Jofas guide till hellashuck

erik h

Aktiv medlem
Lagombra-rotvältedroppet.
Sorry alla som var sugna på att köra det men all NS revs visst häromveckan...

Jilster

Aktiv medlem
Uppe på gula finns det ett fint huck vid bäcken som rinner ner i Källtorpssjön där det ligger ett fallet träd vid stigen. Kul tråd :-)

DarthVidar

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Joshua Bender, den ende med testiklar som är lövtunna och en kvadratmeter per styck. Dessutom med överlevnadsinstinkt som en manet.
Hahahaha!!! Som jag skrattade efter att ha sett filmen och sen läst denna kommentar har jag inte skrattat på länge!

Men som någon annan skrev, varför har han ens en cykel? Håller han sig någonsin kvar på cykeln efter landning? Hur som helst roligaste tråden på länge, även om jag troligtvis aldrig kommer att vara i närheten av Hellas.

H.

Aktiv medlem
Bender är antagligen en skickligare cyklist än de flesta på happy. Fast någon självinsikt verkar han inte ha.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jofa, efter att ha sett videon måste jag ifrågasätta ditt betygsystem.
Upp till ett på hans skala har du kanske kommit..

Q&D

Medlem
Vilken enastående vurpteknik den där Bender utvecklat
Voltar runt lika mjukt och följsamt som ett berusat barn

jofahjalm

Aktiv medlem
En mindre frekventerat huck kan man hitta som en avstickare från fem svåra. Om man av någon udda anledning inte vill ta sig upp på höjden med stentrappan på fem svåra kan man straxs innan klättringen till höjden ta en avstickare och gena bort den sektionen. Där erbjuds ett huck över en skön grop. Gropen erbjuder spektakulära resultat om någon skulle försöka rulla ner. Annars brukar jag själv försöka slå ner bakhjulet i gropen för att sedan buckas ut i stigen. Vardagsspänning förgyller.

bild123.JPG

Motljushuck

bild226.JPG

Längre huck

Hasse#7

Aktiv medlem
Matthias87 sa:
Om man googlar "Huck definition" får man upp att ett huck är åtminstone 6 meter. Jag ser inga huck här :)
En grov förolämpning mot Bender måste jag säga. Hans trösklar hemma är sex meter fallhöjd och där har han med sig frukostbrickan ned.

Stervelo

Aktiv medlem
Huckguden huckar ju inte? Kravet var väl platt landning? Han landar ju brant hela tiden, sen går det åt helvete. Skulle han landa platt från de där höjderna är det game over.

EST

Aktiv medlem
Vi hittade flera fina hucks i Tiveden igår denna är med landning på en ås som Janne ramlade ner för när han testade :)

Bilagor

EST

Aktiv medlem
Ja det tror jag skulle gå men som sagt kolla hur det gick för Janne :)
Länken nedan väntar fortfarande på filmen den är grymt kul :)

Senast ändrad:

Simon89

Medlem
Hahah lite ovanligt att ha förkärlek till att inte landa med fötterna på pedalerna som "bender" hade i filmen! Respekt

jofahjalm

Aktiv medlem
Ett riktigt fint huck är på Lyrik. Lyrik är sista nedfarten mot skjutbanan från gula. På denna stig finns det en stenig bred kurva där man kan slippa svänga genom att istället hucka ut för en halvhög kant ner i en ganska otrevlig stenkista:

Det ser väldigt litet ut på bilden, men så är bilder:

bild126.JPG

Bullit

bild228.JPG

Skickning

bild319.JPG

Mycket framhjulsvikt ner i stenkistan, kudos!

bild412.JPG

Swoop skaffar sig den punka som är omöjlig för honom att laga inom en tidsrymd av över 30 minuter. På det nya hjulsetet...

durietz

Medlem
Angående Lyrik-hucket så har jag inte hittat något bra sätt att komma in med fart mot det på ett naturligt sätt (som man också tydligt ser på filmen ovan) så jag kör runt, för jag tycker det är ballare att vara snabb på Strava än att hucka när ingen ser. Skulle dock vilja se valfri Kangas köra den där sträckan på 46s live.

jofahjalm

Aktiv medlem
Man kör till vänster om en liten stubbe så kommer man bra till det. Man behöver ju inte boosta det som i filmen, men jag tror att kapa svängen med ett mindre dropp där är snabbaste linjen.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det har varit dåligt med uppdateringar sista tiden. Men det har inte varit dåligt med huckandet!

Under något års tid har jag hört rykten om att någon av bröderna Kangas skulle ha kört den högra linjen genom dödsbranten på gula ned mot badplatsen.

Det är alltså denna linjen vi talar om:

IMG_5192.JPG

I över ett år har jag gått och väntat på en andra pubertet som skulle medföra modet som krävdes för att skicka hucket ut i stenkistan. Det modet infann sig aldrig.

Om man skickar på det i fart är fallhöjden motsvarande en ståtlig Bullit:

IMG_5190.JPG

Som tur är hittade vi en ung student i skogen som efter hårda förhandlingar gick med på att skicka det i utbyte mot löften om mina 10 år gamla anteckningar från linjär algebra, en slatt punch och ett nerbromsat HR2.

IMG_5189.JPG

Det var inget trams där inte. Fullt ös ut till "platt" i stenkistan! Fantastisk rapid-recoverystuds och framhjulpunka vid landing. Kudos!

Vid vår närvaro skrämdes det värsta stenarna bort från landing och nu ser droppet ganska ok ut förutsatt att man skickar det kort. Då har man en landing dold av ljung och det hela ser ut att gå ganska smutt.

IMG_5195.JPG

Jag har en fin film med mer kontrollerade körningar av linjen, men jag kan tyvärr inte dela med mig då jag har ont i min infrastruktur just nu.

jofahjalm

Aktiv medlem
Riktigt kamera?!? Någon måtta får det allt vara! Istället kommer bara bilderna bli sämre och sämre nu när det blir mörkare...

EST

Aktiv medlem
Ja jag vet eller ta med dig Luthman ut i ryggan på turerna ,heter han så för att han luktar lutfisk förresten var bara tvungen att fråga ;) sorryyyyyy.......sorry

Mathias

Aktiv medlem
Finns det inte ett litet huck på toppen av Champ Elyseé också? Har tyvärr ingen bild men det kanske är någon som cyklar förbi i närtid...

Crossmax

Aktiv medlem
Finns ett huck när man närmar sig slutet på blåa spåret utåt Solsidan, halvvägs ner på den roliga utförskörningen från Signalberget.

Crossmax

Aktiv medlem
Japp, där har vi det, ganska exakt halvvägs på segmentet. Misstänker att den snabbaste linjen är till vänster om hucket?

jofahjalm

Aktiv medlem
Japp, rakt ner i fåran är snabbast. Insåg nu däremot att segmentet inte verkar funka så bra. Min snabbaste tid är från 2014 och jag började hetsa på det nu i sommar.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Menar ni hucket där man svänger vänster ut på stora hällen innan sista fåran utför Signalberget?

Får nästan skaka liv i Intensen...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer