Jag är ytterst förvånad att SCFs styrelse får fortsätta behandla Jenny och de andra aktiva som personliga ägodelar mer än som människor. Styrelse har inte vikit en millimeter i sina metoder, ännu mindre bett om ursäkt för skadan de ställt till med för både de bästa aktiva och Cykelsverige.
Jag är rädd för att vi svenskar framstår som totalt ryggradslösa om den här styrelsen får fortsätta att behandla våra största förebilder inom mtb-sporten som boskap.
Jag skulle bli mycket lättad och glad om de människor med makt inom Cykelsverige, och som känner att de har förmåga till empati för proffscyklisternas livssituation, kräver styrelsens avgång och genomför en radikal ändring i de metoder som SCF använder sig av.
De bästa, som både vill kunna tävla för sitt land i VM/OS och försörja sig på sin idrott, förtjänar att bli behandlade som människor av stor betydelse för svensk cykling. Det är styrelsen i SCF som är utbytbar, inte Jenny och de andra i hennes situation.
Från
https://www.svt.se/sport/cykel/emil-lindgren-backar-jenny-rissveds/ :
"Enligt Stefhan Klang är svenska cykelförbundet ett av de första förbunden i världen att se landslagsdräkten som en helhet.
– Det inkluderar även hjälmen, vilket inte har varit fallet tidigare. Jag har full förståelse för att andra har andra uppfattningar. För oss handlar det om att vara professionella och följa de ingående avtal som vi har, säger han.
Publicerad: 18 aug 2017 - 12.03
Uppdaterad: 18 aug 2017 - 15.25"