Jofas guide till hellashuck

jofahjalm

Aktiv medlem
De senaste dagarna så har jag börjat oroat mig för vad jag skulle lämna efter mig om jag plötsligt gick bort (t.ex. p.g.a. skärsår från pappervändande på mitt arbete). För att göra mitt märke på den här karga världen innan jag går vidare har jag valt att skapa en lättillgänglig guide till de bästa hucken i Hellas. Jag ser detta lite som min gåva till kommande generationer. Man kan ju se det lite som att det är att kasta pärlor för svin, men jag har ett hjärta av guld.

jofahjalm

Aktiv medlem
Då öppnar vi start med en riktig klassiker: Huckstenen på fem svåra.

Huckstenen befinner sig i slutet av fem svåra ovanför kyrkogården. Den har alla saker som ett bra huck ska ha. En sketchy infart där man tappar väldigt mycket fart. En konstig kick som pekar lite väl mycket uppåt. En stor sten som man kan landa på. Sist men inte minst, ett träd man kan köra in i.

huckstenen2.jpg

Fem Bender av fem möjliga!

huckstenen1.jpg

Stenen i landningen är samma sten som bucklade de hjul Swoop nu försöker sälja (med okänd framgång).

Det är bara att ta grisefart och skicka huckstenen.

jofahjalm

Aktiv medlem
Hucklinjen på A-trail.

A-trail är lite av en trist skitstig bestående av tvära svängar i låg fart och den matematiskt svårbegripliga konstanta uppförsbacken. Stigen används egentligen bara som transport till Nacke-sträckorna. Den har däremot en plötslig ljusglimt i detta ytterst tveksamma huck till stenigt motlut som förgyller en annan bister tillvaro:

atrail.jpg

Det är god sed enligt tradition att heckla medföljande cyklister som inte huckar till uppåt. 4 Bender av 5 möjliga

Tomcaten

Aktiv medlem
De sista två bilderna ser bra ut medan den första bilden avslöjar ett forcerat(icke-naturligt) huck, för det hucket rekomenderar jag mindre skjuta-upp-rygg som katter gör och ett mera avslappnat horisontellt torso så får du till det.

Area 51?(söder om skjutbanan) har ett av de mera kända hucken, det är naturligt lätt och landningen supermjuk med direkt kurvtagning höger. Vi har döpt det Cribbas dropp efter hans faceplant i den:D

jofahjalm

Aktiv medlem
För att guiden inte ska bli som happys recessioner av cykelprylar där allt alltid är det bästa måste jag även ta med ett och annat dåligt huck.

Från höjden vid Hästhagen kan man köra ner och hucka över en punkasten.

courses1.jpg

course2.jpg

Tyvärr är inte hucket mer tveksam än att även din vanliga fikacyklist kan våga sig på det. En besviken Bender av fem möjliga...

jofahjalm

Aktiv medlem
Nu när jag har byggt upp min trovärdighet med ett sågat huck kan vi gå tillbaka fler bra huck. Hucket som utgör startramp till Nacke 2 och Nacke 3. Nacke 2 och Nacke 3 utgår i sin tur ifrån den nötta transportsträckan A-trail. Trots att hucket är helt naturligt har det begåvats med en nära nog perfekt landing:

start1.jpg

Det är lite tramsigt med en landing, men man kan boosta det och komma till platt. Då märker man också att det är rätt hyfsad höjd på det hela.

Om du inte vågar skicka starthucket kan man få instruktioner från DH-Karin. Hon tvekar inte inför att skicka startrampshucket med en bucklig hardtail:

startramp1.jpg

Fyra Bender av fem möjliga.

Jackson

Ny medlem
Jag cyklar aldrig i storstan men det här var ju tamejfaan helt briljant! Jag ser MKT fram emot fortsättningen!

Karin_P

Aktiv medlem
Kanske var orättvist att skylla på Järvsö. Det är fullt möjligt att det var startrampshucket som bucklade bakfälgen.

Swoop

Aktiv medlem
Här http://happyride.se/annonser/ad.php?id=8899 är de omtalade hjulen.

1.5 år med jofahets har gett dem en (1) buckla. De har dessutom genomlidit mina 95 kg på Flottsbros enduro x 2, Gesunda enduro, en Järvsöhelg och två SBR, samt 150 Hellasmil. Efter detta skevar bakhjulet lite lätt, men fram är rakt. Och som sagt endast en buckla. Jag tänker faktiskt att schweizarna gjort ett bra jobb i fabriken! Ba' tjöp!

Swoop

Aktiv medlem
Du glömde Hunden-hucket, Roswell hucket no.1, samt framtida Roswell-döds-hucket och Kangaslinjen på badbranten. Finns några mini-huck på Torra Vita också. Och Lyrik-hucket! Aaa... så många kvar!

jofahjalm

Aktiv medlem
Som ni hör är Swoops hjul praktiskt taget i nyskick. Jag har svårt att tänka mig en bättre affär.

Det finns så många huck kvar att dokumentera. Även nästa tur får bli hucktur! Så har det iofs varit i flera år nu, men fortfarande...

Nästa klassiska huck är skrevan på Nacke 4. Det har inte jättebra höjd, men det är trots allt ett gap. Gapet är också blint och man får lätt en känsla av att naturen har klämt fram sprickan för att vara tillräckligt blind och inbjudande för att fegisar ska försöka rulla det hela, med spektakulära konsekvenser. Landningen blir lätt ganska mycket skrå på en mossig häll och jag tror helt klart att hucket kommer bjuda upp till dans under hösten.

nacke4.jpg

4 Bender av 5 möjliga.

soderblom

Aktiv medlem
Har du missat de potentiella hucken på Gula uppe vid brandområdet i din lista?

Både det innan bäckpassagen som cruxet & beo har med i sin Hellasfilm samt det M-P kör nedan.

mp2014.jpg

jofahjalm

Aktiv medlem
soderblom sa:

Både det innan bäckpassagen som cruxet & beo har med i sin Hellasfilm samt det M-P kör nedan.
Det på bilden har jag aldrig kört. Är det där utförslöpan genom en stort kantigt hällparti/stenkista innan eldområdet börjar? Det finns en jättebrant rullbar blind nedfart innan hucket?

Jag var tvungen att se om den klassiska filmen med Cruxet och Beo. Det är alltid lika lysande! Hucket såg verkligen inbjudande ut m.a.p. Cruxets smutta landning.

Jag har annars hört rykte om att någon har skickat det längst bort från avsatsen där det är en skreva med ett fallet träd i. Det är verkligen extremt högt och har en mycket otrevlig landning.

jofahjalm

Aktiv medlem
Fistarn sa:
Jag vill inte va den som är den, men sen när blev drops kring meterhöjden hucks?
Huck för mig utgår egentligen från att det ska vara en platt landning. Finns det en minsta höjd man måste uppnå? Så länge man tänker på Bender tycker jag man kan hucka trottoarkanter.

Swoop

Aktiv medlem
Bortanför A-trail och Kumlins backe finns en förkastning med massa huck, kan vara kul att kolla nästa tur. 1-1.5 m till platt och lite annat skoj.
kastningen.png

Sen finns ju hucket på Mattias kurva också!

Hasse#7

Aktiv medlem
Joshua Bender, den ende med testiklar som är lövtunna och en kvadratmeter per styck. Dessutom med överlevnadsinstinkt som en manet.

tmalm

Aktiv medlem
Han har skallat moder jord ett antal ggr oxå... Undrar vad han ska med all fjädringsväg till när han ändå alltid landar på ansiktet?

/T som håller sig till canyonaporoved huckhöjd

soderblom

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
soderblom sa:

Det på bilden har jag aldrig kört. Är det där utförslöpan genom en stort kantigt hällparti/stenkista innan eldområdet börjar? Det finns en jättebrant rullbar blind nedfart innan hucket?
Är nog i trakten av det du beskriver. På vänstersidan strax innan man kommer fram till bäckpassagen när man har sjön på sin högra sida.

wobblie

Aktiv medlem
frippegubben sa:
Och efter att ha kollat den där filmen så undrar man ju varför han över huvud taget har med en cykel? Det vore ju mycket billigare att bara hoppa, och ungefär samma resultat...
Precis så det känns att cykla med Jofa!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer