rikard skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Definitivt, man skall aldrig lita på statistik
> från en läkare, mer sampling bias får man leta
> efter.
Förvisso. Men ska man välja en källa att tro på kommer mitt val att vara de tjommar som petar i folks trasiga hjärnor.
>
> Folk är också vanedjur, och om folk är vana med
> cyklister i trafiken så minskar irritationen. Det
> är iaf så jag uppfattar poängen hos inlägget jag
> länkade till.
Trängsel bland bilar brukar enligt min erfarenhet inte medföra att irritationen bilister emellan avklingar. Att irritationen över galna cyklister skulle minska för att de blir fler tror jag inte på.
> > Och som jag började med: jag skiter i om
> > folk inte använder hjälm, men att påstå att det
> är
> > "farligt att propagera för cykelhjälm" är lika
> > korkat som att försöka få folk att vara ute i
> > trafiken istället för hemma då det sker fler
> > olyckor i hemmen än i trafiken.
>
> Varifrån kommer det citatet?
My bad. Det ska naturligtvis inte vara ett citat, det jag förssökte uppnå med citattecknen där vara att visa på den generella ståndpunkten. Ett mer korret citat är däremot "what we need people in authority to understand is that cycle helmets inevitably damage public health" Från
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/321/7276/1582
Notera gärna att att det faktiskt står "inevitably damage", inte att det finns risker förknippat med det. Det står att cykelhjälmar oundviklingen leder till att folkhälsan skadas.
> Poängen är bara att man skall tänka på vilka
> konsekvenser det har om man framställer cykling
> som en farlig aktivitet.
Det upplevde jag inte att artikeln i Sydsvenskan gjorde. Den slutar med "[Att behöva pyssla med hjärnkirurgi på cyklister] ...är så onödigt, när det nu finns cykelhjälm."
/Magnus, som tydligen inte gör mycket av de förväntade arbetsuppgifterna idag...