Ingen Fenix 7 på CES heller...

Jag tror Garmin skulle tjäna på att rensa lite i produktleden när det kommer till klockor. Blir bara yr i huvudet, kan inte bestämma mig och köper inget alls.
...det är lätt. De har bara EN som är fyrkantig.
Köp en sådan, väldigt bra har jag hört ?
Upptäckte just att de fixat till genvägsmenyn så nu fick jag till genvägar till allt jag använder så det blev väldans smidigt helt plötsligt. Som t ex att sända puls, sätta timer osv.

Har insett att de enda smartfunktionerna jag egentligen använde i Androidklockan går att leva utan. Garmin har ju aviseringar och musik vilket räcker.
När jag bytte till en F6X från min F3 så var Garmin Pay inte det mest prioriterade men kan säga att efter drygt två år så skulle jag aldrig byta till en klocka utan motsvarande. Använder det i 9 fall av 10.

Senast ändrad:
Min bank har inte stöd för varken Garmin Pay eller Google Pay tyvärr. Kör med Samsung Pay i telefonen däremot, och Apple har de också stöd för.

Mina trötta gamla ögon vill att jag överger min Forerunner 945 och skaffar en Epix2 istället...
Men finns det något i 945 som Epix inte har och som jag kommer att sakna? (förutom mina pengar då)
Inte vad jag har lyckats läsa mig till. DCrainmaker snackade om någon urtavla/widget som bara finns på 945 men annars har ju Epix2 allt + mer. Den är ju också lite tjockare/större. Det går f.ö. ett rykte om 955 också...

Funderar på om man skulle försöka köpa sig en beg Fenix 6X Pro nu när alla verkar byta upp sig. :)

Tyvärr hittar jag ingen med rimligt pris.

Jag har haft min VA4 i snart ett år och funderar på om man kommer saknar touchskärmen om man bytar till en fenix 6a.. Venu 2 är också ett alternativ (epix är för dyr). Men fungrerar AOD likadant på venu 2 som på epix? Det här med neddimningen? Eller är det antingen helt tänd/helt släck?

Inte vad jag har lyckats läsa mig till. DCrainmaker snackade om någon urtavla/widget som bara finns på 945 men annars har ju Epix2 allt + mer. Den är ju också lite tjockare/större. Det går f.ö. ett rykte om 955 också...
955 har det väl ryktas om länge, men jag tror mina ögon får lugna sig någon månad ifall det stämmer, så får vi se vilken display den får. Forerunners brukar väl vara någon tusenlapp billigare också va?

Någon här som har pillat på båda modellerna av Epix in real life och kan säga något om tydlighet och reflektioner med Gorilla vs Sapphire-glas?
Om jag nu ska skaffa en vill jag ha bästa möjliga skärm, repor brukar jag ändå klara mig undan...

Någon här som har pillat på båda modellerna av Epix in real life och kan säga något om tydlighet och reflektioner med Gorilla vs Sapphire-glas?
Om jag nu ska skaffa en vill jag ha bästa möjliga skärm, repor brukar jag ändå klara mig undan...
Det är en liten men irriterande skillnad på fenix, framförallt under mörka årstiden, men kan inte tänka mig att safirglaset stör med amoled skärmen på epix 2.
Har inte testat dock.

Jag har haft en VA4 fram tills nu. Nu har jag skaffat en F6 sapphire. Min VA4 har inte den minsta repan på skärmen även efter väldigt många crossfit-pass och mtb-turer. Men jag är alltid väldigt försiktig. MEN, det räcker ju med otur EN ENDA gång om det så är att man bara råkar dra den i fasaden på huset (puts/tegel), mecka med cykeln, slå i den i ngt på gymmet etc så kommer man ha en repa man ser varje gång man tittat på klockan. Ska man ändå lägga så mycket på en klocka så tycker (iaf jag) att den relativt lilla extrasumman är värd varenda krona om man ska ha klockan till allt (vardag, jobb, träning, vandringar etcetc). Ja det är lite mer reflektioner men det är det värt enligt mig!

Kan säga en sak om Safirglas vs Gorillaglas som jag tänkt på. När var jag liten och köpte mig min första dyra klocka. En Certina DS Titan, med safirglas. Då hade jag den nästan jämt. Tog av den ibland när jag jobbade för att vara lite rädd om den. Jobbade som servicetekniker då så den var lite utsatt tyckte jag. Men så stötte jag på en kollega som hade en exakt likadan klocka. Skillnaden var att han tog aldrig av den! :) den satt på jämt, förutom när han sov då. Allting var ganska repigt och nött, förutom glaset! Inte en repa på glaset.
Använder min klocka ibland fortfarande och har inte fått någon repa på glaset än trots att den varit med i 20+ år.

Ja, så skaffade jag mig min första Garmin-klocka förra året. Efter bara några veckor fick jag en tråkig repa på Gorilla-glaset :( det som skulle vara så bra det där Gorilla-glaset. Det får en att undra, går det inte göra touch-skärmar med Safirglas!? Jodå, det ser man ju nu att det går med Epix här. Det måste vara väldigt dyrt eller nåt att använda Safirglas då. Eller så har Gorilla-glaset lyckats med marknadsföringen bara. Kanske skulle någon fixa ett Safirglas med lite ballare namn, typ "Dragon Glass".

Apple har sålt sina klockor med touch, safir och amoled i många år. Mina ser givetvis också ut som nya och inga problem med reflektioner heller. Det är inget revolutionerande nytt Garmin håller på med.

Tydlighetsfrågeställningen faller ju helt med amoledskärmen. Jag tog saffirglas.

Apple har sålt sina klockor med touch, safir och amoled i många år. Mina ser givetvis också ut som nya och inga problem med reflektioner heller. Det är inget revolutionerande nytt Garmin håller på med.
näe, det är det verkligen inte, men jag tänkte lite allmänt. Vad sägs om safirglas på telefonen? Hade ju varit bra kanske, om det håller vill säga. Kanske svårt att göra på en telefon. För där har jag aldrig sett det iaf ?

Jag har haft en Fenix 6X med saffirglas sedan september 2019 och nu en Epix2 med saffirglas. Generellt är det som med reflektioner i alla glas, allt från vindrutan i bilen till fönstren vid matbordet, man ser det man fokuserar på... Jag upplevde aldrig reflektionerna som ett problem, i de få fall det var störande räckte det att röra klockan eller huvudet lite för att ändra betraktningsvinkeln.
Med Epix2 är reflektionerna precis lika tydliga men eftersom displayen är tydligare och är sin egna ljuskälla är det enklare att fokusera på just den istället för reflektionerna. Problemet är alltså än mindre på Epix2.

visste inte var jag ska fråga så jag gör det här. köpte en fenix 7. pulsmätningen är väl lite så där. den visar iaf väldigt mycket lägre än mitt garmin pulsband. nu har jag lagt till pulsband ant+ till sensorerna och kopplingen fungerar. då ser jag ingen vits att ha klockan på mig vid cykling inomhus och turen loggas ändå från zwift till gc och strava. men jag vill att under tiden pulsen loggas i klockan. nu problemet : kopplingen fungerar men så fort jag lämnar den menu visas pulsen från puls bandet ca 3 sek och sen slutar det. är det normalt? är det normalt att det diffar så mycket mot pulsbandet?

mvh

kopplingen fungerar men så fort jag lämnar den menu visas pulsen från puls bandet ca 3 sek och sen slutar det. är det normalt?
För att pulsen från pulsbandet skall visas så behöver du ha en aktivitet startad. Tyvärr kan klockan inte vis pulsen från pulsbandet i klockläge utan använder då enbart den inbyggda sensorn.

Lite synd om alla som köpte 7'an nu när Instinct 2'an är släppt. Den är ju rent subjektivt bäst och snyggast, bra batteritid i alla fall

Epix verkar vara grym på alla sätt och vis, men efter att ha haft Forerunners i flera år så stör jag mig lite på vikten :-) Är nu inne på dag tre och reagerar ibland fortfarande på det, men man vänjer sig väl hoppas jag.

E1DB9DBD-0B57-40B7-8887-FCD4B592A47C.jpeg

Epix verkar vara grym på alla sätt och vis, men efter att ha haft Forerunners i flera år så stör jag mig lite på vikten :-) Är nu inne på dag tre och reagerar ibland fortfarande på det, men man vänjer sig väl hoppas jag.

Visa bilaga 539251
Jag gick själv från en VA4 till en fenix 6 nyligen. Första 2-3 dagarna kändes det som att ha en tegelsten fäst runt handleden. Nu några veckor senare märker jag av att jag har klockan på mig like lite som med min VA4 fast jag har den dygnet runt och även sover med den! Ge det några dagar till :D

Jag gick själv från en VA4 till en fenix 6 nyligen. Första 2-3 dagarna kändes det som att ha en tegelsten fäst runt handleden. Nu några veckor senare märker jag av att jag har klockan på mig like lite som med min VA4 fast jag har den dygnet runt och även sover med den! Ge det några dagar till :D
Japp, drog åt den ett snäpp till i helgen när jag testade handledspulsen på den och då var det ingen issue alls, so I'm getting there...

Det verkar fö vara bra GPS-chip i den, den låser på satelliter inomhus och det har aldrig hänt med någon annan klocka innan. Spåren ser superfina ut också.

Nu börjar priserna gå ner för dom som kunnat hålla sig. Epix 2 sapphire för 7å9.
Det är ju lätt att sätta 7900 som pris när den inte går att köpa ;-)
Den vita har sålts ut billigare på många ställen, förmodligen för att få vill ha den men den finns i lager. Den svarta Sapphire är slut i princip över hela världen med maj som förväntad leverans...

Som klocka för cykling är den grym! Skärmen gör det mycket enklare att snabbt se och ta till sig informationen. Har använt Fenix 3 och Fenix 6 i många år men ångrar inte bytet en sekund.

Det är ju lätt att sätta 7900 som pris när den inte går att köpa ;-)
Den vita har sålts ut billigare på många ställen, förmodligen för att få vill ha den men den finns i lager. Den svarta Sapphire är slut i princip över hela världen med maj som förväntad leverans...

Den fanns att köpa när jag vaknade kl 05:05 och fanns fortfarande i webblager när jag körde till jobbet vid nio. Ser ut att finnas i några butiker fortfarande.

Sitter och velar mellan en Epix2 och en Fenix7, är egentligen inne på en Epix pga skärmen, men är lite orolig för att klockan går ner i viloläge och antingen dimmar så den blir oläsbar, eller rentav slocknar helt när den inte sitter på armen, tänk klocka fastsatt på ett cykelstyre eller i en kajak.

Ni som har en Epix, hur beter den sig under dessa förhållanden, är rörelsen i ett styre eller i en kajak tillräcklig för att den inte ska slockna? Kommer det funka med en Epix, eller får jag "nöja" mig med en Fenix?

Har försökt att googla, men det verkar vara blandade åsikter/synpunkter på detta..

Sitter och velar mellan en Epix2 och en Fenix7, är egentligen inne på en Epix pga skärmen, men är lite orolig för att klockan går ner i viloläge och antingen dimmar så den blir oläsbar, eller rentav slocknar helt när den inte sitter på armen, tänk klocka fastsatt på ett cykelstyre eller i en kajak.

Ni som har en Epix, hur beter den sig under dessa förhållanden, är rörelsen i ett styre eller i en kajak tillräcklig för att den inte ska slockna? Kommer det funka med en Epix, eller får jag "nöja" mig med en Fenix?

Har försökt att googla, men det verkar vara blandade åsikter/synpunkter på detta..
Minsta rörelse väcker klockan. Att betrakta som always on vill jag påstå. Jag tycker den är fullt läsbar tom i dimmat läge men det måste ju var o en avgöra.

Blev en Epix 2 för mig för några veckor sen.
Skärmen är grym och inga konstigheter att se vad där står i olika ljus. Batteriet verkar hålla 5-6dagar med min användning där jag har den på mig i stort sett dygnet runt och loggar kanske 1-2 pass träning i veckan annars används cykeldatorn.
6C13631D-506F-4A5C-8B66-290596F95634.jpeg

Skärmen är grym och inga konstigheter att se vad där står i olika ljus. Batteriet verkar hålla 5-6dagar med min användning där jag har den på mig i stort sett dygnet runt och loggar kanske 1-2 pass träning i veckan annars används cykeldatorn.
Visa bilaga 560032
Snyggt med det bruna mot det svarta.

Visa bilaga 560032
Vad ar det for konfiguration? Den ser ju varken svart eller stal ut?

Tillbaka
Topp