PatrikB skrev:
-------------------------------------------------------
> Det vore ju fånigt utav mig om jag åkt omkring
> med felinställda dämpare. Så det gör jag ju
> inte såklart.
Ja, det var ju inte dig jag tänkte på med det inlägget. Jag vet att du har haft en Bullit och sen SX trail. Det gällde _om_ man provade en cykel med felinställda dämpare för personen i fråga som provar cykeln, för det är lätt hänt. Inte så många börjar skruva på bakdämparens alla inställningar och framgaffeln när de lånar polarens hoj för att testa ett par åk.
> Jag kan glädjeligen häva ur mig att Bullit är
> en gammal konstruktion utan att förkasta alla
> andra singlepivots för det. Senaste ramen jag
> köpte alldeles själv var ju en Commencal Meta 5,
> dvs en singlepivot.
Att det är en gammal konstruktion är sant, ramen har funnits sen slutet på -90 talet. Däremot har den genomgått ändringar hela tiden med åren. I år är cykeln inte lik den "gamla" modellen. Har du provat den nya Bulliten också?
>Det är här jag tror den
> stora skillnaden mellan oss ligger Leo. Jag har
> kört igenom ett gäng ramar sen min Bullit gick
> av, och oj vad skillnad det är! Jag missunnar
> ingen att tycka om sin Bullit på något vis. Men
> min erfarenhet här säger att det finns bättre
> ramar, varav SX-Trail är en.
Klart det finns bättre ramar än både Bullit och SX Trail, det har jag heller aldrig förnekat. Inte heller påståt att Bullit är bäst i världen, vilket den absolut inte är. Däremot finns det, som flera påpekat, ingen ram som är bäst i världen på "allt", bara en del. Många verkar haka upp sig på att jag gillar min cykel, självklart pratar jag varmt om den eftersom jag trivs med den och den fungerar för mig. Men visst, får man inte prata varmt om sin kära cykel så får jag väl dämpa mig i framtiden...?
> > Öppnar man sedan ögonen lite till
> > så innebär det uttalandet även att man
> dömer
> > ut samtliga faux-bar(multilänk med samma
> > rörelsebåge av baksving/bakhjul som single
> > pivot, dock med utväxling för bakdämparen)
> > konstruktioner som används av Kona, Turner,
> Trek,
> > Gary Fisher m.fl...
>
> Här hittade du på lite väl va.
Hittar på? Läs på lite om faux-bar så får du se själv. I grund och botten ger faux-bar liknande rörelse på bakhjulet som en single pivot ram. Placeringen av ledpunkten för infästningen baksvingen påverkar så klart, på båda konstruktionerna.
/Leo