Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

Hallå!
Kul att den här gamla tråden blivit aktuell igen. Den såg dagens ljus i februari då jag hade ett par veckor med en lchf-liknande kost. Har fortsatt sedan dess, men har nog gått från att vara lite av en bokstavstroende till en improviserare. Jag har hamnat i det att jag äter väldigt mycket mindre kolhydrater och så lite processade saker som möjligt. Mer kött, fett grönt och frukt än tidigare. Jag märker väldigt väl när jag fuskar, då börjar magen krångla nästan direkt. Ibland är det dock värt det givetvis.
Förutom magen så är det väl min energi och humör som håller sig jämnare än tidigare. Äter jag godis nu så vet jag att insatsen är hög. Ungefär som att kalkulera med bakfyllan när man ska dricka.
De objektiva mått jag fått på min kostomläggning än är att jag väger ett par kilo minder konstant nu än innan (inte enbart positivt för en speta som jag) mitt blodsocker var 6,2 hösten 08 ngn gång (åt verkligen inte mycket sött då heller), nu 4,7.
För övrigt är så mycket sagt i tråden men kort och gott får jag väl säga att lchf/paleo verkar passa mig och min fysiologi bra och att det i mina öron och ögon verkar finnas goda själ till att jag får denna kroppsliga feedback. MVh Carl

Livsmedel Hårt bröd råg 15,5% fibrer Wasa husman
Vikt (g) 100
Fibrer (g) 15,5
Energi kJ (kJ) 1 481
Energi kcal (kcal) 354
Kolhydrat (g) 64,4
Fett (g) 2,5
Järn (mg) 2,45
Kalcium (mg) 40
Natrium (mg) 400
Protein (g) 10
Mättade fettsyror (g) 0,3
Enkelomättade fettsyror (g) 0,3
Fleromättade fettsyror (g) 1,1
Fettsyra C16 (g) 0,3
Fettsyra C18:1 (g) 0,3
Fettsyra C18:2 (g) 1
Fettsyra C18:3 (g) 0,1
Monosackarider (g) 0,5
Disackarider (g) 0,9
Sackaros (g) 0,2
E vitamin (mg) 0,74
?-Tokoferol (mg) 0,74
Tiamin (mg) 0,22
Riboflavin (mg) 0,1
Niacinekvivalent (mg) 2,6
Niacin (mg) 1
Vitamin B6 (mg) 0,26
Folat (µg) 75
Fosfor (mg) 325
Kalium (mg) 500
Magnesium (mg) 100
Selen (µg) 2,3
Zink (mg) 2,34
Aska (g) 2,4
Vatten (g) 5,2

Mr. Scott: Min ståndpunkt i frågan är inte att LCHF är dåligt, utan att det inte handlar om makronutrientfördelningen, utan vilket val av livsmedel man går, vilken total energimängd man får i sig samt hur man lever sitt liv. Jag tycker det är precis lika beklagligt att vissa skribenter sprider myter kring Atkins eller biter sig fast vid SLV's allt mer ifrågasatta ståndpunkt att mättat fett är farligt, som att LCHF:are med AD i spetsen gör en massa kategoriska påståenden om vilken plågsam död man kommer möta om man äter en kolhydrat.

Man får håriga ben oavsett kost - det gäller bara att raka dem.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> "visa ditt blodsocker"? 4,3

Hehe... Med tanke på att min diet skulle få vilken LCHF:are som helst att slita sitt hår, så kan jag inte låta bli att le i mjugg.

Fikasvettot skrev:
>
> DIRAVI skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Själv har jag inte träffat henne, så jag vet
> > inte alls hur hon är i verkligheten, det enda
> jag
> > sett är diverse frammställningar.
> >
> > Men du kanske träffat henner personligen och
> kan
> > berätta vad som är vinklat och vad som är
> > feltokat.
>
> Tror du att de direkta citaten från AD är
> påhittade?
>
> t.ex det senaste:
> "– Vi som äter den här kosten har en gemensam
> erfarenhet av att vi inte blir sjuka. Vi får inga
> infektionssjukdomar. "
>
> Inga direkta tvetydigheter där, eller hur? Ett
> rent citat från en läkare. Som ger henne
> uppmärksamhet och mer sålda böcker och
> föreläsningar.
>
> Eller är det en del av Konspirationen att
> kvällspressen (som är en av de kanaler som
> gärna för fram AD:s budskap) skulle hitta på
> saker? Märkligare ting har förvisso hänt, men
> svenska tidningar brukar inte ljuga och hitta på
> citat. Att välja vad och vem man tar med i sina
> artiklar är en annan sak.

Tack, nu behöve ju inte jag svara... :-)

/CJ

> > "– Vi som äter den här kosten har en
> gemensam
> > erfarenhet av att vi inte blir sjuka. Vi får
> inga
> > infektionssjukdomar. "

Det är min egen erfarenhet också med LCHF-light
Jag fortsätter iaf med Lite kolhydrater. Magen mår bättre och jag blir inte så lätt förkyld och känner mig smalare.

Känner precis igen mig i Hellmans beskrivning

>>
Hallå!
Kul att den här gamla tråden blivit aktuell igen. Den såg dagens ljus i februari då jag hade ett par veckor med en lchf-liknande kost. Har fortsatt sedan dess, men har nog gått från att vara lite av en bokstavstroende till en improviserare. Jag har hamnat i det att jag äter väldigt mycket mindre kolhydrater och så lite processade saker som möjligt. Mer kött, fett grönt och frukt än tidigare. Jag märker väldigt väl när jag fuskar, då börjar magen krångla nästan direkt. Ibland är det dock värt det givetvis.
Förutom magen så är det väl min energi och humör som håller sig jämnare än tidigare. Äter jag godis nu så vet jag att insatsen är hög. Ungefär som att kalkulera med bakfyllan när man ska dricka.
De objektiva mått jag fått på min kostomläggning än är att jag väger ett par kilo minder konstant nu än innan (inte enbart positivt för en speta som jag) mitt blodsocker var 6,2 hösten 08 ngn gång (åt verkligen inte mycket sött då heller), nu 4,7.
För övrigt är så mycket sagt i tråden men kort och gott får jag väl säga att lchf/paleo verkar passa mig och min fysiologi bra och att det i mina öron och ögon verkar finnas goda själ till att jag får denna kroppsliga feedback. MVh Carl

>>

Och jag har inte varit sjuk på flera år trots mängder av kolhydrater. Och bra mår jag med fina värden på hälsokontrollen. Smalare också.

Skall vi fortsätta "bevisa" saker med anekdoter?

Fikasvettot skrev:
> "visa ditt blodsocker"? 4,3

smiley skrev:
> Som den kolhydratstinna person jag är låg mitt
> socker på 4.4 i förra årets kontroll.

Men sluta! Det där är precis lika tramsigt och ovidkommande som att på scen släpa upp någon som gått ner 300 kilo genom att äta smör och ister. Debatten vore så mycket enklare att föra om vi lämnade till LCHF att använda anekdotisk evidens eftersom den seriösa forskningen är på den sida som säger att LCHF inte är varken en mirakelkur, eller rent livsfarlig heller för den delen.

Dte är så lätt att dra med och tro att det är anekdotisk bevisning som är det enda gäller i det här sammanhanget.

Tillagt:
Ang NNR - Nordiska näringsrekommendationer:

"Hur ofta revideras NNR?

Fyra år efter att nya rekommendationer publicerats startar revideringen. (Det innebär att revisionsarbetet för de kommande rekommendationerna startar 2009.) "

"Det är ett uttalat mål att arbetet med att ta fram NNR ska ske öppet och transparent."

Sen tar det några år innan det är klart och nästa omgång rekommendationer publiceras.
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=22283&epslanguage=SV

Senast redigerad av en moderator:
Fikasvettot skrev:
> Dte är så lätt att dra med och tro att det är
> anekdotisk bevisning som är det enda gäller i
> det här sammanhanget.

Jo, jag är den första att erkänna hur jag blir förbannad på riktigt av folk som drar framgångsexempel på fullaste allvar, men jag tror man tjänar på att aldrig sjunka till sin meningsmotståndares nivå, när det är den man kritiserar.

skaparn skrev:
> Mr. Scott: Min ståndpunkt i frågan är inte att
> LCHF är dåligt, utan att det inte handlar om
> makronutrientfördelningen, utan vilket val av
> livsmedel man går, vilken total energimängd man
> får i sig samt hur man lever sitt liv. Jag tycker
> det är precis lika beklagligt att vissa
> skribenter sprider myter kring Atkins eller biter
> sig fast vid SLV's allt mer ifrågasatta
> ståndpunkt att mättat fett är farligt, som att
> LCHF:are med AD i spetsen gör en massa
> kategoriska påståenden om vilken plågsam död
> man kommer möta om man äter en kolhydrat.

Jag tycker inte det är konstigt att ni retar er på AD. Det som fick mig att gå i taket var att allt skulle vara fel, anektodeter, orimligt, dåligt underbyggt mm. Det tycker jag faktiskt inte Paleo och LCHF är.

Reagera lika hårt på profesorer och fd. boxare som anser att det finns något som heter essentiella kolhydrater, annars verkar hjärnan dö, eller generella påståenden om mättat fetts farlighet så är det väl bra att du reagerar.

> Man får håriga ben oavsett kost - det gäller
> bara att raka dem.

Tyvärr har jag inte uppnått någon förbättring där med Paleo/LCHF. Man får raka, sant.

Back to basics då! Testa själva i 3 månader. Det förefaller väldigt akademiskt och lång ifrån hands-on erfarenheter tycker jag. Jag hörde en läkare på radion som fått ändra ståndpunkt ganska drastiskt när han fått "närkontakt" med människor som haft svininfluensan. Det visade sig ganska annorlunda mot för hur hans teoretiska bild såg ut när han konfronterades med verkliga fall.

Jag tycker ni nedvärderar personlíga erfarenheter alltför nonchalant och lättvindligt.

Både jag och min sambo har samma erfarenheter ang. minskat kaloriintag. Och det stämmer väl överens med andras personliga erfarenheter både i denna tråden och t.ex Coltings beskrivningar.

Try it - you´ll like it :)

Jo, jag är den första att erkänna hur jag blir förbannad på riktigt av folk som drar framgångsexempel på fullaste allvar, men jag tror man tjänar på att aldrig sjunka till sin meningsmotståndares nivå, när det är den man kritiserar. Skrev skaparn

Sjunka till en annans nivå, shit pommes frites. Att stå över kan också vara att sjunka ganska lågt - i mina ögon. Tyvärr kan jag inte bevisa det "vetenskapligt" så jag antar att detta inlägg inte räknas ;) Mvh Carl

Hellman skrev:
> Jo, jag är den första att erkänna hur jag blir
> förbannad på riktigt av folk som drar
> framgångsexempel på fullaste allvar, men jag
> tror man tjänar på att aldrig sjunka till sin
> meningsmotståndares nivå, när det är den man
> kritiserar. Skrev skaparn
>
> Sjunka till en annans nivå, shit pommes frites.
> Att stå över kan också vara att sjunka ganska
> lågt - i mina ögon. Tyvärr kan jag inte bevisa
> det "vetenskapligt" så jag antar att detta
> inlägg inte räknas ;) Mvh Carl

Läs mitt inlägg ordentligt.

Mikeee skrev:
> Back to basics då! Testa själva i 3 månader.
> Det förefaller väldigt akademiskt och lång
> ifrån hands-on erfarenheter tycker jag. Jag
> hörde en läkare på radion som fått ändra
> ståndpunkt ganska drastiskt när han fått
> "närkontakt" med människor som haft
> svininfluensan. Det visade sig ganska annorlunda
> mot för hur hans teoretiska bild såg ut när han
> konfronterades med verkliga fall.

Var det folk som åt LCHF och inte blev smittade?

> Jag tycker ni nedvärderar personlíga
> erfarenheter alltför nonchalant och
> lättvindligt.

Är dina anekdoter värda mer än mina menar du?

> Try it - you´ll like it :)

Avdelningen för slitna klyschor replikerar: If it ain't broken, don't try to fix it. :)

Men det är nog ingen som tvivlar på att det funkar. Det är mekanismerna varför det funkar som diskuteras. Nu när vi rett ur att det inte är nåt speciellt med LCHF (och förhoppningsvis rett ut en del myter kring kolhydrater) så känns det inte aktuellt för mig. Då överväger nackdelarna med LCHF.

Hellman skrev:
> Har jag missförstått nu igen? Mvh carl

Jag hoppas att det var ett missförstånd som va anledningen i alla fall.

Jag skrev:

"man tjänar på att aldrig sjunka till sin meningsmotståndares nivå, när det är den man kritiserar"

Skönt att se att ingen ger med sig i tråden, alla stångar pannan blodiga för att bevisa att dom är ensamma att ha rätt :-) Däremot tycker jag tråden borde [OT]märkas eftersom den sen länge lämnat vad som borde vara intressant för cyklister :-/ T

Senast redigerad av en moderator:
Mr. Scott skrev:
Läs exempelvis http://www.thepaleodiet.com

Efter att ha ätit stenålderskost till middag (även om den genomsnittlige stenåldersmänniskan antagligen inte hade tillgång till hämtsushi och rikskuponger) tänkte jag ta en koll på siten.

Oj, oj, oj. Jag ber om ursäkt för att jag trodde paleo hade något med högfettsdieter att göra. En missuppfattning från min sida. Eller så finns det olika sorter. Eller så har jag sett någon annans tolkning av paleo. När jag tänker på det så är det ju inte konstigt att stenåldersmänniskan inte kunde få tag på enorma mängder fett. Men jag måste säga att siten känns en smula onyanserad (minst sagt). Min emfas.

The Paleo Diet is the unique diet to which our species is genetically adapted. This program of eating was not designed by diet doctors, faddists, or nutritionists, but rather by Mother Nature's wisdom acting through evolution and natural selection. The Paleo Diet is based upon extensive scientific research examining the types and quantities of foods our hunter-gatherer ancestors ate. This nutritional plan is totally unlike those irresponsible, low-carbohydrate, high-fat, fad diets that allow unlimited consumption of artery-clogging cheeses, bacon, butter, and fatty meats. Rather, the foundation of The Paleo Diet is lean meat, seafood, and unlimited consumption of fresh fruits and veggies.

...

The diet doctors with their low-carbohydrate, high-fat diets offer us an alternative, but this nutritional gambit is nothing more than a short term ploy to lose weight that in the long run is unhealthy because of its reliance upon fats (bacon, butter, fatty meats, cheeses, etc.) at the expense of healthful fruits and vegetables.

...

Some people who have adopted what they think are "Paleolithic diets" have embraced fatty meats such as bacon, T-bone steaks, and ribs as staple meats. Even some of the Diet Doctors with their high-fat, low-carbohydrate weight loss schemes have tried to jump on the Paleolithic bandwagon by suggesting that fatty meats would have been normal fare for Stone-Agers.

Ja, vad säger man? "Fettskrämd" brukar väl LCHF:are gilla att säga.

Doktor Dahlqvist vs. Professor Cordain. Vem vinner?

Fikasvettot skrev:

> Ja, vad säger man? "Fettskrämd" brukar väl
> LCHF:are gilla att säga.

Ja, vad säger du? Men du har helt rätt. Många idébärare inom LCHF/Paleo är ju inte som tidigare sagts inte alls några idioter som du gjort gällande. Synen på mättade fetter är dock den stora tvistefrågan. Det är man knappast ensam om.

>
> Doktor Dahlqvist vs. Professor Cordain. Vem
> vinner?

Vad får dig att tro att de är så olika att de behöver tvista. AD är mer för fett som bränsle, Cordain är lite mer kolisar i form av naturliga källor, vilket ändå innebär no no till allt vad mjölprodukter innebär.

jag såg idag en dokumentär om en engelsk kvinna som levde 1 månad hos ett stamfolk i norra namibia, där åt man bara kött vid enstaka tillfällen, ofta festliga sådana, kanske 1 gång i månaden på sin höjd, stapelvaran var majs och andra odlade produkter, den huvudsakliga proteinkällan vara från mjölk från de få getter och kor som de hade.

kolisar fån vassrötter eller korn/råg är det någon skillnad? varför skulle det ena vara mera "naturligt".

Jag säger att Cordain inte verkar helt nyanserad. Och att han går på kollisionskurs med AD och hennes "artery-clogging cheeses, bacon, butter, and fatty meats." Ser inte du en konflikt i de citaten jag lade in ovan?

Men konflikten ligger väl snarast från Cordains håll - han verkar ju inte överdrivet förtjust i "some of the Diet Doctors with their high-fat, low-carbohydrate weight loss schemes have tried to jump on the Paleolithic bandwagon by suggesting that fatty meats would have been normal fare for Stone-Agers."

För mig ser det helt olika ut. Paleo med frukt (som man enligt vissa LCHF:are blir fet av), magert kött och no no till allt vad mjölkprodukter heter. LCHF med bacon, feta mjölkprodukter & kokosfett. För mig ser det ut som de har gemensamma drag i vad de inte äter, inte i vad de faktiskt äter.

Och du lägger ord i munnen på mig. Jag har väl inte sagt att de är idioter? jag har bara försökt få lite vetenskapliga bevis för deras påståenden. Men det verkar ju inte finnas så mycket av den varan. AD är akademiker, och till akademiker säger man "källor, tack?" när de påstår något. Och har de kommit på något alldeles unikt själva kan man försynt fråga "hur gör man om det?" Men bristen på vetenskapliga bevis får dem att framstå som idioter, det har du helt rätt i. Uttalandet om att "LCHF skyddar mot svininfluensa" och liknande hjälper inte till det heller.

Och förresten: "kolisar i form av naturliga källor" - vad skulle en onaturlig källa till kolhydrater vara? Brunkol istället för brunkål? ;)

Godis är hälsofarligt!

11:27 | torsdag 25 februari 2010
Fick 100 kilo godis över sig

En anställd på en fabrik i Varberg skadades när hon fick 100 kilo godis över sig.

Olyckan inträffade i förra veckan. En säck med godis sprack under transport mellan två packningsmaskiner och innehållet föll över arbetaren. Hon fördes till Varbergs sjukhus, men ska inte ha skadats allvarligt. Händelsen har anmälts till Arbetsmiljöverket.

http://www.sr.se/halland/nyheter/artikel.asp?artikel=3468516

Ferrys diet har varit MYCKET omtalad i andra Forum
Enl uppgift skall den vara LÅÅNGT ifrån så kolhydratsnål som LHCF-förspråkarna propagerar.

/Håkan

Just det, det räckte bara till ETT OS-guld ;-)

Rippa skrev:
> Jaha ja. Det räckte visst till OS-guld i alla
> fall ;)

HåkanC skrev:

> Enl uppgift skall den vara LÅÅNGT ifrån så
> kolhydratsnål som LHCF-förspråkarna
> propagerar.

Men nu var det ju Colting, och hans tanker kring kolhydratmyter och träning/prestation, som tråden handlade om från början.

HåkanC skrev:
> Ferrys diet har varit MYCKET omtalad i andra
> Forum
> Enl uppgift skall den vara LÅÅNGT ifrån så
> kolhydratsnål som LHCF-förspråkarna
> propagerar.
>
>
> /Håkan

vadå "andra forum"? Har det inte stått på Happy, så har det inte hänt!

Han killen i Highlander måste käka LCHF. Man måste typ klippa av huvudet på honom för att han ska dö. Kan inte vara något annat än LCHF som förklarar sådana fenomen.

Hahaha vilket klipp.
Grå gubbe mot grå tant.

tillmann skrev:
> Varsågod
>
>

Gunde Svan hade ju ofta med sig "egen" mat, folk skattade, skakade på huvudet, eller förargade sig men Gunde vann och skattade bäst som skarratde sist.

Vad och om han hade för "diet" känner jag inte till.
Men det var mat med mycket fett och kolhydrater. Och att han pastaladdade på sedvanligt sätt vet jag.

För 25 år sen hoppade man med skidorna ihop i backhoppning.
För 25 år sen körde ingen med tempobåge.
För 25 år sen fattade man inte att skateskidåkning går snabbare än klassisk skidåkning.
För 25 år sen var Gunde Svan aktiv.

Idag vet vi mer än för 25 år sen.

Tillbaka
Topp