Det är hög tid att utvärdera utfallet av detta experiment och starta en nördig diskussion om ramflex.
Om vi börjar med min Pompino så har det alltid varit en utmärkt hoj. Den är förvånandsvärt styv och för något år sedan fick jag för mig att byta ut den tillhörande Pompinogaffeln av unicrown-modell mot en Sulry LTH-gaffel med lugs i förhoppning om att det skulle vara flexigare/bekvämare (och få fördelarna av att den var snyggare och hade bättre infästningsmöjligheter för stänkskärm). Den var dock inte speciellt mycket flexigare, kanske marginellt, men inte tillräckligt för att säkert säga. Det är dock en gaffel dimensionerad för att köras med last.
Sedan kom detta med Steamrollern för att få en flexigare cykel. Önskan om flex är helt enkelt bara för att jag älskar känslan av att ramen börjer sig under kraft och när man kör in i saker. Det är den bästa känslan!
Båda cyklarna har väldigt lika utrustning och de skillnaderna man känner är att Steamrollern har brantare sadelrör vilket är en stor fördel. Man sitter helt enkelt effektivare för att trampa. Sedam jar Steamrollern klart lägre BB. Det märks inte alls lika tydligt på den här typen av cykeln som det gör på en mtb, men det är trevligt att man kan sätta ner foten på en lägre trottarkant sittandes på sadeln jämfört med Pompinon. Sedan till flexet!
Surlyn är mycket flexigare jämfört med Pompinon. Det märks främst i gaffeln och när man trampar på cykeln. Åker man i hög fart på grov asfalt känner man verkligen att gaffeln blir vag och rör sig, men inte så mycket att det blir läskigt. Stampar man på pedalern i uppförbacke eller om man ska accelera så känns Steamrollern och segare jämfört med Pompinon. Steamrollern är ju bekvämare att köra över potthål och kullersten på, men Pompinon är rappare när man ska stampa på pedalerna. Att Surlyn har brantare sadelrör upplever jag som en märkbar fördel, den är helt enkelt en effektivare cykel. Ramflexet på Surlyn gör att den känns mindre effektiv när man stampar på den, men jag har svårt att tro att det är någon form av mätbar effekt. Jag tror det bara är en upplevelse.
Så nu till den nördiga frågan. Är mer flex mindre effektivt?