Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Lefty sa:
Vad gäller för kvalificering till OS ?
Blir det tex samma strul som senast att Sverige som Nation måste var tillräckligt högt på rankingen (då fick ju bla Åsa Erlansson ge sig ut o samla poäng på en massa UCI tävlingar)
Eller är man som regerande OS mästarinna direktkvalificerad ?
Tror man måste kvalificera sig, först som typ topp 30 land och sen som åkare i rankingen.

Sen ska SOK göra bedömningen att du har chans på topp 8.

Jenny Rissveds
Enligt http://uec.ch/resources/Olympics Eu...ualification_System_Mountain_Bike_english.PDF gäller följande:

0) Värdnationen har en plats [1 plats]
1) Länderna som ligger 1:a och 2:a på nationsrankningen(*) har 3 platser var [6 platser]
2) Länderna som ligger på plats 3-7 på nationsrankningen(*) har 2 platser var [10 platser]
3) Länder som ligger på plats 8-21 på nationsrankningen(*) har 1 plats var [14 platser]
4) För var och en av Afrika, Amerika och Asien så har den högsta rankade cyklisten från ett land som inte berörs av 1-3 en plats [3 platser]
5) Ytterligare fyra platser finns tilgängliga, 2 för elit- och 2 för U23-åkare enligt kriterium X (se nedan). [4 platser]

(*) = The UCI Olympic Qualification ranking is the sum of the UCI Cross-country Nation ranking of 28 May 2019 and 28 May 2020.

The UCI Cross-country Nation ranking of 28 May 2019 is based on results from 28 May 2018 to 27 May 2019. The UCI Cross-country Nation ranking of 28 May 2020 is based on results from 28 May 2019 to 27 May 2020.

The UCI Cross-country Nation ranking is calculated by summing the points of the three (3) highest placed athletes from each NOC in the UCI Cross-country Individual ranking. NOCs with only one (1) or two (2) athletes will also be included in the UCI Cross-country Nation
ranking.

Tied NOCs have their relative positions determined by their highest placed athlete on the UCI Cross-country Individual ranking of 28 May 2020.

Kriterium X:
For each gender, the two (2) highest ranked NOCs in the Elite Cross-country Olympic race and the two (2) highest ranked NOCs in the Under 23 Cross-country Olympic race - which have not yet qualified any quota places - will qualify a maximum of one (1) quota place per
NOC. The two NOCs that have qualified a quota place through the Elite race shall not be considered for allocation through the Under 23 race.

Så, antingen verkar det vara via nationsrankningen eller via kriterium X som Jenny skulle kunna få en plats. På nationsrankningen låg svenska damerna på 31:a plats den 28/5 i år med 911 poäng. Estland låg då på 21:a och sista nationsrankningsplatsen med 1586 poäng, d.v.s. 675 poäng före Sverige. På senaste rankningen är Sverige uppe på 27:e plats med 1199 poäng. Turkiet ligger där på 21:a plats med 1683 poäng, 484 poäng före Sverige.

Känns som Jenny måste plocka bra med poäng fram till 28/5 2020 för att Sverige ska få en nationsrankningsplats.

Kan tycka att i en gren som cross-country så är kvantiteten platser baserade på nation lite överdriven. Medan landsvägscykling är en lagsport och det finns en poäng i att basera kvoterna på nationsrankningen då man tävlar i nationslag känns det som att cross-country väsentligen är en individuell gren och att åtminstone huvuddelen av platserna borde gå på individuell rankning.

Jenny Rissveds
lundatok sa:
Lefty sa:
Vad gäller för kvalificering till OS ?
Blir det tex samma strul som senast att Sverige som Nation måste var tillräckligt högt på rankingen (då fick ju bla Åsa Erlansson ge sig ut o samla poäng på en massa UCI tävlingar)
Eller är man som regerande OS mästarinna direktkvalificerad ?
Tror man måste kvalificera sig, först som typ topp 30 land och sen som åkare i rankingen.

Sen ska SOK göra bedömningen att du har chans på topp 8.
Om Jenny är i liknande form som nu (eller bättre) är det väl skottpengar på SOK om de "krånglar".

Jenny Rissveds
Tror inte problemet kommer vara SOK. SOK skickar konsekvent före detta medaljörer oavsett form. Problemet kan bli scf och deras satsning på juniorer. Inte säkert man skickar elitåkare till mästerskap eller andra internationella tävlingar. Lättaste sättet att samla poäng är att tävla mycket.

Jenny Rissveds
Om jag läser det som jag ovan kallar kriterium X så tolkar jag det som att följande scenarion skulle göra att nation A inte skulle få en plats:

1) Är inte värdnation
2) Är inte från Afrika, Amerika eller Asien och de länder som berörs av kriterium 4 ovan ligger på platser > 23 på nationsrankningen
3) Ligger på plats 23 på nationsrankningen och en åkare har plockat alla nationspoängen
4) Nationen som ligger på plats 22 har en poäng mer än nation A, men har plockat dessa via 40 åkare där ingen plockat mer än 1/10 av nation A:s rankningspoäng.

I detta fall har man alltså en åkare som kan vara en medaljkandidat som men p.g.a. nationskopplingen inte får starta. Eller missar jag något?

Över huvud taget tycker jag nationskvoterna i de flesta grenar är för dominerande. Jag tycker att om man tillhör, säg, topp-10 i sin gren i världen så ska man få ställa upp på OS.

Jenny Rissveds
Är det två bra åkare från en nation den ena blir skadad året innan och kan inte tävla då blir det svårt att komma med till os oavsett. Elller om man bor i Slovenien och hjälps åt för att få en plats. Sen kommer någon någon som inte fixat några poäng och snor platsen.

Jenny Rissveds
Tittar man på detaljerna för nationsrankningen ser det faktiskt ut som det är tre åkare + lite "skräppoäng". För USA har man t.ex.
Capture.PNG

Nu är jag visserligen dåligt insatt i MTB, men om man tittar på Turkiet har de följande uppsättning åkare som f.n. dragit ihop tillräckligt med poäng för att ligga 21:a på nationsrankningen:
Capture.PNG

Om man tittar på dessa åkare ser det ut som de dragit ihop sina poäng i stort sett uteslutande i Turikiet och Östeuropa.

Å andra sidan ser ju Sveriges poäng ut enligt
Capture.PNG

och jag har svårt att tänka mig att det är någon annan än Rissveds där som har topp-8-chans i OS trots att hon inte är överlägsen ffa Gustafzzon i poängplockandet (ännu).

Att systemet är lite skumt visas dock av att endast Courtney och Neff skulle vara garanterade plats om de kört för ngn nation där de varit enda poängplockaren.

Jenny Rissveds
Jag tänker mest för samlandet av poäng på totalen.

Är SCF så yrvakna att de inte skickar ut tjejer för att tävla i år så vi har bättre chans att få med Jenny? Eller får Åsa turnera nästa år igen?

Jenny Rissveds
Givet det inte särskilt realistiska antagandet om stor budget borde den rimliga strategin bör vara att skicka iväg nummer 2-4 (eller 5) i Sverige till de tävlingar där man bedömer att motståndet i förhållande till tillgängliga poäng är lägst och låta dem skramla ihop nationspoäng s.a. Jenny kan vara skapligt säker på en startplats i OS.

Vittnar mest om knäppheten i kvalificeringsreglerna.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
Givet det inte särskilt realistiska antagandet om stor budget borde den rimliga strategin bör vara att skicka iväg nummer 2-4 (eller 5) i Sverige till de tävlingar där man bedömer att motståndet i förhållande till tillgängliga poäng är lägst och låta dem skramla ihop nationspoäng s.a. Jenny kan vara skapligt säker på en startplats i OS.

Vittnar mest om knäppheten i kvalificeringsreglerna.
Ja, det borde finnas bra med UCI-tävlingar som man kan skicka juniorerna på

Jenny Rissveds
Kan vara så att Jenny inte är intresserad av att köra vm. Men då borde man skicka någon av dom andra tjejerna som är duktiga på att samla poäng. Det är lite lättare att ta poäng på em än på wc tävlingar.

Jenny Rissveds
Var det inte just spekulationer om hur långt upp i världstoppen hon kan nå igen som Jenny ville slippa? Hon tog själv bl.a. upp citatet "Kan OS-mästarinnan nå den absoluta världstoppen igen?” som ett exempel på "press och hets som media bidrar till genom att ständigt värdera mig och mina resultat".

Jenny Rissveds
Bästa sättet att ta låta Jenny slippa pressen om hon nu vill cykla os igen vore att satsa på övriga tjejer se till att dom samlar så många uci-poäng och erfarenhet som möjligt. Låta Jenny köra dom tävlingar hon vill. Vill det sig väldigt väl är det inte helt omöjligt att man kan skicka två tjejer till OS.

Jenny Rissveds
Kom ihåg att det är väl bara nu dom senaste veckorna hon har visat sig vara riktigt duktig. Innan det trodde väl de flesta att hon inte riktigt var med i gamet längre.

Det blir väl såklart lite så om man vill hålla sig under radarn... Tror ni hon ämnar satsa på OS igen?

Blir även återigen imponerad över Scotts team. Måste träna sjukt bra med fin budget, samtidigt som dom värvar de största. Världens bästa man och kvinna just nu kör för Scott... Fantastiskt egentligen!

Jenny Rissveds
Scott köpte över Spez u23 mästare ,innan hon vann VM. (kan det varit en fågel som kvittrat att OS mästaren gick till Spez ;)

Sen förstår jag inte vad som är fantastiskt är väl inget fel på scotts cyklar?

Jenny Rissveds
RockyM sa:
Scott köpte över Spez u23 mästare ,innan hon vann VM. (kan det varit en fågel som kvittrat att OS mästaren gick till Spez ;)

Jag tror fortfarande att dom har förbannat bra tränare.
Nej du är ju dalmas. Klart du gillar Scott! ?

Jenny Rissveds
RockyM sa:

Jenny är väl inte fabriksåkare... det är väl Langvad som ska försvara Specialized heder på tävlingsbanan är tanken.

Jenny Rissveds
Alla barn har rätt att leka. Ungefär så står det på en silvrig skåpbil på Frösön så hon verkar vara på plats iaf ? imorgon 1300 gör dameliten upp. Ska tydligen streamas live.

Jenny Rissveds
Ja det är synd att inte Ida och Linn riktigt kan utmana i år. Vi får hoppas dom höjer sig några snäpp. Ida verkar ha haft en tuff period hon har rasat i rankingen. Linn tävlar mycket och sammlar poäng.

Jenny Rissveds
Min gissning är att med taktiskt körande (val av tävlingar) finns det en hel del poäng att plocka. Dock inte alls säkert att det är rimligt att genomföra p.g.a. budgetskäl.

Jenny Rissveds
Det måste väl ändå vara lite tråkigt för Jenny när det inte är någon som flåsar bakom ryggen och jagar på. Är detta verkligen Sveriges bästa cyklister som var med?

Jenny Rissveds
Spacekitty sa:
Det måste väl ändå vara lite tråkigt för Jenny när det inte är någon som flåsar bakom ryggen och jagar på. Är detta verkligen Sveriges bästa cyklister som var med?

Toppen i WC brukar väl typ varva halva startfältet när världen skickar dit det bästa dom har , så skillnaden är så här stor .

Jag hade ca 10min bättre tid än Jenny förra på sm fast i gubbklassen, nu hade Jenny ca 10 min bättre tid än hon hade för ett år sen ... Blir spännande att se hur det går imorgon sinsemellan oss ?

Tillbaka
Topp