jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Det är strax över 20cm mellan kopplingarna på cykeln, och strax under 16cm mellan hållarna på stället, jag kunde inte bredda stället så mycket.

Jag köpte också ett par Julaställ som naturligtvis var för smala även för en gammal lvgracer. Men det löste sig enkelt genom att helt enkelt dra isär stället tills det passade.
Funkar även på mina stickaxlar utan snabbspännen.

Om någon bor i Norrköping, eller i krokarna, och är i behov av mekställ så finns det sex stycken kvar på Lidl i Ektorp á 299:- styck. Det är inte dom stabilaste på jorden kanske, men jag har ju en relativt lätt cykel på 10-11kg eller vad den kan tänkas väga, så då duger det alldeles utmärkt. Litet tips bara! :D

Och angående stället från Jula så vet jag inte om jag orkar bända och styra. Nu kostade det ju inga stora summor men orkar inte kasta pengar i sjön om det skiter sig och så kan jag inte lämna tillbaka det. ;D

Går bygga eget ställ av pvc rör om man är lagd åt det hållet, går få det rätt billigt

how-to-make-a-bike-stand-projects-craft-ideas-for-home-decor-with-videos-stationary-bicycle-homemade.jpg

Fast vrida ändrören 90 grader så man får skåran mot chainstay, typ som man gjort här:

wall-mount-pipe-bike-storage-196439401.jpg

Eller liknande design som:

gx-007z-2.jpg

På sistnämnda kan man ju bara sätta upp cykeln, inget som behövs dra isär.

Vet dock inte vart man får tag i chainstay ställ i Sverige, någon annan kanske vet, sådana passar oftast fler cyklar än dom som ligger utanpå själva axlarna

Låter mycket märkligt att du inte får dit displaystället. Ett jag har liggande här i lägenheten har också 16cm "öppning" och det är inga problem att få på det på mina cyklar. Iofs är det då 130mm lvg-nav, men basic skivbromsnav som det är frågan om här är väl bara 5mm bredare (135mm), så jag ser inte varför det inte skulle funka.
Som sagt, slacka rattarna på stället så mycket det går, ställ dig bakom cykeln och passa först in QR-muttern på drivsidan i stället (med själva stället/benen riktade bakåt mot dig), bänd sedan isär stället och snäpp det på QR-muttern (den med spak) på icke-drivsidan. Därefter skruvar du åt rattarna och vinklar ner stället/benen så att du får den "höjd" du vill ha (typiskt sett bakhjulet 1-2 ca upp fr golvet/marken).

jingleyschmidt sa:
Det är strax över 20cm mellan kopplingarna på cykeln, och strax under 16cm mellan hållarna på stället, jag kunde inte bredda stället så mycket.
QR-kopplingarna ska ju ligga inne i ställets rör/öppningar, det intressanta måttet om det går eller inte är ytterkant-ytterkant på bakgaffeln, och det lär väl inte vara mer än 16cm?

ooms sa:
jingleyschmidt sa:
QR-kopplingarna ska ju ligga inne i ställets rör/öppningar, det intressanta måttet om det går eller inte är ytterkant-ytterkant på bakgaffeln, och det lär väl inte vara mer än 16cm?

Försökte nu igen, men på tok för krångligt och styrigt för att jag ska orka göra det där varje gång jag ska ställa upp cykeln. :P Tack för fina beskrivningar dock! Haha :D

Jag kan vara lite trög ibland, så det är inte omöjligt att jag inte förstår, men framförallt är jag otrolig otålig och en sucker för bekvämlighet. :P Betalar hellre lite extra för något som är lätt och smidigt, så vi får se vad vi landar på!

Nu ska jag knäcka en bira (första på nästan ett år) och se om jag kan justera växlarna en gång för alla! :P

Miss Lycka 2.0 sa:
Det finns olika varianter av snabbkopplingar. Mavic har flera varianter som inte är så lyckade i den varianten av ställ.
Jo, jag har en Fulcrum (deras bästa tror jag, kom med mina Racing 1 men samma verkar komma med Racing Zero) som inte funkar med mina ställ. QR-spakens infästning är som en gaffel runt själva "muttern", vilket gör att det blir för brett för att få dit ställets "öppning".

Den på sista bilden är ett effektivt redskap för att göra sina hjul skeva, vare sig man vill eller inte.

Jaså? Det var väl själva fan :P Varför säljs produkter som förstör cyklarna?! Borde dom inte bara tas ur produktion eller förbättras tills det fungerar som det är tänkt? :D

Lugna ner dig nu :D Var ju inte längesen du nämnde att du redan lagt lite väl mycket pengar på tillbehör å annat å så går du å köper ett sånt lyxställ (översta Topeak:en) :D

Jamen det råkade ju trilla in lite cash härom dagen och jag är ju av den åsikten att pengar är till för att spenderas. :P Det här är ingenting mot min fas i livet där jag skulle lära mig att filma. Den kameran, och då bara kamerahuset, kostade mer än min Roadlite, för att inte tala om alla filter, objektiv, kameraringar och skit jag köpte. :D Det var så jäkla roligt!

Växlarna är justerade och ölen är snart uppdrucken. Gick smärtfriare och snabbare än jag trodde. Tills nästa gång jag tycker mig höra något rassel och börjar fibbla igen. ;)

Grejen är också den att jag lever rätt basic, jag har inga lån, inga barn, inga större krav på tillvaron och jag har just nu inga andra hobbys som kostar pengar, så när jag hittar någonting jag gillar så brukar jag spåra ur lite. Och det tycker jag är helt rätt! Det går inte ut över någon annan än mig själv.

CEE1C292-A14A-4B06-B207-FB450607150B.png

Hur tusan är en sån manick tänkt att fungera när man ska justera växlar; veva runt hjul och vevparti öht???
Ser ut som ett dyrt cykelställ.

Lova att inte skratta åt mig nu, okej? Härom dagen mätte jag upp ett eget segment i Strava, Ensjön runt typ, och ikväll tänkte jag cykla det varvet. Totalt blir sträckan två mil. Efter en stund på cykeln hände något på cykeln, jag tittar ner - punktering! Helvete också. Det gick fort, från en stund till en annan var däcket helt tomt på luft (vad tyder det på förresten?). Smått chockad och nervös försöker jag leta upp en plats där jag kan byta slang. Jag har ju fan aldrig gjort det förut, men samtidigt var jag lite spänd på att göra det själv sådär ute i fält också!

Sagt och gjort, jag hittar en plats där jag kan börja. Jag tar av hjulet, jag mekar av däcket och slutligen slangen. Jag tar fram ryggsäcken, tar upp reservslangen och pumpen, men jag kommer inte långt. Jag har köpt fel slangar. Ventilen är för tjock och går inte igenom fälgen. SUCK! Jag trodde i min enfald att alla fälgar hade samma diameter på ventilöppningen, men så var det ju tydligen inte! Slangarna jag köpt var Schwalbe No.16 Slang 28 tum (Ventil DV 40mm), men jag antar att jag borde ha köpt Schwalbe No.15 Slang 28 Tum, Racer? Rätta mig om jag har fel tack så jag inte begår samma misstag igen. :P

Efter att blivit en smula arg och sedermera nedstämd, tog jag mig samman och tittade på kartan - vart är jag? Vilken väg blir närmast att gå hem? Det visar sig att jag cyklat exakt halva sträckan, så det är 1 mil hem oavsett vilken väg jag går. Så det var bara att börja traska.

Jag är dock glad att det hände, för nu har jag lärt mig och kommer lära mig nya saker! Och nästa gång kommer jag vara bättre förberedd och ha RÄTT GREJER! Herregud, vilken jäkla nybörjare man är. ;)

2019-04-29_1.JPG

Nae, du har rätt slang, men fel ventil, Schwalbe No.16 finns ju även SV ventil vilket är den du skall ha (om det nu är samma ventil som på min, vilket jag antar det är)

jingleyschmidt sa:
Lova att inte skratta åt mig nu, okej? Härom dagen mätte jag upp ett eget segment i Strava, Ensjön runt typ, och ikväll tänkte jag cykla det varvet. Totalt blir sträckan två mil. Efter en stund på cykeln hände något på cykeln, jag tittar ner - punktering! Helvete också. Det gick fort, från en stund till en annan var däcket helt tomt på luft (vad tyder det på förresten?). Smått chockad och nervös försöker jag leta upp en plats där jag kan byta slang. Jag har ju fan aldrig gjort det förut, men samtidigt var jag lite spänd på att göra det själv sådär ute i fält också!

Sagt och gjort, jag hittar en plats där jag kan börja. Jag tar av hjulet, jag mekar av däcket och slutligen slangen. Jag tar fram ryggsäcken, tar upp reservslangen och pumpen, men jag kommer inte långt. Jag har köpt fel slangar. Ventilen är för tjock och går inte igenom fälgen. SUCK! Jag trodde i min enfald att alla fälgar hade samma diameter på ventilöppningen, men så var det ju tydligen inte! Slangarna jag köpt var Schwalbe No.16 Slang 28 tum (Ventil DV 40mm), men jag antar att jag borde ha köpt Schwalbe No.15 Slang 28 Tum, Racer? Rätta mig om jag har fel tack så jag inte begår samma misstag igen. :P

Efter att blivit en smula arg och sedermera nedstämd, tog jag mig samman och tittade på kartan - vart är jag? Vilken väg blir närmast att gå hem? Det visar sig att jag cyklat exakt halva sträckan, så det är 1 mil hem oavsett vilken väg jag går. Så det var bara att börja traska.

Jag är dock glad att det hände, för nu har jag lärt mig och kommer lära mig nya saker! Och nästa gång kommer jag vara bättre förberedd och ha RÄTT GREJER! Herregud, vilken jäkla nybörjare man är. ;)

Surt , nästa ggn är du med .
Se det som allsidig träning , cykel / gång .
Bara att lägga till simning så blir du thriatlet ?

Jag är så dum, jag trodde liksom att jag kunde välja ventil efter behag bara, så jag tog något jag kände igen från förut. ;) Men det fick man alltså sota för. Kan jag bara ha SV-ventiler på dessa fälgar då eller hur fungerar det? Är alla SV-ventiler lika stora i diameter?

Vet inte om alla SV ventiler är lika stora i diametern, finns säkert någon obskyr tillverkare som slängt ut annan storlek bara för att. Men köper du samma slang, med SV ventil så passar den. Alla stora kända tillverkare följer med allra största sannolikhet ISO standarden för ventilen så det är lugnt.

Fick du några sår på däcket också från något vasst eller var det en ren klämpunka?

JesperA sa:
Vet inte om alla SV ventiler är lika stora i diametern, finns säkert någon obskyr tillverkare som slängt ut annan storlek bara för att. Men köper du samma slang, med SV ventil så passar den. Alla stora kända tillverkare följer med allra största sannolikhet ISO standarden för ventilen så det är lugnt.

Fick du några sår på däcket också från något vasst eller var det en ren klämpunka?

Jag har inte upptäckt något i alla fall, kände innanför däcket med men hittade inget vasst eller sådär. Får ta en mer ordentlig titt imorgon. Luften försvann jäkligt fort i alla fall. :D

Kolla (gamla) slangen, där ser du bäst om det är "snakebite" (genomslagspunka) eller något vasst (glasbit, spik, gruskorn) som punkterat slangen. Ett djungeltips är att minnas hur slangen satti däcket så man efter att slitit ut den kan kolla däcket specifikt där slangen är trasig.

Bra tips!

50 mil innan första punkan. Har ändå blivit en del grusvägar, precis som idag när punkan inträffade. Är det godkänt? :P

jingleyschmidt sa:

Undrar hur många som går och kollar i sadelväskan efter detta inlägg, mig själv inkluderad.

Tack.

Jingley köp schwalbe nummer 17 slang istället så passar dom också till dom bredare däcken du kommer köpa snart. Ta med vanliga lagningslappar till slang också när du är ute, du kan ju få flera punkteringar på samma runda om du har otur. Park tools TB-2 är också bra att ha ifall du får reva på däcket. Billiga, och så kommer du hem på däcket också. Mitt tips till dig.

Ja, jag får nog köpa på mig ett kit med lite av varje bara för att ha möjligheter. :P

Är det någon skillnad på 40mm ventil och 60mm? Är det för olika fälgtyper primärt eller vad är grejen?

Mät längden på ventilen på den slang du har (som är trasig). Längre ventil än du behöver är bara onödig vikt. Dessutom ser det töntigt ut med långa ventilstammar som sticket ut från fälgen.

Senast ändrad:
Såhär ser punkteringen ut. Är det vad man kallar för "snake bite"? Eller klämpunka? Hur som, kan man göra något åt det? Vad beror dom på?

Canyon_Roadlite_AL_6_Punktering_1_EDIT.JPG

jingleyschmidt sa:
Såhär ser punkteringen ut. Är det vad man kallar för "snake bite"? Eller klämpunka? Hur som, kan man göra något åt det? Vad beror dom på?

Ja, fälgen har bottnat i marken och klämt slangen. Högre tryck i däcken, eller däck med större luftvolym (alltså bredare).

Salabaladala sa:
Ja, fälgen har bottnat i marken och klämt slangen. Högre tryck i däcken, eller däck med större luftvolym (alltså bredare).

Aha, fan, jag har ju medvetet kört med något lägre tryck för jag trodde det var gynnsamt om man körde på grusvägar och sådär, men det kanske är tvärtom? :P

Du kan prova att laga med en stor lapp eller två små, men det brukar vara lite svårare just vid ventilen.

jingleyschmidt sa:
Salabaladala sa:

Aha, fan, jag har ju medvetet kört med något lägre tryck för jag trodde det var gynnsamt om man körde på grusvägar och sådär, men det kanske är tvärtom? :P

Jo men det är det ju. Både snabbare och bekvämare med lågt tryck på grus och ojämna underlag. Har man smala däck däremot så är risken större att man klämmer slangen p.g.a. mindre luftvolym som fjädrar. Såg tidigare i tråden att du kör 30mm däck, det är ju rätt så smalt för grusvägsäventyr. Tyckte mina 35mm var smala när jag rullade runt på grusvägar härute på landet med dom, kör med 42mm nu. Blir lite pansarvagnskänsla med vikten och så men skulle aldrig gå ner till smalare igen.

Salabaladala sa:
jingleyschmidt sa:
Salabaladala sa:

Jo men det är det ju. Både snabbare och bekvämare med lågt tryck på grus och ojämna underlag. Har man smala däck däremot så är risken större att man klämmer slangen p.g.a. mindre luftvolym som fjädrar. Såg tidigare i tråden att du kör 30mm däck, det är ju rätt så smalt för grusvägsäventyr. Tyckte mina 35mm var smala när jag rullade runt på grusvägar härute på landet med dom, kör med 42mm nu. Blir lite pansarvagnskänsla med vikten och så men skulle aldrig gå ner till smalare igen.

Mm, det är väl en risk jag får ta tills vidare, jag får nog inte på så breda däck på denna, 32mm, 33mm max kanske. Kanske går upp till 32 bara för att prova. :)

Finns det några vettiga, inte alltför dyra, däck med bra punkteringsskydd som går lite mer åt CX-hållet (lämpar sig lite mer för grus osv)? Kan väl prova 32mm och se hur det går först.

Tillbaka
Topp