Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Cujo sa:
Att jämföra med Team Sky som på TdF har en trailer med nio tvättmaskiner för att inte sprida bakterier mellan åkarna i laget (källa: interwebzet)
De där stora onda teamen som bara gör allt för pengarna och inte ser till cyklisternas bästa. Annat är det med SCF som erbjuder lite gratis myspys för att bättra på lagkänslan.

Jenny Rissveds
H. sa:
Cujo sa:
Att jämföra med Team Sky som på TdF har en trailer med nio tvättmaskiner för att inte sprida bakterier mellan åkarna i laget (källa: interwebzet)
De där stora onda teamen som bara gör allt för pengarna och inte ser till cyklisternas bästa. Annat är det med SCF som erbjuder lite gratis myspys för att bättra på lagkänslan.

Inget säger "team" som att dela rövsvett.

Jenny Rissveds
ooms sa:
Jilster sa:
"För oss handlar det om att vara professionella och följa de ingående avtal vi har.", säger Stephan Klang, ordf SCF.
Jaha, ska det då vara så svårt att förstå att det handlar om exakt samma sak för de aktiva?

Så sjukt... läste att han var vd för fondbolag, det säger en del. Sån här aggressiv positionering och avtalsskrivning hittar man ofta i finansvärlden. Den som stångar sig fram hårdast kommer längst. Alla regler är tillåtna. Nu tror jag inte vi kommer se Jenny i VM.

Jag tror att den enda som kan lösa detta är POC om viljan finns hos dem, vilket det borde göra eftersom deras varumärke skadas. De är nog de enda som kan sätta press på SCF. Tror inte en sekund att AB eller styrelsen i SCF kommer avgå. Jag eller min familj kommer varje fall inte köpa POC framöver om man inte löser det här, det finns två parter till avtalet som ingicks.

Själv utgår jag från att Jenny inte kommer köra VM vilket är tråkigt för oss "amatörer" som skulle följt tävlingarna. Får kolla någon världscupssändning istället. Hoppas någon journalist skriver utförligare om det här så att svenska folket får veta mer än att Jenny inte ställer bara för "sponsorbråk". Själv slutar jag följa detta nu, för mycket negativ energi när man tänker på vad elitåkarna utsatts för. God natt!

Jenny Rissveds
H. sa:
Cujo sa:
De där stora onda teamen som bara gör allt för pengarna och inte ser till cyklisternas bästa.

Om du tror att cykelproffsteamen gör allt för cyklisternas väl och ve tycker jag du ska läsa Fredrik Kessiakoffs bok mitt eget race så får du lite inblick i proffssvängen.

Annat är det med SCF som erbjuder lite gratis myspys för att bättra på lagkänslan.

Jenny Rissveds
Som nån skrev i en annan tråd, borde det inte införas obligatorisk förhandsgranskning då citering används?
Verkar vara många som har stora problem med det, och ska in och kladda mitt i det citerade...

Jenny Rissveds
Jag känner inte AB och har aldrig träffat honom men om han inte har haft kontakt med den "största" stjärnan i förbundet säger det mycket.

Jag var av ren nyfikenhet kika om det finns något personligt incitament för AB att stanna kvar på förbundet. Jämför jag vad AB tjänade 2014 och 2015 (före han började på förbundet) mot 2016 (då han jobba på förbundet) har hans lön ökat med 125-150%. Det är hans taxerade inkomst. Jag vet att detta är häxjakt men jag var nyfiken :(

Jag förstår om han inte vill sluta.

Jenny Rissveds
Drosa sa:
H. sa:
Cujo sa:
De där stora onda teamen som bara gör allt för pengarna och inte ser till cyklisternas bästa.
Om du tror att cykelproffsteamen gör allt för cyklisternas väl och ve tycker jag du ska läsa Fredrik Kessiakoffs bok mitt eget race så får du lite inblick i proffssvängen.
H. sa:
Annat är det med SCF som erbjuder lite gratis myspys för att bättra på lagkänslan.
Nej, jag tror inte att proffsteamen är världsförbättrare. Men det är lite ironiskt när SCF beskriver proffsteamen som de stora onda kapitalisterna och så tvingar SCF cyklisterna att dela på trasiga kläder...

Jenny Rissveds
zodah sa:
Lite sen reflektion: Det är ju alldeles förfärligt torftigt att behöva dela cykelbyxor med andra tävlande. Blöta och trasiga. Nog för att jag har förstått att det inte är en dans på rosor för kvinnliga cykelproffs men det hade jag verkligen inte trott.

I början av 2010-talet, när jag var mekaniker i Fredrik Ericssons landslag gick det i alla fall inte till så. Åkarna hade flera byxor per person, just för att det skulle gå att tvätta grejerna mellan passen. Jag vet inte om jag gör en feltolkning av det Jenny skriver, men jag får det till att det var Emil själv som skulle tvätta byxorna. Sånt, att tvätta kläder, ingick i min och massörens uppgifter, och att se till att åkarna hade möjlighet att bara behöva fokusera på en sak: att cykla snabbt. Resten fixades av lagledarna.

Oerhört märkligt att behöva dela kläder eller ens behöva starta ett mästerskap i blöta sådana, som sagt.

Jenny Rissveds
Några har antytt att byx-incidenten (om man vill vara snäll) inte var POCs fel. Beroende på att det var landslagsledningen som strulade? Eller de aktiva? Eller hade de inte POC prylar då? Jag var på plats, men minns inte.

Någon som kan klargöra?

Jenny Rissveds
H. sa:
Drosa sa:
H. sa:
Cujo sa:
H. sa:
Nej, jag tror inte att proffsteamen är världsförbättrare. Men det är lite ironiskt när SCF beskriver proffsteamen som de stora onda kapitalisterna och så tvingar SCF cyklisterna att dela på trasiga kläder...

Dom behöver inte precis vara världsförbättrare. Rent principiellt så är det SCF som ska ha huvudsyftet att utveckla cyklisterna. Inget konstigt att proffsteamen "vill tjäna pengar", de är som företag. Däremot måste det ligga i deras (vinst)intresse att cyklisterna trivs och mår bra, men fortfarande för att "företaget" skall gå bra.

Om ett proffsteam har inställningen att passar det inte så sluta så är det naturligt, men att SCF verkar ha den inställningen är helt korkat.

Jenny Rissveds
Pinnens sa:
Jag känner inte AB och har aldrig träffat honom men om han inte har haft kontakt med den "största" stjärnan i förbundet säger det mycket.

Jag var av ren nyfikenhet kika om det finns något personligt incitament för AB att stanna kvar på förbundet. Jämför jag vad AB tjänade 2014 och 2015 (före han började på förbundet) mot 2016 (då han jobba på förbundet) har hans lön ökat med 125-150%. Det är hans taxerade inkomst. Jag vet att detta är häxjakt men jag var nyfiken :(

Jag förstår om han inte vill sluta.

Jag har inte själv kollat, men du menar ökat med 25-50% eller?

Oavsett. Den anställning som AB har är ganska viktig för SCF. Säg att han hade gjort ett väldigt bra jobb, kanske varit eftertraktad på marknaden. I så fall måste det tyvärr vara en ganska hög lön.

Vad gäller kläderna som delades mellan cyklisterna. Det låter extremt amatörmässigt, och byxor som inte ens var torra, ja vad säger man...
Jag för min del skulle väldigt gärna vilja veta kostnaderna för representation för SCF i perioden runt händelsen som JR beskrev. Samt ev. rese/boende/matkostnader för förbundsfolk i samband med mästerskapet(?). Det skulle vara en sak om SCF har väldigt tight ekonomi och sparande genomsyrar hela förbundets verksamhet, men om det allmänna korruptionsklimatet som genomsyrar myndigheter/företag/organisationer i Sverige återfinns hos SCF så är det väldigt illa, utöver de beslut man tagit.

Jenny Rissveds
Jag är ytterst förvånad att SCFs styrelse får fortsätta behandla Jenny och de andra aktiva som personliga ägodelar mer än som människor. Styrelse har inte vikit en millimeter i sina metoder, ännu mindre bett om ursäkt för skadan de ställt till med för både de bästa aktiva och Cykelsverige.
Jag är rädd för att vi svenskar framstår som totalt ryggradslösa om den här styrelsen får fortsätta att behandla våra största förebilder inom mtb-sporten som boskap.
Jag skulle bli mycket lättad och glad om de människor med makt inom Cykelsverige, och som känner att de har förmåga till empati för proffscyklisternas livssituation, kräver styrelsens avgång och genomför en radikal ändring i de metoder som SCF använder sig av.
De bästa, som både vill kunna tävla för sitt land i VM/OS och försörja sig på sin idrott, förtjänar att bli behandlade som människor av stor betydelse för svensk cykling. Det är styrelsen i SCF som är utbytbar, inte Jenny och de andra i hennes situation.

Från https://www.svt.se/sport/cykel/emil-lindgren-backar-jenny-rissveds/ :

"Enligt Stefhan Klang är svenska cykelförbundet ett av de första förbunden i världen att se landslagsdräkten som en helhet.

– Det inkluderar även hjälmen, vilket inte har varit fallet tidigare. Jag har full förståelse för att andra har andra uppfattningar. För oss handlar det om att vara professionella och följa de ingående avtal som vi har, säger han.

Publicerad: 18 aug 2017 - 12.03
Uppdaterad: 18 aug 2017 - 15.25"

Jenny Rissveds
Jag och alla fans (konsumenter) står på de aktivas sida. SCF är oförmögen att lösa situationen och där bara POC som kan utöva tryck på SCF att fixa det här. Jag står i valet att köpa ny hjälm och som av en tillfällighet har jag spetsat in mig på en dyr POC men nu tänker jag använda mig av 'consumer power' och köpa ett alternativt märke. Jag har köpt massor av POC prylar tidigare och kommer fortsatt göra det men först när situationen är löst. Vet att inte POC gjort något fel, men dom är dom enda som kan påverka SCF att agera konstruktivt. Det var mitt konkreta bidrag i det här!

Jenny Rissveds
Ytterst ligger väl ansvaret i dom som inte engagerat sig alls i cykelklubbar anslutna till SCF, och de föreningar som är anslutna till SCF men inte engagerar sig i förbundsarbetet (förbundsmöten, motioner etc.). Tycker Gary har en poäng där faktiskt.

EDIT: Gary skrev dock aldrig att de som inte engagerat sig när de aktuella besluten togs bär något ansvar för situationen.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Antar att SCFs stadgar medger misstroendeförklaring av styrelseledamöter... Det är väl bara för anslutna klubbar att sätta igång.

Styrelsen ansvarar för kanslianställda och ska alltså kickas om de felrekryterar och inte agerar för förbundets bästa.

Säger jag som är medlem i en ej scf-ansluten cykelförening och därmed inte har någon talan.

Edit: Det kräver förstås att man är beredd att ta hand om kaoset det skapar.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
SCF borde ställas inför Marknadsdomstolen eftersom de skriver kontrakt som gör det omöjligt för de professionella cyklisterna att utföra sitt arbete.

Jenny Rissveds
Nästa år kan SCF vara ett av de första förbunden i världen att se landslagsdräkten som en helhet, inklusive huden på åkarna. Man måste tatuera ett P och ett C på respektive skinka och sen böja sig framåt...

Jenny Rissveds
Dax att starta en ny tråd om denna härva kanske?

Felet ligger väl både i det kontrakt som SCF och det, som jag förstår det, Jenny (och kanske andra) har tecknat. Där hon måste ha på sig sponsorkläder under nationstävlingar.

Kan väl tycka att det ok med landslagsdräkt, när man tävlar för nationen, för så funkar det väl för alla andra sporter?
SCF tillhandahåller tävlingskläder, bib, shorts och tröja. Samt andra liknande plagg.
Men övrig utrustning skall vara den tävlandes egna enligt mitt tycke.
Dock kan ju förbundet kräva att egna hjälmar ska ha vissa färger under dessa tävlingar.

Eller har jag helt fel?
(Antagligen, det här är ju internet och happy ;-P )

Jenny Rissveds
Miss Lycka sa:
Förändringar görs på årsmötet.

Extrainsatt årsmöte? Inte helt ovanligt att det händer.

Vem är revisor?

"Förbundsstyrelsen ​ ​är ​ ​skyldig ​ ​att ​ ​kalla ​ ​till ​ ​extra ​ ​förbundsmöte ​ ​när ​ ​en ​ ​revisor ​ ​eller ​ ​minst ​ ​1/3 ​ ​av ​ ​förbundets
röstberättigade ​ ​medlemsföreningar ​ ​begär ​ ​det."

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Luktapåblommorna sa:
Miss Lycka sa:
Förändringar görs på årsmötet.

Extrainsatt årsmöte? Inte helt ovanligt att det händer.

Man kan ju tycka att lokala avdelningar som kanske inte sa nej till detta gör en lokal omröstning och skickar in sitt lokala godkännande till upphävande av mindre bra beslut som tagits och inte ifrågasatts. Om alla skickar borde väl styrelsen kunna gå på det som nån form av demokrati. Det är verkligen en katastrof om man skall behöva utbilda unga svenska cyklister i hur man söker medborgarskap i Qatar för att de skall kunna visa vad de kan på den internationella banan.

Jenny Rissveds
Frågan vad förbundets uppgift är?
Styrelsen får väl ta AB i örat...

Förövrigt, POC vilka är de? Aldrig hört de namnet innan detta vart är de ifrån är de nya?
Jag cyklar för lite för att hänga med i allt nytt?

Jenny Rissveds
Jag har hållit på med ganska många sporter på sån nivå att man iallafall har koll på hur en förbundsstyrelse fungerar, samt suttit i några styrelser själv. Och jag måste ju säga att det framgår med all önskvärd tydlighet att sittande styrelse i SCF förmodligen och troligen har egenintresse i frågan om att hålla avtalen. Det borde någon ta och undersöka ORDENTLIGT Skulle det inte vara så, framgår det med all önskvärd tydlighet att det måste vara de största idioterna i Sverige som lyckats bli framtagna av en valberedning, och invalda av medlemmar med rösträtt som inte fattat bättre.

De stora förlorarna är såklart cyklisterna. Därefter POC, som absolut hade kunnat rädda läget, men nu är det för sent. Om man har nån som helst sympati för cyklisterna, så köper man inga POC-grejer. Så enkelt är det väl..?

Jenny Rissveds
Konkret sa:
Kan man inte starta ett konkurrerande förbund?

Svenska Velociped förbundet tex?

Vad krävs för att bli officiellt förbund?

Vet inte, men blev just nu sugen på att starta elassistförbundet eller elmopedförbundet. Haha.
Nä, men konkurrerande förbund, så har ju ett politiskt parti som gjort när deras ungdomsförbund inte lydde. Men då var det tvärtom, alltså att det kom uppifrån, nu är det ju underifrån som det kommer krav på att ledning gör fel och borde bytas ut.
Läs RF-stadgarna.

Jenny Rissveds
JonasH72 sa:
Jag har hållit på med ganska många sporter på sån nivå att man iallafall har koll på hur en förbundsstyrelse fungerar, samt suttit i några styrelser själv. Och jag måste ju säga att det framgår med all önskvärd tydlighet att sittande styrelse i SCF förmodligen och troligen har egenintresse i frågan om att hålla avtalen. Det borde någon ta och undersöka ORDENTLIGT Skulle det inte vara så, framgår det med all önskvärd tydlighet att det måste vara de största idioterna i Sverige som lyckats bli framtagna av en valberedning, och invalda av medlemmar med rösträtt som inte fattat bättre.

De stora förlorarna är såklart cyklisterna. Därefter POC, som absolut hade kunnat rädda läget, men nu är det för sent. Om man har nån som helst sympati för cyklisterna, så köper man inga POC-grejer. Så enkelt är det väl..?

Kan man tipsa revisorn? Är väl dens jobb om det varit några oegentligheter.

Jenny Rissveds
Maakus sa:
Dax att starta en ny tråd om denna härva kanske?

Felet ligger väl både i det kontrakt som SCF och det, som jag förstår det, Jenny (och kanske andra) har tecknat. Där hon måste ha på sig sponsorkläder under nationstävlingar.

Kan väl tycka att det ok med landslagsdräkt, när man tävlar för nationen, för så funkar det väl för alla andra sporter?
SCF tillhandahåller tävlingskläder, bib, shorts och tröja. Samt andra liknande plagg.
Men övrig utrustning skall vara den tävlandes egna enligt mitt tycke.
Dock kan ju förbundet kräva att egna hjälmar ska ha vissa färger under dessa tävlingar.

Eller har jag helt fel?
(Antagligen, det här är ju internet och happy ;-P )

Det har sagts några gånger förut, problemet handlar inte om kläder. Det finns regler från UCI om kläder.

Det handlar om hjälm och glasögon. SCF verkar ha hittat en oklarhet i reglerna och har skrivit kontrakt på det.

Den självklara lösningen om man vill införa hjälm och brillspons är att skapa en utrustningspool för EM och VM där kontrakterade proffsåkares utrustning får vara med i poolen och så får man lösa det ekonomiskt med kostnadsfördelning mellan sponsorerna baserat på exponering, användning och resultatbonusar samt hantering av de olika sponsoreventen. Rimligtvis sätter SCF sig med samtliga intressenter och filar fram ett "regelverk" som alla godkänner Det är inte precis raketforskning. En bonus är att eventuella okontrakterade åkare får chans att nätverka. Det är mer än resultat som påverkar vem som hamnar i vilket team och att träffas på event kan vara ett sätt att hitta personkemin som behövs. Så bygger man för framtiden.

Jenny Rissveds
Luktapåblommorna sa:
Kan man tipsa revisorn? Är väl dens jobb om det varit några oegentligheter.
En revisor kommer typiskt att kunna väcka misstroende om det förekommit ekonomiska "konstigheter" i stil med att man misstänker att man tex förskingrar pengar eller liknande. Det är nog inte fallet här. Här handlar det nog mer om att avtal som finns är EXTREMT jävla dåliga för cykelsporten i Sverige, och elitcyklister i synnerhet. Men det är ju (tyvärr) inget brott att skriva kassa avtal. Däremot borde VERKLIGEN ett kommande årsmöte se till att ge sitt tydliga besked till sittande styrelse. Tyvärr brukar årsmöten sällan ge effekt, för på årsmötet kommer sällan en sådan mängd missnöjda medlemmar som kan rösta bort en styrelse då det enligt gällande stadgar normalt sett krävs en ordentlig majoritet.

Men, kraftsamlar man inför ett årsmöte, så åker styrelsen - det är ett som är klart. Och påminns tillräckligt många om situationen framåt årsmötesdags, så har ju jag svårt att se hur styrelsen inte åker ut med huvudet före i snödrivorna...

Jenny Rissveds
Fast alla på förbundet kan ju inte vara helt värdelösa? De flesta är säkert bra. Kanske även de som är i blåsväder är bra på vissa saker. Det viktigaste är ju att hitta ett samlat grepp kring det som är akut jättedåligt och lösa det. Visar det sig efteråt att nåt har skötts på ett felaktigt sätt kan man ju hantera det i lugn och ro. Annars känns det som att det slutar utan damtrio och utan sponsor eller möjlighet till ny. Städa kaoset utan att rulla huvuden, gör det genast!

Jenny Rissveds
Kan inte RF skriva ett avtal som säger att AB måste gå i enbart string och bh all tid som han har på SCF.

Med POC loggor självklart.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Kristoffer R sa:
Den självklara lösningen om man vill införa hjälm och brillspons är att skapa en utrustningspool för EM och VM där kontrakterade proffsåkares utrustning får vara med i poolen och så får man lösa det ekonomiskt med kostnadsfördelning mellan sponsorerna baserat på exponering,

Denna lösning hade inte heller varit helt problemfri (men bättre än nuvarande).
Om SCF vore det enda förbundet med denna lösning så är det ju helt klart en negativ grej för de aktiva när de försöker hitta ett team att bli anställda av pga mer strul och högre kostnader för teamet om de väljer en svensk.
Dessutom kommer teamen att alltid behöva oroa sig för hur kostnaderna för denna pool kommer att öka från år till år, och dessutom lägga massa energi på att förhandla villkoren regelbundet.

Som jag ser det så är den "självklara lösningen" att göra som resten av cykelförbunden gör. Eller möjligtvis göra det ännu mer fördelaktigt för teamen att välja en svensk åkare framför något annat lands åkare. Men iallafall inte krångligare, besvärligare, mer tidskrävande och dyrare att välja svenskar (som det allt för tydligt är nu).

Tillbaka
Topp