jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Det känns mer läge att kolla minimal insert på stolpen.

Kapat styret till rimlig bredd?
Sen kanske fixa styre så du får neutralt drop från sadel till handtag och till sist ev kortare stam

Nae men jag tycker bara jag sitter för framåtlutad liksom samt styret och bredden (kapade dock till 720mm). Sen tycker jag aldrig att jag får till någon bra position på sadeln. Det är iofs ett återkommande problem nu för tiden. Blivit så jävla känslig! Snudd på att jag tycker den skönaste cykeln är Biltema-damcykeln. :P

Sen blir jag så trött på att jag har så kort minne! Jag har ju för fan ägt en helstel 29er en gång (Sonder Frontier) och den använde jag inte mycket innan jag sålde. Varför trodde jag att jag på något magiskt sätt skulle älska det nu? :P Ah gudars...

Fan alltså, jag börjar känna att det var ett otroligt förhastat beslut att köpa Kona-cykeln. Jag var lite desperat och trodde jag behövde något nytt och helt annat för att komma igång, men det var definitivt inte en rätt. Jag är osäker på om jag kommer hitta någon körglädje med den här cykeln överhuvudtaget. Inget fel på cykeln i sig, det är bara jag som är hopplös.

Hur mycket skulle jag kunna få om jag försökte sälja den måntro? Den är fan knappt cyklad på.

Tyvärr inga roliga uppdateringar. Haft en del fysiska problem (lika så psykiska) och ah, det är fortsatt tungt!

Upptäckte härom tidigare i veckan att en eker gått av från nippeln på framhjulet. Lite störigt. Gick till en cykelmek och kollade om han kunde sätta dit ny nippel och eker. Lämnade in cykeln. En timme senare ringer han och säger att fler ekrar bara smällde när han skulle ta ur luften och ta av hjulet. Han kände inte att han kunde göra något åt det.

Nu står jag lite i valet och kvalet vad jag ska göra med min cykel. Jag älskar den, men den är så eftersatt nu. Jag skulle behöva köpa nya delar, nytt framhjul och göra en renovering. Frågan är bara vad jag orkar styra med. Någon annan skulle ju behöva göra jobbet liksom.

Jag antar att jag behöver ett nytt framhjul. Jag skulle vilja göra om drivlinan till 1x istället med lämplig utväxling också. Är så less på 2x11 och allt skit. Enda gången jag är på lilla klingan är för att använda den lättaste växeln i någon jobbig backe, men that's it. Känns overkill för min typ av cykling att ha ett så brett spann, även om GRX är kanon. Så ah, det kommer ju bli en kostnad + hjul + arbete och gud vet vad dom skulle kunna hitta som är fel på den här cykeln. Snart smäller väl bakhjulet också. :P Här är ju nuvarande cykel där jag inte ändrat några delar direkt: https://vitusbikes.com/products/vitus-substance-vrs-2-adventure-road-bike

Jag är TYP mer benägen att bara köpa en ny cykel. Var nere på XXL och testade en White GX Comp, en budgetcykel för 8500 typ, som en slags kompromiss. Den var väl helt OK, men jag känner mig lite bortskämd efter att ha kört min Vitus, så jag vetefan. Orkar man gå tillbaka till mekaniska skivbromsar ens? Bara en sån detalj gör mig nojig. :D Här är XXL-cykeln jag provade i storlek Medium (stort nog): https://www.xxl.se/white-gx-comp-misty-green-gravelcykel-gruscykel-unisex-gron/p/1267014_1_Style

Men jag vill fan inte använda den här ruttna damcykeln jag behöver använda nu i alla fall. Det är ju döden.

Senast ändrad:
Tyvärr inga roliga uppdateringar. Haft en del fysiska problem (lika så psykiska) och ah, det är fortsatt tungt!

Upptäckte härom tidigare i veckan att en eker gått av från nippeln på framhjulet. Lite störigt. Gick till en cykelmek och kollade om han kunde sätta dit ny nippel och eker. Lämnade in cykeln. En timme senare ringer han och säger att fler ekrar bara smällde när han skulle ta ur luften och ta av hjulet. Han kände inte att han kunde göra något åt det.

Nu står jag lite i valet och kvalet vad jag ska göra med min cykel. Jag älskar den, men den är så eftersatt nu. Jag skulle behöva köpa nya delar, nytt framhjul och göra en renovering. Frågan är bara vad jag orkar styra med. Någon annan skulle ju behöva göra jobbet liksom.

Jag antar att jag behöver ett nytt framhjul. Jag skulle vilja göra om drivlinan till 1x istället med lämplig utväxling också. Är så less på 2x11 och allt skit. Enda gången jag är på lilla klingan är för att använda den lättaste växeln i någon jobbig backe, men that's it. Känns overkill för min typ av cykling att ha ett så brett spann, även om GRX är kanon. Så ah, det kommer ju bli en kostnad + hjul + arbete och gud vet vad dom skulle kunna hitta som är fel på den här cykeln. Snart smäller väl bakhjulet också. :P Här är ju nuvarande cykel där jag inte ändrat några delar direkt: https://vitusbikes.com/products/vitus-substance-vrs-1-adventure-road-bike

Jag är TYP mer benägen att bara köpa en ny cykel. Var nere på XXL och testade en White GX Comp, en budgetcykel för 8500 typ, som en slags kompromiss. Den var väl helt OK, men jag känner mig lite bortskämd efter att ha kört min Vitus, så jag vetefan. Orkar man gå tillbaka till mekaniska skivbromsar ens? Bara en sån detalj gör mig nojig. :D Här är XXL-cykeln jag provade i storlek Medium (stort nog): https://www.xxl.se/white-gx-comp-misty-green-gravelcykel-gruscykel-unisex-gron/p/1267014_1_Style

Men jag vill fan inte använda den här ruttna damcykeln jag behöver använda nu i alla fall. Det är ju döden.

Var är det nu du bor? Någon här borde kunna fixa hojen åt dig gratis.
Kanske även göra av med de överblivna hojarna för en bra slant åt dig

Edit. Länkad vitus är 1x?

Senast ändrad:
Var är det nu du bor? Någon här borde kunna fixa hojen åt dig gratis.
Kanske även göra av med de överblivna hojarna för en bra slant åt dig

Edit. Länkad vitus är 1x?
Bor i Norrköping! Och ja, det var fel version på VRS. Jag har VRS-2: https://vitusbikes.com/products/vitus-substance-vrs-2-adventure-road-bike

Jag har bara en hoj och det är min Vitus VRS-2 2021, resten är sålda för länge sen. :D När jag väl testade den så kändes allt rätt och behovet av andra cyklar försvann helt, vilket var väldigt skönt. :P Tyvärr kan man ju typ inte köpa Vitus-cyklar längre, i alla fall inte på ett smidigt sätt.

Bor i Norrköping! Och ja, det var fel version på VRS. Jag har VRS-2: https://vitusbikes.com/products/vitus-substance-vrs-2-adventure-road-bike

Jag har bara en hoj och det är min Vitus VRS-2 2021, resten är sålda för länge sen. :D När jag väl testade den så kändes allt rätt och behovet av andra cyklar försvann helt, vilket var väldigt skönt. :P Tyvärr kan man ju typ inte köpa Vitus-cyklar längre, i alla fall inte på ett smidigt sätt.
Ok, vet ej vilken happyprofil som bor i närheten men det borde inte löna sig att byta hojen.
Kan inte grx men kanske räcker att byta klinga.
Hade det varit i Skåne hade jag fixat det

Ok, vet ej vilken happyprofil som bor i närheten men det borde inte löna sig att byta hojen.
Kan inte grx men kanske räcker att byta klinga.
Hade det varit i Skåne hade jag fixat det
Det är ju så dumt för jag har verkligen inte tagit hand om cykeln alls. Alla slitdelar är kvar sen köp, men har faktiskt inte upplevt några problem alls annat än växelinställningen som krånglat (antagligen för jag skruvat bort mig sen också) och en växelvajer som jag bytte ut förra året. Är otroligt nöjd med cykeln och komponenterna. Bara synd att det är jag som äger den som tydligen inte är benägen att lära mig göra något själv eller orkar ta hand om grejerna.

Optimalt för en latmask som jag är ju att försöka hitta någon cykel som kräver så lite jävla jobb som möjligt, vad nu det skulle vara för typ av cykel. :D

Hade det varit närmare hade jag hjälpt till! Låter inte som några stora problem för någon som har kunskap, och ett nytt (begagnat) framhjul kostar inte många kronor.

Hoppas någon kan göra en insats!

Välkommen tillbaka

Trist att det är tungt just nu men som flera andra redan har skrivit är åtminstone problemen med cykeln inget som är olösbart, även om det kan ta ett tag att få till en bra och billig lösning.
Personligen skulle jag undvika att köpa en ny, billig o enkel cykel, du flyttar bara underhållsbehovet framåt och riskerar tristare cykling under tiden.
Passande hjul borde gå att köpa begagnade här på Köp&Sälj, eller nya på ngn rea och om du kan få hjälp av ngn cyklande kompis/snäll Happyit borde du få en lista på vad som i övrigt behöver bytas och kanske även hjälp att göra det.

<REDIGERAT>
En googling ger resultatet att det verkar finnas ett cykelkök i Norrköping
Ett bra ställe för dig att börja på med dina cykelproblem

Senast ändrad:
Välkommen tillbaka

Trist att det är tungt just nu men som flera andra redan har skrivit är åtminstone problemen med cykeln inget som är olösbart, även om det kan ta ett tag att få till en bra och billig lösning.
Personligen skulle jag undvika att köpa en ny, billig o enkel cykel, du flyttar bara underhållsbehovet framåt och riskerar tristare cykling under tiden.
Passande hjul borde gå att köpa begagnade här på Köp&Sälj, eller nya på ngn rea och om du kan få hjälp av ngn cyklande kompis/snäll Happyit borde du få en lista på vad som i övrigt behöver bytas och kanske även hjälp att göra det.

<REDIGERAT>
En googling ger resultatet att det verkar finnas ett cykelkök i Norrköping
Ett bra ställe för dig att börja på med dina cykelproblem
Precis, cykelköket! :) En av dom som jobbar på Cykelköket är aktiv här på Happyride och jag är bekant med honom. Han får ge sig själv till känna om han vill. :P Inte pratat med honom på ett tag nu så vet inte om det är aktuellt längre.

Behöver klura lite på vilka delar jag ska köpa till renoveringen av cykeln. Känns som det kan bli ett ganska omfattande projekt för min hjärna och jag är så galet lättstressad nu. Det är därför jag hellre lägger mer pengar på en ny cykel bara för att slippa skiten.

Precis, cykelköket! :) En av dom som jobbar på Cykelköket är aktiv här på Happyride och jag är bekant med honom. Han får ge sig själv till känna om han vill. :P Inte pratat med honom på ett tag nu så vet inte om det är aktuellt längre.
Låter som en bra start för dig

Behöver klura lite på vilka delar jag ska köpa till renoveringen av cykeln. Känns som det kan bli ett ganska omfattande projekt för min hjärna och jag är så galet lättstressad nu.
Försök att ta ett steg tillbaka och spalta upp vad du egentligen behöver göra,
tex att skriva ned de delar som behöver bytas NU, typ framhjulet och ev slitdelar, och skjuta omyggnaden 2X => 1X på framtiden om det blir enklare och billigare
osv, osv

Oavsett hur du gör det hoppas jag att du slipper en utgift för jämförelsevis) trist cykel, som även den kommer att behöva underhållas.
Utan att du så enkelt, snabbt, smidigt och billigt får ordning på din cykel igen.

Behöver klura lite på vilka delar jag ska köpa till renoveringen av cykeln. Känns som det kan bli ett ganska omfattande projekt för min hjärna och jag är så galet lättstressad nu. Det är därför jag hellre lägger mer pengar på en ny cykel bara för att slippa skiten.
Du behöver ju någon som tittar på cykeln, meddelar vad du behöver köpa och sen åtgärdar det som behöver åtgärdas.

Jag tycker att det är väldigt sällan man behöver köpa så mycket nya delar. Kedja och kassett byter de flesta i extrem förtid, bromsbelägg slits ut men så mycket mer är det inte om inget gått sönder vilket händer ganska sällan.

Växlar är en sån där grej som kan göra folk galna, men för någon som kan så är det en barnlek. Tycker inte du ska tappa hoppet - cykeln är det säkert inga större problem med!

Köpa ny budgetcykel låter som ett dåligt alternativ på alla vis. Sämre på det mesta och snart i behov av åtgärder och då är du tillbaks på ruta ett.

Ta med cykeln och besök Partille (strax utanför Göteborg) så hjälper jag dig att skruva lite i ett par timmar!☺️

Tillbaka
Topp