Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Konkret sa:
ForesterGuy sa:
Länka till en låst artikel?

10/10 länkar du postar är skräp har jag kommit fram till nu.

Ah, ursäkta, märker inte sånt när jag är inloggad.

"För ett år sedan vann hon OS-guld. Den medaljen var redan tung att bära för Jenny Rissveds, när två familjemedlemmar dog i våras.

Sedan dess har hon inte orkat tävla.

– Allt som har legat över mig har kommit ikapp, säger hon.

För två år sedan vann Jenny Rissveds allt som gick att vinna i U23-världscupen i mountainbike. Hon var först på sex av sex tävlingar under säsongen. Mitt i allt lade hon ut ett inlägg på sin blogg och berättade att hon inte mådde så bra.

Hon skrev om att vara ”sjukt stressad över allt och inget”, att inte ha lust att träna och må ännu sämre för att man inte tränade, om dagar som slutade i gråt.

När hon berättade på bloggen hörde folk av sig, skrev mejl och sade att hon höll på att gå in i väggen, men för henne själv var det odramatiskt. Alla mår dåligt ibland, och efter några dagar kände hon sig glad igen.

Den senaste tiden har det varit värre. Hon vann OS-guld för ett år sedan, blev känd över en natt, och berättade i våras i P3 att hon mått dåligt i perioder efteråt. Sedan kom två dödsfall i familjen, och Jenny Rissveds har fortfarande inte orkat tävla den här världscupsäsongen.

Sorgen i familjen är privat, och hon har inte berättat själv om sin situation förrän nu. Men pressen och stressen tycker hon att det är viktigt att ta upp.

– Jag tycker att man måste prata om den sidan av ett OS-guld också. För jag är nog ganska övertygad om att var du än befinner dig i yrkeslivet har nog de flesta känt den känslan, att det är tufft att hantera framgångar också, säger hon på telefon från Öland där hon ska ta emot Victoriastipendiet på kronprinsessans födelsedag på fredagen.

– Det kommer inte fram så ofta. För två år sedan skrev jag ett blogginlägg när jag hade en dålig vecka, det känner alla unga tjejer som är idrottare eller vad du än är igen. Jag tycker att det är viktigt att visa dem att det inte är någonting konstigt. Man kommer tillbaka, men man får ta den tid man behöver.

– Jag tror att alla behöver höra det, och fler behöver prata om det för att fler ska kunna relatera till det.

Men för henne har också sorgen gjort situationen svår att hantera det sista halvåret.

När har det varit som tyngst?

– Det är ju helt klart just nu, på grund av det som har hänt inom familjen.

– Att motivationen tryter, det gör den för alla till och från, vad du än gör i livet. Det där för två år sedan, det var väl bara en liten svacka. Nu har det hänt väldigt mycket det senaste halvåret, som jag inte riktigt har hunnit ta in och känna efter. Sedan mina två släktingar gick bort så har allt som legat över mig kommit ikapp. Jag tror att det är det som har hänt, och det är det jag känner och jobbar på nu.

Tanken var att hon skulle tävla i Lenzerheide förra helgen, men några dagar före ställde hon in.

– Jag har ju varit stressad. Efter OS-guldet så, som folk förstår, är det mycket som har förändrats i mitt liv. Det gör att jag har mycket att göra, mycket media, mycket åtaganden. Men jag har haft väldigt kul, så jag har kanske inte tänkt på att jag har varit stressad. Men så ibland känner jag efter, och då känner jag att jag måste ta det lite lugnt, och det är sådana dagar som det inte känns så kul, det är då jag kan känna mig lite nere. Sedan när mina släktingar dog så tog det över.

Mitt liv förändrades i princip över 90 minuter, och det är en process att anpassa sig till.

OS-guldet innebar att en massa främlingar plötsligt blev engagerade i hur det går för henne.

– Det är just det som har varit tufft att hantera och ställa om sig till. Jag har inte varit van vid det, det är någonting som jag tror att jag måste växa in i. För det gick för fort för mig. OS träffar en mycket bredare publik. Det blir andra människor som lägger sig i helt plötsligt.

Att tävla i världscupen är hon fortfarande inte redo för. Nu siktar hon på att vara med på SM nästa helg.

– Det som har hänt mig är att mitt liv förändrades i princip över 90 minuter, och det är en process att anpassa sig till, och jag måste lära mig att hantera det. Och det är det jag håller på med.
Malena Johansson"

Jenny Rissveds
Konkret sa:
ForesterGuy sa:

Fast det här var ju värre, länkar till fotboll ?

Mendel sa:
Intervju med Jenny på SVT Sportnytt. Jenny berättar om varför hon tagit en paus och att hon har siktet inställt på att vara tillbaka på SM.

Vi får visa ödmjukhet och förståelse för denna utmaning. Å så håller vi tummarna för att comebacken går bra!

https://www.svt.se/sport/fotboll/ostersund-galatasaray/?expanded=search

Jenny Rissveds
Jimel sa:
Konkret sa:
ForesterGuy sa:

Fast det här var ju värre, länkar till fotboll ?

Mendel sa:
Intervju med Jenny på SVT Sportnytt. Jenny berättar om varför hon tagit en paus och att hon har siktet inställt på att vara tillbaka på SM.

Vi får visa ödmjukhet och förståelse för denna utmaning. Å så håller vi tummarna för att comebacken går bra!

https://www.svt.se/sport/fotboll/ostersund-galatasaray/?expanded=search

Sportnytt tendera innehålla också andra idrotter än cykel även om gårdagens Sportnytt innehöll både TdF & intervju med Rissveds.

4:03

;-)

Jenny Rissveds
Innan Jenny tog OS-guldet läste jag hennes blogg då och då, slogs av hur jävla stenhårt hon verkade träna och funderade kring hur hållbart det är med den typen av träning på lång sikt.

Tråkigt att resultaten gått utför sedan OS, men jag hoppas hon mår bättre på det personliga planet.

Det där med elitidrott är något helt annat än det där med hälsa.

Jenny Rissveds
Utmattningssyndrom är ett tecken på att det råder en obalans mellan resurser och krav. A Engen var i samma sits säkert många andra elitidrottare. Vila är det enda som hjälper och ofta en lång rehab.

Jenny Rissveds
IMG_2294.JPG

Jenny körde mycket bra och verkade glad och avslappnad och bjöd på sig själv på ett sätt jag inte sett förut. Det var ovanligt "varm" stämning i publiken idag också.

Herrarnas tappade lite spänning när Wengelins kedja gick, det var typ 30-40m efter langning/teknisk. Min nya idol är Gustav Larsson som laddade som en gris efter Emil och dessutom bjussade oss på en fet whip mitt i skogen där vi stod och hejade. :)

Jenny Rissveds
Kristoffer R sa:
Jenny körde mycket bra och verkade glad och avslappnad och bjöd på sig själv på ett sätt jag inte sett förut. Det var ovanligt "varm" stämning i publiken idag också.

Herrarnas tappade lite spänning när Wengelins kedja gick, det var typ 30-40m efter langning/teknisk. Min nya idol är Gustav Larsson som laddade som en gris efter Emil och dessutom bjussade oss på en fet whip mitt i skogen där vi stod och hejade. :)

+100 på den! Gustavs försök att jaga ikapp Lindgren utför "Quick step" var bland det sjukaste jag sett på en XC hoj. Som han laddade över dom sista bergshällarna....Han är min idol nu också :-)

Jenny Rissveds
MatteXC sa:
Innan Jenny tog OS-guldet läste jag hennes blogg då och då, slogs av hur jävla stenhårt hon verkade träna och funderade kring hur hållbart det är med den typen av träning på lång sikt.

Tråkigt att resultaten gått utför sedan OS, men jag hoppas hon mår bättre på det personliga planet.

Det där med elitidrott är något helt annat än det där med hälsa.

Alla elitidrottare tränar sjukt hårt. Exakta scheman är det väl ingen som delar med sig av men jag har svårt att tro att Jenny var ett unikum träningsmängds- eller intensitetsmässigt. Att palla den mentala pressen, kanske särskilt när man är så ung och samtidigt så framgångsrik, är det däremot inte alla som utsätts för eller klarar av.

Resultaten har inte direkt gått utför för henne, hon har helt enkelt inte tävlat förrän nu då hon tog SM-guld.

marr sa:
Det var ju en väldig fokus just på hur dåligt det skulle vara att ta ett os-guld. Inte ett ord om att något med det skulle vara bra.

Alltså, hon har precis haft ett avbrott i sin extremt framgångsrika idrottskarriär bl.a. p.g.a. den uppmärksamhet och ökade press som ett OS-guld vid ung ålder innebär. Klart att det då blir fokus på medaljens baksida - den som för gemene man dessutom kanske är lite mer okänd. Glansen på framsidan ser ju alla.

Jenny Rissveds
Sjukt kul att se henne på banan igen, hoppas hon tar det i de steg hon själv känner för nu, och inte känner sig stressad, vilket jag iofs inte tror, hon verkar ha bra stöttning och fötterna på jorden.

Får man tekniknörda sig lite? Ser att hon kör på de hjul hon brukar träna på, DT Swiss XMC1200 (sjukt bra hjul för all del) skodda med Maxxis Aspen och inte hennes vilket jag tror är hennes vanliga tävlingshjul, DT Swiss 950T, skodda med Dugast-tuber. Har hon gått över till tubeless eller finns det någon annan anledning?

Jenny Rissveds
pwrdesign sa:
Sjukt kul att se henne på banan igen, hoppas hon tar det i de steg hon själv känner för nu, och inte känner sig stressad, vilket jag iofs inte tror, hon verkar ha bra stöttning och fötterna på jorden.

Får man tekniknörda sig lite? Ser att hon kör på de hjul hon brukar träna på, DT Swiss XMC1200 (sjukt bra hjul för all del) skodda med Maxxis Aspen och inte hennes vilket jag tror är hennes vanliga tävlingshjul, DT Swiss 950T, skodda med Dugast-tuber. Har hon gått över till tubeless eller finns det någon annan anledning?

Aspen finns inte längre hos Maxxis :/ Hmm....

Jenny Rissveds
pwrdesign sa:

Kanttråd slanglöst rullar 15-20% snabbare än motsvarande tubdäck med latexslang. Vikt gör mest skillnad i känsla och inte tidmässigt.
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

"Another interesting adaptation for the Olympics was his switch from tubular tyres (super-light race rubber with a sewn-in inner tube that has to be glued onto the rim) to regular 2.3in Maxxis Aspen tubeless tyres on wide DT XMC 1200 rims — a set-up that, in testing, he’d found to be faster rolling."
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/nino-schurters-scott-spark-rc-900-48907/

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
BjornR sa:
pwrdesign sa:

Kanttråd slanglöst rullar 15-20% snabbare än motsvarande tubdäck med latexslang. Vikt gör mest skillnad i känsla och inte tidmässigt.
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

"Another interesting adaptation for the Olympics was his switch from tubular tyres (super-light race rubber with a sewn-in inner tube that has to be glued onto the rim) to regular 2.3in Maxxis Aspen tubeless tyres on wide DT XMC 1200 rims — a set-up that, in testing, he’d found to be faster rolling."
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/article/nino-schurters-scott-spark-rc-900-48907/

Jo att tubdäck inte rullar bättre är väl ingen nyhet, finns ju många andra fördelar dock, och Nino har ju själv varit drivande i utvecklingen av Dugast's ORI modell utan latex-tub som togs fram till OS. Typisk smaksak, eller så är det en vändning nu helt enkelt? Tycker det är spännande att se vilka val cyklisterna gör! Och utvecklingen tvingar ju verkligen tillverkare av tubdäck att tänka om och ta nya tag, kanske tvingar den tillverkarna att lägga ner till slut? Även märken som t.ex. Mavic gör ju extremt stora framsteg när det gäller tubeless, även för landsväg te.x.

Jenny Rissveds
pwrdesign sa:

+1 på att det är kul att hon är på banan + att hon kan fortsätta att klä sig som svensk mästare ett år till.

Kan hjulvalet ha något att göra med att hon inte hade hela sitt team med sig här?

Jenny Rissveds
pwrdesign sa:
Jo att tubdäck inte rullar bättre är väl ingen nyhet, finns ju många andra fördelar dock, och Nino har ju själv varit drivande i utvecklingen av Dugast's ORI modell utan latex-tub som togs fram till OS. Typisk smaksak, eller så är det en vändning nu helt enkelt? Tycker det är spännande att se vilka val cyklisterna gör! Och utvecklingen tvingar ju verkligen tillverkare av tubdäck att tänka om och ta nya tag, kanske tvingar den tillverkarna att lägga ner till slut? Även märken som t.ex. Mavic gör ju extremt stora framsteg när det gäller tubeless, även för landsväg te.x.

DT Swiss har inga MTB-fälgar för tubdäck. Antar att antingen så finner DT Swiss att tubdäck är överflödigt när kanttrådsdesignen har blivit såpass bra eller så är det marknaden som styr. Tubdäck har inga fördelar mer än vikt och att däcken tål överdrivet högt tryck. Modern TLR-fälg med lagom tajt kanttråd så sitter däcket såpass bra att du kan cykla på däcket utan att det åker av. Finns även TLR-fälgar med dalar där kanttråden ligger i kanten, dessa fälgar kräver rejält starka fingrar eller verktyg för att ens få loss kanttråden från kanten.

Jenny Rissveds
Jenny vurpade efter bara ett par hundra meter på dagens världscup, och låg sedan i svansen på klungan. Men körde därefter med huvudet hängande och utan den push vi är van att se. Någon som vet mer om vad som hände utöver vurpan?

Jenny Rissveds
Det lilla man fick se av henne så såg det jobbigt ut. Inte den roligaste comebacken man kan önska sig, vi får hoppas det bara var otur & att hon sedan helt enkelt tappade gnistan, hon slutade på 30:e plats med bara några få efter sig!

RISSVEDS Jenny 1:29:26 +11:36

Jenny Rissveds
Varför ska man över huvud taget ha landslag i individuella idrotter? I lagidrotter är det självklart, men i individuella grenar tycker jag att man kunde skippa det.

Jenny Rissveds
Skulle vilja veta hur det där avtalet är utformat. Antagligen har man råkat inkludera mer saker än landslagskläderna i avtalet. Åkarna är beroende av sina sponsorer för att kunna åka jorden runt och tävla. Jag misstänkte det var så här när ingen av tjejerna åkte till em. Om inte förbundet löser detta...

Jenny Rissveds
Om det hade varit så enkelt. Om jag skriver ett avtal med en åkare och ser till att den åkaren får åka runt jorden och tävla vill jag inte missa att hon inte syns i vm i mina prylar. Sen vill nästa sponsor ta en genväg och skriver avtal med förbundet så dom kan skicka åkarna till vm. Nu är man ovan från förbundet att ha med proffs att göra. Men enklast är att låta åkarnas sponsorer betala för respektive åkare. Sen om inte förbundets sponsor går med på att betala för kvarvarande åkare. Jag ser hellre att man skickar dom bästa.

Jenny Rissveds
Hur mycket är det scf betalar egentligen? Är det typ resan och uppehället under VM?
Jag tänker mot t.ex. längdskidåkning där det iaf i Norge ibland varit liknande bråk, men där står ju förbundet för så mycket mer; träningsläger, resor/boende under hela VC-cirkusen, osv.

Jenny Rissveds
Drosa sa:
Henrik_E sa:
Miss Lycka sa:
På VM tävlar man för landslaget och har givetvis deras sponsorer.
Inga andra cyklister gör så, så varför ska svenska mtbcyklister ha specialregler?

Alla länders landslag kör ju i landslagskläderna med respektive förbunds sponsorer så varför skulle svenska mtbtjejer vara undantagna?
Fast i detta fallet är det inte kläderna.

Samma som fotbollslandslaget. De spelar i enhetliga kläder men olika skor...

Tillbaka
Topp