jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

jingleyschmidt sa:
Är lite sugen på att ge mig in i Strava mer, typ Challenges och segments och sånt där.. Är det värt att prenumerera på någonting? Tycker det verkar lite roligt. :D Jag är ju lite statistiknörd sådär.

Det är värt det om man gillar den biten. Kul att köra lite challenges ibland för att "tvinga" sig att göra lite mer än man hade gjort annars. Strava är lite kul. Om det är värt att betala pengar för får väl var och en klura på, men jag har kört premium i fem år nu och tycker att det är värt det även om de har gjort strava sämre än när det var som bäst.

Bengt-re sa:
Det är värt det om man gillar den biten. Kul att köra lite challenges ibland för att "tvinga" sig att göra lite mer än man hade gjort annars. Strava är lite kul. Om det är värt att betala pengar för får väl var och en klura på, men jag har kört premium i fem år nu och tycker att det är värt det även om de har gjort strava sämre än när det var som bäst.

Finns ju tre olika grejer att prenumerera på, kanske kan börja med "Training"-uppgraderingen! "Safety" vet jag inte om jag behöver alls. Vi får se. Verkar lite kul att pyssla med iaf. :P

Jag har haft Strava i npgra år och gillar segment och challenges, men har inte tyckt att jag behövt betal-varianten än så länge.

Ja, jag kan ju prova lite utan att köpa någon betalversion. Vi får se. Man kan ju få en trial-månad gratis tyckte jag mig läsa. Kan ju va något då!

Ute på en sväng med en tjejkompis. Var rätt skönt att ha någon att tjöta med som omväxling. :P Får försöka tjata ihjäl vännerna att köpa cyklar också! Men det är väl som vanligt att jag skaffat mig ett intresse som ingen annan i kretsen är intresserad av.

2019-04-22_1.JPG

Råkade ramla in lite pengar, så då begav jag mig ju direkt ut på nätet för att shoppa loss lite prylar! Ringklocka, kombinerad och löstagbar framlampa/reflex, kedjerengörare, ekerreflexer, skiftnyckel (den slank med utav bara farten då jag inte har någon men tänkt att jag borde köpa i ungefär 10 år) och en kasettborste. :D

Kanske glömde förtydliga. Jag köpte bara såna man sätter runt ekern, avlånga, inte dom där oranga som följde med. Tänkte jag skulle testa bara, kostade inte många kronor.

Jag vet inte om jag ska cykla i mörker. Det är väl bra att vara förberedd på allt tänker jag. :P Lampor och reflexer ska man väl ha generellt (och ringklocka), så nu kommer jag ha en uppsättning som jag kommer vara nöjd med. Diskret, avtagbart när jag inte använder det osv. Perfekt. :D

Senast ändrad:
Gudars, idag blev det min längsta tripp hittills. Bestämde mig för att spana in cykelvägen mellan Norrköping och Finspång. Cyklade hela vägen. Blev totalt 65km. På hemvägen hade jag tamefan motvind i 30km, tappade nästan livslusten där ett tag. :P Är inte riktigt i form för den typen av åkning kände jag, hehe. Men nu är det gjort i alla fall.

2019-04-24_1.JPG

2019-04-24_2.JPG

jingleyschmidt sa:
Gudars, idag blev det min längsta tripp hittills. Bestämde mig för att spana in cykelvägen mellan Norrköping och Finspång. Cyklade hela vägen. Blev totalt 65km. På hemvägen hade jag tamefan motvind i 30km, tappade nästan livslusten där ett tag. :P Är inte riktigt i form för den typen av åkning kände jag, hehe. Men nu är det gjort i alla fall.

Pannbensträning är bra! Hur många mil har du mycket samla på dig nu?! ?

Bengt-re sa:
jingleyschmidt sa:

Verkligen! Har klockat in 464.3 km på cykeln enligt Strava. Har i princip haft Strava påslaget varje gång jag varit ute med just Roadliten.

jingleyschmidt sa:
Bengt-re sa:
jingleyschmidt sa:

Verkligen! Har klockat in 464.3 km på cykeln enligt Strava. Har i princip haft Strava påslaget varje gång jag varit ute med just Roadliten.

Kul! Bra jobbat och roligt att se att prylarna slits istället för att långsamt korroderar i ett förråd!

LIte träningsvärk i låren idag om sanningen ska fram. :P Kanske dags för en liten vilodag, eller en lugnare tur (helst med lite vind i ryggen).

JesperA sa:
Funderar också på en Roadlite, hur lång är du & vilken storlek valde du?

Sådär ja, nu är åbäket hemma, beställde i måndags å nu är den redan här, tur man slapp vänta i en månad som vissa andra i forumet. Blev inte CF versionen av diverse anledningar.

9B7745CF-6BF8-45B2-B293-F63AB0A7E793.jpeg

Ducks att börja skriva ihop eländet. Hoppas cykeln är bra nudå annars skyller jag på TS ??

JesperA sa:
Sådär ja, nu är åbäket hemma, beställde i måndags å nu är den redan här, tur man slapp vänta i en månad som vissa andra i forumet. Blev inte CF versionen av diverse anledningar.
Ducks att börja skriva ihop eländet. Hoppas cykeln är bra nudå annars skyller jag på TS ??

Vilken blev det? AL 6.0? Storlek? :D Kul! Haha fan, vilken press jag känner nu. Om du blir missnöjd skyller jag vidare på Sixten!

Det blev en SL 8.0 tillslut i storleken M. Verkar passa bra till mina 178cm, men har inte pzcshyklat på den än, såklart blev det regn när jag skulle ut, veckor av strålande sol å såfort man får hem en cykel så skall det ju börja regna i flera dagar

275F67E7-EB45-43AB-BFE0-476E5267082D.jpeg

(ja, jag är medveten om att jag inte kör med happy godkända spacers men dom får vara kvar tills jag blivit lite vigare) ??

Stumpy sa:
JesperA sa:
(ja, jag är medveten om att jag inte kör med happy godkända spacers men dom får vara kvar tills jag blivit lite vigare) ??
Nu är det ju inte det som sticker mest i ögonen... :)
? (?)

Iaf, var ute & provcyklade en 1 mils benchmark nu, rackarns snabb hoj (har cyklat på gammal tungtrampad 3-vxl damcykel & använt min Spectral som XC hoj senaste året) så är ju van vid dom, men iaf, enda problemet jag stött på änsålänge är att framväxelöglan är enorm & slår i pedalerna så som den var justerad av Canyon, justerade den lite inåt så den precis inte slår i pedalerna men kände då att växlingarna inte gick lika smidigt, får ta en titt på det, någon annan Roadlite åkare som haft samma problem? Kan man köpa en mindre ögla om problemet består efter justering?

Iaf, nöjd med cykeln änsålänge & mest nöjd med komponenten jag tänkte byta ut först redan innan jag fått hem cykeln: ERGON GS 2 greppen, trodde absolut inte jag skulle gilla dom men fasen vad fel jag hade, sjukt gött att handleden avlastas, har haft problem med handleden innan men greppen kommer göra underverk. Så, dom rekomenderar jag om någon funderat på att byta ut handtagen i framtiden.

Edit: Sorry, kom på att jag kanske inte borde skräpa ner denna tråden med mina frågor men verkar ha varit endel Roadlite ägare här så tänkte passa på, men om det stör så kan jag skapa en separat tråd

Senast ändrad:
JesperA sa:
Edit: Sorry, kom på att jag kanske inte borde skräpa ner denna tråden med mina frågor men verkar ha varit endel Roadlite ägare här så tänkte passa på, men om det stör så kan jag skapa en separat tråd

Det är svinlugnt! Kör på. :D Roadlite-ägare hjälper varandra! ;P

jingleyschmidt sa:
??

jingleyschmidt sa:
Själv så ska jag försöka lokalisera ett litet metalliskt klickande ljud som retar ihjäl mig. Förstår inte vart det kommer ifrån.
Det är inte samma som mitt då? Att vevarmarna slår i framväxeln? Lät precis som ett metalliskt klickande ljud

JesperA sa:
jingleyschmidt sa:
??

jingleyschmidt sa:
Själv så ska jag försöka lokalisera ett litet metalliskt klickande ljud som retar ihjäl mig. Förstår inte vart det kommer ifrån.
Det är inte samma som mitt då? Att vevarmarna slår i framväxeln? Lät precis som ett metalliskt klickande ljud

Inte vad jag kan se. Det har börjat nyligen, inte varit där från början, så vettefan! :D

Nu började jag pilla med växlarna igen. Jag tycker det är svinkrångligt att justera allt sånt här. Det fungerade ju! Sen är jag där och styr igen, sen har jag styrt så mycket att jag inte hittar tillbaka. Nu känns som det som att det skrapar och styr hur jag än gör, ingen balans! Pinsamt att lägga flera tusen på en cykel som jag inte ens kan justera växlarna själv på. :P

Känner igen det där, vet inte hur många gånger jag lyckats skriva bort mig och inte hittar tillbaka, har fortfarande inte lärt mig ?

Lättast är nog att kolla på valfri youtube video angående justering

Det som styr vart framväxeln hamnar i respektive läge är växelreglaget, där sköts den sk indexeringen. Hamnar växeln så långt upp/ut att vevarmen tar i är vajern för kort skulle jag säga. Nåt annat fel har jag svårt att tänka mig att Canyon skulle hitta på. Sen finns det två skriver också. Den ena styr hur långt ner växeln tillåts gå när du växlat ned, den andra hur högt du kan trycka upp den med tummen när du växlar till stora klingan. Det finns på Youtube ja! :)

Metalliska klickanden kan komma nästan varifrån som helst, ljudet fortplantar sig lätt. Pedaler, vevlager, sadel eller som på fruns racer, vajern på framväxeln var fastskruvad i ett sånt läge att den stack ut rakt till höger, och slog således i vevarmen när lilla klingan användes. Hur hon orkat med det klicket så länge begriper jag inte, hörde det efter ca två minuter när jag testcyklade den efter vintern, fixade det efter fem...

jingleyschmidt sa:
Nu började jag pilla med växlarna igen. Jag tycker det är svinkrångligt att justera allt sånt här. Det fungerade ju! Sen är jag där och styr igen, sen har jag styrt så mycket att jag inte hittar tillbaka. Nu känns som det som att det skrapar och styr hur jag än gör, ingen balans! Pinsamt att lägga flera tusen på en cykel som jag inte ens kan justera växlarna själv på. :P
Just därför tycker jag att singelklinga passar nybörjare bättre. När man behärskar den växlingen kan man gå på dubbelklinga eller trippelklinga fram.

jingleyschmidt sa:

Nån gång måste du ju lära dig det. Tålamod, unga gräshoppa.

Sjukt sugen på att skapa mina egna segment i Strava. Många turer går ju samma vägar, t.ex till farsan eller mormor osv. Lite kul att leka lite med det där. Dock blir det ju rätt långa segment, men det spelar väl ingen roll antar jag. :D

En annan undran, finns det något enkelt ställ att köpa som man typ kan hänga upp bakhjulet på så jag kan trampa runt? Typ mekställ fast i miniatyr.

Stumpy sa:
jingleyschmidt sa:
En annan undran, finns det något enkelt ställ att köpa som man typ kan hänga upp bakhjulet på så jag kan trampa runt? Typ mekställ fast i miniatyr.
Displayställ.

Fan, jag såg någon video härom dagen (glömt vilken), men han hängde upp cykeln på någon liten krok typ, eller backdelen av cykeln bara så den stod på backen med bakhjulet lite över marken. Det såg smidigt ut, behövde inte skruva bort något eller mickla med något. Känns det igen? :D

Den där sista där var det nog! Fast den i mitten där såg väl nästan smidigare ut, mindre också? Vad är det för modell? Fan va snygg Santa Cruz-cykeln är för övrigt. :D Vissa märken har så jäkla clean design och sköna färger, typ Santa Cruz, ROSE, Canyon osv.

Sånt (eller motsvarande) har jag mina cyklar stående i när de inte används. Funkar fint även för tvätt och enklare mek där jag inte orkar släpa fram det riktiga mekstället.

jingleyschmidt sa:
Stumpy sa:
jingleyschmidt sa:
Displayställ.

Fan, jag såg någon video härom dagen (glömt vilken), men han hängde upp cykeln på någon liten krok typ, eller backdelen av cykeln bara så den stod på backen med bakhjulet lite över marken. Det såg smidigt ut, behövde inte skruva bort något eller mickla med något. Känns det igen? :D

Kan det va en sån manick? https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/cykelstall/cykelupphangare-2000017450

Nae det var en sån där som Jesper posta, sista bilden. Ser väldigt bekant ut.

Köpte det där stället på Jula nu men det passade inte alls min cykel. Fanns ju inga direkta justeringsmöjligheter heller så det var ju ett back. Får lämna tillbaka den. :D

Gick också bust på ett ramlås. Var nere på Haga Cykel och kika men dels så kommer det så klumpigt ut och dels så verkar inte cykeln ha den typen av fästen som krävs för ramlås. Nåväl!

Hej kul tråd du har Jingley :)

Tror du att Julas mekställ skulle passa en tjock fatbike? Jag hoppas, för den är skitbilligt och superenkelt!

jingleyschmidt sa:
Nae det var en sån där som Jesper posta, sista bilden. Ser väldigt bekant ut.

Köpte det där stället på Jula nu men det passade inte alls min cykel. Fanns ju inga direkta justeringsmöjligheter heller så det var ju ett back. Får lämna tillbaka den. :D

Gick också bust på ett ramlås. Var nere på Haga Cykel och kika men dels så kommer det så klumpigt ut och dels så verkar inte cykeln ha den typen av fästen som krävs för ramlås. Nåväl!
Varför passade det inte?

ooms sa:
Varför passade det inte?

För trångt för att få in bakhjulet mellan "pluggarna", framgaffeln var smal nog dock men det har jag ju ingen glädje av. Har jag gjort något fel? Verkade liksom inte gå att göra några justeringar i bredden så jag vet inte hur jag ska göra.

Yonna sa:
Tror du att Julas mekställ skulle passa en tjock fatbike? Jag hoppas, för den är skitbilligt och superenkelt!

Nej det tror jag inte. Fungerar det inte på min Roadlite så har jag svårt att se hur det ska fungera på en fetare cykel. :D Men som sagt, med reservation för att jag gjort något fel.

Man får ju slacka ställets justerrattar så mycket det går, och sedan dra isär det när man sätter det runt snabbkopplingarna bak. Dvs att bara "ställa i" cykeln funkar inte.

Senast ändrad:
ooms sa:
Man får ju slacka ställets justerrattar så mycket det går, och sedan dra isär det när man sätter det runt snabbkopplingarna bak.

Ska prova igen!

Nae, för tok för bred för det där stället. Inget utrymme att göra den nämnvärt bredare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp