[Internetcykling] Ramflex, länkar till skäggiga gubbars usenets-poster och Steamroller

[Internetcykling] Ramflex, länkar till skäggiga gubbars usenets-poster och Steamroller
du kan nog ganska enkelt modda fästet så skärmen hamnar högre utan att fästet trycker mot lagret?

tänker att med rundfil vidga hålet i fästet riktning nedåt, sedan men en eller två platta tänger vinkla övre änden av fästet riktning framåt.

du kan nog ganska enkelt modda fästet så skärmen hamnar högre utan att fästet trycker mot lagret?

tänker att med rundfil vidga hålet i fästet riktning nedåt, sedan men en eller två platta tänger vinkla övre änden av fästet riktning framåt.

Problem Solvers Sheldon Fender Nut var lösningen som inte är ett fulmek.

Som svar på titeln så ser det oanständigt ut med 28-hjul på en barncykel.

?

Du är bara avundsjuk på mitt tåöverlapp.
Jättespännande att öva trackstands med ett gäng cm överlapp märkte jag häromdagen när jag stod och väntade på en kollega utanför cykelrummet på jobbet. Tvärstopp att vrida styret åt ena hållet rätt som det var..

Det är den där vardagsspänning som långa människor går miste om. Nu är jag så van att det inte är en grej förutom när det är spårig frusen snö. Då är det plötsligt jättespännande. Man vet liksom inte vad som kan hända. Många stänkskärmar har gått åt...

Jag har nog inte mer än 3-4 cm överlapp på pendlaren. Aldrig varit ett problem. Utom uppenbarligen när jag övar trackstands.. eller problem är fel ord, källa till spänning snarare.

Sheldons nuts är det bästa.

IMG_0395.jpg

Det är hög tid att utvärdera utfallet av detta experiment och starta en nördig diskussion om ramflex.

Om vi börjar med min Pompino så har det alltid varit en utmärkt hoj. Den är förvånandsvärt styv och för något år sedan fick jag för mig att byta ut den tillhörande Pompinogaffeln av unicrown-modell mot en Sulry LTH-gaffel med lugs i förhoppning om att det skulle vara flexigare/bekvämare (och få fördelarna av att den var snyggare och hade bättre infästningsmöjligheter för stänkskärm). Den var dock inte speciellt mycket flexigare, kanske marginellt, men inte tillräckligt för att säkert säga. Det är dock en gaffel dimensionerad för att köras med last.

IMG_0400.jpg

IMG_0288.jpg

Sedan kom detta med Steamrollern för att få en flexigare cykel. Önskan om flex är helt enkelt bara för att jag älskar känslan av att ramen börjer sig under kraft och när man kör in i saker. Det är den bästa känslan!

Båda cyklarna har väldigt lika utrustning och de skillnaderna man känner är att Steamrollern har brantare sadelrör vilket är en stor fördel. Man sitter helt enkelt effektivare för att trampa. Sedam jar Steamrollern klart lägre BB. Det märks inte alls lika tydligt på den här typen av cykeln som det gör på en mtb, men det är trevligt att man kan sätta ner foten på en lägre trottarkant sittandes på sadeln jämfört med Pompinon. Sedan till flexet!

Surlyn är mycket flexigare jämfört med Pompinon. Det märks främst i gaffeln och när man trampar på cykeln. Åker man i hög fart på grov asfalt känner man verkligen att gaffeln blir vag och rör sig, men inte så mycket att det blir läskigt. Stampar man på pedalern i uppförbacke eller om man ska accelera så känns Steamrollern och segare jämfört med Pompinon. Steamrollern är ju bekvämare att köra över potthål och kullersten på, men Pompinon är rappare när man ska stampa på pedalerna. Att Surlyn har brantare sadelrör upplever jag som en märkbar fördel, den är helt enkelt en effektivare cykel. Ramflexet på Surlyn gör att den känns mindre effektiv när man stampar på den, men jag har svårt att tro att det är någon form av mätbar effekt. Jag tror det bara är en upplevelse.

Så nu till den nördiga frågan. Är mer flex mindre effektivt?

Jag har ofta undrade om mer flex minskar effektiviteten. Det är vad många tror. Men stål här nästan ingen dämpning, så energie som går i flexet dissiperar inte direkt. Frågan är om man kan får tillbaka den energin för att accelerera cykeln. Om gaffeln eller ramen flexar till en sidan och efteråt trycker tillbaka din kropp tapper man inte energien. Men det känns mindre effektivt. Men jag har aldrigt läst något vetenskapligt om detta.

Men är det kanske inte gaffeln, men ramen som flexar? Den två rören kommer nästan tillsammans på styrhuvuden på steamrollern. Det är dummt. Man måste maxa distansen, som på pompinon.

Om det första så har jag sätt mätningar där man har försökt mäta gamla stålcyklar mot moderna racers och där konstaterar man att skillnaden skulle vara mindre än 1 % i effektivitet. Om kraften som kommer tillbaka elastiskt gör nyttigt arbete kan jag inte utala mig om, men stål känns intuitivt som en bättre fjäder jämfört med t.ex. kolfiber. Det är dock en ren spekulation och det finns säkert något som har mycket säkra åsikter om detta som får uttala sig.

Vad det upplevda gaffelflexet kommer från är också en fråga i sig. Surlygaffeln är specificerat signifikat lättare och med en cronmonterad fälgbroms kan man dimensionera den klenare. Spacertorn skulle kunna vara en effekt, men cyklarna har iallefall likadant styre nu. Pompinon har en lättare stam, så jag tror inte den är styvare.

Stål är en nästan perfekt fjäder. Kolfiber dämpar mer, men har en loss modulus som är fortfarande 10 gånger mindre än storage modulus, så flexen dämpar ut efter många svängningen. Så frågan är fortfarande om kraften kommer tillbaka.

Sommardäck! Jack Brown 33,3 mm gick inte in under skärmen fram så det är 23 mm business in the front.

1396ED70-CFAC-4390-9364-486578190AD8.jpeg

Det verkar att finnas att fler i Stockholm som pendlar på ss.
På vintern föredrar jag klart skivbroms. Jag skulle har köpt en Charge Grinduro, men nu är det för sent. Vinterpendlar nu med remdrift och Alfine nav, som funkar fint men naven behöver underhåll.
Vad kan en sånn utbringa i pengar?

Det finns någon gammal bicycle quarterly/jan heine där det pratas om ramflex och effektivitet. Tror dom refererar till det som ”planing” och lät väl som det mest vetenskapliga testet jag hörr om i området iaf, med tre identiska cyklar, med olika rör i ramarna (som kompenserades med extravikter för att få samma slutvikt) och testpersoner som inte visste vilken cykel dom använde för tillfället

Nej men hittade en på blocket som gjorde mig intresserad och 5000kr känns lite dyrt för en så gammal och använd cykel. Vad vet jag och därför frågar.

Vet inte längre vad den kostade nytt, men det var inte så mycket. Håller med att 5000 är lite dyrt. Men det är en unik cykel, så kanske vill någon betala (nästan) 5000 för den. Jag kanske, om jag behövde en vinterpendlar nu.

Jag är inte okej med att folk slummar min tråd med en al-hoj. Komigennudå! Vad är det som är så magiskt med en Grinduro?

Jag är inte okej med att folk slummar min tråd med en al-hoj. Komigennudå! Vad är det som är så magiskt med en Grinduro?

Ursäkta, glömde att det är en al-hoj. Innan Charge blev köpt av ??? gjorde dom bara stålcyklar. Den är magiskt för att den en av få single-speed racer eller pendelcyklar med skivbroms. Och den är purpur!

Senast ändrad:
Fast det finns ju en hel del schysst i stål. Surly och Bombtrack är fint, men det finns massor. Eccentriskt BB är inte det jag skulle välja för att sköta kedjespänning i först hand.

Minns att det finns ett problem med skivbromscyklar från Bombtrack, men minns inte vad. Har inte tittat på Surly.

Vet inte längre vad den kostade nytt, men det var inte så mycket. Håller med att 5000 är lite dyrt. Men det är en unik cykel, så kanske vill någon betala (nästan) 5000 för den. Jag kanske, om jag behövde en vinterpendlar nu.
Ny kostade just Grinduro 10k men Plug 1 disc ca 5-6k

För att återgå till ämnet så kommer EttEttSex ta in egenmärkta ramar som Odd cycles från Marino som kommer kunnas byggas som SS med skivor men när de dyker upp en annan fråga.

Tillbaka
Topp