Jag håller med fullständigt...

Ser inte fram emot att byta höljen till växelvajrarna, eftersom det gick åt timmar att få in dem tillsammans med bromsslangarna igenom styre, stam och styrhuvud. Väl på plats, så är det förstås supersmutt och allt är väl skyddat. Hoppas att det går att få tag på elektroniska växlar innan byte av hölje. Nu blev det en kompromiss.
På instegshojar håller jag med om att det helt sjukt att ha helintegrerat. För övrigt, så har ju många av de cyklar som visas i filmen vajrar/slangar externt gentemot stammen, så inte helt integrerade. Tror det tar tid innan det blir integrerat vid anslutning till växelförare och bromsok.

Ni har både halv rätt: 2x10 är peaken!

2/3 del av familjen har nått peaken, bara sonen behöver en drev till bak.

Jag skulle säga 3x7 är "sweet spot" sen efter det har det bara blivit sämre avseende det mesta förutom på bromssidan.

Jag förstår heller inte varför folk tejpar ihop kablar/höljen. För det första så tycker jag inte att det ser snyggt ut. I många fall ser det bara ut som en ful fasad, som om man försökt använt tidning och spackel på en bil…. Sen är jag ett tixmongo och stör mig på att tvinga ihop två kablar/höljen som är tänkt att röra sig i olika banor då man svänger på styret.

Jag förstår heller inte varför folk tejpar ihop kablar/höljen. För det första så tycker jag inte att det ser snyggt ut. I många fall ser det bara ut som en ful fasad, som om man försökt använt tidning och spackel på en bil…. Sen är jag ett tixmongo och stör mig på att tvinga ihop två kablar/höljen som är tänkt att röra sig i olika banor då man svänger på styret.
det tycker jag är en annan sak, och själv hade jag använt krympslang. men om man själv sätter på det eller butik monterar det är det ju betydligt lättare att ta bort när det ska meckas än att hålla på med intern dragning

Fördelar: ser lite coolare ut. Upp till 3W bättre.
Nackdelar: krångligare/dyrare mek. Snäva böjar på vajern (om man inte kör el/hydraliskt).
JAG skulle inte lägga några extra pengar på att få bort vajrarna (men jag är gammal, långsam och snål också).

Det sjukaste tycker jag är att tillverkarna säger att du sparar si eller så många watt på än den ena eller andra prylen men aldrig omsatt i praktiken. Dvs hur många km/h snabbare kan jag köra med indragna vajrar jämfört utan? För mig
säger exempelvis 4 sparade watt inte ett skit. Men det vill man väl inte att konsumenterna ska veta förstås.

Det sjukaste tycker jag är att tillverkarna säger att du sparar si eller så många watt på än den ena eller andra prylen men aldrig omsatt i praktiken. Dvs hur många km/h snabbare kan jag köra med indragna vajrar jämfört utan? För mig
säger exempelvis 4 sparade watt inte ett skit. Men det vill man väl inte att konsumenterna ska veta förstås.
Du sparar nog en timme på din jorden runt-cykling.

Han har ju inte ens fått med dom kanske två största nackdelarna, hydrauliska bromskablar som knipsas av/börjar läcka inne i styrhuvudet och kablar som ligger och skaver inne i styrhuvudet och långsamt gnager sig igenom styrrör i kolfiber.

Det är design och för att få kunderna att bli trogna verkstadskunder. Gammalt bilknep.

Tjena!

Cykeltillverkarna tjänar inte mer pengar för att butikerna har mer att göra i verkstaden. Mekanikerna är inte speciellt förtjusta i det heller. Visst med rätt verktyg så är det inte extremt bökigt, men det tar ju alltid längre tid.

Tjena!

Cykeltillverkarna tjänar inte mer pengar för att butikerna har mer att göra i verkstaden. Mekanikerna är inte speciellt förtjusta i det heller. Visst med rätt verktyg så är det inte extremt bökigt, men det tar ju alltid längre tid.
Det kommer nog märkesverkstäder och serviceböcker....

Känns som att detta är en frukt av extremtänkandet. Att man måste följa en riktning som pekas ut av någon eller något och då blir så fartblind att man inte ser alla andra vägar som man borde ta med i beräkningen. Vilka egenskaper och kvaliteter förlorar man när man följer detta spår in i kaklet och varför väljer man att skita i det, åtminstone just nu?

Känns som att detta är en frukt av extremtänkandet. Att man måste följa en riktning som pekas ut av någon eller något och då blir så fartblind att man inte ser alla andra vägar som man borde ta med i beräkningen. Vilka egenskaper och kvaliteter förlorar man när man följer detta spår in i kaklet och varför väljer man att skita i det, åtminstone just nu?
Hej.. Det ska säljas nya cyklar. Varje dag. Svårt att uppfinna hjulet en gång till. Dessutom har många plenty med pengar som bränner i fickan, och vill ha en anledning att just bränna dom. Minsta möjliga anledning duger. mvh borano20

Svårt och svårt... Gentullio tyckte det var jobbigt och fick han växla så får väl vi också?
Äh, sånt där omodernt trams. Det är nya tider nu med nya sanningar. Det är PedalFaster som gäller nu, ett holistiskt grönt koncept för optimal, miljövänlig och inkluderande cykling från BetterCycling, ett företag i BetterWorld-koncernen.

Ännu värre, 4 Watt säger ingenting utan hastigheten det är mätit vid. Brukar vara 40, 45 eller 50 km/h, som du kanske aldrig kör (länge) på platten utan medvind, så kanske helt irrelevant.

Som svar kan jag dock säga: om luftmotståndet dominerar blir din hastighet större med:
4 / (totale effekten dom har mättit vid) * 0,5 * 100%
Så om dom har mätit vid 400 Watt: 0,5% snabbare (vid alla hastigheter där luftmotståndet dominerar).

Ännu värre, 4 Watt säger ingenting utan hastigheten det är mätit vid. Brukar vara 40, 45 eller 50 km/h, som du kanske aldrig kör (länge) på platten utan medvind, så kanske helt irrelevant.

Som svar kan jag dock säga: om luftmotståndet dominerar blir din hastighet större med:
4 / (totale effekten dom har mättit vid) * 0,5 * 100%
Så om dom har mätit vid 400 Watt: 0,5% snabbare (vid alla hastigheter där luftmotståndet dominerar).
men ett givet motstånd i watt märks sas tydligare om du driver med lägre watt, alltså lägre fart:)

drivlineförluster hör gärna till denna kategori, även om det förekommer progressiv ökning med farten även där, t ex i fall med för små drev på kassetten, eller för små trissor. diskuteras just nu i en annan tråd

men ett givet motstånd i watt märks sas tydligare om du driver med lägre watt, alltså lägre fart:)

Förstår inte vad du vill säga med "men". Flesta typer av motstånd berör på hastigheten. Ämnet i den här tråden är luftmotståndet som öker kvadratisk med hastigheten. Såklart är 4 Watt mycket viktigare vid låg hastighet, men om tillverkare skriver att vinsten är 4 Watt är det alltid mätit vid hög hastighet. Vid halva hastigheten är bara 1 av 4 Watt kvar.

Förstår inte vad du vill säga med "men". Flesta typer av motstånd berör på hastigheten. Ämnet i den här tråden är luftmotståndet som öker kvadratisk med hastigheten. Såklart är 4 Watt mycket viktigare vid låg hastighet, men om tillverkare skriver att vinsten är 4 Watt är det alltid mätit vid hög hastighet. Vid halva hastigheten är bara 1 av 4 Watt kvar.
det skrevs att motståndet är ett större problem när det ökar med hastigheten.

och så är det förstås. det jag ville framhålla är att konstanta motstånd på t ex ett visst antal watt utgör ett mer märkbart och procentuellt sett större problem vid lägre hastigheter och watt.

Dessutom är besparingen ofta mätt i vindtunnel utan gubbe på med vinden rakt framifrån. Sällan bilder blåser rakt framifrån, och med en gubbe på så kan en eventuellt mätbar vinst lika lätt bli en nackdel om inte sittpositionen är optimerad (t.ex. ett aerostyre som inte är inpassat ordentligt eller ger en position som gör att man inte kan hålla effekten för det är för obekvämt).

Hur som kan man lösa det hela med integrerat mer eller mindre elegant och användarvänligt. Jag ser ju gärna att man skippar kablage inne i styret utan lägger en kanal på undersidan, sen kan man skicka in allt genom styrhuvudet och kör heldragna höljen genom ramen.

En sån lösning tillåter att man har standardstyren och styrstammar samtidigt som man får det hyfsat cleant. Och vill man byta styre åker man inte på cutta bromsslangar igen och lufta. Det är riktigt värdo när man måste klippa slangen igen för att fattningen är för stor för lilla hålet i styret.

Mina 2 ören:
Jag har lagat och mekat med ramar som har interna höljen/kablage.
Jag kan med fog påstå att integrerat styre som gömmer höljen till växel och hydrauliska bromsar ända ned till bromsoken och växlarna är dryga att byta och serva. Då jag har hand om begagnade prylar så ser jag slitage på gaffelrör och andra slangar som vid brott kan ge katastrofala följder. Vem vill ha gaffelröret i två delar och eller sprängda bromssslangar?
Landsvägscyklar brukar ofta brukas bland medtrafikanter och i högre hastigheter med mindre skydd på kroppen så konsekvenserna är större där.
För MTB är det kanske färre konsekvenser men interna lösningar skyddar slangar vid vurpor anser jag vara en större fördel än att de får abrasivt slitage pga smuts.

Jag ser gärna en bättre lösning för landsvägscyklar i dagsläget, många tickande bomber just nu.

Tillbaka
Topp