Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Sämt å sido. Saxat ur en Pinkbike intervju med Jennys Team mannager Thomas Frischknecht. Känns som Bromee har fixat lite egna kontrak...

It’s actually not correct to talk bad of Swedish Cycling in general, it is basically only one person, Swedish Cycling marketing manager Anders Bromee, who has been terrorising Jenny for more than a year now. This has become a big, big issue so at this point, she would not feel comfortable to travel to Cairns with a team where everybody hates each other because of what happened. Right now she has zero trust and respect for Swedish Cycling. She does not feel she has been treated well enough to see how, in these circumstances, it would result in a good performance for her.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Masjevel sa:
Även om den här soppan får ett "lyckligt" slut innan VM så är det inte den bästa uppladdningen våra deltagare har med sig i ryggen på startlinjen. Att förvänta sig att någon av de ska kunna prestera på topp då är nog för mycket begärt, tyvärr. Skadan är redan skedd.

+1 tyvärr

Jenny Rissveds
H. sa:
Som sagt, hur skulle scott, ghost och specialized ställa sig till att gå in och fylla upp kassan och kanske mer därtill för det som SCF skulle få avstå från POC för att låta dessa tre signade proffs få köra med sina ordinarie skydd och glasögon?

En sån lösning måste väl ha diskuterats?

Ja fast det är ju där SCF borde startat. Erbjudit alla tillverkare poolavtal innan de sålde hela klabbet till POC. Nu kan det bli svårt att låsa upp situationen.

Hade man gått tillväga på det sättet hade det varit svårare för de andra tillverkarna att framstå som offer när de tackat nej.

Jenny Rissveds
Jilster sa:
Är det inte att Bromee har skrivit kontrakt med Specialized som gör det komplext?

Signing a contract with the........

Nej. De har skrivit kontrakt med POC.

SCF:s sponsorer är POC, Sportson, Enervit och Postnord.
Specialized, Scott eller någon annan cykeltillverkare har inte ett sponsoravtal med SCF. Det du har läst i pinkbikeartikeln är Scott MTB:s teamchef som ger ett hypotetiskt exempel för att belysa problemet med det avtal SCF skrivit med Poc.

Jenny Rissveds
Verkar som AB hittat ett kreativt kryphål i UCI-stadgarna, fått sport och pengars* stora pris för det och nu vågar han inte erkänna att det kanske inte var så bra för alla inblandade**....

* Jodå, priset finns och han skryter om det the interwebz

**Så tror iaf jag att det är.

/T

Jenny Rissveds
henka35 sa:
Håller inte med där. Nog med fokus på loppet ska man dessutom köra men en hjälm som suger i passfom också =) Jag har en POC som jag fått som sponsring. Men den hänger på hyllan numera. Kör min S-works Prevail då den är lättare och sitter bättre. Sedan har jag ett par POC brillor som även de kom som sponsring. Sitter även de dålifgt så jag kör Oakley istället. Tänk dig om du har produkter framtagna efter dina önskemål mm. Kanske justerade för dig. Ska du sedan ha en produkt från hyllan bara? Nu säger jag inte att JR har special produkter från Scott vad jag vet i alla fall. Men så lite som ett par glasögon kan göra stor skillnad i ett lopp.

Om du undrar varför POC inte skulle stå bakom dig i en avtalsfrist så har jag mina aningar ;)

Jenny Rissveds
Hur hanterar andra förbund internationella tävlingar? Går de inte mycket på bidrag från RF? Kanotförbundet skickar landslaget både på WC, EM, VM, OS samt träningsläger ett par månader om året utan några större sponsorer. Avlöningen lär ske via SOK. Därutöver har de aktiva ibland några personliga sponsorer, men de är mest för att höja livskvalitén. Deltagande i nationella tävlingar brukar klubbarna finansiera.

Är deltagande i MTB VM så mycket dyrare än deltagande i kanot VM?

Jenny Rissveds
ejma sa:
Hur hanterar andra förbund internationella tävlingar? Går de inte mycket på bidrag från RF? Kanotförbundet skickar landslaget både på WC, EM, VM, OS samt träningsläger ett par månader om året utan några större sponsorer. Avlöningen lär ske via SOK. Därutöver har de aktiva ibland några personliga sponsorer, men de är mest för att höja livskvalitén. Deltagande i nationella tävlingar brukar klubbarna finansiera.

Precis, CCM sponsrar svenska hockeyförbundet. Men sist jag kollade körde bröderna Sedin med Bauer i landslagströjan..... Tror inte någon på svenska hockeyförbundet skulle våga skriva ett sådant avtal som SCF verkar ha gjort.

Jenny Rissveds
henka35 sa:
ejma sa:

Precis, CCM sponsrar svenska hockeyförbundet. Men sist jag kollade körde bröderna Sedin med Bauer i landslagströjan..... Tror inte någon på svenska hockeyförbundet skulle våga skriva ett sådant avtal som SCF verkar ha gjort.

Gör de? På hjälmarna?

Jenny Rissveds
mikaeljc sa:
henka35 sa:
ejma sa:

Gör de? På hjälmarna?
Handskarna i alla fall. Men det finns ingen enighet i landslaget. Blått och gul men sedan är det alla markandens märken på hjälmar, klubbor, handskar och skridskor.

Jenny Rissveds
tail sa:
Jilster sa:
Är det inte att Bromee har skrivit kontrakt med Specialized som gör det komplext?

Signing a contract with the........

Nej. De har skrivit kontrakt med POC.

SCF:s sponsorer är POC, Sportson, Enervit och Postnord.
Specialized, Scott eller någon annan cykeltillverkare har inte ett sponsoravtal med SCF. Det du har läst i pinkbikeartikeln är Scott MTB:s teamchef som ger ett hypotetiskt exempel för att belysa problemet med det avtal SCF skrivit med Poc.

Får jobba på mina skämt känner jag..... :-)

Jenny Rissveds
henka35 sa:
mikaeljc sa:
henka35 sa:
ejma sa:

Gör de? På hjälmarna?
Handskarna i alla fall. Men det finns ingen enighet i landslaget. Blått och gul men sedan är det alla markandens märken på hjälmar, klubbor, handskar och skridskor.

Aha! jag trodde att hjälmen ingick i "rider kit" i tre kronor. Tycker bara jag sett reebok/ccm de senaste åren.

Jenny Rissveds
Jag kika lite på förbundets årsredovisning, snittlönen per anställd på förbundet är 688 000 kr per år. Ganska bra lön för att jobba på ett kansli, eller vad säger ni?

Jenny Rissveds
Frågan är ju också hur det ska gå för svensk cykling i framtiden, som Emil skrev så jobbar svenska cyklister redan från ett underläge när det gäller att bli rekryterade till de stora teamen.

Hur ska det gå nu efter den här soppan? Vem vill anställa en svensk och bråka med scf i tid och otid? "Ska vi satsa på den där unga svenska talangen.... nä det är för mycket strul. Vi tar en till spansk, tysk eller kanske en norsk istället".

Katastrof helt enkelt. När man är ett så litet land som Sverige måste man vara smidig.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Pinnens sa:
H. sa:
Pinnens sa:
Jag kika lite på förbundets årsredovisning, snittlönen per anställd på förbundet är 688 000 kr per år. Ganska bra lön för att jobba på ett kansli, eller vad säger ni?
Är det snittlön eller lönekostnad?

Snittlönen är 688 000 kr per år och anställd.

Snittkostnaden 922 000 kr per år och anställd.

De börde behöva en ny kommunikatör med lite journalistiska skills nu va? För den lönen hade jag gärna haft.

Jenny Rissveds
Luthman Photography sa:
Pinnens sa:
H. sa:
Pinnens sa:

De börde behöva en ny kommunikatör med lite journalistiska skills nu va? För den lönen hade jag gärna haft.

Fast man kan anta att de vill ha en kommunikatör som kan stava till "borde".

Edit: ;-)

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Luthman Photography sa:
Pinnens sa:
H. sa:
Pinnens sa:

Med tanke på att det lär vara några på förbundet med enklare sysslor och ganska låg lön undrar jag vad Bromee tjänar? De kanske borde ge lite lön till utövarna istället?

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Emil Lindgren- "Under hösten får jag höra ord som sagts under året från SCF sida. -Emil, Alexandra och Jenny behövs inte. Vi klarar oss utan dem… "

Jenny Rissveds
Helt otroligt, enligt uttalanden i den norska artikeln har denne AB alltså mörkat problemen för POC. De fick reda på det förra veckan när Scott tog kontakt för att direktförhandla, och POC erbjöd genast en lösning. Sedan har uppenbarligen AB satt sig på tvären för denna lösning. Åkarnas förtroende för denna figur måste ju vara i botten (om inte ännu lägre), och det finns ju bara en sak för styrelsen att göra om de vill återupprätta åkarnas förtroende.

Tillbaka
Topp