Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Tänker lite på Jennys fina form. Det märks i en del detaljer i åkningen. Generellt ser det så lätt och odramatiskt ut. Kommer då att tänka på en kolumn skriven om mc-körning "ryck och slit är för amatörer". Slutsatsen som passar på Jennys åkning är just att flyt och lugn är vägvinnande.
En annan sak vi ser mer i Jennys åkning nu är att hon lite oftare står upp. Jag gillar visserligen hennes sittande åkning, fast nu toppad med en del stående kraftfulla insatser blir ju resultaten vassare. Att klara lägga på lite olika mer intensiva bitar är väl just ett tecken på en nivå högre kapacitet.
Man får njuta, inspireras och gratulera.
Såg nåt reportage eller liknade där de jämförde hur hon sitter stilla jämfört med andra som kränger och rycker.

För några år sen var hon och neff helt överlägsna utför men det verkar ha jämnat ut sig med de yngre som kommit upp

Jenny Rissveds
Är väl ofta så att ju mer utvecklad och mognare en sport blir, desto mer försvinner "avarter" och ju mer skolade blir utövarna. Sen finns det undantag som Van *host* venant.

Jenny Rissveds
Tänker lite på Jennys fina form. Det märks i en del detaljer i åkningen. Generellt ser det så lätt och odramatiskt ut. Kommer då att tänka på en kolumn skriven om mc-körning "ryck och slit är för amatörer". Slutsatsen som passar på Jennys åkning är just att flyt och lugn är vägvinnande.
En annan sak vi ser mer i Jennys åkning nu är att hon lite oftare står upp. Jag gillar visserligen hennes sittande åkning, fast nu toppad med en del stående kraftfulla insatser blir ju resultaten vassare. Att klara lägga på lite olika mer intensiva bitar är väl just ett tecken på en nivå högre kapacitet.
Man får njuta, inspireras och gratulera.
Mig slår det ofta att hon vid klättringar sitter väldigt rakt och gungar ingenting. Som om hon var på söndagsutflykkt på en damcykel samtidigt som de andra lutar sig framåt och både kroppen och cykeln gungar.
När Jenny cyklar så ser det så lätt ut.

Jenny Rissveds
Ny tränare sa hon ju, vem är det?
Barry Austin, tränar massvis med kända mtb-cyklister (Kate Courtney, Simon Andreassen, Filippo Columbo, Mathis Azzaro mfl). Känns lite flower power-aktig när man kollar på hans Instagram, men han är uppenbarligen bra på att få ut det bästa ur cyklisterna. På den nivån är ju alla så sjukt starka så det blir ofta det mentala som fäller avgörandet.

Jenny Rissveds
Barry Austin, tränar massvis med kända mtb-cyklister (Kate Courtney, Simon Andreassen, Filippo Columbo, Mathis Azzaro mfl). Känns lite flower power-aktig när man kollar på hans Instagram, men han är uppenbarligen bra på att få ut det bästa ur cyklisterna. På den nivån är ju alla så sjukt starka så det blir ofta det mentala som fäller avgörandet.

citat från austins instagram. termodynamik och konst.

In my work, you’ll often see the words Chaos and Flow—they’re more than symbols. They represent the two forces every athlete, every human, contends with.

Chaos is the natural law of disorder—the indifferent hand of the universe that seeks to level all things. It’s entropy. It’s the second law of thermodynamics. Build a sandcastle, and the tide will return it to a formless heap. Left alone, everything unravels.
This is the universe’s default: disintegration.

Flow, by contrast, is the artful state we access when we engage fully—body, breath, and brain aligned. It’s instinct, it’s precision, it’s momentum without resistance. It’s what I teach through engagement coaching. It’s when time bends, effort becomes expression, and your action cuts clean through noise.

My philosophy?
We are here to harness energy—to form something meaningful before the universe takes it back. That’s not defeatist. It’s purpose.
Every moment in flow is a small, beautiful act of defiance against chaos.
Not with tension. Not with fear. But with form, breath, and fierce attention.

This is not just coaching.
This is the art of turning chaos into flow.

Jenny Rissveds
Jag tror det kan vara bra för vissa atleter att litegrann släppa det fysiska och jobba med den mentala sidan av det. Jenny har flera gånger i intervjuer sagt att hon varit rädd för att försöka vinna och misslyckas med det (köra in i väggen) och därför hellre valt att köra safe och komma topp 5. Man måste ju våga misslyckas för att utvecklas (inom allt egentligen), åtminstone om det inte ska vara en väldigt långsam utveckling.

Jenny Rissveds
Den mentala biten kan i alla fall för vissa vara en mkt viktig del att jobba med. Det borde dock inte kräva att man gör kopplingar till termodynamik, entropi, mm. Visst, man kan använda fysikbegrepp som bilder, men då ska de vara precis det och inte något som används för att ge sken av att det finns stöd inom fysiken för det man säger. Håller man inte den distinktionen klar är man ute vandrar i pseudovetenskapens marker.

Jenny Rissveds
Den mentala biten kan i alla fall för vissa vara en mkt viktig del att jobba med. Det borde dock inte kräva att man gör kopplingar till termodynamik, entropi, mm. Visst, man kan använda fysikbegrepp som bilder, men då ska de vara precis det och inte något som används för att ge sken av att det finns stöd inom fysiken för det man säger. Håller man inte den distinktionen klar är man ute vandrar i pseudovetenskapens marker.

Jag skulle säga att det inte finns mycket vetenskap i mental coachning. Nu skulle snack om termodynamik och entropi kanske inte motivera dig att cykla snabbare men det kan funka på många andra.

Jenny Rissveds
min tolkning är att filosofin handlar om att inte bli stressad, för stress kostar energi.

men eftersom det är negativ tanke, att försöka att "inte" göra något, och "negativ" blivit synonymt med dåligt/klandervärt, försöker austin prata om positiva saker som "engagement", "flow" och "curiosity". sätt att distrahera sig från stress.

att låna in Stora Begrepp, såsom entropi, från vetenskapen är ju bara ett sätt att försöka verka intelligent och få förtroende, det betyder inte att allt som sägs är bs.

Jenny Rissveds
min tolkning är att filosofin handlar om att inte bli stressad, för stress kostar energi.

men eftersom det är negativ tanke, att försöka att "inte" göra något, och "negativ" blivit synonymt med dåligt/klandervärt, försöker austin prata om positiva saker som "engagement", "flow" och "curiosity". sätt att distrahera sig från stress.

att låna in Stora Begrepp, såsom entropi, från vetenskapen är ju bara ett sätt att försöka verka intelligent och få förtroende, det betyder inte att allt som sägs är bs.
Är precis det av mig kursiverade som jag inte gillar.

Självfallet finns det inget som säger att allt är tvivelaktigt bara för att en sak är det. Dock blir jag mer skeptiskt inställd till det en person skriver om jag ser att hen på något ställe "slirat på sanningen" än om jag inte ser det.

Jenny Rissveds
Är precis det av mig kursiverade som jag inte gillar.

Självfallet finns det inget som säger att allt är tvivelaktigt bara för att en sak är det. Dock blir jag mer skeptiskt inställd till det en person skriver om jag ser att hen på något ställe "slirat på sanningen" än om jag inte ser det.
samma här, jag skulle ha svårt att lyssna på en person som slafsade med begrepp sådär. samtidigt är det inte konstigt att en coach använder fulknep för att få förtroende. coachens jobb är inte att vara vetenskapsperson, utan att 1) få nån att lyssna, och sen 2) säga nåt hjälpsamt. entropi, strängteori och allt som austin slafsar med kanske kan kategoriseras under nummer ett. även om det inte skulle få just dig eller mig att lyssna bättre.

Jenny Rissveds
Risken är ju att (a) personen som ska coachas genomskådar det hela, tappar förtroendet och coachen blir av med en kund och (b) att coachen får dåligt rykte om hen avslöjas som "ovetenskaplig och tappar flera potentiella kunder.

Fast, med tanke på alla människor som tror på pseudovetenskapliga saker som horoskop kanske de riskerna är så små att de inte är värda att beakta, tyvärr.

Jenny Rissveds
Risken är ju att (a) personen som ska coachas genomskådar det hela, tappar förtroendet och coachen blir av med en kund och (b) att coachen får dåligt rykte om hen avslöjas som "ovetenskaplig och tappar flera potentiella kunder.

Fast, med tanke på alla människor som tror på pseudovetenskapliga saker som horoskop kanske de riskerna är så små att de inte är värda att beakta, tyvärr.

men jag inte hur mycket sanningar austin faktiskt slirar på. så här kan det låta, t ex:
"Just as string theory suggests vibration gives rise to form, I believe engagement gives rise to performance"

det är onödigt begreppsslafs, en liknelse som syftar till att skänka mer förtroende till austins egna väldigt löst definierade begrepp "engagement". men kanske inte direkt osant.

Jenny Rissveds

Fast det är jäkligt stressigt när din databasuppdatering, bullbak, eller träningsprogram går åt helvete trots att du gjort allt rätt, inte hittar några synliga misstag eller annat fel att skylla på.

Om det då visar sig att Jupiter eller annan himlakropp stod helt fel jämfört med Venus just då, eller att det nu var någon vajsing med entropin i hela universum de dagen. Bra sätt att släppa det och gå vidare

Jenny Rissveds
men jag inte hur mycket sanningar austin faktiskt slirar på. så här kan det låta, t ex:
"Just as string theory suggests vibration gives rise to form, I believe engagement gives rise to performance"

det är onödigt begreppsslafs, en liknelse som syftar till att skänka mer förtroende till austins egna väldigt löst definierade begrepp "engagement". men kanske inte direkt osant.
Jo, det finns väl två nivåer i det hela. Den högre nivån där man ger sken av att det man gör faktiskt grundar sig på t.ex. termodynamik när det inte har ett dyft med det att göra och den lägre nivån där man är tydlig med att man använder någon slags analogi med något från t.ex. termodynamiken, men där man är tydlig med att det just är en bildlig relation, inte att termodynamiken på något sätt har någon reell koppling till det man pratar om.

Jenny Rissveds
Fast det är jäkligt stressigt när din databasuppdatering, bullbak, eller träningsprogram går åt helvete trots att du gjort allt rätt, inte hittar några synliga misstag eller annat fel att skylla på.

Om det då visar sig att Jupiter eller annan himlakropp stod helt fel jämfört med Venus just då, eller att det nu var någon vajsing med entropin i hela universum de dagen. Bra sätt att släppa det och gå vidare
Fram till dess att man skippar databasuppdateringen för att Jupiter befinner sig på olämplig plats eller att gästerna får klara sig med torra bullar inköpta på macken för att man inte kunde baka bullar då man insett att mjölet stått i ett currykors.

Jenny Rissveds
Haha. Känns som raka motsatsen till Fredrik Ericsson.
fick fram denna artikel om ericssons filosofi: https://www.vasaloppet.se/nyheter/filosofin-som-ger-balans/

båda verkar kritiska till att cykla för mycket mil, och att en ska fokusera mycket på teknik, austins "engagement", och att ständigt fundera över alla små bitar, austins "curiosity". ericsson betonar vikten av att ha det "gött", barry vill ha "flow" och "deep connection and purpose".

Jenny Rissveds
Fram till dess att man skippar databasuppdateringen för att Jupiter befinner sig på olämplig plats eller att gästerna får klara sig med torra bullar inköpta på macken för att man inte kunde baka bullar då man insett att mjölet stått i ett currykors.
Precis. men att sen döma ut mina jättegoda horoskop-baserade bullar bara för att det inte finns någon bra vetenskaplig bevisning för varför de är så goda är ju tyvärr också ovetenskapligt.

Tycker inte en kategoriskt ska döma ut flummerier i vetenskapen. Det måste finnas plats för knasbollar som Fred Hoyle som både "uppfann" teorierna kring nokleosyntes och som trodde att influensa hade med hur mycket fläckar solen hade.

Jenny Rissveds
Precis. men att sen döma ut mina jättegoda horoskop-baserade bullar bara för att det inte finns någon bra vetenskaplig bevisning för varför de är så goda är ju tyvärr också ovetenskapligt.

Tycker inte en kategoriskt ska döma ut flummerier i vetenskapen. Det måste finnas plats för knasbollar som Fred Hoyle som både "uppfann" teorierna kring nokleosyntes och som trodde att influensa hade med hur mycket fläckar solen hade.
Han skrev en himla bra bok oxå, The Black Cloud, och uppfann begreppet The Big Bang.

Jenny Rissveds
Sen ska man nog inte dra för stora växlar av vad han skriver på Instagram, jobbet som coach lär ju innefatta helt vanliga träningsprogram med periodisering också. Precis som de flesta andra så är det som hamnar på Instagram det som är lite intressant och kontroversiellt. Ungefär som att proffsen sällan delar den där 5h rundan genom ett regnigt tyskt industriområde, men gärna delar fikapausen i Calpe.

Min killgissning är att Jenny valde honom som coach för att hennes make redan hade honom som coach och tyckte han var bra och för att PfP fick väldigt bra resultat med honom under många år.

Jenny Rissveds
Även om jag i princip håller med, så får en tränare göra precis det hen vill.

Vi forskare får hålla på med att förstår hur Jenny kan bli bättre, men det är bara hon och tränaren/teamet som känner henne som kan använda små snuttar av vetenskapen på ett anpassad sätt för henne. Då blir det precis pseudovetenskapens marker. Det är en bra tränare.

Jenny Rissveds
Även om jag i princip håller med, så får en tränare göra precis det hen vill.

Vi forskare får hålla på med att förstår hur Jenny kan bli bättre, men det är bara hon och tränaren/teamet som känner henne som kan använda små snuttar av vetenskapen på ett anpassad sätt för henne. Då blir det precis pseudovetenskapens marker. Det är en bra tränare.
Inte helt säker på att jag är med på exakt vad du menar.

Att i viss mån förenkla och anpassa sättet att förklara s.a. det passar den individuella idrottaren är förstås smart och i mina ögon helt problemfritt.

Att däremot, utan att på något sätt indikera att det bara är en analogi, använda en vetenskaplig teori som inte har ett dyft med saken att göra är i mina ögon att ljuga. Kan göras i all välmening och det kan vara medvetet eller omedvetet. Finns ingen verklig koppling och man hävdar att det gör det så ljuger man dock i mina ögon.

Sen kan det förstås vara s.a. idrottaren får en förbättring av den falska förklaringen/instruktionen. Jag kanske är naiv, men jag tror/hoppas dock att man skulle kunna få samma resultat med en annan förklaring/instruktion som inte bygger på att man far med osanning.

Lögner för att få idrottaren att prestera bättre riskerar också att slå tillbaka om idrottaren genomskådar det. Jag kommer att tänka på Björn Ferrys berättelser om Pischlers tidscoachning och hur tiderna som Pischler skrek blev rätt meningslösa då han genomskådat att de ofta var "dopade"/falska.

Lite likartat men inte ekvivalent tycker jag placeboeffekt av läkemedel är och därtill kopplade etiska dilemman.

Jenny Rissveds
Samara Maxwell har beslutat sig för att ta ett sabbatsår. Hoppas hon kan komma tillbaka.

Jenny Rissveds
Varför har Jenny en massa tejp på cykeln under Cape Epic
1773683761345.webp

Jenny Rissveds
Fick väl för dåligt betalt för märket under för att visa det .

Edit typ alltså jenny är signad av Canyon och får betalt att köra wc och får "bra" betalt för det . I dealen ingår inte cape epic mm.. som hon kör I "eget" regi i team med Andreas. Kanske har hon frågat canyon . För en mille extra tar jag bort tejpen men canyon tacka nej . Andreas verkar ha en annan deal med Orbea.
Är vad jag tror .

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp