Jag ska köpa ett par hjul.

Det är ju en väldig tur att det finns kunniga och trevliga cyklister som orkar engagera sig när en glad amatör ställer märkliga frågor. :)

Tack för ert engagemang!

BjornR sa:
Sixten Fors sa:
Fråga till Happy:

Är Shimano freewheel body för 11 road bredare än för 11 mtb? Skiljer det 1 mm eller något annat mått?

Skiljer 1,85mm. Ingen chans i världen att 11-delad kasset för LVG passar på M8000.
På mina Hope Pro 2 Evo-nav var det bara att byta body, så funkade de för 11-delat. Nya end caps så funkade de med genomgående axel. Nu kan jag ha de hjulen både till gammelcrossen (fö en XLS med 10-delat och QR) och nycrossen (med 11-delat och TA fram). Tur man inte hade Shimanonav. ;)

Jag köpte billiga hjul på Poisonbikes.de, gav 1800kr för ett hjulpar som fungerar prima. Nu vet jag inte vad du väger, mina har en maxvikt på 90kg men jag cyklade runt med full packning i somras och då låg väl ekipagevikten på 90-100kg utan problem. Har också kört ganska hårt med dem på grusvägar och traktorstigar utan några som helst problem. De är fortfarande raka och fina.

Efter att ha läst en fantastisk mängd förkortningar och sifferkombinationer är jag marginellt mycket klokare. :)

Går det att sammanfatta det hela till något begripligt?

Shimanos MTB nav funkar inte till shimano 105 11-delat?

Hur vet jag att ett nav passar till mina växlar?

Motsvarande XT FH-M785 och M8000 nav som dessutom tar 11-sp för CS-5800 lvg kassett är FH-CX75. Det som skiljer är del 7 som är "freewheel body" som alltså blivit 1,85 mm bredare.

Bilagor

• FH-CX75.png
    FH-CX75.png
    128.2 KB · Besök: 53
  • FH-M8000.png
    FH-M8000.png
    122.9 KB · Besök: 70
Stumpy sa:
BjornR sa:
Sixten Fors sa:
Fråga till Happy:

Är Shimano freewheel body för 11 road bredare än för 11 mtb? Skiljer det 1 mm eller något annat mått?

Skiljer 1,85mm. Ingen chans i världen att 11-delad kasset för LVG passar på M8000.
På mina Hope Pro 2 Evo-nav var det bara att byta body, så funkade de för 11-delat. Nya end caps så funkade de med genomgående axel. Nu kan jag ha de hjulen både till gammelcrossen (fö en XLS med 10-delat och QR) och nycrossen (med 11-delat och TA fram). Tur man inte hade Shimanonav. ;)

Även Shimano säljer bodys och reservdelar https://www.sjscycles.co.uk/shimano-freehub-bodies/

Vad jag förstår är det:
10sp body https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-deore-xt-fhm770-cassette-freehub-body-y3cz98040/
11sp body https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-ultegra-wh6800-cassette-freehub-body-y49398060/

bör dubbelkollas, lämnar ingen garanti för rätt artnr.

Senast ändrad:
Titta på CAD-ritningen så ser du att flänsen sitter närmare frihjulet på M8000 än CX75. Försöker man byta frihjul så kommer kassetten med största sannolikhet att gå mot ekrarna.

Något så enkelt som att köpa ett färdigt hjulpar görs krångligt av customhjul...

Senast ändrad:
Det känns lite som att det spårade ur här.

Jag uppskattar som sagt att ni lägger ner tiden att leta och jämföra men jag har ju fått svar på originalfrågan och jag har lärt mig en hel del om hjul idag. :)

Nu återstår att hitta "rätt" hjul. Jag kan konstatera redan nu att jag kommer inte bygga egna hjul som det ser ut idag. Jag antar att om man ska bygga egna hjul så till kommer en kostnad vad gäller verktyg och instrument.

Så det blir antingen "hela" hjul eller "monterade" custom hjul.

Runt 4000 kr kan jag tänka mig.

@Sixten Fors

Jag har kollat alla länkarna. Men om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt vad jag kollar på, det är liksom liter för mycket information på för kort tid. Men det löser sig. Jag har ju iallafall listat ut hur breda fälgarna ska vara invändigt, hur många ekrar det ska vara och att mtb nav inte passar min kassett och växel.

Jag ska titta mer på det i veckan och se om jag blir klokare.

Den sista länken du skickade där. Jag kollade på dom hjulen men det står "Fun Works - MTB Standard Shimano and Sram" på freehuben, passar den min växel och en 11-28 kassett? Det är den biten jag inte har fått grepp om nu. Hur vet man om freehuben passar?

Nav passar både mtb och road kassetter, och i ditt fall måste även 11sp Shimano road passa, vilket FunWorks navets Shimanobody verkar göra. Klicka på body och läs själv, maila dem och ställ frågan för säkerhets skull. Olika axeltyp kan väljas efter behov. Fälgen XR331 är lätt och fin, rätt bredd, för cyklister under 100 kg. Hjulet är uppekrat med 32 st DT Comp Race ekrar som är fina och bra, reducerade till 1,6 mm vilket är tunnare än DT Comp men grövre än DT Revo. Samma eker överallt i båda hjulen, helt ok. Totalvikten är låg. Priset är ok. Har inte använt FunWorks nav själv men de funkar säkert.

Tycker det är otydligt om QR-axlarna eller motsvarande ingår i priset, kolla/fråga.

Notera att naven även finns med "thru bolt" istället för QR. Personligen ser jag fördelar med denna lösning jmf. med QR, även om QR funkar det med. Ingen har frågat ännu, men du har väl öppna drop-outs och vanliga QR i gaffel och ram?

Senast ändrad:
BjornR sa:
Något så enkelt som att köpa ett färdigt hjulpar görs krångligt av customhjul...
Hej, och tack för din input i tråden. Ja tänk om det vore så enkelt som du får det att låta. Låt säga att Jag söker efter ett hjulset som är 20 mm invändigt, kring 1600 gram, under 4000 kr. Lättare och billigare är bättre. Var hittar jag dessa stdhjul? Växer inte på träd direkt.

Växer kanske inte på träd då 20+ invändigt för CX-däck är lite knasigt.
Nöjer du dig med väldigt breda fälgar (dvs 19 invändigt) så tala bara om hur många du vill ha.
Väljer man lämpliga 17mm så är det bäst du duckar med tanke på hur många vi kan kasta på dig.

Senast ändrad:
emmer sa:
Växer kanske inte på träd då 20+ invändigt för CX-däck är lite knasigt.
Nöjer du dig med väldigt breda fälgar (dvs 19 invändigt) så tala bara om hur många du vill ha.
Väljer man lämpliga 17mm så är det bäst du duckar med tanke på hur många vi kan kasta på dig.
Varför vill du ha så smala fälgar? Går inte det emot trenden inom hela cykelindustrin att fälgar blivit bredare senaste åren, för alla cykeltyper. Även däcken har blivit bredare för att folk fattat att de moderna däcken rullar lika bra eller bättre samtidigt som komforten ökar och vikten lyckats hållas rimligt låg. Segmentet däck för Gravel/CX ligger mellan lvg race och XC race i bredd, rimligen borde fälgarna göra detsamma.

Nedanstående tabell är 10 år gammal. För 35 mm däck anges 17-21 mm. Hur kan då 20 mm vara så fel?

Bilagor

• ETRTO.jpg
    ETRTO.jpg
    61 KB · Besök: 50
Sixten Fors sa:
Nedanstående tabell är 10 år gammal. För 35 mm däck anges 17-21 mm. Hur kan då 20 mm vara så fel?
Det är alltjämt ISO 5775 än i denna dag och vill man köra 32/35 så är det kanske inte så smart bara för att det är XC-trendigt...
Eller?

[Har f:ö tre uppsättningar hjul till CX:en - 17mm, 18mm och 21mm - där nämnda breda är "lätt lågprofil XC-trend" och baserat på min erfarenhet skulle jag inte rekommendera det för annat än mycket stadiga underlag och låg hastighet. Men för TS skulle det i princip funka men det kommer IMHO inte ge någon fördel - mer än att vara trendig möjligen - utan bara nackdelar som segtrampat (mjuk fälg, många ekrar) och väldigt dålig styrsel i mjukt underlag. Fast det är ju bara min erfarenhet efter att ha provat så den uppfattningen ska jag inte pådyvla andra på samma sätt som man kan göra med ISO 5775.]

Tack emmer för att du tog dig tid att svara, bra skrivet och bra sakargument. Jag har också många hjul med varierande inre bredd (15,17,19 osv. upp till 30 mm) och däck i varierande bredd, numera från 25 som smalast, via 28, 32, 37 osv. upp till 60 mm.

Sixten Fors sa:
Tack emmer för att du tog dig tid att svara, bra skrivet och bra sakargument. Jag har också många hjul med varierande inre bredd (15,17,19 osv. upp till 30 mm) och däck i varierande bredd, numera från 25 som smalast, via 28, 32, 37 osv. upp till 60 mm.
30mm med 32-35mm däck låter som en hit.

Kanske det, har faktiskt inte testat den kombon ännu. Har bara två moderna hjul där däck- och fälgbredd passar riktigt bra ihop:
Conti Der Kaiser Projekt 60 mm på DT XM481 fälg 30 mm.
Conti GP4000S ii 25/28 mm på Vision Trimax 30 hjul 19 mm.

Alla andra är old-school smalfälgar med för breda däck:
Rocket Ron Evo 57 mm på DT X470 fälg 18 mm.
Nobby Nic Evo 57 mm på DT 445d fälg 18 mm.
Conti RaceKing RaceSport 50 mm på Mavic XC717 fälg 17 mm.
Conti Town Ride 47 mm på Mavic ?? fälg 17 mm.
Conti Contact ii 32 mm på Mavic M40 fälg 15 mm.
M.fl.

En gravel/cx-cykel med skivor står helt klart på önskelistan, kanske till hösten om jag mot förmodan skulle känna mig rik. Relationen mellan däcks- och fälgbredd är dock inte överdrivet beroende av hur mönstret ser ut, formen på däcken är densamma.

Hur är det med infästningen för skivorna. Är det någon skillnad på center lock och 6-bolt annat än infästningen på navet? Om jag har haft center lock innan kan jag byta till 6-bolt?

Mad Charger sa:
Hur är det med infästningen för skivorna. Är det någon skillnad på center lock och 6-bolt annat än infästningen på navet? Om jag har haft center lock innan kan jag byta till 6-bolt?

Med adapter fungerar 6-bultsskivor på CL. tillägg: inte tvärt om. Jag föredrar 6-bults till stigcykling där skivan faktiskt kan få sig en smäll, plockar hellre av skivan än bromsoket. Terräng och asfalt där skivan endast kan förstöras genom sabotage så föredrar jag CL för att det ser snyggare ut.

Senast ändrad:
Mad Charger sa:
Jag har 6-bolt nav/skivor på ett hjul och center lock nav/skivor på ett annat hjul, till samma cykel, och byter mellan hjulen utan att behöva justera något avs. bromsoken.

Förmodar att du avser att köpa nya skivor till de nya hjulen, och inte avser flytta skivor mellan hjulen varje gång du byter hjul.

CL-skivor funkar inte på 6-bolt nav, men tvärt om funkar via adapter. Men bäst är rätt skiva till rätt nav, varför köpa fel när man köper nytt?

Jag säger kanske till den. I mina ögon en no-name-fälg som kanske inte är lika stark, liknar DT XR 331 men okänt för mig. Onödigt lätta ekrar reducerade till 1.5 mm (och sedan tillplattade för att vara mer aero). Ekrarna i hjulet med DT XR 331 är 1.6 mm vilket blir starkare men lite tyngre. Jag skulle utan tvekan välja hjulet med DT XR 331 och Comp Race ekrar om valet stod mellan dessa två. Skiljer typ 400 kr.

Sixten Fors sa:
Ekrarna i hjulet med DT XR 331 är 1.6 mm vilket blir starkare men lite tyngre. Jag skulle utan tvekan välja hjulet med DT XR 331 och Comp Race ekrar om valet stod mellan dessa två. Skiljer typ 400 kr.
På vilket sätt, enl dig, skulle styrkekskillnaden mellan en 1,5mm resp 1,6mm eker vara avgörande?

Redigerat
Mad Charger sa:
Eftersom det står "MTB Standard Shimano and Sram" under Frihjul så kan det vara bra att kolla om de har en variant för 11-delade lvg-kassetter.
Dessutom verkar det vara en MTB-fälg, de brukar ha en begränsning på maxtryck i däcken.
Men den är, förstås, högre med 32mm däck jmf med 55mm.
Men även det kan vara värt att kolla upp innan beställning.

/Håkan

Senast ändrad:
Specifikationerna handlar om max lufttryck med de däck fälgarna var avsedda för.
Men har däcken mindre diameter än så så går det också ha betydligt högre tryck, skulle jag tro. Det har nog nått med fysikens lagar å göra. :)
Men nu passade ju inte kassetten...

frid!

HåkanC sa:
På vilket sätt, enl dig, skulle styrkekskillnaden mellan en 1,5mm resp 1,6mm eker vara avgörande?

Dessutom verkar det vara en MTB-fälg, de brukar ha en begränsning på maxtryck i däcken.
Men den är, förstås, högre med 32mm däck jmf med 55mm.
Men även det kan vara värt att kolla upp innan beställning.

1,6 är mer än 1,5 men mindre än 1,8. Kan inte svara på var gränsen går, men map. viktskillnad på en uppsättning ekrar (30-40 g) skulle jag hellre välja Comp Race än Revo (eller Aerolite).

Har redan kollat vad resp. tillverkare säger, 3 resp 3.5 bar (vid 50 mm om jag minns rätt), högre trycket avser XR 331.
Har även läst DT's generella fälgmanual där 4.4 bar vid 50 mm motsvarar 6.0 bar vid 35 mm.
Exakt vilken slutsats man kan dra är osäker, därav väljer jag hellre XR331 vilket var det jag syftade på ang styrka i inlägg ovan.
Misstänker att man inte vill köra mer än 4 bar max i ett 35 mm cx-däck, snarare 3-3.5 bar.
Hjälp gärna till att dra en slutsats om du vill.

Bilagor

• Tryck.png
    Tryck.png
    34.6 KB · Besök: 62
Sixten Fors sa:
1,6 är mer än 1,5 men mindre än 1,8. Kan inte svara på var gränsen går, men map. viktskillnad på en uppsättning ekrar (30-40 g) skulle jag hellre välja Comp Race än Revo (eller Aerolite).
Suck, ska detta bli ännu en tråd där du under otaliga inlägg vägrar att svara på den fråga jag ställde?
Jag fråga alltså inget om vikten, utan om styrkan och endast styrkan
HåkanC sa:
Klarar du av att svara på frågan?

/Håkan

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Suck, ska detta bli ännu en tråd där du under otaliga inlägg vägrar att svara på den fråga jag ställde?
Jag fråga alltså inget om vikten, utan om styrkan och endast styrkan
HåkanC sa:
Klarar du av att svara på frågan?

/Håkan

Det har jag redan gjort: Kan inte svara på var gränsen går.

Vad är det du inte fattar i ovanstående mening? Jag har för övrigt ingen absolut svarsplikt på dina frågor, jag svarar om jag behagar. Jag behagade. Du har svaret.

Kan Du eller någon annan för den delen över huvud taget svara på Din fråga? Gräns för vad? Ekerspänning i N? Annat? Om Du anser dig veta på svaret på Din fråga, upplys oss.

Sixten Fors sa:
Kan inte svara på var gränsen går.
Inte mkt till svar, men det var väl inget annat att vänta.

Sixten Fors sa:
Kan Du eller någon annan för den delen över huvud taget svara på Din fråga?
Eftersom min fråga gällde ditt tvärsäkra påstående om den överlägsna(?) styrkan hos 1,5mm ekrar jmf med 1,6mm hade jag hoppats på ett svar från dig.
Tyvärr ännu ett självsäkert påstående som du inte är kapabel att backa upp,
eller ens svara på min fråga.
Trist
Men så ser väl verkligheten ut. En massa självsäkra påståenden utan ngn substans bakom.

/Håkan

HåkanC sa:
Eftersom min fråga gällde ditt tvärsäkra påstående om den överlägsna(?) styrkan hos 1,5mm ekrar jmf med 1,6mm hade jag hoppats på ett svar från dig.

Kul grepp att bryta ut en mening ur ett stycke för citat, klistra på dina slutsatser, göra dem till mina, och beskylla mig för tvärsäkra och överlägsna påståenden. Som Du just dragit, inte jag.

Läs om, läs rätt, och gör ett nytt försök.

Mad Charger sa:
@Sixten Fors

Så du tänker att dom här passar bättre för mitt ändamål?
https://www.actionsports.de/en/fun-...-xr-331-comp-race-laufradsatz-29er-1520g-4265

Min samlade bedömning baserad på erfarenhet och kunskap, kombinerat med vad jag vet och inte vet (men gissar, utifrån sannolikhet) om dig och dina ändamål så är svaret ja.

Det går alltid att samla in mer data, göra än djupare analyser, förfina slutsatser etc., men det är trots allt bara ett hjulset och inte ett rymdteleskop.

HåkanC sa:
Tyvärr ännu ett självsäkert påstående som du inte är kapabel att backa upp,
eller ens svara på min fråga.
Tris
/Håkan
Nu vet vi hur vi har det när uppbackningarna är svagt relaterade knapphändiga gamla tourartiklar...
[Eller randonneurtidskrifter anno 1900-talet.]

HåkanC sa:
En massa självsäkra påståenden utan ngn substans bakom.
Jag betvivlar inte att du har både kunskap och erfarenheter. Men du har ingen som helst kunskap om viken substans eller på vilka grunder jag drar en slutsats framför en annan. Det är sällan praktiskt att i text redogöra för det interna resonemang som ligger bakom en samlad bedömning, därför har du inte kunskap om vilken kunskap jag har eller inte har, eller exakt varför jag väljer ett alternativ framför ett annat. Jag anar att det rubbar dina cirklar att inte få alla bakomliggande ställningstaganden utan bara får ta del av slutsatsen. Å andra sidan skriver jag inte till dig utan till TS, som jag bedömer har ett annat intresse av detaljer och bakgrundsinformation än vad du verkar ha. Om TS undrar försöker jag svara och hjälpa till så gott jag kan. Om du undrar, så får du fortsätta undra bäst du vill.

Sixten Fors sa:
Onödigt lätta ekrar reducerade till 1.5 mm (och sedan tillplattade för att vara mer aero). Ekrarna i hjulet med DT XR 331 är 1.6 mm vilket blir starkare men lite tyngre.
Sixten Fors sa:
Det är sällan praktiskt att i text redogöra för det interna resonemang som ligger bakom en samlad bedömning, därför har du inte kunskap om vilken kunskap jag har eller inte har, eller exakt varför jag väljer ett alternativ framför ett annat.
Men i fallet att hjulet blir starkare med 1.6 mm än 1.5 mm, så kunde det ju vara av intresse för alla att veta hur du kom fram till det? Jag vet t ex ingenting om det och är därför intresserad inför kommande hjulköp/-bygge.

Tillbaka
Topp