jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Det är QR axel han har men funkade tydligen inte ändå :Stinkerbell sa:Julas ställ lär ju inte funka på TA. Är konstruerat för att sättas runt en QR-koppling.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är QR axel han har men funkade tydligen inte ändå :Stinkerbell sa:Julas ställ lär ju inte funka på TA. Är konstruerat för att sättas runt en QR-koppling.
QR-kopplingarna ska ju ligga inne i ställets rör/öppningar, det intressanta måttet om det går eller inte är ytterkant-ytterkant på bakgaffeln, och det lär väl inte vara mer än 16cm?jingleyschmidt sa:Det är strax över 20cm mellan kopplingarna på cykeln, och strax under 16cm mellan hållarna på stället, jag kunde inte bredda stället så mycket.
ooms sa:QR-kopplingarna ska ju ligga inne i ställets rör/öppningar, det intressanta måttet om det går eller inte är ytterkant-ytterkant på bakgaffeln, och det lär väl inte vara mer än 16cm?jingleyschmidt sa:Det är strax över 20cm mellan kopplingarna på cykeln, och strax under 16cm mellan hållarna på stället, jag kunde inte bredda stället så mycket.
Jo, jag har en Fulcrum (deras bästa tror jag, kom med mina Racing 1 men samma verkar komma med Racing Zero) som inte funkar med mina ställ. QR-spakens infästning är som en gaffel runt själva "muttern", vilket gör att det blir för brett för att få dit ställets "öppning".Miss Lycka 2.0 sa:Det finns olika varianter av snabbkopplingar. Mavic har flera varianter som inte är så lyckade i den varianten av ställ.
Pfaff sa:Hur tusan är en sån manick tänkt att fungera när man ska justera växlar; veva runt hjul och vevparti öht???
Ser ut som ett dyrt cykelställ.
thomaslundstrom sa:”Vatten”. Du kan erkänna att du hade vuxenmys med cykeln. Det stannar mellan oss. ?
jingleyschmidt sa:Lova att inte skratta åt mig nu, okej? Härom dagen mätte jag upp ett eget segment i Strava, Ensjön runt typ, och ikväll tänkte jag cykla det varvet. Totalt blir sträckan två mil. Efter en stund på cykeln hände något på cykeln, jag tittar ner - punktering! Helvete också. Det gick fort, från en stund till en annan var däcket helt tomt på luft (vad tyder det på förresten?). Smått chockad och nervös försöker jag leta upp en plats där jag kan byta slang. Jag har ju fan aldrig gjort det förut, men samtidigt var jag lite spänd på att göra det själv sådär ute i fält också!
Sagt och gjort, jag hittar en plats där jag kan börja. Jag tar av hjulet, jag mekar av däcket och slutligen slangen. Jag tar fram ryggsäcken, tar upp reservslangen och pumpen, men jag kommer inte långt. Jag har köpt fel slangar. Ventilen är för tjock och går inte igenom fälgen. SUCK! Jag trodde i min enfald att alla fälgar hade samma diameter på ventilöppningen, men så var det ju tydligen inte! Slangarna jag köpt var Schwalbe No.16 Slang 28 tum (Ventil DV 40mm), men jag antar att jag borde ha köpt Schwalbe No.15 Slang 28 Tum, Racer? Rätta mig om jag har fel tack så jag inte begår samma misstag igen. :P
Efter att blivit en smula arg och sedermera nedstämd, tog jag mig samman och tittade på kartan - vart är jag? Vilken väg blir närmast att gå hem? Det visar sig att jag cyklat exakt halva sträckan, så det är 1 mil hem oavsett vilken väg jag går. Så det var bara att börja traska.
Jag är dock glad att det hände, för nu har jag lärt mig och kommer lära mig nya saker! Och nästa gång kommer jag vara bättre förberedd och ha RÄTT GREJER! Herregud, vilken jäkla nybörjare man är. ;)
JesperA sa:Vet inte om alla SV ventiler är lika stora i diametern, finns säkert någon obskyr tillverkare som slängt ut annan storlek bara för att. Men köper du samma slang, med SV ventil så passar den. Alla stora kända tillverkare följer med allra största sannolikhet ISO standarden för ventilen så det är lugnt.
Fick du några sår på däcket också från något vasst eller var det en ren klämpunka?
Undrar hur många som går och kollar i sadelväskan efter detta inlägg, mig själv inkluderad.jingleyschmidt sa:Lova att inte skratta åt mig nu, okej? Härom dagen mätte jag upp ett eget segment i Strava, Ensjön runt typ, och ikväll tänkte jag cykla det varvet. Totalt blir sträckan två mil. Efter en stund på cykeln hände något på cykeln, jag tittar ner - punktering! Helvete också. Det gick fort, från en stund till en annan var däcket helt tomt på luft (vad tyder det på förresten?). Smått chockad och nervös försöker jag leta upp en plats där jag kan byta slang. Jag har ju fan aldrig gjort det förut, men samtidigt var jag lite spänd på att göra det själv sådär ute i fält också!
Sagt och gjort, jag hittar en plats där jag kan börja. Jag tar av hjulet, jag mekar av däcket och slutligen slangen. Jag tar fram ryggsäcken, tar upp reservslangen och pumpen, men jag kommer inte långt. Jag har köpt fel slangar. Ventilen är för tjock och går inte igenom fälgen. SUCK! Jag trodde i min enfald att alla fälgar hade samma diameter på ventilöppningen, men så var det ju tydligen inte! Slangarna jag köpt var Schwalbe No.16 Slang 28 tum (Ventil DV 40mm), men jag antar att jag borde ha köpt Schwalbe No.15 Slang 28 Tum, Racer? Rätta mig om jag har fel tack så jag inte begår samma misstag igen. :P
Efter att blivit en smula arg och sedermera nedstämd, tog jag mig samman och tittade på kartan - vart är jag? Vilken väg blir närmast att gå hem? Det visar sig att jag cyklat exakt halva sträckan, så det är 1 mil hem oavsett vilken väg jag går. Så det var bara att börja traska.
Jag är dock glad att det hände, för nu har jag lärt mig och kommer lära mig nya saker! Och nästa gång kommer jag vara bättre förberedd och ha RÄTT GREJER! Herregud, vilken jäkla nybörjare man är. ;)
Murdock sa:Undrar hur många som går och kollar i sadelväskan efter detta inlägg, mig själv inkluderad.
Tack.
jingleyschmidt sa:Såhär ser punkteringen ut. Är det vad man kallar för "snake bite"? Eller klämpunka? Hur som, kan man göra något åt det? Vad beror dom på?
Salabaladala sa:Ja, fälgen har bottnat i marken och klämt slangen. Högre tryck i däcken, eller däck med större luftvolym (alltså bredare).
jingleyschmidt sa:Salabaladala sa:Ja, fälgen har bottnat i marken och klämt slangen. Högre tryck i däcken, eller däck med större luftvolym (alltså bredare).
Aha, fan, jag har ju medvetet kört med något lägre tryck för jag trodde det var gynnsamt om man körde på grusvägar och sådär, men det kanske är tvärtom? :P
Salabaladala sa:jingleyschmidt sa:Salabaladala sa:Ja, fälgen har bottnat i marken och klämt slangen. Högre tryck i däcken, eller däck med större luftvolym (alltså bredare).
Aha, fan, jag har ju medvetet kört med något lägre tryck för jag trodde det var gynnsamt om man körde på grusvägar och sådär, men det kanske är tvärtom? :P
Jo men det är det ju. Både snabbare och bekvämare med lågt tryck på grus och ojämna underlag. Har man smala däck däremot så är risken större att man klämmer slangen p.g.a. mindre luftvolym som fjädrar. Såg tidigare i tråden att du kör 30mm däck, det är ju rätt så smalt för grusvägsäventyr. Tyckte mina 35mm var smala när jag rullade runt på grusvägar härute på landet med dom, kör med 42mm nu. Blir lite pansarvagnskänsla med vikten och så men skulle aldrig gå ner till smalare igen.