iridium???

iridium???
Name: iridium
Symbol: Ir
Atomic number: 77
Atomic weight: 192.217 (3)
CAS Registry ID: 7439-88-5
Group number: 9
Group name: Precious metal or Platinum group metal
Period number: 6
Block: d-block

Here is a brief description of iridium.

Standard state: solid at 298 K
Colour: silvery white
Classification: Metallic
Availability: iridium is available in many forms including foil, sheet, wire, "evaporation slugs", powder, and sponge.
Ruthenium, rhodium, palladium, osmium, iridium, and platinum together make up a group of elements referred to as the platinum group metals (PGM).

iridium???
Mathias Skrev:
-------------------------------------------------------
> Orkar inte googla, men är det inte väldigt
> giftigt?

Ingen aning, men det kanske är bäst att inte slicka på Oakleysarna mer då :D

iridium???
ni är fantastiska på detta forumet!!! än fins det hopp för moder Svea,tack följdfråga:tyska canyon har på en av sina modellserier använt iridium i gaffeln bl a.Om jag fattar rätt så påstår dom att det är väl så bra som carbon???kan det vara så?tänkte mes ur stötupptagningshänsyn...nytt ord i svenskan skulle jag tro:)

iridium???
Äh, tror att det är ett av Canyons modellnamn. Har sett det i nån tysk blaska. Förvänta dig inte att ett tyskt postordermärke är nyskapande och använder tekniker eller material du inte hört talas om...

/M

iridium???
nille Skrev:
> tyska canyon har på en av sina modellserier använt iridium i
> gaffeln

Om det är den här raden du menar:
"Gabel Iridium Comp Aluminium"
http://www.canyon.com/rennraeder/ausstattung.html?b=20#ausstattung

Så betyder det precis vad Singular skriver:
Det är Canyons eget namn.

Men det betyder inte att det är en dålig gaffel.
Canyon har sina egna namn på ramarna också och de är ofta väldigt bra.
De är definitivt prisvärda om man jämför med svenska priser, och även om man jämför med andra tyska postordercyklar verkar Canyon stå sig bra. Även testerna i tidningen Tour brukar Canyon klara bra.

Jag försökte en höst för några år sedan köpa en Canyon, men de var slutsålda i min storlek.
Jag fick nöja mig med en Klein istället ;-)

/Håkan

iridium???
Väger ju i princip som bly så jag tror att Iridiums framtid inom cykelindustrin är väldigt begränsad, såvida man inte har en lätt racer och behöver komma up till UCIs viktgräns :-)

iridium???
nille Skrev:
> 1400 euro för ultegra och carbongaffel 7,4kg
> cykel..Canyone Passione Legatio ,är ju så snygg
> den nya ultegragruppen.

7,85 kg stod det väl? Även det är jag skeptisk till. Skulle bli förvånad om den går under 8

iridium???
nille Skrev:
> har bara fått för mej att
> carbongafflarna skall vara bekvämare än
> aluminiumdito?

Framgaffel i kolfiber är en trend som ligger i tiden, många tycker att en cykel 'måste' ha en kolfibergaffel annars är det ingen bra cykel.
Men eftersom det finns så många olika kolfibergafflar nuförtiden så finns det minst lika många bra som dåliga.

Den tyska tidningen Tour, http://www.tour-magazin.de har i nummer 12/03 testat flera olika kolfibergafflar men bara en i aluminium, Kinesis.
Tours gaffeltester är lika överlägsna som deras ram och cykeltester, de testar inte bara vikt utan även styvhet, i olika riktningar. De testar dessutom komforten, i form av flex och vibrationer.
Läs mer här om hur testerna går till:
http://www.tour-magazin.de/to/show.php3?id=30&nodeid=30&ps_lo=0&subnav=21
Har du problem med tyskan kan du få hjälp av Babelfisken:
http://babelfish.altavista.digital.com/babelfish/tr

I testet i Tour visade det sig att Kinesisgaffeln har bättre, eller lika, sidstyvhet och komfort som kolfibergafflar från flera välkända
tillverkare:
Easton EC90 SL
Isaac Muscle (används av Principia)
Profile Design AC
Reynolds Ouzo Pro
Time Millenium Vernie

Kinesis-gaffeln är dessutom den klart billigaste i testet, 75 €, jämfört med 300 - 400 € för
kolfibergafflarna.

För den som vill läsa testet själv finns det här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=813&nodeid=28&subnav=21
Det kostar 2 €

Ett lite äldre styvhets-test som finns gratis online är det här:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/rinard_forktest.html
Här kan man tydligt se att det inte går att sätta likhetstecken mellan kolfibergaffel=mindre stötig

För den som fortfarande inte är övertygad om att komforten i en framgaffel mer hänger på hur gaffeln är
gjord än av vilket material den är gjord av bör fundera över gaffelvalet Lyx-titanramstillverkaren Merlin
gjorde när de började för c:a 15 år sedan.
Merlin marknadsförde sina ramar som överlägsna i komfort och de ville då ha en framgaffel som förstärkte
ramens komfort egenskaper.
De valde en aluminiumgaffel, en Kinesis Road D trots att det även då var gott om kolfibergafflar på marknaden.
Den var den bästa då, och som syns i Tourtestet är den fortfarande väldigt bra, trots aluminiumet.

/Håkan

iridium???
tack Håkan..är väl lite misstänksam mot Treks raka gaffel trots kolfiber,man vill väl tro att en gaffel som är lite svängd skulle vara bekvämare,som den canoyn har på sin iridiumgaffel.

iridium???
nille Skrev:
> är väl lite misstänksam mot Treks raka
> gaffel trots kolfiber,man vill väl tro att en
> gaffel som är lite svängd skulle vara
> bekvämare

En böjd gaffel blir inte automatiskt bekvämare än en rak.
Böjen i en traditionell gaffel flexar inte.
Att den inte gör det har med vridmomentet att göra.

En annan, enklare, förklaring är att du tittar på en traditionel gaffel.
Rören är som tunnast nere i böjen och mycket tjockare uppe vid gaffelkronan.
Varför då?
Gafflar har byggts på det här sättet i mer än 100år, gaffelbyggarna har lärt sig vad som fungerar.
Så gott som all belastning (vridmoment) kommer uppe vid gaffelkronan.

Ett experiment du kan prova själv:
Spänn fast en lång och tunn planka i ett skruvstäd(gaffelkrona).
Dra i den fria änden av plankan (hjuländen)
Var böjer sig plankan?
Varför då?
Hoppas att du förstår den här förklaringen, hör av dig annars.

OBS:
Visst kan olika gafflar upplevas annorlunda, det är sällsynt att de har exakt lika vinkel och försprång. Tom längden kan spela roll för hur en gaffel känns, läs mer om det här:http://www.fredrikshof.se/docs/teknik/prylar/gaffeln/gaffeln.htm

Sammanfattning:
Baser inte ditt val av cykel på om den har rak eller böjd gaffel eller om gaffeln är gjord i aluminium eller kolfiber.

/Håkan

iridium???
the_TnT Skrev:
> HåkanC: Du skulle kunna skriva en bok med enkla
> experiment i hemmet för att bättre förstå fysiken
> hos en trampcykel!

Med en schysst planka kan du slå cykelvärlden med häpnad :-)
(fritt efter Socker Conny)

iridium???
HåkanC Skrev:
> Med en schysst planka kan du slå cykelvärlden med
> häpnad :-)

Juste planka:

ns0007.JPG

:-D

iridium???
Plankan fick mig att fatta! Tackar. Enligt mina erfarenheter är det allra mest bekväma gamla stålgafflar, viktmässigt är väl det inte nåt man vill släpa runt på nu för tiden dock. För övrigt är det väl lite typiskt Canyon att snylta på kända amerikanska varumärken...

iridium???
er kanskje litt sent, men jeg trodde at iridium i oakleys tilfelle refererte til toningen på glassene. a là pearlescent/perlemor, hvor man bruker små metallflak i lakken? kikket litt på linken som er lagt ut over og antar dette også ut ifra hva jeg så der... correct me if i'm wrong! hvis iridium i tillegg er et materiale som kan gjøre en sykkel enda stivere, sterkere og lettere, er det jo bare ekstra fett! hurra!

Tillbaka
Topp