Jag är 201cm, vad ska jag ha för storlek?

Tänkte slå på stort och köpa en ny hoj, då min Gary Ficher på 19,5" är galet för liten.

Ska cykla grusvägar, stigar och lite asfalt.

Vad ska jag ha och vilken storlek?

Får kosta max 10000:-, men gärna mindre :P

Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> Om det är mtb så 22

Och kanske 29"?

ska du ha en mountainbike? Isf skulle jag rekommendera en med 29" hjul. Min bror som är 200 cm är mkt nöjd med sin 29-tummare, han körde tidigare på en med 26 tums hjul men kom aldrig överens med den.

ja minimum 22" ram för mtb, men större än så är väl för övrigt svårt att hitta utan att det är nåt troligen ganska dyrt märke som satsar på långa cyklister. Jag är 191.5 cm och trivs bäst på 22"-ramar för övrigt. Förhoppningsvis kan du lösa resten med med lång styrstam, kanske riser-styre, å rejäl sadelstolpe som gärna kan ha setback

edit ; ja 29er är ju en bra idé också förstås, stora hjul makes sense för långa gubbar

Senast redigerad av en moderator:
skier skrev:
> ska du ha en mountainbike?

Ja det var ju det... Antingen det eller någon hybrid.

MoeJoe skrev:
> ja minimum 22" för mtb, men större än så är
> väl för övrigt svårt att hitta utan att det
> är nåt troligen ganska dyrt märke som satsar
> på långa cyklister. Jag är 191.5 cm och trivs
> bäst på 22"-ramar för övrigt.
> Förhoppningsvis kan du lösa resten med med
> lång styrstam, kanske riser-styre, å rejäl
> sadelstolpe som gärna kan ha setback

Ideal har 61cm vilket motsvarar 24"

Jag är iofs "bara" 197 men tycker att det var ett stort lyft att byta från en 22 tums 26er till en 20 tums 29er - mindre ram men mer plats på nåt sätt... Och så slipper man flyga över styret lika ofta.

Du kanske ska fundera på längre vevarmar också om du inte redan har det, betyder en hel del för komfort och sittställning. (om det ger mer kraft eller inte får andra bry sig om)

Jag är också 197 och det är bara att acceptera att man är "utanför" vad designerna gör sina grejer för.

Jag har en 26" (Alumax XL, samma ram som cyclepro pinnacle, skulle gissa att den motsvarar 22,5" eller 23" i ramstorlek), den känns bra men jag cyklade säkert på tio olika cyklar innan jag hittade en som kändes "stor nog". Men på bilder ser det ju småroligt ut så jag tror 29:er spåret hade varit rätt bra. Det är svårt att matcha en 75kg kille när bakhjulet gräver ner sig i leran liksom.

De jag tittat på är on-one 29:er de klarar du med din budget.

Det är helt klart att du ska ha en 29er. Storleken ska nog helst vara XXL eller 24". Jag är 192 cm kort och kör med storlek XL (Gary Fisher Hifi 29er), 21" (On-One Inbred 29) och XXL (Salsa Fargo). En del märken har faktiskt storlek XXL i sitt sortiment, så kolla företrädesvis på sådana. En 21" Inbred kunde nog passa då den har ett hyfsat långt överrör, men den är onödigt låg i fronten, något som kan lösas med en lång vinklad styrstam.

Storlek i tum och XL, XXL och liknande är odefinerat begrepp \ar oanvändbara för den som letar efter en stor ram. Olika märken har helt olika standarder för sina storlekar. Det är längden som är den viktiga. Man kan alltid få cykeln tillräckligt hög genom att sätta på en längre sadelstolpe, men längden kan man inte göra något åt. Visserligen kan man flytta sadeln något tillbaka, men det rubbar den optimala sittställningen. Man kan sätta på en längre styrstam, men är den för lång sänker man manövrerbarheten. Längre än 120 mm kan bara användas för enkel XC. Alla märken uppger emellertid den effektiva överrörslängden (effective top tube length), det är det viktiga måttet. Det är det horisontala avståndet från mitten av toppen på styrröet till mitten av sadelpinnen. Det här avståndet är till exempel 640 mm på Specialized 21"are vilket är mer än på 22"arna hos många andra märken.

Satsa på 180mm-vevar, eller möjligen 177,5mm. Båda ska nog vara lika svåra att få tag i, men helt klart användbara nära man är så lång som du.

Jag är 185cm, normalbyggd, men med lite längre ben än average. Har gått över från 172,5mm till 175mm-vevparti till denna säsong och längtar till att komma ut och testa.

29er är det givna valet. Jag är 185cm och kör en 18" (L) 29er (Niner EMD).

10000 kan bli lite knepigt eftersom du nog bör uppgradera en "off-the-shelf" hoj med längre vevar, längre sadelstolpe (gärna med setback) och längre/högre styrstam.

Ett par tips nära din budget:
http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Scandal_Light_29er_Mountain_Bike.html Lätt och fin Scandiumram.
http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Inbred_29er_SLX_MTB_Disc_Brake.html Klassisk stålram
deras största ramar är 21", men har rätt långa topprör så det borde gå bra med rätt styrstam/sadelstople-kombo.

Diger lista på andra märken finns här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1235286 med de flesta är dyrare än on-one. Det går att komma lite billigare undan om du väljer SS.

/K

Tillbaka
Topp