Jenny Rissveds och Scott går skilda vägar.

emmer sa:
Mini_me sa:
jansson99 sa:
fedde sa:
jansson99 sa:
Det finns inga supermänniskor. Det brister hos alla till slut på något sätt.
Nej, det finns inga supermänniskor.
Men det betyder inte att det brister för alla till slut (på något sätt).
/Fedde
Jo, det visar sig bara på olika sätt. Vissa bryter ihop, andra blir gringubbar på jobbet och en del hamnar här på Happy som besserwissers.
Har emmer brutit ihop?
Nä, jag är gringubbe :-)
Ärligt misstag från min sida. Hårfin skillnad ?

mikaeljc sa:
Alltså inte för att vara okänslig, men kan inte vuxna människor hantera att deras mor/farföräldrar går bort utan att deras karriärer kollapsar?

Ett tips till dig är att läsa på lite om diagnosen utmattningssyndrom. Hård stress under lång tid skadar hjärnan rent fysiskt och sätter ned de kognitiva funktionerna, belastning leder till panikreaktioner.

Givetvis är det inte en en enskild händelse som orsakat Jennys problem men det enda vi känner till är SCF-debaclet och familjen.

Troligtvis - här gissar jag - har Jenny under mycket lång tid legat på gränsen för vad hon klarat av vilket är normalt för elitidrottare. Att balansera prestation och vila är både en fysisk och en psykisk utmaning. När OS-guldet var ett faktum förändrades hennes liv totalt och omedelbart.

Det svåra är att det psykiska är, tja, svårt. Det är svårt att mäta i ”pigga ben, puls, fart etc” och man kan dessutom övertrassera sitt psykiska konto väldigt mycket. Tex med intervjuer, sociala medier, sponsorjobb osv.

Det är otroligt svårt för en frisk person att förstå hur det går till att insjukna och vad konsekvenserna blir för ens liv och mentala förmåga.

En parallell som du kanske kan ta till dig är att du bryter båda benen i en vurpa och sen frågar någon varför du inte kan cykla.
Du pekar på benen och förklarar. De läker ihop och efter lite rehab är du frisk.

När hjärnan går sönder är det enormt mycket mer komplicerat. Jag liknar det vid en glasspinne i trä som knäcks lite. Man kan böja tillbaka den så den ser ut som förr och den funkar till glass men den tål inte samma belastning som innan.

Det här skrev jag för några år sen:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2942813/2942813

Ha det gott!

Kristoffer R sa:
mikaeljc sa:
Alltså inte för att vara okänslig, men kan inte vuxna människor hantera att deras mor/farföräldrar går bort utan att deras karriärer kollapsar?

Ett tips till dig är att läsa på lite om diagnosen utmattningssyndrom. Hård stress under lång tid skadar hjärnan rent fysiskt och sätter ned de kognitiva funktionerna, belastning leder till panikreaktioner.

Givetvis är det inte en en enskild händelse som orsakat Jennys problem men det enda vi känner till är SCF-debaclet och familjen.

Troligtvis - här gissar jag - har Jenny under mycket lång tid legat på gränsen för vad hon klarat av vilket är normalt för elitidrottare. Att balansera prestation och vila är både en fysisk och en psykisk utmaning. När OS-guldet var ett faktum förändrades hennes liv totalt och omedelbart.

Det svåra är att det psykiska är, tja, svårt. Det är svårt att mäta i ”pigga ben, puls, fart etc” och man kan dessutom övertrassera sitt psykiska konto väldigt mycket. Tex med intervjuer, sociala medier, sponsorjobb osv.

Det är otroligt svårt för en frisk person att förstå hur det går till att insjukna och vad konsekvenserna blir för ens liv och mentala förmåga.

En parallell som du kanske kan ta till dig är att du bryter båda benen i en vurpa och sen frågar någon varför du inte kan cykla.
Du pekar på benen och förklarar. De läker ihop och efter lite rehab är du frisk.

När hjärnan går sönder är det enormt mycket mer komplicerat. Jag liknar det vid en glasspinne i trä som knäcks lite. Man kan böja tillbaka den så den ser ut som förr och den funkar till glass men den tål inte samma belastning som innan.

Det här skrev jag för några år sen:

https://happyride.se/forum/read.php/1/2942813/2942813

Ha det gott!

Någon som ej varit med om det kan bara inte förstå.

För min egen del balanserar jag emellanåt på en skör tråd. Jag känner igen symptomen och börjar nästan lära mig var gränsen går och hur jag skall handskas med det.

Jag kan likna symptomen med känslan jag har vid 39° feber. Minus febern. Huvudet slutar fungera. Kroppen blir helt orkeslös. Och man grinar utan orsak.

Dennna jul/vinter var riktigt värdelös för min del. Det finns flera bakomliggande faktorer till att jag mår skit. Det blir bara så periodvis när man har gamla föräldrar. Nästan vuxna barn och man vill prestera/leverera på jobbet.

Man måste lära sig hantera sig själv och lyssna på kroppen.

Fridens!

Jobbar dagligen med utmattningssyndrom i mitt arbete och jag skulle säga att det liknar symtomet när din kropp inte klarar att hantera att normalt förekommande krav trots adekvat vila.
Det drabbar i huvudsak kvinnor och prestationsfixerade personer som inte reagerar i tid på symtom som tex sömnbrist.
Huvudsymtomet är bristen på energi och kapacitet och det är mycket svårrehabliterat.

Det kan liknas vid ett benbrott som aldrig får läka och du kan störa läkningen men aldrig påskynda den.
Läkningen tar mycket lång tid och när det drabbar idrottare är det nog ett tecken på att man inte ska utsätta sig för den miljön om man är mån om sin hälsa.

Problemet med utmattningssyndrom är att det kan liknas vid en neurologisk skada som inte har naturlig regenerationsförmåga.

tmalm sa:
Sixten Fors sa:
fredrik168 sa:
42Hz sa:
Scott kanske gav henne Sparken?
Hur troligt är det på en Scalea???
Ur arbetsgivarens Aspect verkar det ändå rimligt, att fortsätta satsa på JR för framgångar 2018 är en Gambler, krävs inget Genius för att räkna ut det.

Som addict vill man ju gärna se att hon fortsätter.

/T

Hon kanske flyttar till Schweiz och blir Contessa och skaffar en Porsche Speedster, en stor hund Big Ed och en katt som heter Foil...

Från MR Jones i tråden

"Timeline från min/vår sida (Dalarnas Cykelförbund)

1) Jag hörde detta från en som har jobbat med Jenny under Vasaloppet februari 2016
2) Mars 2016. Skrev email till styrelsen. Förklarade att vi tyckte att det var fel. Även om man har rätten så behöver man inte utnyttjar rätten.
3) April 2016. SOK årsmötet (se ovan)
Beslutet ger SCF ett tecken på att man är in på rätt väg. Man kan sälja rättigheter (till svenska företag) man har utan vidare även om man har aldrig gjort så tidigare och även om ingen annan i världen gör det.
4) May 2016. Jenny är med på EM i Huskvarna. Pga sista minut förhandlingar fick hon startklar någon dag före tävlingen. Det var inget bra upplägg för henne.
5) Resten av året. Mycket snack om detta inför 2017.
6) Mars 2017. SCF Årsmöte. Då landslagsavtalen presenterades hade ingen delegat på årsmöte en invändning. "

marr sa:
Konkret sa:
Nytt inlägg på hennes instagram.
Hon har ej lagt ner cyklingen helt.

Tydligen utbränd och deprimerad långt innan scf härvan.

Alltså Marr, är du medveten om att SCF står för Svenska CykelFörbundet?
Ja, det kanske verkar konstigt men det är meningen att de ska HJÄLPA svenska cyklister, inte motarbeta dem.
Att inte ABs agerande är det ENDA skälet till att JR är utbränd är en oerhört dålig ursäkt, speciellt som hon flera gånger öppet har sagt att det har spelat en stor roll.
Varför försöker du försvara SCF? INGEN tycker att de har gjort rätt.

/T

JR:s kommentar:

"Jag har hittills inte sett en enda handling från din sida som skulle gynna svensk ungdomssatsning. Jag är iallafall övertygad om att det inte är din förtjänst att antalet deltagare i ungdomsklasserna på SM har fördubblats. Snarare är det dessa resursstarka proffsteams förtjänst, då de möjliggör det för oss att prestera på högsta nivå. Detta leder i sin tur till att det blir möjligt för oss att ta oss hela vägen för att representera vårt land vid mästerskap så som EM, VM och OS. Att du sätter dig själv och förbundet i offerposition är helt ofattbart. Om du verkligen hade du värnat om "våra bästa åkare" hade du redan hösten 2015 bildat dig en uppfattning om hur våra liv såg ut och visat intresse för att försöka lösa situationen istället för att använda tiden och använda oss för att rädda dig själv. Börja med att ta fram material så det täcker åkarnas behov. Förra året på EM tävlade jag i Emil Lindes blöta byxor, de hade inte riktigt hunnit torka över natten... Inför prispallen bad jag om ett par torra shorts och visst gick det att skrapa fram ett par brallor. Tyvärr var det hål i ena byxbenet då herrjunioren som jag fick låna dem av hade tävlat i byxorna kvällen innan. Olyckligt hade han rispat sönder byxbenet i samband med en krasch. Hade han vetat att vi skulle dela kläder åkare emellan under EM-helgen kanske han hade undvikit att krascha. Emil Linde kanske hade slängt in sina byxor i tvätten lite tidigare för att vinna tid på torkställningen. Vad vet jag, det är ju ändå ingen idé att spekulera i nu mer än ett år senare. Du och jag har som du vet inte pratat med varandra på ett och ett halvt år, därför skulle jag vilja be dig att sluta yttra dig om mig som person i media. Du vet ingenting om mig och du känner inte mig. Att min säsong har varit osäker sedan i våras stämmer däremot bra och självklart har jag, precis som ni på förbundet och Sveriges, kanske världens alla ungdomscyklister, hoppats att jag ska kunna delta vid VM i Cairns. Min "osäkra säsong" kan du också använda till din fördel i den här soppan, det hade varit jobbigt att förklara sig ur den här situationen om jag var rankad trea i världen även i år. Hoppas allt löser sig. Tack!"

En klassiker med de begagnade trasig cykelbyxorna.
Hoppas Jenny vilar upp sig och kommer tillbaka, helt klart har ju all stress hon utsetts för inte varit hälsosam.

kave sa:
En klassiker med de begagnade trasig cykelbyxorna.
Hoppas Jenny vilar upp sig och kommer tillbaka, helt klart har ju all stress hon utsetts för inte varit hälsosam.

Cykelsveriges i särklass viktigaste och bästa möjlighet till marknadsföring senaste 30 åren (typ) sumpade förbundet.
Avgå alla liksom....

RockyM sa:
JR:s kommentar:

"Jag har hittills inte sett en enda handling från din sida som skulle gynna svensk ungdomssatsning. Jag är iallafall övertygad om att det inte är din förtjänst att antalet deltagare i ungdomsklasserna på SM har fördubblats. Snarare är det dessa resursstarka proffsteams förtjänst, då de möjliggör det för oss att prestera på högsta nivå. Detta leder i sin tur till att det blir möjligt för oss att ta oss hela vägen för att representera vårt land vid mästerskap så som EM, VM och OS. Att du sätter dig själv och förbundet i offerposition är helt ofattbart. Om du verkligen hade du värnat om "våra bästa åkare" hade du redan hösten 2015 bildat dig en uppfattning om hur våra liv såg ut och visat intresse för att försöka lösa situationen istället för att använda tiden och använda oss för att rädda dig själv. Börja med att ta fram material så det täcker åkarnas behov. Förra året på EM tävlade jag i Emil Lindes blöta byxor, de hade inte riktigt hunnit torka över natten... Inför prispallen bad jag om ett par torra shorts och visst gick det att skrapa fram ett par brallor. Tyvärr var det hål i ena byxbenet då herrjunioren som jag fick låna dem av hade tävlat i byxorna kvällen innan. Olyckligt hade han rispat sönder byxbenet i samband med en krasch. Hade han vetat att vi skulle dela kläder åkare emellan under EM-helgen kanske han hade undvikit att krascha. Emil Linde kanske hade slängt in sina byxor i tvätten lite tidigare för att vinna tid på torkställningen. Vad vet jag, det är ju ändå ingen idé att spekulera i nu mer än ett år senare. Du och jag har som du vet inte pratat med varandra på ett och ett halvt år, därför skulle jag vilja be dig att sluta yttra dig om mig som person i media. Du vet ingenting om mig och du känner inte mig. Att min säsong har varit osäker sedan i våras stämmer däremot bra och självklart har jag, precis som ni på förbundet och Sveriges, kanske världens alla ungdomscyklister, hoppats att jag ska kunna delta vid VM i Cairns. Min "osäkra säsong" kan du också använda till din fördel i den här soppan, det hade varit jobbigt att förklara sig ur den här situationen om jag var rankad trea i världen även i år. Hoppas allt löser sig. Tack!"
Vart finns den här texten officiellt?

Senast ändrad:
Lars.E sa:
tmalm sa:
lundatok sa:
Läs Emma Johanssons senaste blogginlägg så kanske ni förstår.

Att inte ha med en länk i ett sånt inlägg är som att inte ange storlek när man säljer cykel. :-)

/T

Tror det är denna som menas.
http://www.emmajohansson.com/
Emma Johansson verkar för övrigt vara ett välanvänt namn i bloggkretsar.

Haha. Googlade och fick först upp hennes wiggle-blog om graviditeten och förstod inte alls vad den hade med saken att göra, annat än att hon var glad att ha en stöttande sponsor. :)

Lars.E sa:
tmalm sa:
lundatok sa:

Att inte ha med en länk i ett sånt inlägg är som att inte ange storlek när man säljer cykel. :-)

/T

http://www.emmajohansson.com/2018/02/28/two-sides-of-a-medal/

Väldigt intressant läsning??

Paco sa:
Lars.E sa:
tmalm sa:
lundatok sa:

/T

http://www.emmajohansson.com/2018/02/28/two-sides-of-a-medal/

Väldigt intressant läsning??
Håller med!!

AB menade att Scf gjorde ett fantastiskt arbete för att få nya cyklister till sporten vilket JR motsade ganska kraftigt.

det enda jag kan förstå från emma johanssons inlägg är att ingen i teamet kring Jenny hade en plan för hur de skulle hantera en eventuell medalj..

Tillbaka
Topp