Inköp av ny MTB - Trek, Scott eller Specialized?

JHenning

Aktiv medlem
Efter att ha börjat mitt velande efter ny MTB i annan tråd (https://happyride.se/forum/read.php/1/3207086) har jag nu, efter att ha läst på lite mer och fått tips av folk här på Happy, fått en del nya frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med!

Det som jag tror att jag skulle vilja ha är en MTB som klarar av tuff och stökig stigcykling, men som jag också kan cykla fort med över lättcyklad bred stig och grusväg (utan att cykeln känns alltför tungcyklad). Jag är inte ute efter att kunna cykla downhill med cykeln.

Jag har tänkt att jag vill lägga någonstans mellan 20 000 kr och 30 000 kr (och hellre närmare 20 000 kr).

Därför har jag nu kommit fram till åtminstone dessa alternativ:

1. Specialized Stumpjumper
2. Trek Fuel Ex 8
3., 4. och 5. Scott Spark 960, 950 eller 940
6. Crescent Draupner
7. Trek Top Fuel 8
8. Specialized Camber

Som jag har förstått det kan 1-5 beskrivas som cyklar huvudsakligen avsedda för stökiga stigar, medans 6-8 mer är avsedda för stigar/vägar som inte är alltför stökiga.

Vad har ni att säga om dessa cyklar och vilken tror ni skulle kunna passa mina syften? En del saker som jag funderar över är om den kortare slaglängden på 6 och 7 gör dem alltför olämpliga för stökig stig och om 1-5 riskerar att bli alltför tungcyklade på mer lättcyklade partier.

Alla råd är mycket uppskattade!

Senast ändrad:
JHenning sa:
2. Trek Fuel Ex 8
6. Crescent Draupner
7. Trek Top Fuel 8
8. Specialized Camber

Som jag har förstått det kan 1-5 beskrivas som cyklar huvudsakligen avsedda för stökiga stigar, medans 6-8 mer är avsedda för stigar/vägar som inte är alltför stökiga.

Vad har ni att säga om dessa cyklar och vilken tror ni skulle kunna passa mina syften? En del saker som jag funderar över är om den kortare slaglängden på 6 och 7 gör dem alltför olämpliga för stökig stig och om 1-5 riskerar att bli alltför tungcyklade på mer lättcyklade partier.
Jag skulle välja bort...
- Crescent pga. varumärket, kinaramen med 70° styrhuvud.
- Top Fuel pga. för mycket XC-racer, 100 mm slag och 70° styrhuvud.

Övriga fyra är väl ok:
- Camber 68,5° / 120 mm eller Stumpjumper 67,5° 135+150 mm? Samma ram men olika bakram och fjädring/gaffel. Jag hade nog valt Stumpy för gaffelvinkelns skull, men 150 mm fram kanske är i mesta laget.
- Fuel EX 67,7° / 130 mm slag. Fin cykel.
- Spark 67,2° / 120 mm slag. Fin cykel.

Som spara pengar alternativ skulle kanske även titta på:
- Skeen Trail 9 med 68° / 120+130 mm slag. http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/skeen-trail/skeen-29-90/

Om Fuel EX eller Spark skulle jag välja CF-ram för att det går. T.ex. Spark 930 eller Fuel EX 9.7

YT Jeffsy 29?

Stökig stig är väl perfekt för en camber.

Stökig stig utför är storebror stumpys jobb.

Jag tycker det låter som du ska ha en kortslagig (120-130 mm) hoj. Alternativt jeffsyn om du vill kunna växla mellan xc-ish och trail.

Sixten Fors sa:
JHenning sa:
2. Trek Fuel Ex 8
6. Crescent Draupner
7. Trek Top Fuel 8
8. Specialized Camber

Jag skulle välja bort...
- Crescent pga. varumärket, kinaramen med 70° styrhuvud.
- Top Fuel pga. för mycket XC-racer, 100 mm slag och 70° styrhuvud.

Övriga fyra är väl ok:
- Camber 68,5° / 120 mm eller Stumpjumper 67,5° 135+150 mm? Samma ram men olika bakram och fjädring/gaffel. Jag hade nog valt Stumpy för gaffelvinkelns skull, men 150 mm fram kanske är i mesta laget.
- Fuel EX 67,7° / 130 mm slag. Fin cykel.
- Spark 67,2° / 120 mm slag. Fin cykel.

Som spara pengar alternativ skulle kanske även titta på:
- Skeen Trail 9 med 68° / 120+130 mm slag. http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/skeen-trail/skeen-29-90/

Om Fuel EX eller Spark skulle jag välja CF-ram för att det går. T.ex. Spark 930 eller Fuel EX 9.7

YT Jeffsy 29?

Okej, tack för råd! Låter klokt.

Påverkar alltså den extra slaglängden på Stumpyn så pass mycket vid lätt cykling? Kan man ställa slaglängden på gaffeln så att man får den något kortare? Då kanske det skulle kunna fungera ändå...

Är det stor skillnad mellan de olika Scott Spark-cyklarna? Är redan 960 helt OK eller är det så att man måste upp i åtminstone 950-940 för att det ska bli vettigt? Har lite svårt att urskilja skillnaderna...

Ska kika på dina andra tips med!

Röstar på:
Spark 950/940 - om fokus är snabba grusvägar o stigar med inslag av lite tuffare stigar och bröt då och då
Fuel EX 8 - om fokus är snabb och teknisk stigcykling (gärna utförs) med inslag av grusväg som transport
Camber - Bra allround och funkar ok både på enklare stig/grusväg och lite stökiga stigar, men sämre pris/spec än Trek/Scott

Spark 945 - med Fox 34 gaffel, sänkstolpe, 1x11 mm kanske också är ett bra alternativ?
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/bike-spark-945?article=249547009

Snakepit sa:

Jag tycker det låter som du ska ha en kortslagig (120-130 mm) hoj. Alternativt jeffsyn om du vill kunna växla mellan xc-ish och trail.

Okej, tack för kort och koncist klargörande :D Men jag antar att Cambern klarar stökig stig utför den med, men att man kanske inte kan gå på lika skoningslöst som med Stumpyn om det är riktigt brant?

Hur är det då egentligen med möjlighet att låsa dämparna? Som jag förstår det har Scott Spark-cyklarna den möjligheten, medan Cambern och Stumpyn inte har det. Vill man inte kunna låsa dämparen för t.ex. sträckor på grusväg?

Problemet med Jeffsyn är att jag nog inte kommer att kunna klämma på en sådan innan jag köper en, och jag vill gärna se känna på cykeln lite innan jag köper den... :s

JHenning sa:
Snakepit sa:

Okej, tack för kort och koncist klargörande :D Men jag antar att Cambern klarar stökig stig utför den med, men att man kanske inte kan gå på lika skoningslöst som med Stumpyn om det är riktigt brant?

Hur är det då egentligen med möjlighet att låsa dämparna? Som jag förstår det har Scott Spark-cyklarna den möjligheten, medan Cambern och Stumpyn inte har det. Vill man inte kunna låsa dämparen för t.ex. sträckor på grusväg?

Problemet med Jeffsyn är att jag nog inte kommer att kunna klämma på en sådan innan jag köper en, och jag vill gärna se känna på cykeln lite innan jag köper den... :s

Precis, det är när det börjar gå fort utför stök som Cambern inte hänger med lika bra, pga brantare HA och kortare slag.

Om du tänker ligga och mata mil på grusväg så kanske du ska överväga låsbara dämpare. Gäller det mer transport mellan olika stigar så är väl behovet mindre, de flesta bakdämpare i det här segmentet har nån form av pedalvänligt läge.

Titta på ett cross countrylopp, de kan vara ganska stökiga idag, vilket avspeglar sig i xc cyklarna. Top Fuel är väl en av de lättare cyklarna och klarar av stökiga stigar bra också. Trek har använt liknande bakfjädring på sina cyklar lång tid nu medans Scott precis bytt till horstlink, Specialized mixtrar med sina Brain etc. Den har också låsning av dämparna vilket te x Fuel EX saknar.
Livtsids garanti på ramen är inte fel heller.

Kriegarn sa:
Varför inte en Radon? Den här nedan är otroligt mkt cykel för pengarna...
https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-130-29-10.0-hd-464026/wg_id-802
Absolut. 2016 års Slide 130 10 HD är prisvärd på rea för 24 K men finns bara kvar i stl. S och M.

Rejält välutrustad: Fox 34 Factory Kashima 140 mm fram, Fox Float Factory Kashima 130 mm bak, 67.6° HA, Sram GX 10-42T, Magura MT5 4-kolvsbromsar, RS Reverb, DT XM1501 hjul, Race Face Turbine 35 stam/styre, Ergon grepp/sadel etc.

Kanske inte lika snabb på platten uppför som 2017 års Skeen Trail 9 eller 10 som väger lite mindre och har lite kortare slag, vilka också är rimligt välutrustade och prisvärda på rea. https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-skeen-trail-9.0-582561

Går du på en Spark så rekommenderar jag att inte välja 960 utan någon av de andra.
Jag upplever att möjligheten med Trail-läget är mycket värt och på 960 finns bara låst/öppen.

Dr Durden sa:
Röstar på:
Spark 950/940 - om fokus är snabba grusvägar o stigar med inslag av lite tuffare stigar och bröt då och då
Fuel EX 8 - om fokus är snabb och teknisk stigcykling (gärna utförs) med inslag av grusväg som transport
Camber - Bra allround och funkar ok både på enklare stig/grusväg och lite stökiga stigar, men sämre pris/spec än Trek/Scott

Spark 945 - med Fox 34 gaffel, sänkstolpe, 1x11 mm kanske också är ett bra alternativ?
https://www.scott-sports.com/se/sv/product/bike-spark-945?article=249547009

Okej, tack! Vad är det som gör att det är sämre spec på Cambern?

Genomgående bra tips, tack alla! Framstår kanske som att man kan få lite mer för pengarna om man beställer cyklar över nätet, jämfört med de som är vanligare i fysiska butiker. Dock är jag nog ändå mer benägen att vilja köpa i en fysisk butik, då jag inte känner att jag enbart utifrån spec på en hemsida kan avgöra om cykeln skulle passa mig. För närvarande lutar det åt Camber, Fuel Ex 8, eller Spark 950/940. Har redan haft en Scott HT så skulle dock vilja prova något annat märke än Scott, möjligen, även om möjlighet att låsa dämparna och dubbla klingor fram lockar något...

Jag är jättenöjd med min Camber, funkar perfekt i ett brötigt Hellas. Funkar perfekt oxå på ett varierande lopp som HHxC.

henka35 sa:
Tipsar än en gång om Allebike FS29. En FS29 som är snabb och du kommer nog få en bra mix för stökig stig men även ha en snabb cykel på grusväg och singeltrack. 32000kr och du har en grym cykel.

http://www.allebike.nu/sv/Allebike/...e_FS29_Shimano_XT_8000_17,5__blue?id=C2870917

+1 på den. Köpes i butik av folk som verkligen kan sina saker. Testade en i helgen som gick. Mycket bra cykel.

Annars Hei Hei trail eller ta en glutt på Canyons rea.

+1 på köp i butik.
sen såg jag ingen som svarade angående dämparna, ursäkta om jag missade ev. svar..

Sämparna går att låsa på Stumpyn och jag är 99% säker på att det går på cambern också. skillnaden är att man inte har någon remote. när jag köpte min stumpjumper vart jag lite besviken på att det inte bara gick att sätta dit en remote men har aldrig saknat det med min typ av cykling som mest består av att cykla upp för ett berg, ner igen och sen hem. är det mer varierat och småkullar man ska över kanske det är att föredra, dock är det ju skitfult med alla kablar som går åt alla håll! :D

som nämnt ovan så har jag en stumpjumper och är helnöjd med den. jag kör allt ifrån superlätt stig till fjällcykling och Åre. funkar bra till allt. du kommer inte vinna några grusvägsrallyn på den, men klart godkänd tycker jag. på samma sätt så kommer du inte vinna DH-tävlingar, men den är tillräckligt rejäl för att kunna ha kul i åre utan att vara rädd för att något ska gå sönder (+tillräckligt lätt för att kunna cykla upp med igen efter du kommit ner)

Palle Kuling sa:
+1 på köp i butik.
sen såg jag ingen som svarade angående dämparna, ursäkta om jag missade ev. svar..

Sämparna går att låsa på Stumpyn och jag är 99% säker på att det går på cambern också. skillnaden är att man inte har någon remote. när jag köpte min stumpjumper vart jag lite besviken på att det inte bara gick att sätta dit en remote men har aldrig saknat det med min typ av cykling som mest består av att cykla upp för ett berg, ner igen och sen hem. är det mer varierat och småkullar man ska över kanske det är att föredra, dock är det ju skitfult med alla kablar som går åt alla håll! :D

som nämnt ovan så har jag en stumpjumper och är helnöjd med den. jag kör allt ifrån superlätt stig till fjällcykling och Åre. funkar bra till allt. du kommer inte vinna några grusvägsrallyn på den, men klart godkänd tycker jag. på samma sätt så kommer du inte vinna DH-tävlingar, men den är tillräckligt rejäl för att kunna ha kul i åre utan att vara rädd för att något ska gå sönder (+tillräckligt lätt för att kunna cykla upp med igen efter du kommit ner)

Jag har själv en S-works Epic WC som är en fullfjädrar XC racemaskin. Men montera ett par 2.25:or eller 2.35:or på den och justera om Brainen så helt plötsigt har du en cykel som klarar väldigt stökig terräng.

Spark 960 har vanlig Qr axel i baknavet. Det hade nog jag valt bort. Men den kanske redan sorterats bort? Själv hade jag nog satsat på minst 945 för att få en 34mm framgaffel, men jag är ganska tung. `

Har TS angett var han bor? Det kan ju finnas något bra som står hos en LBS på rea som någon vet om. Längd och vikt på TS?

Mjölksyra sa:
sparhawk sa:
Går du på en Spark så rekommenderar jag att inte välja 960 utan någon av de andra.
Jag upplever att möjligheten med Trail-läget är mycket värt och på 960 finns bara låst/öppen.

Vad menar du? 960 har tre lägen.

Instämmer sambon har en 960 (-16) och den har tre lägen, att det skulle vara annorlunda på årets modell (med nya ramen) verkar osannolikt

Senast ändrad:
Jag böt från en YT Jeffsy 29 som var snäppet för kort för mig i large, till en Trek Fuel EX 8 29 Eagle -18 i XL. Och jag har bara positiva saker att säga om det bytet.

Den känns enormt mycket bättre att klättra med. Vet ej om det är pga full floatern eller re:aktiv dämparen. Men det är verkligen som natt och dag. Självklart hjälper de till att kunna ha en fegväxel (12x) dom gånger det behövs. Men det är själva känslan hur stabilt cykeln sitter när man klättrar.

Sedan utförs borde jag tyckt att jeffsyn kanske varit snäppet bättre. Ganska likvärdig känsla fast på fuelen utöver hur full floatern fungerar när den kommer mot slutet av sin slaglängd. Har ännu aldrig känt en bottning av dämparen men o-ringen har flygit av flertalet gånger. Väldigt konstig känsla!
Tiderna på segmentet jag cyklat med jeffsyn kontra fuelen så är jag snabbare utförs med fuelen.

Så vill du ha en grym stigcykel så röstar jag på Trek Fuel EX. Alternativt en stumpjumper. Dom är ju relativt likvärdig. Fördelen går väl till Treken då den har mer bang for buck. Får helt enkelt bättre komponenter, hjul, däck för pengarna.
Börjar man räkna prestanda per krona så är nog -18's fuel ex 8 vääääldigt svårslagen!

supreeme sa:
Spark 960 har vanlig Qr axel i baknavet. Det hade nog jag valt bort. Men den kanske redan sorterats bort? Själv hade jag nog satsat på minst 945 för att få en 34mm framgaffel, men jag är ganska tung. `

Har TS angett var han bor? Det kan ju finnas något bra som står hos en LBS på rea som någon vet om. Längd och vikt på TS?

Om med TS avses mig så bor jag i Skåne :) Ja, något tips på någon fysisk affär som säljer någon eller några av de diskuterade cyklarna på rea vore givetvis guld värt. Jag vet att Team Sportia har rabatt på några Scott Spark och att man kan få tag på Specialized (till vanligt pris) i t.ex. Helsingborg och Ystad. Men är det någon som vet någon butik i Skåne som säljer någon av de andra cyklarna som kommit upp, som Canyon, Allebike, Kona, Jeffsy, Radon? Har också lite svårt att hitta Trek Fuel Ex...

Jag är 188 cm och väger kring 72 kg.

Palle Kuling sa:
+1 på köp i butik.

Okej, det gjorde både Cambern och Stumpyn mer aptitliga! Anledningen till att jag började kika på Stumpyn var att jag cyklade på en hyrd sådan i Åre i somras, då jag bland annat cyklade Jämtlandstriangeln. Jag tyckte då att den funkade hur bra som helst. Tyvärr var jag dock inte så inläst då, så tänkte inte på att undersöka funktioner och komponenter närmare.

Jag får dock känslan av att flera personer här tycker att de flesta övriga diskuterade cyklar är mer prisvärda än de från Specialized. Vad har du och andra för uppfattning om det? Är det så? Vad är det isåfall för komponenter som är sämre på Cambern/Stumpyn i jämförelse med t.ex. Scott 950/940/945 och Trek Fuel Ex 8? Växlar? Dämpare? Har lite svårt att få grepp om det...

Senast ändrad:
JHenning sa:
supreeme sa:

Om med TS avses mig så bor jag i Skåne :) Ja, något tips på någon fysisk affär som säljer någon eller några av de diskuterade cyklarna på rea vore givetvis guld värt. Jag vet att Team Sportia har rabatt på några Scott Spark och att man kan få tag på Specialized (till vanligt pris) i t.ex. Helsingborg och Ystad. Men är det någon som vet någon butik i Skåne som säljer någon av de andra cyklarna som kommit upp, som Canyon, Allebike, Kona, Jeffsy, Radon? Har också lite svårt att hitta Trek Fuel Ex...

TS = trådskapare så det var dig jag avsåg :)
Skåne är dock inte mina trakter så dåligt med tips på fysiska butiker tyvärr..
Canyon säljs bara via nätet, likaså Radon & Jeffsy (YT-industries). Allebike säljs i Alingsås på deras butik.

På min lokala Specialized butik så kör de rea nu scsstockholm.se men det är ju i Stockholm..

miol11 sa:
Mjölksyra sa:
sparhawk sa:

Instämmer sambon har en 960 (-16) och den har tre lägen, att det skulle vara annorlunda på årets modell (med nya ramen) verkar osannolikt

Testade en 960 av årets modell och där var det bara 2 lägen; i alla fall på gaffeln. Blir osäker på bakdämparen nu när ni låter så bombsäker.

sparhawk sa:
miol11 sa:
Mjölksyra sa:
sparhawk sa:

Testade en 960 av årets modell och där var det bara 2 lägen; i alla fall på gaffeln. Blir osäker på bakdämparen nu när ni låter så bombsäker.

Jag har iaf tre lägen på min gaffel på min 960 2017 :) Gissar att den du testade inte var justerad ordentligt eller något.

supreeme sa:
JHenning sa:
supreeme sa:

TS = trådskapare så det var dig jag avsåg :)
Skåne är dock inte mina trakter så dåligt med tips på fysiska butiker tyvärr..
Canyon säljs bara via nätet, likaså Radon & Jeffsy (YT-industries). Allebike säljs i Alingsås på deras butik.

På min lokala Specialized butik så kör de rea nu scsstockholm.se men det är ju i Stockholm..

Ah, misstänkte att det var nätet som gälllde för många av märkena. Och att ta sig ända till Alingsås/Sthlm kanske är att ta i... Men tack ändå! :D

Uttrycket "mycket cykel för pengarna" används flitigt, men betyder inte per automatik att cykeln är bra. Tänk kvantitet kontra kvalitet.

En prisvärd cykel kan vara bra, men det har inget med priset att göra. Cykeln presterar inte bättre i skogen för att cykelhandlaren sänker priset.

Mjölksyra sa:
sparhawk sa:
miol11 sa:
Mjölksyra sa:
sparhawk sa:

Jag har iaf tre lägen på min gaffel på min 960 2017 :) Gissar att den du testade inte var justerad ordentligt eller något.

Jaha, dagens lärdom då... ?

Tillbaka
Topp