Det är klart att jämställdhet, inom cykling och i stort, kan diskuteras under denna tråd med utgångspunkt i att Jenny Rissveds själv har kommenterat på det och tycker det är viktigt ämne. Vi ska vara tacksamma att en sådan stor idrottare som Jenny gör upp förlegade normer inom vår idrott, det gör vår sport mer attraktiv. Samtidigt tenderar jämställdhets diskussionen att glida iväg så det kanske är ett argument för att separera den från de som främst vill följa Jennys idrottsliga prestationer och förehavanden från den mer allmänna jämställdhetsdiskussionen som ändock kan utgå från Jennys tankar. Själv anser jag att diskussionen kan ligga kvar i samma tråd i sann happyanda. Känns mer levande så.
Själv tycker jag att Jenny och andra idrottare ska kunna lägga upp lättklädda bilder utan att behöva utstå sexuella trakaserier etc. Det finns dock ett gränsland. Jag som fan uppskattar, så väl män som kvinnors, atletiska förmåga vilket delvis hör ihop med den kropp som man utför den med. Detta är vad jag finner anledningen till att man lägger ut lättklädda bilder, det är en hyllning till och statement om kroppen, som kan vara väldigt vacker. Detta leder oundvikligen till en objektifiering av kroppen men för den delen måste det kunna hantera det respektfullt. Däri tror jag också skillnaden på hur vi behandlar män och kvinnor. Bara för att det är en kvinnor som lägger upp det så betyder det inte att hon vill ha sexuella kommentarer.
Vi män som imponeras av Robert Förstemanns ben tenderar inte att kommentera detta med "så jävla sexigt", "schyssta spiror" eller liknande. Däremot kan det vara så att vi kommentarer det med "starka ben", "Watt-monster" och "grym" etc. Vi är imponerade helt enkelt men kommentarerna är inte sexualiserade. Dessa typer av kommentar måste rimligtvis vara okej på en kvinnlig idrottares bilder också eftersom de inte gör skillnad på kön. Detta leder till den enkla regeln, kommentera inget som du inte skulle kommentera på en manlig idrottares bild.