Jofas guide till hellashuck

Var ute igår å hittade mycket fina Huck som jag aldrig hört eller sett att någon kört förut.

Båda ligger ett knivkast från kyrkogården. Tyvärr har jag inte bilderna på dem.

Det första ligger i sandbranten. Man kör ner för superbrant sand och grus, och hinner knappt bromsa innan man måste droppa ca metern till mkt brant landning. Sedan följer en mycket kort stoppsträcka innan man hamnat i en hög stora stenar. Mycket vederkvickande! 5 av 5 solar!

Sätt andra är en linje med först en liten sten sedan en större på dryga metern som bildar en perfekt hylla att luncha ifrån. Man har väldigt lite tid och väldigt lite grepp mellan droppen. Eftersom man kör i samma grusiga brant. Landningen är en fin grässlänt. Första stenen är lite töntig, andra är najs, 4 av 5 solar!

Nu kan jag bara hoppas att tex magnus harling dyker upp här i tråden med en bild eller två.

Senast ändrad:
Det finns ett dropp som jofa visade i vintras och crossmax påminde mig om i förra veckan. Låt oss, av uppenbara skäl, kalla det för filosofens drOp. Man hoppar över stockarna och landar till vänster i bilden
20170501_165959.jpg

Det är ca 2m i fallhöjd och kommer man kort då landar man i princip platt. Det är lite knepigt att få fart med sig eftersom man måste göra en sväng ett par meter innan själva luftfärden.

Då Stigcykeln för tillfället platsar bäst i rambrottråden så blev det till att ta retrohuckstern på en tur och hucka som om det var 2006!

jofahjalm

Aktiv medlem
I väntan på att jag ska få fram DHn så att jag vågar köra filosofens drOp så lyckades jag få några xc-huck dokumententerade av Magnus Källström:

I skiftet nära Champs-Élysées finns detta fantastiska dropp. Då landningen faktiskt lutar nedåt vet jag inte om det egentligen borde få vara med i tråden...

huck-i-hellas_34040602734_o1.jpg

huck-i-hellas_34073118563_o1.jpg

En riktig klassiker är annars det avslutande droppet på Mossad. När man väl ska köra det inser man att det är rätt litet, men man kan få det att se ok ut på bild genom att hoppa ut i fel riktigt. Då blir också droppet till uppåt. Win-win!

huck-i-hellas_34040602634_o1.jpg

Bullits min är värd guld!

huck-i-hellas_34844087826_o1.jpg

Mårten

Aktiv medlem
Vad som helst kan vara ett huck om det huckas. Ett dropp kan huckas. Även gaps kan huckas.

Man kan platta huck eller inte platta. Även när man droppar kan man göra det till platt.

Hustak kan droppas och berghällar huckas. Men tvärt om går lika bra.

Huckito, ergo sum.

jofahjalm

Aktiv medlem
Dow Jones näst sista utförslöpa börjat med en fin liten stenkista. Detta är alltså efter man har passerat moderatbandyns utslagsområde och ska ner i sänkan innan klättringen till börsrasets början.

Den stenkistan är ganska lätt att helt gappa. Tack vare privatbilismen så har det som alltid annars har varit ett surhål plötsligt blivit något av en berm.

Snabbt och lite tufft! Om du inte vågar så är det mycket tufft.

jofahjalm

Aktiv medlem
nibergs gap baklänges! Används av nibergs som stepup med nosebonk. För oss vanliga dödliga kan man använda det som en step down, eller bara skicka till platt... Beläget på gröna.

IMG_2194.jpg

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Vackert, men detta är inte samma. Filmen är startrampen till Nacke 2 och Nacke 3. Jag tror däremot att du körde även nibergsgapet men att det var rätt fruktansvärt att se. Det borde ha varit på turen efter den stora stenen på grusvägen som du ofredade. Både jag och empo är djupt traumatiserade efter att du skulle hetsa oss att ge oss på stenen :D

EST

Aktiv medlem
Hmm det minns jag inte... Eller var det där man behövde mera fart å inte supit till 4 på morgonen?

Tomcaten

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
nibergs gap baklänges! Används av nibergs som stepup med nosebonk. För oss vanliga dödliga kan man använda det som en step down, eller bara skicka till platt... Beläget på gröna.

Det här är platsen där det ligger 2 eller 3 brädor några få minutrar längre fram och efter det kommer man till ett platt bergsställe med liten stenpyramid och 3 st trails korsas?

jofahjalm

Aktiv medlem
Igår var en stor dag för Hellashuckningen. Huck-gruppen har sedan tidigare skickat iväg springpojken för fortbildning i alperna, vilket har medfört en stor oroa för freeridebrist. Tack och lov så visade det sig snabbt att alla är utbytbara och vi fix ta på en riktig britt (Shaun) till brexitpris.

Anyhow, om man cyklar Area 51 ut mot blå så finns det ett brant stenparti innan man kommer ner till ett öppet område där det står någon form pylon. I den stenkistan finns ett supersketchy dropp som jag har tittat på i flera år. Det har funnits tankar kring att släpa ut DH och fullfejja för att köra det. Tack vare Shaun slapp jag detta...

Det ser inte ut som något på film, men ta ett titta på det i verkligenhet när du passerar någon gång. Den är ganska stort, rakt ner i en stenkista där man absolut inte vill krascha.

Först ut var tomcaten som satsade utan att för titta på linjen, för att sedan ångra sig och baila. Det såg smärtsamt ut och vissa skador uppstod. Jag hoppas du är okej:

Sedan skicka vi ut den stackars britten i öppen hjälm:

Tomcaten

Aktiv medlem
Givetvis var det inget som stoppade mig eller någon annan ur Team Huck. Vi är hårdare än sten som diamant mera.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag trodde den delen som var närmast skjutbanan kallades Roswell och den delen som går bort till blåa kallades Area 51?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer