Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Någon som kan utbilda mig om startnummer i världscupen? Jenny har kört ett tag med 69, likaså hennes danske pojkvän. Någon på herrsidan har 444. Får man inte nummer utifrån ranking?
The racing will take on a fresh look and feel, thanks to the introduction of career numbers. As part of the broader developments aimed at enhancing the excitement of mountain bike, this new feature allows riders who have won an Elite UCI World Cup race (XCO, DHI or EDR) to choose a unique racing number, while series leaders will compete with the prestigious number ‘1’ plate.

Jenny Rissveds
Någon som kan utbilda mig om startnummer i världscupen? Jenny har kört ett tag med 69, likaså hennes danske pojkvän. Någon på herrsidan har 444. Får man inte nummer utifrån ranking?
Jag har också undrat över det där. Vissa verkar ha startnummer med utgångspunkt i ranking medan andra har nummer som inte alls verkar ha den utgångspunkten.

Jenny Rissveds
Jag har också undrat över det där. Vissa verkar ha startnummer med utgångspunkt i ranking medan andra har nummer som inte alls verkar ha den utgångspunkten.
Folk verkar generellt få ha sina favvonummer om det nu går. Tex Jakob Söderkvist verkar så gott som alltid köra med siffran '6' som sista siffra på nummerlappen.

Jenny Rissveds
The racing will take on a fresh look and feel, thanks to the introduction of career numbers. As part of the broader developments aimed at enhancing the excitement of mountain bike, this new feature allows riders who have won an Elite UCI World Cup race (XCO, DHI or EDR) to choose a unique racing number, while series leaders will compete with the prestigious number ‘1’ plate.

Undrar varför hon inte valde 31

Jenny Rissveds
Duktiga cyklister kör snabbt på det mesta. Tror snarare att hon mår allt bättre mentalt numera.
Jag har alltid tänkt att det vore en intressant fråga till valfri topp-cyklist. Är de engagerade i vad de trampar runt på eller är det mer "bara allt funkar som jag vill så tänker jag inte på det"?

Svårt att få ett rakt svar, sponsormärket vill säkert att de ska säga att nuvarande hoj är allt de någonsin drömt om och anledningen att de kör så bra.

Jenny Rissveds
En väg att gå vore att fråga cyklister som (nyligen?) lagt av och som inte längre är involverade i sporten och därmed inte har tydliga bindningar till något specifikt märke.
Ide Schelling som hade bergströjan ganska länge i TdF har just lagt av och verkar gjort det för att han inte tycker det är roligt längre. Orginalartikeln är på holländska så länkar till reddit-tråden som har översättning:

Jenny Rissveds
Duktiga cyklister kör snabbt på det mesta. Tror snarare att hon mår allt bättre mentalt numera.
Håller med.
När man når en viss nivå av cykel så är det nog mer chauffören som avgör än materialet.
Sen känner de nog av skillnader hundra gånger bättre än oss, men har nog också möjligheten att anpassa sig efter rådande förhållande bättre.

Jag tror snarare att hon har kul nu och mår bra.

Jenny Rissveds
Det är nog små marginaler och tidigare år har andra kanske varit bättre än nu. Tex Lecomte.
Hon har varit väldigt jämn tidigare år men missat det sista + nåt år med skador och förkylning.

Tex så hade hon vunnit XCC cup "sista året den inte fanns - om den funnits" och hon låg bra till totalt också,.

Jenny Rissveds
Ofta är väl duktiga cyklister duktiga även efter stallbyte och därmed typiskt byte av visst material.

Om man jämför med F1 och hypotetiskt skulle låta förarna som kör i stallet som leder konstruktörs-VM och de som ligger sist byta bilar (och träna sig på dem) så tror jag skillnaden skulle vara mkt mindre än den är medan jag tror att om man gör detsamma med topp-nivån inom cykel så är förändringen i styrkeförhållande mkt mindre.

Jenny Rissveds
Sen var det väl ett skämt att framgångarna skulle bero på Canyon? En sak att vinna på en Ghost, en annan sak att det INTE skulle gå på ibis eller spez :)

EDIT: Ett bra team kan säkert göra större skillnad än spez mot canyon

Jenny Rissveds
En väg att gå vore att fråga cyklister som (nyligen?) lagt av och som inte längre är involverade i sporten och därmed inte har tydliga bindningar till något specifikt märke.
Vilket ju har avverkats i några intervjuer genom åren, nu senast Phil Kmetz som pratade om situationen efter GT. Han var iaf tydlig med att själva materialet som sådant inte är det som är grejen, utan mer folket bakom — får man den hjälp och uppbackning man vill ha.

Jenny Rissveds
KIllgissar att hjälp och uppbackning kan vara viktigare på MTB-sidan än vad gäller racer. En MTB är väl typiskt lite mer prylar på som t.ex. dämpare. Dessutom tar väl en MTB typiskt mer stryk än en racer av "normal" användning.

Jenny Rissveds
KIllgissar att hjälp och uppbackning kan vara viktigare på MTB-sidan än vad gäller racer. En MTB är väl typiskt lite mer prylar på som t.ex. dämpare. Dessutom tar väl en MTB typiskt mer stryk än en racer av "normal" användning.
Det där skiljer sig ju också åt mellan cyklister, några, som Pidcock är involverade till 100%, att just han fick en ram designad efter hur han sitter på sin lvg-hoj känns symptomatiskt, han ska även vara involverad i setup till bråkdel av en bars lufttryck i däck.
Andra kanske not so much...

Jenny Rissveds
Visst, tänkte mest att ju mer underhåll som krävs och ju fler och ju krångligare prylar det är att underhålla, desto större sannolikhet att man behöver ta hjälp.

Jenny Rissveds
Om det är samma som i DH, så får de välja nummer. Med tanke på att Jenny o pojkvännen både kört med 69, så är det ett medvetet val o intern skämt 😬

Jenny Rissveds
Om det är samma som i DH, så får de välja nummer. Med tanke på att Jenny o pojkvännen både kört med 69, så är det ett medvetet val o intern skämt 😬
I en intervju sa hon att det symboliserade Yin Yang och deras jämvikt i förhållandet.

Visst, kan vara en efterkonstruktion men hon har ju historiskt gett något av en hippie-aura så det skulle inte förvåna mig.

Jenny Rissveds
Visst, tänkte mest att ju mer underhåll som krävs och ju fler och ju krångligare prylar det är att underhålla, desto större sannolikhet att man behöver ta hjälp.
Ja absolut. Ingen xco-cyklist på högre nivå skulle klara sig
I en intervju sa hon att det symboliserade Yin Yang och deras jämvikt i förhållandet.

Visst, kan vara en efterkonstruktion men hon har ju historiskt gett något av en hippie-aura så det skulle inte förvåna mig.
Jag ser framför mig hur båda är med på intervjun, hur han tittar med stora ögon på henne när hon säger det, sen tittar på intervjuaren, nickar och säger Yes, yes, lite för långsamt.

Jenny Rissveds

Så du tycker hon kan jämföras med atrologi-crackheads för att hon värdesätter jämställdhet i förhållandet och balans i livet?

Jenny Rissveds
Ja, lite synd. Trodde hon skulle klara Keller, hon har ju gjort det de senaste loppen. Tyckte det såg ut som om Jenny valde fel väg i det steniga partiet. Hon kom efter och fick täppa lucka några meter varje varv. Det kanske gjorde att hon inte orkade på slutet.

Jenny Rissveds
Finns visst grejor att ta till
1757744487093.webp

Men såg sen att det är ny färg även på ramen.

Tillbaka
Topp