Inprejad i staket av vingelgubbe på cykel

Skrivet av Frostyfog idag 11:31:
> Jag anser att på CYKELBANAN ska man ha rätt att
> köra ÖVER fotgängare... ok, då har vi det
> avklarat...
>
Så om det kommer en cyklist på vägbanan när det finns cykelbana så är det bara att köra över honon? :-)

Juste, glömde: alla gånger jag har varit påväg att köra på en fotgängare har varit som en direkt följd av ringklocke-användning.

Henrik VXT skrev:
-------------------------------------------------------
> Juste, glömde: alla gånger jag har varit påväg att
> köra på en fotgängare har varit som en direkt
> följd av ringklocke-användning.
>
> ------------------------------
> VXT:

Eller varför inte "varje gång jag har kört på en gångare med bilen har det varit en direkt följd att han stått i vägen för min bil?" Varför inte förbjuda gångare? :=)

Chrille77 skrev:
> Henrik VXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Juste, glömde: alla gånger jag har varit
> påväg att
> > köra på en fotgängare har varit som en
> direkt
> > följd av ringklocke-användning.
> >
> > ------------------------------
> > VXT:
>
>
> Eller varför inte "varje gång jag har kört på en
> gångare med bilen har det varit en direkt följd
> att han stått i vägen för min bil?" Varför inte
> förbjuda gångare? :=)

... Kom med ett vettigt argument så ska jag svara.

DSCF4505.jpg

Chrille77 skrev:
> Skrivet av Frostyfog idag 11:31:
> > Jag anser att på CYKELBANAN ska man ha rätt
> att
> > köra ÖVER fotgängare... ok, då har vi det
> > avklarat...
> >
> Så om det kommer en cyklist på vägbanan när det
> finns cykelbana så är det bara att köra över
> honon? :-)

nej, det helt annan grej... cyklar och mopeder är lätta fordon som förutom de vanliga vägarna får använda specialanlagda "cykelbanor" (i "gengäld" får vi inte cykla på motorvägarna)
dessutom så är det väldigt sällan man frivilligt väljer bort en cykelbana i förmån till något som är snabbare än 50-väg, och då har man ofta mindre hastighetsskillnad mellan sig och bilarna än mellan sig och fotgängarna

fotgängare skulle aldrig få för sig att gå mitt på en trafikerad bilväg, varför är det så accepterat att dom går på cykelbanor?

skulle det ha funnits cykelbanor som var "specialfil" på vägbanan och en cyklist ändå körde i "bilfilen" brevid skulle jag ha full förståelse om bilisten var sur

Boe - tja, det är det enda som biter på bilarförare iaf

Senast redigerad av en moderator:
Har 4 cyklar och lika många ringklockor. Även på tempohojen, vilket jag inte sett nån annan ha ;-) Men ska man genom stan så... Men det är inget snack om att de flesta uppfattar en cykelringklocka bakifrån som "jag måste flytta på mig, byta riktning/position". Få verkar uppfatta den som "du, nu kommer det en cyklist bakifrån, jag ville bara att du skulle veta det så du inte blir rädd".

Men ligger man i motvind så hör vissa mänskor inte den förrän man är 5m bakom, oavsett hur frenetiskt man plingar.

Jag försöker nog att alltid plinga, UTOM de ggr då jag anser mig ha en passeringsväg och därtill minst en alternativ väg om vederbörande gör nåt oväntat.

Vad gäller delade cykel- o gångbanor, delade med vitt streck, så tycker jag mig se att man ofta tar bort strecket efter ett tag. Och varför vet vi ju. Gångarna går aldrig på gångdelen, alltid på cykeldelen ;-) Iofs så uppfattar nog de situationen lite annorlunda, dvs att cyklisterna alltid är på gångbanan...

Men generellt så måste man ju alltid se till att hålla en hastighet tillräckligt låg för att kunna bromsa/väja. Det är ju lite tokigt om man har som enda mål att hålla högt snitt på km/h när man passerar Henrik VXT ovan.

Kom upp bakom en annan cyklist (gubben i kavaj) som höll rak kurs i spåret 2-3 meter från högerkanten på en mycket glestrafikerade bilväg genom Bromma. Jag tänkte svänga av på vägen till höger, så jag väntade med att börja att passera tills jag kunde börja att svänga till höger. Då blev det plötsligt höger sväng för gubben, nästan hela vägen in till vägkanten. Ingen krock och ingen skada men vi blev lite rädda både två. Han tyckte att jag borde har plingat, och hag tycket att han borde har hållet spåret.

Ska jag tuta på signalhorn varje gång jag passerar en annan bil?

PS - [allvarligt] Har någon förslag för en ringklocka som passar följande styren?

Image-BF1E8A86CCFE11D8.jpg

Image-E3C6EAFEB72B11D8.jpg

På min hoj (inte mtb'n dock) finns både tuta och ringklocka. mycket effektivt. Vill man göra lite extra ljud kan man som min polare investera i ett gashandtag på biltema. Mycket prisvärd underhållning får jag säga!

Tz skrev:
> Men generellt så måste man ju alltid se till att
> hålla en hastighet tillräckligt låg för att kunna
> bromsa/väja. Det är ju lite tokigt om man har som
> enda mål att hålla högt snitt på km/h när man
> passerar Henrik VXT ovan.

Jag satt för några dagar sen vid en gata med cykelbana i Göteborg och iakttog vardagscyklisterna fullständigt skita i om dom var farliga för nån. Dom värsta verkar vara dom där standardcykelpiloterna (med barnsits och korgar och skit belamrande hela hojen) som bara SKA fram till varje pris, på trottoarer, mot rött, mot trafiken mm. Att komma trampande på en sån där skitcykel utan vettiga bromsar i 25-30 knyck bland folk på trottoaren på Vasagatan är totalt hänsynslöst. En tjej rullade ut från Handelshögskolan på sin Kronan framför en spårvagn och när vagnen signalerade på henne för att hon faktiskt råkade stå mitt på hans spår där han hade grönt så visade hon fingret åt honom. Folk är f-n inte kloka...

"Entusiastcyklisterna" tycker jag i de flesta fall är lite försiktigare. Den som försöker hålla högt träningstempo på cykelbanor i stan är däremot dumma i huvet.

Tjena!

Nu ger jag mig in i denna tråden igen, med lite mer seriösitet.

Sen jag började som bud har mitt ringlocke användande försvunnit helt.. Det tog inte lång tid för mig att inse att ringklockor skapar kaos, förvirring och ökar olycksrisken markant.

Nu behöver det iofs inte ens ringklockor för att detta skall hända, följande olycka hände i våras:
Jag kommer glad i hågen på min Fuji-tempohoj, på väg in till stan över Tranebergsbron, nerför där får man upp ganska bra fart, ligger väl i en 30-35 kmh (jag var alltså olaglig, fy på mig). Längre fram går en grupp på fyra-fem fjortis tjejer helt inne i sin egen lilla tuggumivärld, på höger sida av cykel/gångbana, gåendes mot stan användades 50% av bredden på den kombinerade cykel/gångbanan...
När jag har cirka 50m kvar till dom så kommer en lvg-cyklist från stan på väg till Ekerö (antar jag) i rätt bra fart uppför, tjejerna ser inte honom förens han i princip har passerat dom, då dom är helt ute i det blå.
Jag har ju redan inna bestämt att jag skulle köra om til vänster om dom fdär det finns en och en halv meter tillgodo. men dom bli r rädda för den mötande cyklisten, tittar bakåt och ser mig (som just då möter en andra cyklisten och ligger då långt till höger) och tycker att han kommer rakt emot oss, så vi flyttar till andra sidan.. Ganska bra tänkt om 4/4 hade gjort det om 2/4 gör det så har jag ingen plats alls helt plötsligt och numera bara 10 meter kvar, och inte de bästa bromsarna i stan.. så det slutar med att jag ligger på cykelbanan och är vrålförbannad, har inte gjort en strike, men väl vält två av fyra fjortisar..
Frågar dom lungt och försiktigt om dom har ont eller är skadade, svar nej.. sen skrek jag ut min ilska över deras idioti och hoppade på cykeln och fortsatte in till stan..

edit: rättade stavfel..

Efter att ha läst den här tråden och förstått att det är ett jätteproblem att man ibland har folk framför sig och att de inte flyttar på sig så har jag planer på att sluta på mitt jobb och ta fram en ny produkt som ska rädda er alla undan det här.

Den enda lösningen är helt enkelt tryckluftsdrivna starktonshorn av den typ som brukar sitta på brandbilar och som används när vanliga sirener inte räcker till. I princip blåser man bort övriga trafikanter och får gatan fri. Starktonshornen får snabbfäste på styret och tryckluftsslangarna får också snabbfäste. Kompressorn med 6 literstank sitter på en nerskalad BOB-trailer. Det blir dubbla 12V batterier med 100 Ah i varje. Eftersom ekipaget blir ganska tungt kommer det vara skivbroms med påskjutsbroms. Jag håller på och förhandlar med Vägverket om att få använda blåljus på cykel eftersom cyklister alltid har så bråttom, men det är jävligt griniga så det kan komma att ta ett tag.

Finns det intresse? Förhandsboka på www.blowemoff.com

Kneecap skrev:

sen skrek jag ut min
> ilska över deras idioti och hoppade på cykeln och
> fortsatte in till stan..

HAHAHAHAHAHAHAHA =D

Kneecap skrev:
> ...ligger väl i en 30-35...

På Tranebergsbron med gående i antågande?

> ...och inte de bästa bromsarna i stan...

Varför? Anpassa dig till de dåliga bromsarna.

> ...och är vrålförbannad...

Varför? På dig själv egentligen?

> ...sen skrek jag ut min ilska över deras idioti...

Ingen idioti från någon sida. Däremot dålig respekt för andra. Tjejerna leker i trafiken. Du har dålig förmåga att läsa trafiken och har valt en olämplig cykel för din valda fart. Att gående velar åt olika håll är ju inget nån med ens begränsad erfarenhet blir överraskad åt.

:)

oxr skrev:
> Efter att ha läst den här tråden och förstått att
> det är ett jätteproblem att man ibland har folk
> framför sig och att de inte flyttar på sig så har
> jag planer på att sluta på mitt jobb och ta fram
> en ny produkt som ska rädda er alla undan det
> här.
>
> Den enda lösningen är helt enkelt tryckluftsdrivna
> starktonshorn av den typ som brukar sitta på
> brandbilar och som används när vanliga sirener
> inte räcker till. I princip blåser man bort övriga
> trafikanter och får gatan fri. Starktonshornen får
> snabbfäste på styret och tryckluftsslangarna får
> också snabbfäste. Kompressorn med 6 literstank
> sitter på en nerskalad BOB-trailer. Det blir
> dubbla 12V batterier med 100 Ah i varje. Eftersom
> ekipaget blir ganska tungt kommer det vara
> skivbroms med påskjutsbroms. Jag håller på och
> förhandlar med Vägverket om att få använda blåljus
> på cykel eftersom cyklister alltid har så bråttom,
> men det är jävligt griniga så det kan komma att ta
> ett tag.
>
> Finns det intresse? Förhandsboka på
> www.blowemoff.com

Hehe :D

Det är totalt xxxx att så många tror att det ska vara helt fritt på "deras" cykelbana så dom kan ha bråttom. Det viktiga är ju inte att komma fram fort utan att se till att alla kommer fram säkert. Om våra gästande italienare här råkar vara i vägen så ber man ju dom med lämplig grad av ljudnivå att hålla undan lite, men att förfalla till att skälla på dom gör man ju inte.

Det finns dock en typ av gående som jag kan vara j-ligt elak mot ibland: mormödrar/farmödrar med barnbarn i barnvagn. Dom är ofta helt extrema på att vara i vägen då det viktigaste för dom i det läget är ungen, och dom skiter i sin omgivning relativt frekvent. För en tid sen satt jag på huk vid ena sidan av en bred trottoar och plockade i kameraprylarna i ryggsäcken då jag blir puttad på av en sån där satkär... dam. Hon skulle fram sa hon. Jag meddelade då att hon fick köra runt på de 3-4 meter trottoar som var ledig intill. "Vi går ihop" meddelades då. Vad satkä...damen menade med det var alltså att hon, hennes dotter och dotterns två äldre barn ville gå i bredd. Jag meddelade att jag inte hade förmåga att flyga och att hennes krav innebar att jag skulle behöva gå åt fel håll ett antal meter innan jag kunde ge denna familjära stridslinjering fritt fält utan att behöva irra ut i trafiken. Tanten undrar då om jag "är uppkäftig". Meddelar att så mycket väl skulle kunna vara fallet, men att hon "är dum, lat och familjegruppsfixerad på schimpansnivå". Detta togs inte helt bra. Hon gapade och stod i tills en av ungarna bad henne att sluta då hon "var otrevlig". Hon körde ändå runt mig till slut vilt tjoande mindre trevliga saker, för att efter några meter köra vagnen rakt i en lyktstolpe. När jag frågat om jag skulle fälla stolpen åt henne vågade jag inte vara kvar längre... :D

Calle F skrev:

> Det finns dock en typ av gående som jag kan vara
> j-ligt elak mot ibland: mormödrar/farmödrar med
> barnbarn i barnvagn.

Mot dem hjälper tyvärr ingenting. De är en del av den internationella anticyklistkonspirationen. Jag har nyligen avslöjat den men har inte hunnit sammanställa alla bevis jag funnit på ett logiskt överblickbart sätt. Men så mycket kan jag avslöja att den har starka kopplingar både till internationella oljebolagskonspirationen och internationella sockerkonspirationen.

Var på er vakt, och se till att alltid skälla ut alla mottrafikanter som konspirerar mot oss. Endast så kan de bekämpas!

Calle F skrev:
> När jag frågat om jag skulle fälla stolpen åt henne vågade jag inte vara kvar längre...

Aj, får ont i magen.. ROFLOL

oxr skrev:
> Mot dem hjälper tyvärr ingenting. De är en del av
> den internationella anticyklistkonspirationen. Jag
> har nyligen avslöjat den men har inte hunnit
> sammanställa alla bevis jag funnit på ett logiskt
> överblickbart sätt. Men så mycket kan jag avslöja
> att den har starka kopplingar både till
> internationella oljebolagskonspirationen och
> internationella sockerkonspirationen.

Innan jag har sett bevis på dina konspirationsteorier är jag mer övertygad om att satkärr... damerna är förgiftade av hårfärgningspreparat och dieselhaltiga vuxen-Festisar (lådviner alltså). De damer jag råkar i lätt konflikt med är ju nästan uteslutande ryss-babes-ful-färgade hemskingar av värsta sorten. F-n ,jag får frossa bara jag tänker på det... :D

Ni som hojtar för att få 'packet' (såna som går ;) ) att flytta på sig, vad brukar ni hojta?

Och när vi ändå är inne på olika sorters avskum man träffar på på vägarna så tänkte jag tillägga mina två absoluta favoriter:

Såna som kommer mötande på en smal cykelbana och inte har fattat att det är högertrafik i Sverige, Först väjer de vänster, sen höger, en vänster sen tvärnitar de i mitten av cykelbanan och ser mest handfallna ut, typ "nehepp jag försökte men kunde fan inte komma på vilken sida jag ska ligga på"

Den andra sorten är yngre vinglare på tancyklar com cyklar i pensionärstakt med öronen fullproppade av I-Pod och ögonen överallt annars än på trafiken. Helt omöjliga att komma om eftersom de effektivt blockar hela vägbanan och inte heller märker av sina medtrafikanter ens på 10cm avstånd.

Avskaffa cykelbanorna och inför cykelkörkort! :)

/C

Men så länge man är på cykelbanan och cyklar i så mycket man orkar så borde det vara ok det är ju fotgängarna som går på cykelbanan.. Varför går de inte på bilvägen då?? Det är ju lika bra att de går där då det e ju samma sak..eller??

Calle F skrev:
>
> På Tranebergsbron med gående i antågande?

Tjena!

VEt du hur bred den cykelbanan är?? DEssutom så var dom inte i antågande, jag var upphinnande..

>
> > ...och inte de bästa bromsarna i stan...
>
> Varför? Anpassa dig till de dåliga bromsarna.

Jämför med mina brosmar på mtbn.. Detta var en lvg-cykel dom har dåliga bromsar enligt mig.. Jämfört med 98% av cyklarna som rör sig i sthlms trafiken så har den sjukt bra bromsar..

>
> > ...och är vrålförbannad...
>
> Varför? På dig själv egentligen?

På tjejerna som inte följer trafikreglerna och går fyra ibredd och inte har koll på vad som händer runt omkring dom.
>
> > ...sen skrek jag ut min ilska över deras
> idioti...
>
> Ingen idioti från någon sida. Däremot dålig
> respekt för andra. Tjejerna leker i trafiken. Du
> har dålig förmåga att läsa trafiken och har valt
> en olämplig cykel för din valda fart. Att gående
> velar åt olika håll är ju inget nån med ens
> begränsad erfarenhet blir överraskad åt.
>
Hade dom haft mer koll FRAMÅT så hade dom inte blivit överraskade att det kom en cyklist som mötte dom.. Vilket hade gjort att dom hade gått kvar i sin lilla klunga och jag hade snyggt kunna åka förbi dom på den del av vägen som var fri..
JAg har en ypperlig förmåga att läsa trafik efter mina år som budcyklist.. och kryssar genom trafiken med stor vana jämförrt med 99% av alla idioter som befinner sig på cyklebanor (och då räknar jag med alla gående med barnvagnar, hundar och andra farliga föremål som man kan fastna i)
Cykeln är gjord för farter mer än detta.. Dock är inte fjortisar gjorda för att befinna sig i trafiken överhuvudtaget..

Ps. Råkade ut för en ganska kul händelsel på väg till Vivo nyss.. Kom mot en rödljuskorsning där jag bor.. Lite bilar farmför och slår om till gult när jag har bara en liten bit kvar, då jag visste att man kakn få står där alldeles för lång tid så speedade jag på mellan bilarna och brötade ut gansa precis samtidigt som edet blev rött..
C:A 35 sekunder senare står en polisbil framför mig.. oops.. Polisen frågade snältl vet du vad du har gjort för fel?? Hmm.. Ja.. Jo det vet jag väl..
Men polisen var snll (eller reglementsvidrig kan man också tycka) och tyckte att du verkar vara en erfaren cyklist som håller kol på vad som händer och så var han imopnerad av min spurtförmåga.. DEt visade sig att han själv var gammal lvg-cyklist och tyckte min hoj var väldigt rolig också..

glitch skrev:
> Ni som hojtar för att få 'packet' (såna som går ;)
> ) att flytta på sig, vad brukar ni hojta?

Om det verkar behövas så blir det ett t ex "HÅLL ÅT HÖGER!!!" vrålat i militär effektiv stil. Brukar fungera utan att nån blir sur dessutom.

> Såna som kommer mötande på en smal cykelbana och
> inte har fattat att det är högertrafik i Sverige,
> Först väjer de vänster, sen höger, en vänster sen
> tvärnitar de i mitten av cykelbanan och ser mest
> handfallna ut, typ "nehepp jag försökte men kunde
> fan inte komma på vilken sida jag ska ligga på"

Dom kan jag då inte bli arg på. Bara att garva lite och förklara högertrafiksprincipen lite snabbt :)

> Den andra sorten är yngre vinglare på tancyklar
> com cyklar i pensionärstakt med öronen
> fullproppade av I-Pod och ögonen överallt annars
> än på trafiken. Helt omöjliga att komma om
> eftersom de effektivt blockar hela vägbanan och
> inte heller märker av sina medtrafikanter ens på
> 10cm avstånd.

Den sorten är äckligt irriterande. Ungarna på väg till skolan här tillhör den kategorin. Dom brukar gå mitt i gatan här och tror att man ska köra runt dom, men f-n vad snabba dom är när jag kommer rejsande med moppen och dom faktsikt inser att jag INTE tänker vika undan för dom när dom "roar" sig med att vara i vägen lite extra. Dom låtsas ofta att dom inte hör för att slippa bry sig, tror jag. Om du kastar saker på dom så brukar det bli liv i dom dock...

Om de går i en cykelbana enbart för cyklar, så skriker jag "CYKELBANA" vilket resulterar till en skamsen kroppshållning... Kanske delvis för min tajta närhet vid passeringen, som en ytterligare markering att "här är det j-igt trångt satans hönshjärna". De flesta förstår sånt outalade saker.

På delade gång- och cykelbanor skirker jag mest "PLINGPLING".

Kneecap skrev:
> VEt du hur bred den cykelbanan är??

Ja.

> DEssutom så
> var dom inte i antågande, jag var upphinnande..

Fjortisar i trafiken ska hanteras som en drös hundvalpar. Sniffa inte för mycket på dom bara för då hamnar du på tabloidlöpsedlarna... :D

> Jämför med mina brosmar på mtbn.. Detta var en
> lvg-cykel dom har dåliga bromsar enligt mig..
> Jämfört med 98% av cyklarna som rör sig i sthlms
> trafiken så har den sjukt bra bromsar..

Ok, men du fick ju problem...

> På tjejerna som inte följer trafikreglerna och går
> fyra ibredd och inte har koll på vad som händer
> runt omkring dom.

Nu var det ju det där med fjortisar... :)

> JAg har en ypperlig förmåga att läsa trafik efter
> mina år som budcyklist..

Dom som tyckte ungefär så som chaufförer på poståkeriet var dom som smällde mest. Om man ser sig själv som duktig, men inte ofelbar så hamnar man mindre lätt i problemsitutioner :)

Calle F skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > VEt du hur bred den cykelbanan är??
>
> Ja.

Tjena!

Är du säker.. Hela tranebergsbron är ombyggd..

>
> > DEssutom så
> > var dom inte i antågande, jag var
> upphinnande..
>
> Fjortisar i trafiken ska hanteras som en drös
> hundvalpar. Sniffa inte för mycket på dom bara för
> då hamnar du på tabloidlöpsedlarna... :D

Hahaha..

>
> > Jämför med mina brosmar på mtbn.. Detta var
> en
> > lvg-cykel dom har dåliga bromsar enligt
> mig..
> > Jämfört med 98% av cyklarna som rör sig i
> sthlms
> > trafiken så har den sjukt bra bromsar..
>
> Ok, men du fick ju problem...

Oaj.. men det är så svårt att sätta på skivor på en 1 kg stålram från tidigt åttiotal.. Den pallar itne riktigt det

>
> > På tjejerna som inte följer trafikreglerna
> och går
> > fyra ibredd och inte har koll på vad som
> händer
> > runt omkring dom.
>
> Nu var det ju det där med fjortisar... :)
>
> > JAg har en ypperlig förmåga att läsa trafik
> efter
> > mina år som budcyklist..
>
> Dom som tyckte ungefär så som chaufförer på
> poståkeriet var dom som smällde mest. Om man ser
> sig själv som duktig, men inte ofelbar så hamnar
> man mindre lätt i problemsitutioner :)
>
Jag sa inte att jag var ofelbar.. men jag ser mig själv som en duktigt trafikant när det gäller att hålla koll på vad som händer runt omkring mig..
På knaptt två år som cyklebud smällde jag tre gånger.. tre av tre fall var det bilisten som inte signalerade rätt eller gjorde nån manöver som skulle kunna liknas vid min farmors förmåga att byta samtalsämne utan att hon märker det själv.. (87 bast och störtskön men lite lät *host* senil.. men med ltie whisky i kroppen så funkar skallen bättre på henne)

glitch skrev:
>
> Såna som kommer mötande på en smal cykelbana och
> inte har fattat att det är högertrafik i Sverige,
> Först väjer de vänster, sen höger, en vänster sen
> tvärnitar de i mitten av cykelbanan och ser mest
> handfallna ut, typ "nehepp jag försökte men kunde
> fan inte komma på vilken sida jag ska ligga på"
>

Tjena!

Oooh.. En sån mötte jag i söndags.. Han höll duktigt för hög fart i en blind kurva under essingleden vid kristineberg.. Och blev arg på mig för att jag prtade i telefon när jag cyklade (med handsfree).. Att han höll sig i fel körfält och hade på tok för hög fart hade ingeting med saken att göra..
Han måste hetat Fredrik och ägt ett slott eller nånting stog typ det på hans rödsvartvita cykeltröja..

Kneecap skrev:
> Är du säker.. Hela tranebergsbron är ombyggd..

Var ut på Ekerö för några veckor sen.

> Oaj.. men det är så svårt att sätta på skivor på
> en 1 kg stålram från tidigt åttiotal.. Den pallar
> itne riktigt det

Jag kör ju enbart frambroms på Merckx-ss:en så jag vet vad du menar. Jag kör dock toksakta t o m vid risk för sniglar på vägen :)

> Jag sa inte att jag var ofelbar.. men jag ser mig
> själv som en duktigt trafikant när det gäller att
> hålla koll på vad som händer runt omkring mig..
> På knaptt två år som cyklebud smällde jag tre
> gånger..

Ingen är ju felfri. Jag jobbade som postchaffis (liten bil) i Stockholm i fem år, och på den tiden smällde jag en gång. En hyrbil fick se centralstationen och slängde sig rakt över framför mig från bussfilen. Jag hade att välja på att trycka till honom eller ta ut några taxibilar i kön in på centralen. Inte mitt fel egentligen men jag borde läst trafiken bättre än jag gjorde. En hyrbil är ju fordonsvärldens motsvarighet till fjortisar...

Även om man inte rent formellt har gjort nåt fel så kan man ju ändå lära sig nåt av det.

Det stora problemet är att man som cyklist inte har någonstans där man är fredad i sin cykling:

-På vägen får man inte köra om cykelbana finns.
-På cykelbana är man skyldig som cyklist att lämna gående och annat företräde. Dvs man ska framföra sin cykel på sådant sätt och i sådan fart att man i god tid kan väja/stanna eller flytta på sig om gående befinner sig där. (Varför finns det inga skyltar som påpekar att gående att vistas i avsedd cykelbana på egen risk. Att cyklar har företräde?)
-I skogen blir vi bannlysta på ena stället efter det andra för vi "förstör och kör sönder marken"

I Sverige finns dessutom inte en enda velodrom, så - var nånstans får jag cykla=träna ostört utan att behöva väja för gående eller bli tvingad av polis att cykla på cykelbana??

Finns det någon annan sport som har detta problem?

maLinka

Calle F skrev:
> Hon körde ändå runt mig till slut vilt tjoande
> mindre trevliga saker, för att efter några meter
> köra vagnen rakt i en lyktstolpe. När jag frågat
> om jag skulle fälla stolpen åt henne vågade jag
> inte vara kvar längre... :D

Hahahaha, får nästan lite ont i magen, vad jag inte skulle ha gett för att få se det i verkligheten. :-)

Undra om det är straffbart att reta upp dom så att dom exploderar av högt blodtryck?

Jonas skrev:
> Undra om det är straffbart att reta upp dom så att
> dom exploderar av högt blodtryck?

I så fall är jag tungt kriminell... :D

Calle F skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > ...ligger väl i en 30-35...
>
> På Tranebergsbron med gående i antågande?
>
> > ...och inte de bästa bromsarna i stan...
>
> Varför? Anpassa dig till de dåliga bromsarna.
>
> > ...och är vrålförbannad...
>
> Varför? På dig själv egentligen?
>
> > ...sen skrek jag ut min ilska över deras
> idioti...
>
> Ingen idioti från någon sida. Däremot dålig
> respekt för andra. Tjejerna leker i trafiken. Du
> har dålig förmåga att läsa trafiken och har valt
> en olämplig cykel för din valda fart. Att gående
> velar åt olika håll är ju inget nån med ens
> begränsad erfarenhet blir överraskad åt.
>
> :)

hoppas att alla ser smilyn i slutet på CalleF's inlägg

1) bromsarna är oftast inget fel på.. att kunna låsa hjulen gör inte stoppsträckan kortare
2) kunna läsa trafiken... det är en evigt dålig undanflykt
[historia]
du och jag möts (cyklar) på en cykelbana, det är plattmark och du håller 35, ja gär lite trött vid tillfället och håller 25, cykelbanan är 3m bred med dike, gräs och lite buskar på vardera sidan (vi har utrymme så det räcker och blir över)...
20-30m innan vi ska passera varandra får jag för mig att köra chickenrace emot dig, trampar lite hårdare och åker över till vänster (din) sida av banan...
[/historia]
tror du att du kan/skulle kunna undvika en kollision?
jag tror inte det... samma sak med Kneecap

man vet att det finns en risk att barn går ivägen, men gör dom det ÄR det deras fel (se trafikregler angående filbyte och kom ihåg att människan faktiskt inte har någon "död vinkel")

Go Markus, go Markus!

Give me an M
Give me an a
Give me an r
Give me a k
Give me a u
Give me an s

What does that spell? MARRKÖSS!

Go Markus, go Markus!

For those who haven't been following along so far, a summary:

Everybody else out there is either an idiot or a maniac.

The idiots who are slower and don't get out of our way on the bike paths,
and the maniacs who are riding too fast and yelling at us when they are clearly at fault.

Daner skrev:
> For those who haven't been following along so far,
> a summary:
>
> Everybody else out there is either an idiot or a
> maniac.
>
> The idiots who are slower and don't get out of our
> way on the bike paths,
> and the maniacs who are riding too fast and
> yelling at us when they are clearly at fault.

verkar stämma, ja

Rätt intressant att ingen i tråden nämnt pensionärer.. Speciellt de med rullator. Lägg därtill en knähund i koppel som springer i gräset på motsatta sidan gång/cykelbanan människan går.

Hur tar man sig förbi ett sånt ekipage? Jag har försökt lära mig hoppa utan ramp men har ännu inte vågat mig på rörlig ribba i den höjden.. Nån med erfarenhet av ett sånt läge?

utstöt ett hög och ljudligt "ÖÖÖH! HUBBA DI'", alternativt dra den skrikiga V-bromsen =)
Nä, allvar.. En del har inte koll på hur brett ett fordon får vara i trafiken (förbannat att jag själv inte kommer på det just nu.. hmpf). Men det gäller att visa lite hänsyn, även om man väljer en omkörning på en gräsplätt eller liknande.

Fotgångare är idoter... så är det bara... prova att plinga-håjjta på hönns får ni se vad som händer.....dom far åt alla håll som finns på kartan....

Tillbaka
Topp