Jakob Söderqvist

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Jakob Söderqvist
Förvisso en tråd om Jakob men hur ser det ut för Ludvigsson nuförtiden? Har inte hört nåt om han på länge, är han på dekis.. körde väl nåt Tdf för ett antal årsen om jag inte missminner mig.
På dekis är väl att ta i. Han är 33 år och har troligen sina bästa år som cyklist bakom sig bara.
Han kör för Q36.5 och det har väl inte varit några toppresultat i år men några bra tempolopp har han gjort och respektabla placeringar här och där. Jag vet inte hur laget är strukturerat men jag tror inte att de kör för honom, snarare att han drar Fabio Christen eller någon spurtare så långt det går.

Jakob Söderqvist
Enda topp-10-placeringen jag hittar för Ludvigsson internationellt denna säsong är en 7:e plats på tempot på Tour of Denmark.

I fjol hade han en 15:e plats på Le Samyn som bäst.

2022 hade han två topp-10-placeringar; 3:a på prologen i Tour de la Provence och en 7:e plats på inledande tempoetappen i Tirreno Adriatico.

Vet inte hur han har med kontrakt, men med tanke på att han är 33 år sjunger väl sannolikt karriären på sista versen.

Jakob Söderqvist
Tyst här om Jakobs framfart i Volta a la comunitat Valenciana.
Först var han del av Lidl Treks etappvinnande i lagtempot.
I etapp 4 var han Milans enda leadout inför backavslutet, drog iväg, men orkade inte följa Buitrago när han attackerade, och släppte även Milan förbi sig men slutade 3a.
Och igår gjorde han ett riktigt leadout-hästjobb inför platt-spurten.
Chris Horner i sin YT-kanal hyllar honom redan på klippets thumbprint och också i klippet.
Grymt bra jobbat av Jakob! Grand chapeau!

Senast ändrad:
Jakob Söderqvist
Googlade lite på Jakob, han verkar kaxig på ett bra sätt (så "kaxig" kanske är fel ord egentligen)

– Jag tror att jag skulle kunna göra väldigt bra ifrån mig på en hög internationell nivå. Jag besitter mycket som krävs för att kunna nå den absoluta toppen, säger Söderqvist, vars nästa mål är OS i Paris.

Jakob Söderqvist
Högt självförtroende.
I en intervju med CWP (patreon) så är han skönt kaxig och väldigt självklar i sin förmåga.
Mtp hans medaljer i tempo på senaste vågar jag påstå att han har en av klungans högre FTP. Men högt ftp är ju inte allt, men dom andra har ju väldigt lika förutsättningar

Jakob Söderqvist
Mtp hans medaljer i tempo på senaste vågar jag påstå att han har en av klungans högre FTP. Men högt ftp är ju inte allt, men dom andra har ju väldigt lika förutsättningar
Toppcyklisterna i klungan har ju tyvärr (för oss Strava-stalkers) en tendens att gömma sin effekt, och i synnerhet tempo-cyklister.

Med det sagt så verkar Jakob alltid ligga högre än andra på nästan valfritt segment när man kollar Strava efter en etapp eller tempolopp. Kollade snabbt på någon måttlig stigning i en Valenciana-etapp där han trycker 540W i 3 minuter, medan Arensman kör 500W, Sivakov och McNulty 490, Sheehan 480. De är alla lika långa eller längre än Jakob, men förmodligen lättare.

Ska bli väldigt intressant att se vilken (om någon) specialité Jakob landar i till slut. Tempo är ju givet, men om det blir Declercq-ersättare, leadout eller ifall han har kvalitéerna att vinna lopp på egen hand genom att antingen vara starkast i plattare lopp eller dumpa lite vikt så han kan ta sig över klättringar. Oklar punch på Jakob också, jag vet inte riktigt vad som krävs. Han såg ju onekligen stark ut på slutet av etapp 4.

Jakob Söderqvist
En åkstark cyklist kan ju även passa som hjälpryttare. Eller någonstans i ett uppdrag till en spurtare. Ju segare desto längre fram i tåget och ju mer tryck desto närmare spurtaren.

Jakob Söderqvist
En åkstark cyklist kan ju även passa som hjälpryttare. Eller någonstans i ett uppdrag till en spurtare. Ju segare desto längre fram i tåget och ju mer tryck desto närmare spurtaren.

Vårklassikerna börjar snart och då borde förhoppningsvis vi få veta. Vore kul se hur bra han kan köra för någon som Thibau Nys som också är ganska ny på det här med klassiker.

Jag drar till med en supergissning och säger att han kommer få köra Gent-Wevelgem och att han kommer topp 30!

Jakob Söderqvist
Vårklassikerna börjar snart och då borde förhoppningsvis vi få veta. Vore kul se hur bra han kan köra för någon som Thibau Nys som också är ganska ny på det här med klassiker.

Jag drar till med en supergissning och säger att han kommer få köra Gent-Wevelgem och att han kommer topp 30!
Om jag förstått regelverket rätt får han bara "lånas" in till WT laget på tävlingar under UWT-nivå, så Gent-Wevelgem går tyvärr bort, tillsammans med rätt många av de större endagsklassikerna. Kuurne - Brussel - Kuurne kanske?

Han fick för övrigt vara med GCN Racing senast också. Man kan väl lugnt säga att han gjort lite avtryck där i Valencia. Ska bli sjukt kul att följa.

Jakob Söderqvist
PCS:s ranking kanske säger något?

1739654638737.webp

Jakob Söderqvist
Om inte Lidl-Trek har någon i gruppen längst fram blir nog Jakob användbar för att driva tempot i klungan och försöka se till att Vacek eller någon annan kan göra bra ifrån sig.

Såg att Jakob varit ute och kört ett varv på banan inför morgondagens lopp, han var förvånansvärt snabb upp för den värsta klättringen, men det värsta är lite drygt fem minuter och det bör han klara i klungan. På köpet tryckte han 1200W i 30 sekunder. Leadout-träning måntro?

Jakob Söderqvist
Då var det väl genombrott på riktigt 🤩 Hur ska Lidl Trek kunna hålla honom utanför WT-laget efter den här våren. De får ju kasta ut någon och ge han en plats…
De kan nog vara ganska nöjda med att ha en såpass bra cyklist i devo-laget, plocka upp honom lite här och där under året som hjälpryttare och avlasta andra.

Jakob Söderqvist
Så är det ju. Men andra lag kan locka med heltid i WT, så då är frågan om trek fortfarande tycker han är värd att hålla kvar

Jakob Söderqvist
En fördel med att köra i utvecklingslaget är att han där kan få möjlighet att i vissa tävlingar vara den de kör för. I WT kommer han, bortsett från tempo, rimligen att i nuläget vara en ren hjälpryttare. Visst, han lär sig säkert mycket genom att köra med WT-teamet. Å andra sidan är det inte fel att jobba på sin palmarès.

Säger inget om vad som är rätt eller fel, bara att det finns för- och nackdelar. Sen skulle det förvåna mig om han inte är kvar i utvecklingslaget i alla fall denna säsong ut med gästspel i WT-laget i vissa mindre tävlingar.

Jakob Söderqvist
Att byta till ett mindre lag i WT kan även betyda en jakt på UCI poäng. En stress med större krav kan ju ha motsatt effekt för prestation.
Men han har ju både Reck och Fredrik Ericsson som tränare, kan vara rätt skönt tror jag.

Jakob Söderqvist
Han är ju under kontrakt för åtminstone året ut, så byta till ett annat lag i år lär vara en icke-fråga. Tvivlar på att det skulle släppa honom frivilligt för gå till något annat lag. Nästa år blir det säkert ett WT-kontrakt med Lidl-Trek. Så det finns väl troligtvis ingen anledning för honom att byta då heller även om han skulle ha möjligheten

Jakob Söderqvist
Sen resten av utvecklingslaget. Måste vara rätt så inspirerande för de andra att ha någon komma tillbaka och berätta hur det är efter att ha kört med de stora kanonerna.

Jakob Söderqvist
Om jag förstått regelverket rätt får han bara "lånas" in till WT laget på tävlingar under UWT-nivå, så Gent-Wevelgem går tyvärr bort, tillsammans med rätt många av de större endagsklassikerna. Kuurne - Brussel - Kuurne kanske?

Han fick för övrigt vara med GCN Racing senast också. Man kan väl lugnt säga att han gjort lite avtryck där i Valencia. Ska bli sjukt kul att följa.
Jojo...
1740581175206.webp

Tillbaka
Topp