Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
emmer sa:
Cinder2i40 sa:
Capra ibex sa:
Eller så kan man lika gärna se det så här.
Kämpa scf! Tycker det är en skam att scott drar det så långt att dom vägrar vara med på VM om inte Jenny får köra i deras grejer.
Nej så kan man inte se det. Det här handlar om människor och det är där Anders Bromee inte fattar det. Jag bryr mig inte om vilken hjälm dom har på sig. Jag bryr mig om mtb sporten oavsett om det handlar om eliten eller dom som bara cyklar för det är roligt.
Och ändå så tycker du att SCF ska bli utan pengar och de ska hamna hos JR?
Hur mycket pengar lägger JR på nästa JR eller på att stå för en rejäl andel av JRs kostnader i samband med VM?

Jag tycker JR ska fortsätta vara ute och tävla mot dom bästa. Jag tycker hon ska fortsätta vara en förebild för min dotter och andra tjejer och killar som älskar mtb. Tycker förbundet ska ha fokus på att hjälpa unga talanger. Kostnaden för Jenny i vm är inget stort problem finns massor med företag som vill se henne tävla.

Jenny Rissveds
Cinder2i40 sa:
emmer sa:
Cinder2i40 sa:
Capra ibex sa:
Kämpa scf! Tycker det är en skam att scott drar det så långt att dom vägrar vara med på VM om inte Jenny får köra i deras grejer.
Nej så kan man inte se det. Det här handlar om människor och det är där Anders Bromee inte fattar det. Jag bryr mig inte om vilken hjälm dom har på sig. Jag bryr mig om mtb sporten oavsett om det handlar om eliten eller dom som bara cyklar för det är roligt.
Hur mycket pengar lägger JR på nästa JR eller på att stå för en rejäl andel av JRs kostnader i samband med VM?
Jag tycker JR ska fortsätta vara ute och tävla mot dom bästa. Jag tycker hon ska fortsätta vara en förebild för min dotter och andra tjejer och killar som älskar mtb. Tycker förbundet ska ha fokus på att hjälpa unga talanger. Kostnaden för Jenny i vm är inget stort problem finns massor med företag som vill se henne tävla.
Det du tycker SCF ska ha fokus på är det SCF säger sig ha fokus på - så vad är problemet? Att det kostar pengar att hjälpa unga talanger? Men SCF kan väl sälja lite sponsoravtal då eller? Eller vadå?

Jenny Rissveds
emmer sa:
Cinder2i40 sa:
emmer sa:
Cinder2i40 sa:
Capra ibex sa:
Det du tycker SCF ska ha fokus på är det SCF säger sig ha fokus på - så vad är problemet? Att det kostar pengar att hjälpa unga talanger? Men SCF kan väl sälja lite sponsoravtal då eller? Eller vadå?

Ja det tycker jag går bra. Men jag tycker även de ska respektera våra största cyklister och inte förstöra.

Jenny Rissveds
emmer sa:
Cinder2i40 sa:
emmer sa:
Cinder2i40 sa:
Capra ibex sa:
Får ta det väldigt tydligt:
- Ingen i den här tråden (och jag har läst rätt noga) tycker att SCF gör fel som sluter sponsoravtal.
- Kririken riktas mot att SCF har gått ifrån praxis (det har endast framkommit ett liknande exempel inom cykelsporten i den här tråden) och slutet ett avtal med en hjälmtillverkare. Detta gjorde de trots att de förstod, eller borde förstått, att det skulle sätta flera aktiva i en svår sits.
Så, förstår du nu?

Jenny Rissveds
Ett sponsoravtal som innebär att Sveriges landslag står utan i princip hela dameliten låter i mina öron som ett sjukt kasst sponsoravtal som varken lär ge särskilt mycket klirr i kassan eller strålkastarljus på sporten.

Givetvis ska SCF fortsätta söka sponsorer, men det sättet man har gjort det på känns ju inte något vidare.

Låt oss göra en jämförelse:

charlotte-kalla1280-jpg

Vattenfall
Craft
Scania
Malmö Aviation
Swerob
Ica
Intersport
Volkswagen
McDonalds
Life

Va?!?! Äresant! Det står inte Fischer, Madshus, Rossignol, Alpina, OneWay, Swix eller Atomic på landslagskläderna. Så korkat. Tänk vad pengar landslaget hade kunnat dra in om de hade haft Madshus och Swix-sponsring till teamet! Visserligen hade kanske Kalla hade behövt ställa sig utanför landslaget men vad gör väl det när det handlar om att dra in sponsorpengar till sporten?

Jenny Rissveds
H. sa:
Ett sponsoravtal som innebär att Sveriges landslag står utan i princip hela dameliten låter i mina öron som ett sjukt kasst sponsoravtal som varken lär ge särskilt mycket klirr i kassan eller strålkastarljus på sporten.

Givetvis ska SCF fortsätta söka sponsorer, men det sättet man har gjort det på känns ju inte något vidare.

Vattenfall
Craft
Scania
Malmö Aviation
Swerob
Ica
Intersport
Volkswagen
McDonalds
Life

Va?!?! Äresant! Det står inte Fischer, Madshus, Rossignol, Alpina, OneWay, Swix eller Atomic på landslagskläderna. Så korkat. Tänk vad pengar landslaget hade kunnat dra in om de hade haft Madshus och Swix-sponsring till teamet! Visserligen hade kanske Kalla hade behövt ställa sig utanför landslaget men vad gör väl det när det handlar om att dra in sponsorpengar till sporten?

Tänk va fint om något av de företag du räknade upp brydde sig om cykelsporten. Men vet du vad? De gör de inte :p

Jenny Rissveds
marr sa:
H. sa:

Vattenfall
Craft
Scania
Malmö Aviation
Swerob
Ica
Intersport
Volkswagen
McDonalds
Life

Tänk va fint om något av de företag du räknade upp brydde sig om cykelsporten. Men vet du vad? De gör de inte :p

Vad vet du om det? Har du frågat dem? Och bryr de sig om skidsporten eller exponeringen det ger? Och hur många svenska och utländska företag lär det inte finnas som vill sätta sin logga på en os-guldmedaljör?

SCF har klantat sig rejält med sitt avtal med Poc och det har nu lett till att den starkaste anledningen för en aktör att sponsra landslaget inte längre finns med i landslaget.

Där står vi alltså. SCFs agerande har med största sannolikhet inneburit att det blir betydligt mindre pengar till förbundet än vad det annsrs hade kunnat bli.

Jenny Rissveds
Frågan är om de bryr sig om skidsporten? Eller om de bryr sig om att synas? Jag vet inte, men det är ju inte långsökt att tro att företag vill tjäna pengar och inte ägna sig åt välgörenhet ;)

Edit: pucktvåa ;)

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
H. sa:

Vattenfall
Craft
Scania
Malmö Aviation
Swerob
Ica
Intersport
Volkswagen
McDonalds
Life

Fischer, och de andra är sponsorer till landslaget. De betalar stora summor till förbundet för att få tillstånd att sponsra bla Kalla.

Jenny Rissveds
Det där med andra sponsorer än nischmärken har väl redan diskuteras, kom in i matchen nu H. Det handlar med all sannolikhet om synlighet, varför ska Volvo eller Arla, betala halva sin högerskinka för att ett gäng svettiga elitpendlare ska hitta någon kackig stream på interwebben och se deras loggor på några fräsiga cyklister. Vill man ha stora sponsorer som inte är branschspecifika får man nog ta och kliva upp några pinnhål i synlighet. Det finns ju knappast något som heter "Cykelstudion" sommartid som pågår i ungefär 511 timmar av lördagen så fort det är en cykeltävling, uppsnack, nersnack, genomgång, övergång, undergång.

Jenny Rissveds
mikaeljc sa:
Fischer, och de andra är sponsorer till landslaget. De betalar stora summor till förbundet för att få tillstånd att sponsra bla Kalla.
Ja, ett sånt avtal med scott borde ju inte vara omöjligt, förutsatt att deras teamåkare får köra med scottprylar.

Vore intressant att höra om ett sånt avtal har diskuterats?

Jenny Rissveds
Jag hatar alla. Även Scott MTB Racing som outar POC i sitt instagraminlägg. Det kändes ju faktiskt lite sådär.. Eller så överreagerar jag/läste fel.
Det kan väl inte vara POC's fel att SCF skriver avtal med dem? Eller är det det? Jag vet ingenting längre. Förutom att jag inte äger någon POC-hjälm men en skyddsjacka jag gillar skarpt.

Jenny Rissveds
Johan A sa:
Jag hatar alla. Även Scott MTB Racing som outar POC i sitt instagraminlägg. Det kändes ju faktiskt lite sådär.. Eller så överreagerar jag/läste fel.
Det kan väl inte vara POC's fel att SCF skriver avtal med dem? Eller är det det? Jag vet ingenting längre. Förutom att jag inte äger någon POC-hjälm men en skyddsjacka jag gillar skarpt.

Nej, tyvärr så hatar du även skyddsjackan nu.

Jenny Rissveds
marr sa:
RockyM sa:
marr: hur vet du det?

Rent marknadsekonomiskt. Kolla på vinterstudion och jämför exponeringen av mtb.

Lite skillnad där va? Os medaljörer eller ej.
Mmmm vi som landslag i Stand up Paddle och Surf jobbar på att få massa sponsorer som inte är inom sporten. Och just nu verkar det som det kommer gå bra. Vi har hittills fått in mer pengar än vi räknade med. Nu är det iofs inte så vi behöver 3-10 miljoner men ser ut som vi kommer få in 500000kr och då har vi nästan ingen media täckning alls här. Och inte så mycket resultat att visa upp förutom en person.

Gäller bara att var envis och finna rätta samarbetspartners.

Man skall alltid tänka utanför boxen. Typ fiskeindustri, vindkraftverk, telefonbolag, byggbolag är de vi har fått på kroken...

Sen så är jag med på det som många andra säger. Gör en pool och låt de olika aktörerna betal till den. Både POC och Scott gör det till Svenska landslaget i alpint.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
marr sa:
H. sa:

Vattenfall
Craft
Scania
Malmö Aviation
Swerob
Ica
Intersport
Volkswagen
McDonalds
Life

Undra hur mycket scf förhandlat med Volkswagen´s syskon Skoda?
Kollar man Skodas inlägg under juni och juli så verkar det finnas ett viss intresse av cykling (Typ jättestort intresse) https://www.facebook.com/Skodasverige . Dessutom är det bara att promenera in hos närmaste återförsäljare av Skoda och titta efter cykelrelaterade grejer i bilhallen så ser man vad de bryr sig om för sport (Cykling på sommaren och ishockey på vintern).
Även Craft och Intersport borde ha ett visst intresse av cykling.
Men det klart... Söker man sponsorer med inställningen att ingen bryr sig om sporten så blir det extra svårt att få till något vettigt avtal.
Men vilka sponsorer man än må finna, så bör man inte skriva avtal som kolliderar med proffsens avtal som ofta följer rådande praxis.

Jenny Rissveds
Tycker vi skall fokusera på att SCF inte bryr sig om MTB... inte ett ord om Robins insatser i Enduro World Series. Och han kör väl trots allt med POC-grejor? ????

Jenny Rissveds
Hittade lite info och siffror kring sponsring och olika förbund från 2016, sid 8-9:
http://sportaffarer.se/tidningsarkiv/SportAffarer_Nr1_2016.pdf
SCF drar in 4 milj enl detta, och är inte alltför pjåkigt om man jämför med andra. T.ex. simning drar in 9,5 milj och friidrott 16 milj. Sedan finns många som drar in betydligt mindre också. Samt skidförbundet med 95 milj....
Står också att SCF ökat kraftigt senaste året där, kan det vara POC som ligger bakom ökningen på 1,7 milj?

Jenny Rissveds
Luthman Photography sa:
Johan A sa:

Nej, tyvärr så hatar du även skyddsjackan nu.

Fan....

Jenny Rissveds
ooms sa:
Hittade lite info och siffror kring sponsring och olika förbund från 2016, sid 8-9:
SCF drar in 4 milj enl detta, och är inte alltför pjåkigt om man jämför med andra. T.ex. simning drar in 9,5 milj och friidrott 16 milj. Sedan finns många som drar in betydligt mindre också. Samt skidförbundet med 95 milj....
Står också att SCF ökat kraftigt senaste året där, kan det vara POC som ligger bakom ökningen på 1,7 milj?

Enligt senaste årsredovisningen gällande 2016 var de totala intäkterna från sponsring 1,4 miljoner av hela omsättningen på 20 miljoner, drygt 9 miljoner kommer från RF. Jag tror inte de 1,4 miljonerna enbart kommer POC då det finns fler stora sponsorer. Frågan är om SCF överhuvudtaget får några pengar från POC eller om det bara rör sig om material.

Edit: Fel, 2015 var det 1,4 miljoner, 2016 ska det vara nästan 2 miljoner.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Luktapåblommorna sa:
ooms sa:

Enligt senaste årsredovisningen gällande 2016 var de totala intäkterna från sponsring 1,4 miljoner av hela omsättningen på 20 miljoner, drygt 9 miljoner kommer från RF. Jag tror inte de 1,4 miljonerna enbart kommer POC då det finns fler stora sponsorer. Frågan är om SCF överhuvudtaget får några pengar från POC eller om det bara rör sig om material.
Intressant. Jag läste inte hela artikeln kring listan, men det stod nåt om att det inte behövde vara rena pengar utan även annat som förbundet uppskattade värden på.
Rimligtvis borde väl Postnord o Bauhaus bidra med pengar, medan POC, Sportson och Enervit troligen bidrar mer med mtrl och kanske tjänster.

Jenny Rissveds
Är det POC eller SCF som ser till att vi har ungdomar på Ungdoms-EM som går nu?

Nej, där lånas varken hjälmar eller kläder ut, ingen representant från SCF utan ungdomarna med deras familjer har roddat egen klädsponsor. (Trimtex) för kläder.

Så ni som pratar om att förbundet ungdomssatsar, se gärna sanningen först. För den finns inte.

Jenny Rissveds
http://www.expressen.se/sport/slar-tillbaka-det-ar-taget-ur-luften/

Om det nu hade varit så att förbundet hade storsatsar för att ungdomar skulle komma ut och tävla internationellt. Vi har tre åkare i det här landet som har nått några internationella framgångar i xco. Ingen av dessa kommer till vm. Det är inte bara Jenny som har valt att avstå. Utan våra tre bästa åkare vet att scf inte hjälper till om man vill komma ut och tävla. Det är omöjligt för dom att inte vara lojala mot sina team som har varit lojala tillbaka (trots utbrändhet och andra svårigheter). Bäst blir du om tävlar mot andra internationellt inte tar KOM i strava.

Jenny Rissveds
ForesterGuy sa:
Jag vet då vem jag håller på i den här röran...

Heja Jenny!

Håller med!
Har SCF, POC eller SCOTT tagit intitativ till ett gemensamt möte? Det är dom dom förlorar på den här skiten nu (inte aktuellt att köpa Scott eller POC grejer längre), sätt er tillsammans i ett rum och kom fram till en lösning.

Jenny Rissveds
Tycker det luktar girighet rätt bra från Scott Racing, Frischknecht och Jennys stab också, vad Jenny själv tycker och vill har inte sett mycket av.

Synd vilket som, tycker båda parter borde tjäna på att komma överens och kompromissa.

Tillbaka
Topp