Jofas guide till hellashuck

Swoop

Aktiv medlem
Roswell västra från skjutbanan, sen jobbig klättring Upp, upp, upp, sen lite Roswell och sen anslutning till Area51 som går mellan gruset och blå... I mitt tycke. Eller så tänker jag mig helt fel ställe.

jofahjalm

Aktiv medlem
Då borde jag ha fått rätt på namnen? Area 51 börjar med att man klättrar upp för den exponerade kammen? En bit efter det kommer nedfarten till pylonen som ligger i sprängsten. En bit senare kommer man till stället där man kan vika av ned mot grusvägen igen och köra gröna tillbaka.

grondahl

Aktiv medlem
Area 51 går väl från grusvägen närmare gröna till blå, det där hucket ligger på Roswell skulle jag säga. Roswell ansluter till A51 vid ett stigkors uppe på en höjd där man antingen kan A51 ner till grusvägen via en rätt lång utförslöpa som brukar vara blöt på slutet, eller till blå.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Idag fick jag och happymtb.fr den stora äran att cykla med Stream i Hell-Ass. Det var superfint. Stream visade ett schysst huck han och Petter hade byggt 2004:

streamhuck.jpg

https://www.strava.com/segments/16694045

Det kan nog vara det vackraste jag har sett i hela mitt liv. Mullvaden är så imponerad att han lovar att bjuda den som är först med att skicka det 2018 på en riktig starkpangare. Och ingen sådan där "veckans öl", utan en riktig jävla övre-medelklass-bärs på lokal.

Stream

Aktiv medlem
Jag drog det där på en SC Bullit som var så hög, kort och brant att man kunde krypa på alla fyra under BB’n utan att skrapa ryggen emot kedja och drev. Borde inte vara några problem alls på en modern hoj. Kör för fan!

Tomcaten

Aktiv medlem
Nytt huck idag utan bildbevis men det kommer byggas på längre fram eftersom telefon förolyckades i fallet såsom jag själv.

Slutet på Dow Jones ned mot badplatsen i sista 15 meters branten, sett nedifrån och tittar upp finns det en 2 - 2,5 klippavsats längst till vänster med en landning rätt ned i banan.

Var självklart tvungen att testa och farten var inte för dålig, det var mera landningen som bestod av stenar, rötter och hårt underlag som kastade upp mig igen och jag tumblar ut i bushen, blir liggandes.

Blåljus därifrån men gick ok med revbensfraktura bara och lite benstygn. Givetvis inget som stoppar en ur team Hellas-hucksters och nästa gång kommer jag att ta det!

Ser någon svart Samsung telefon ja då vet ni att det var min som fortfarande är försvunnen. Bild klippavsatsen kommer längre fram när telefonen återfunnits.

Fridens

frankfurt

Aktiv medlem
Fast det var jag och Stream som byggde det. Eller jag och Petter. Jag fegade på premiärdroppet och Petter tog det på sin Balfa. Sen tog Ström det på Bulliten.

Det är ganska sketchy outrun :)

Krya på dig Tomcat.

quote=jofahjalm]
Idag fick jag och happymtb.fr den stora äran att cykla med Stream i Hell-Ass. Det var superfint. Stream visade ett schysst huck han och Petter hade byggt 2004:

https://www.strava.com/segments/16694045

Det kan nog vara det vackraste jag har sett i hela mitt liv. Mullvaden är så imponerad att han lovar att bjuda den som är först med att skicka det 2018 på en riktig starkpangare. Och ingen sådan där "veckans öl", utan en riktig jävla övre-medelklass-bärs på lokal.[/quote]

Senast ändrad:

frankfurt

Aktiv medlem
Fast antagligen grävde alla tre vid något tillfälle, jordmånen är så usel att vi fick hämta stora sjok med mossa för att få med fyllnadsmaterial. Roten som allt är byggt på hittade jag när jag cyklade fel på blåa. Med lite fantasi kunde jag lura mig själv att den lilla wedgen skulle duga som landning. Ström har bra bilder när Petter kör det.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är imponerade av hur mycket av det som finns kvar idag. Men använder man kvalitetsmaterial som rötter och mossa är det svårt att gå fel. Det går rykten om en fototävling som jag tror kan återuppliva hucket.

frankfurt

Aktiv medlem
Två tummar upp för fototävling. Vore underbart med fler bakhjul mosade mot den kanten.

Under min korta trailbuilderkarriär använda jag helst närproducerad mylla. Allra helst mossa som växt i samma skreva sedan innan industriella revolutionen. Tror att moderna trails med stenmjöl och dränering kommer försvinna, om hundra år är JBP reclaimat av granskog men hellashucken av mossa, rotvältor och stensöta kommer att finnas kvar.

Tomcaten

Aktiv medlem
Är ändå nöjd av att jag tog hucket på sista delen av DJ. Det var bara jag själv och hade sett fram emot den där klippavsatsen, rekade en gång och tog bort en gren sedan bevandrade jag mig uppåt. Gasade på nedåt men första gången kom jag ur spår och gjorde om det.

Men då tog jag det och jag tror det åtminstone blev 2,5 meter.
Kruxet var att klippavsatsen går ned 1 meter och där kommer en ny klippavsats som sedan går ut en meter så man behöver ta fart för att komma ut men då kommer landningen och svängen för fort.

Eftersom jag kunde cykla fram en bit till ambulansen ville de först inte ta emot mig in i bilen för jag såg fortfarande duglig men när jag började förklara måtten och vad landningen bestod av och det sista mina ögonvitor såg innan jag domnade av så förstod de och tog med mig.

roskai

Aktiv medlem
Tomcaten sa:
Är ändå nöjd av att jag tog hucket på sista delen av DJ. Det var bara jag själv och hade sett fram emot den där klippavsatsen, rekade en gång och tog bort en gren sedan bevandrade jag mig uppåt. Gasade på nedåt men första gången kom jag ur spår och gjorde om det.

Men då tog jag det och jag tror det åtminstone blev 2,5 meter.
Kruxet var att klippavsatsen går ned 1 meter och där kommer en ny klippavsats som sedan går ut en meter så man behöver ta fart för att komma ut men då kommer landningen och svängen för fort.

Eftersom jag kunde cykla fram en bit till ambulansen ville de först inte ta emot mig in i bilen för jag såg fortfarande duglig men när jag började förklara måtten och vad landningen bestod av och det sista mina ögonvitor såg innan jag domnade av så förstod de och tog med mig.
Haha det låter helt sjukt! Måste ses (hucket alltså)!!

Jolinwood

Aktiv medlem
Beklagar revbene(t/n), mitt har precis läkt, tog 6v. Kan rekommendera att reka skog till fots. Bada inte från klippor/båt, efter det sköna måste man klättra upp☠

Stream

Aktiv medlem
Jag har bilder av Petter på hucket från 2004. På Fuji Velvia. Någonstans i en skokartong på vinden. Och har inte haft en diascanner på 12 år. Fail.

jofahjalm

Aktiv medlem
På Roswell vid wallriden kan man istället hucka ut för kanten. Det är lite lamt eftersom det finns en landning, men tack och lov finns det en vass sten som man kan träffa med lite skills. När det är blött kan marken bli så mjuk att cykeln fastnar i landningen, vilket är maxat. Man måste också bromsa på sig direkt efter landningen för att inte köra in en häll.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Stora nyheter!

Igår visade Jlehtinen och tri.mix upp ett gap dom hade hittat. Vi körde in det och det är en given hit! Här är lite rörliga bilder från Clara och Jlehtinen:

Jag kallar gapet i fortsättningen "rörmokarens skreva". Jag vill inte gå ut med gapets exakt position eftersom vi inte vill riskera att det dyker upp en massa YT Jerrys och fyller gapet med sina livlösa kroppar och sina fördelaktigt prissatta postordercyklar.

Gushem

Aktiv medlem
Någonstans i skogen mellan hästhagen och branten ner till ältavägen vid kyrkogården finns ett rätt ballt huck, men sämst inrun med motlut och stök så man kan inte få tillräckligt med fart för att skicka det smutt, bakhjulet når aldrig landningen innan det slår i.. Hur som, ytterligare ett huck till tråden.
http://instagr.am/p/CH22ktyniHp/

Senast ändrad:

Tomcaten

Aktiv medlem
Någonstans i skogen mellan hästhagen och branten ner till ältavägen vid kyrkogården finns ett rätt ballt huck, men sämst inrun med motlut och stök så man kan inte få tillräckligt med fart för att skicka det smutt, bakhjulet når aldrig landningen innan det slår i.. Hur som, ytterligare ett huck till tråden.
http://instagr.am/p/CH22ktyniHp/
Det är lite svårt att lokalisera det i minnet. Om det är på hästhagen sidan så finns det i princip endast en bana nedåt mot grusvägen/ältavägen. Men på den banan minns jag det inte såhär(hucket)

TMA-1

Medlem
Är "huck" en lokal term? Har aldrig hört det mer än denna tråden. Är det låneord från engelskan som drop, berms, osv? Jag förmodar att huck är det samma som drops? "Hucket" bestämd form singular? Ett huck, flera hucks?

Berk

Aktiv medlem
Är "huck" en lokal term? Har aldrig hört det mer än denna tråden. Är det låneord från engelskan som drop, berms, osv? Jag förmodar att huck är det samma som drops? "Hucket" bestämd form singular? Ett huck, flera hucks?

2) To throw oneself off a large jump or drop.

3) To throw one's body in the air, possibly in a way that is ungraceful or lacks skill.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer