Järvsö trail

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum

EST

Aktiv medlem
Järvsö trail
Tjena vi drar upp till Järvsö idag men har även med de vanliga cyklarna å tänkte köra lite stig idag. Men frågan är var?
Tips tack?
DSC_4806.JPG

Järvsö trail
Jag hade samma tankar, framförallt när liften idag stängdes tidigt pga åska. Nu har det varit hagel och kanske är mer på väg. Jag funderade på att köra Järvsö XC Trail, där man måste betala, eller en blå led som går omkring XC Trail och har en 80 cm drop.

Jag har aldrig kört här så jag är också nyfiken.

Järvsö trail
Om man orkar ta sig så långt så finns en del fina leder i Bollnäs, fem mil söder om Järvsö.

Antingen ta sig till Fiskens plan på Ren för flera olika leder eller till Granberg och cykla Elddopet och NM-banan.

Järvsö trail
Finns lite vandringsleder runt om bla Ljusnanleden.
Antar att det finns stigar/leder upp på Järvsöklack, till Harsa osv också. Jag är från Färila, så jag har inte varit så mycket kring Järvsö, men det är kuperat och barrskog åt de flesta håll.

Järvsö trail
Tack det var hagel storm å åska när vi kom så vi körde till Ljusdal å körde där en slinga där som var torr det fick duga?
Imorgon lift å dh!
Ni kanske var till skidstadion? Finns ju bra med stig som är bra skyltat där. Västhälsinge stigcyklister på fb, finns mycket stig i järvsö också men svårare att hitta för utomsocknes.

Järvsö trail
Hur är terrängen/stigarna däromkring (inte DH) ?

Åker ner till Järvsö i veckan för några barninriktade dagar, med bla en 7-åring och en mindre parvel som fortfarande åker vagn, så antar att vi mest kommer att hänga i "badtjärns gröna".
Men om jag vill snurra runt ensam, funkar det med en helstel eller är det rot- och stenparadis däromkring?

(Tänkte passa på att lämna in dämparen till Alphan hos Huck2Flat, så jag velar om det blir Duden eller Karate Monkeyn som får följa med...)

Järvsö trail
Hur är terrängen/stigarna däromkring (inte DH) ?

Åker ner till Järvsö i veckan för några barninriktade dagar, med bla en 7-åring och en mindre parvel som fortfarande åker vagn, så antar att vi mest kommer att hänga i "badtjärns gröna".
Men om jag vill snurra runt ensam, funkar det med en helstel eller är det rot- och stenparadis däromkring?

(Tänkte passa på att lämna in dämparen till Alphan hos Huck2Flat, så jag velar om det blir Duden eller Karate Monkeyn som får följa med...)

Badtjärns stigarna är helt slät, som Järvsös websidan visar upp och bekräftades av folk som har cyklat där. Jag var ute efter rot- och stenparadis så jag provade inte (hade inte med min helstel, men med den cyklar jag också rot- och stenparadis).

Järvsö trail
Badtjärns stigarna är helt slät, som Järvsös websidan visar upp och bekräftades av folk som har cyklat där. Jag var ute efter rot- och stenparadis så jag provade inte (hade inte med min helstel, men med den cyklar jag också rot- och stenparadis).
Jo det har jag förstått, jag undrar hur de övriga längre/svårare rundorna ser ut?

Järvsö trail
Jo det har jag förstått, jag undrar hur de övriga längre/svårare rundorna ser ut?

Vad menar du med övriga? Alla som ingår i XC parken och är avgiftsbelagd är släta. Det finns några stigar i Badtjärn som går omkring som är lite mindre slät. Vi övervägde att köra den, men vi tyckte att de verkade för slätt för mig och min son. Jag har ingen koll på andra områden.

Järvsö trail
Vad menar du med övriga? Alla som ingår i XC parken och är avgiftsbelagd är släta. Det finns några stigar i Badtjärn som går omkring som är lite mindre slät. Vi övervägde att köra den, men vi tyckte att de verkade för slätt för mig och min son. Jag har ingen koll på andra områden.
Skästrabergets XC-område (norrut) är liite stökigare än Badtjärn. Icke-officiella stigar som Mörkeberget och Sannaleden är rotiga och stökiga.
Agnesleden är mest tråkig.

Järvsö trail
Ja haha, Karate Monkeyn känns övergafflad kring Badtjärn ?

IMG_3934.jpeg

Tillbaka
Topp