller är man dömd till att vara omodern?

Dags för en "Visa din låga cykel lutat mot tumstock 2018"?

Edit: Eller är det bara BB-höjden som dikterar om något är "lågt" ?

Senast ändrad:
erik h sa:
Näe, man måste väl köra von Steinhausen-downhill för att long low and slack ska vara nåt att hänga i granen.
Å det är ju inte så vanligt med såna sträckor i Hellas eller Götlaborgsskogen trots allt.

Har inget överhuvudtaget att tillföra i ämnet (verkar rimligt, det är ju ändå happymtb vi har att göra med), mer än att jag fullkomligt Ä-L-S-K-A-R referensen "von Steinhausen-downhill".

N_sandstrom sa:
Vad är låg?
Om man är en jättelång person och cyklar på en halvhög cykel, är den låg då, eller är man dömd till att vara omodern?

Ja hur långt är ett snöre...
Dock kan jag tipsa om att det just nu går att få en komplett LLS stål-FS från Sick för £2400 inkl Lyrik o i övrigt helt ok komponenter: http://sickbicycleco.bigcartel.com/...-86223529&mc_cid=fdab2055c2&mc_eid=20eb038b4c

Det är alltså deras ”Medium” vilket innebär reach på 510mm, HA på 62 grader men über kort sadelstag på 370mm...
http://sickbicycleco.bigcartel.com/product/the-forty-deathwish-4130

Hade det inte varit för just sadelstaget (och kanske lite väl långa kedjestag) så hade jag nog klippt till direkt!

Ta en Large @larsaw: 520 i reach och 450 för sadelröret men den är verkligen inte låg förrän man har en 27.5 som bakhjul...
Jag undrar verkligen hur, eller rättare sagt, om dom har tänkt igenom geometrin på sina hojar? ? men cool-faktorn är hög, om det är viktigt ?

happymtb.fr sa:
Ta en Large @larsaw: 520 i reach och 450 för sadelröret men den är verkligen inte låg förrän man har en 27.5 som bakhjul...
Jag undrar verkligen hur, eller rättare sagt, om dom har tänkt igenom geometrin på sina hojar? ? men cool-faktorn är hög, om det är viktigt ?

Bara jag son tycker de är riktigt fula? :p

erik h sa:
Long och low är trevligt oavsett. Särskilt low. Slack högst förhandlingsbart beroende på användningsområde.

larsaw sa:
N_sandstrom sa:
Vad är låg?

Ja hur långt är ett snöre...
Dock kan jag tipsa om att det just nu går att få en komplett LLS stål-FS från Sick för £2400 inkl Lyrik o i övrigt helt ok komponenter: http://sickbicycleco.bigcartel.com/...-86223529&mc_cid=fdab2055c2&mc_eid=20eb038b4c

Det är alltså deras ”Medium” vilket innebär reach på 510mm, HA på 62 grader men über kort sadelstag på 370mm...
http://sickbicycleco.bigcartel.com/product/the-forty-deathwish-4130

Hade det inte varit för just sadelstaget (och kanske lite väl långa kedjestag) så hade jag nog klippt till direkt!

Du har börjat kalla sadelrör för sadelstag. Det är superförvirrande. Sadelstag är rören ovanför kedjestagen.

Ni vet väl att alla Slope Style åkare med sina korta hojar får psykologiskt stöd för att inte börja mörda folk som påstor att de kör så hård att de behöver LLS. Som kan stå för Löjligt Långsam Snubbe som kan inte svänga så han tänkte att han ska köpa en hoj som är bra på att köra rakt genom stöket. Samtidigt är det jätte fascinerande på andra sidan Jordklotet där folk säger att 29: tummare är tråkiga mellan Pole/ Mondraker/ Geometron är lekfula. Detta LLS är verkligen en fascinerande fenomen. Smakar lite som ett veganskt latte eller paleo salad

En fundering, när blir LLS för mycket? Uppenbarligen så finns det en gräns för BB höjd (pedaler träffar marken) och HA (vad som är rimligt för busningarna att klara och vad som går att ta uppför en liten backe) men vad med reach/kedjestag? 550 reach/500 CS? Perfekt i en rak linje? Finns det något ställe i Sverige där det är egentligen bra att ha en cykel med 1400mm hjulbas? Enligt tillverkarna så är en kort cykel helt kass nerför plötsligt, men stämmer det verkligen? Blir inte denna mera lekfull?

Vad tror ni? Det låter lite som alla ska ha en hoj som går supersnabbt/stabilt nerför men inget annat. (Jag är okunnig!)

Klart det finns gränser. Det är att hitta dessa som pågår nu. Det ger sig nog :-)
Lite som med plushojar och däckbredd. För brett är säkert kasst, frågan är var gränsen går.

Men det finns ju också rätt sansade cyklar för måttlig cykling som fortfarande är långa och låga. Birds 120 t ex.

jofahjalm sa:
Tacka vet jag långslagiga polska kolfibercyklar för att cykla stig...

Det är väl poängen med trolldomen att använda icke populära verktyg. Men at vara helt ärlig SWorks Enduro 29:a coil har stulit mitt hjärta. Och jag skulle köpa en medium trotts att jag är 178.

jofahjalm sa:
Tveksamt. Stallets finska pinne är visserligen väldigt lång, men den är väl inte speciellt flack, dessutom är den hög. Jag gissar att Stalle syftar på att blivande fetto-cyklister som ska cykla rådjursstig ska välja bättre hoj för ändamålet.

Jag känner mig kränkt.

Samma utveckling såg skidindustrin med bananrocker och superbreda skidor, sen vände det ner mot rocker och midjebredd av mer normala mått frågan är när det händer cykelindustrin.

somebody sa:
Samma utveckling såg skidindustrin med bananrocker och super breda skidor, sen vände det ner mot rocker och midjebredd av mer normala mått frågan är när det händer cykelindustrin.

Exakt vad jag tänkte, för 5-10 år sedan skulle alla ha 130 lagg med negativa spann. De är inte så populära längre. Men jag skall villigt erkänna att man blir påverkad av trycket. Fick just hem en Sender i XL trots att jag bara är 185.

aribr sa:
En fundering, när blir LLS för mycket? Uppenbarligen så finns det en gräns för BB höjd (pedaler träffar marken) och HA (vad som är rimligt för busningarna att klara och vad som går att ta uppför en liten backe) men vad med reach/kedjestag? 550 reach/500 CS? Perfekt i en rak linje? Finns det något ställe i Sverige där det är egentligen bra att ha en cykel med 1400mm hjulbas? Enligt tillverkarna så är en kort cykel helt kass nerför plötsligt, men stämmer det verkligen? Blir inte denna mera lekfull?

Vad tror ni? Det låter lite som alla ska ha en hoj som går supersnabbt/stabilt nerför men inget annat. (Jag är okunnig!)

Ja det är ju intressant.
DHcyklarna är ju klart kortare (reach) än trendurocyklarna nu.

Mondrakers DH och trenduromodell har typ samma hjulbas men 5cm längre reach på trenduron. (Kollade Summum och Dune i L)

Det är väll där man ligger nu och några spretar såklart för att vara extremast/modernast. Men kanske man hamnar sen på att trendurocyklarna landar på ytterligare några cm längre hjulbas än DH för att kompensera mindre slaglängd för att få stabiliteten?
Avstickare kommer ju så klart finnas men sina anhängare, men galet mycket längre än Pole idag tvekar jag på iom att det finns en tight sväng eller två därute. Men visst, kör man där det mest är öppet och rakt så kanske uppåt 60cm. :)

Galet lågt peakade väll för en tre år sedan för att idag vara lite högre? (mycket iom 27,5)

Kanske bara felaktigt svamlande, rentav troligt, men det bjuder jag på. Det är ju Happy. :)

AddeN det beror nog på hur man definierar lågt. Att göra låga ramar som inte är högre än de behöver vara så att man slipper stå över ett staket har nog inte peakat än med tanke på att det nästan nyss dök upp långa droppers.

somebody sa:
Samma utveckling såg skidindustrin med bananrocker och super breda skidor, sen vände det ner mot rocker och midjebredd av mer normala mått frågan är när det händer cykelindustrin.

Det går i vågor, och som alltid är målet att nå den där utopiska "quiverdödaren". En pryl som fungerar överallt utan några kompromisser.

Tittar du i parken så ser du faktiskt att skidorna blivit bredare. Smala 70-80mm parklagg är numera 90-100mm breda. Uttrycket med "normala mått" kan ersättas med: "det var bättre förr". Det är aldrig bättre förr, du har aldrig haft så kapabla prylar som nu. Tror ingen här skulle tycka att raka 5cm lagg med glidyta av trä är bättre än en modern skida eller en 20år gammal stel cykel på 15kg hade varit roligare än en 140mm fullgung på 11kg.

Jag åkte med 16 år gamla skidor i Sälen förra veckan, från ett rätt tidigt skede av carving-eran tror jag.

Såg någon åka på ett par spikraka Elan, annars hade jag nog smalast skidor i hela systemet.

Rattnalle, det är sant, där har det hänt mycket också de senaste åren som du säger. Där när man väll "botten" när dropperns instick närmar sig vevlagret. :)
Kan man få in en dropper med 30cm sänkning?

Det lustiga här är ju många tillverkares puckel fram mot styrröret. (Sen har de ändå specers och rise)

BjornR sa:
somebody sa:

Det går i vågor, och som alltid är målet att nå den där utopiska "quiverdödaren". En pryl som fungerar överallt utan några kompromisser.

Tittar du i parken så ser du faktiskt att skidorna blivit bredare. Smala 70-80mm parklagg är numera 90-100mm breda. Uttrycket med "normala mått" kan ersättas med: "det var bättre förr". Det är aldrig bättre förr, du har aldrig haft så kapabla prylar som nu. Tror ingen här skulle tycka att raka 5cm lagg med glidyta av trä är bättre än en modern skida eller en 20år gammal stel cykel på 15kg hade varit roligare än en 140mm fullgung på 11kg.

Fast en parkskida runt 90mm har väl varit vanligt väldigt länge så det är knappast ett nytt påfund. Jag tänker mer på skidor som Hellbent, pontoon, armada arg o.s.v. skidor runt 130mm eller mer med både extrem rocker och i vissa fall omvänd skärning. Skidor som definitivt har en plats ibland men som för tio år sedan syntes överallt. Nu är väl den vanligaste friåkningsskidan mellan 100-120mm med tip och eventuellt lite tailrocker eller en ganska låg fullrocker.

jofahjalm sa:
Du har börjat kalla sadelrör för sadelstag. Det är superförvirrande. Sadelstag är rören ovanför kedjestagen.

Ja just ja' knasigt värre... Ska genast rätta mig i ledet ;)
Länkat erbjudande gäller dock bara medium. Dvs allt för lågt SADELRÖR...

somebody sa:
Fast en parkskida runt 90mm har väl varit vanligt väldigt länge så det är knappast ett nytt påfund. Jag tänker mer på skidor som Hellbent, pontoon, armada arg o.s.v. skidor runt 130mm eller mer med både extrem rocker och i vissa fall omvänd skärning. Skidor som definitivt har en plats ibland men som för tio år sedan syntes överallt. Nu är väl den vanligaste friåkningsskidan mellan 100-120mm med tip och eventuellt lite tailrocker eller en ganska låg fullrocker.

Parkskidorna har inte varit runt 90mm, det var "am-skidan" för 5år sedan, däremot fanns det några få breda parkskidor. För mig är 100-120mm en skida som klarar allt från park till puder; den moderna AM-skidan.

Vem köper DH-cykel för att köra stig? Vem köper hellbent för att köra pist?

Trender kommer och går, man hamnar alltid där folk faktiskt köper det som säljs. För 25år sedan var det 100mm HT som klassades som en DH-släde. Vi ändrar uppfattning tack vare utstickarna från normen och därmed skapar nya normer. Utan det så skulle vi fortfarande köra på 5cm trälagg och helstela klunkers med fixie. Många små förändringar blir till slut en rejäl förändring när man ser helheten.

BjornR sa:
somebody sa:

Parkskidorna har inte varit runt 90mm, det var "am-skidan" för 5år sedan, däremot fanns det några få breda parkskidor. För mig är 100-120mm en skida som klarar allt från park till puder; den moderna AM-skidan.

Vem köper DH-cykel för att köra stig? Vem köper hellbent för att köra pist?

Trender kommer och går, man hamnar alltid där folk faktiskt köper det som säljs. För 25år sedan var det 100mm HT som klassades som en DH-släde. Vi ändrar uppfattning tack vare utstickarna från normen och därmed skapar nya normer. Utan det så skulle vi fortfarande köra på 5cm trälagg och helstela klunkers med fixie. Många små förändringar blir till slut en rejäl förändring när man ser helheten.

Jag förstår inte varför du är så inne på parkskidor men 2010 fanns det en hel del sådana runt 90mm och 2018 finns det fortfarande ett gäng runt 85mm. Och släpp träskidorna, det intressanta är vad som hände när skidor som pontoon kom och hur det fullkomligen exploderade med superfeta lagg för att sedan efter ett tag finna någon gyllene medelväg mellan 80mm som en gång var oåkbart i annat än bottenlöst och 130-150mm. Någonstans mellan landsvägsgeon som en mtb hade för ett tag sedan och geometron lär vi hamna, ska bli spännande och se vart det landar.

Senast ändrad:
väntar på vart det här tar vägen på fredag.

körde som vanligt med morrow mp75 175 och atomic m11 162 i hemsedal förra veckan. fartstabila klassiker för både djupt och grunt och med kort och härligt kickig radie. gick habilt så som de brukar.

för övrigt kan man just så här års observera vissa slacka cyklars vingliga framfart när de självstyr fram och tillbaka längs upphöjda isiga stigar.

somebody sa:
Jag förstår inte varför du är så inne på parkskidor men 2010 fanns det en hel del sådana runt 90mm och 2018 finns det fortfarande ett gäng runt 85mm. Och släpp träskidorna, det intressanta är vad som hände när skidor som pontoon kom och hur det fullkomligen exploderade med superfeta lagg för att sedan efter ett tag finna någon gyllene medelväg mellan 80mm som en gång var oåkbart i annat än bottenlöst och 130-150mm. Någonstans mellan landsvägsgeon som en mtb hade för ett tag sedan och geometron lär vi hamna, ska bli spännande och se vart det landar.

Vi har redan hamnat på "Geometron" vilket är nuvarande generation av cyklar. Titta på dimensionerna så motsvarar Long: Small-large.

Det jag ser är framtiden är e-mtb. Bättre dämpare och lättare cykel gör dig någon procent snabbare medans e-mtb kan göra att du blir rejält mycket snabbare. Det om något är spännande ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp