Jag har testat att köra lågkolhydratdiet i en vecka nu. Första dagen åt jag ca 600kcal, all mat jag hade hemma innehöll mycket kolhydrater så det fanns inte så mycket att äta. Dagen efter gick jag och handlade, då insåg jag hur lite alternativ det fanns. Tonfisk, köttfärs, ägg och kvarg var i princip det jag levde på under hela veckan. Jag åt aldrig mer än 1000kcal, det var helt enkelt väldigt trist mat så jag hade ingen lust att äta. Jag var nästan hela tiden hungrig, men det var inte så farligt. Jag körde 3 trainer pass, måndag, onsdag och fredag. Det var inga större problem, de första passen hade jag en del glykogen kvar. Men efter tre dagar hade jag tappat 2kg, vilket antagligen bara var glykogenet och vatten. Jag hade inga problem med huvudvärk eller illamående, det kändes ungefär som vanligt.
Under helgen körde jag igång landsvägsträningen utomhus, då blev det jobbigt. På lördagen körde jag 6 mil. Jag kände redan från start att det skulle bli jobbigt, och resultatet blev den sämsta tiden någonsin. Jag hade visserligen inte tränat under hösten, utan började först med lite MTB-träning i januari. Men förra året såg träningsupplägget ungefär likadant ut, och då cyklade jag en 9mils runda på landsvägspremiären och hade 28km/h i snitt, då hade jag bara tränat under en säsong. Den här gången var det 3 mil kortare, men snittet blev 26.5km/h! Då hade jag dessutom en säsong extra träning i benen. När jag kom hem blev jag snabbt illamående var tvungen att lägga mig sängen för att vila i 2h. Idag körde jag samma runda igen, men genade så den blev 5.5mil. Den här gången blev det 25.2km/h i snitt, och jag mådde ännu sämre än under gårdagen. Fick vila i 3h innan illamåendet började avta.
Jag har kommit till insikt att den här dieten är värdelös i alla fall för mig. Maten är så tråkig att jag inte har lust att äta. Det hade säkert gått bättre om jag ätit den dubbla mängden kalorier, men då skulle jag säkert spy. Om man vill gå ner i vikt så är det en bra metod, jag gick ner 3kg på en vecka varav 2kg lär vara vatten. Jag har kört på en sån här diet förut och gick ner ungefär 1kg i veckan, men då tränade jag i princip ingenting. Nu när jag tränade så gick det helt åt helvete. Dieten kanske funkar bättre för folk som normalt har hög fettförbränning, men jag går i princip bara på kolhydrater så detta passar mig inte. Dock är maten så tråkig att jag inte skulle fortsatt med dieten även om jag skulle blivit bäst i Sverige. Jag förstår inte hur Colting kan köra på den, men han fuskar säkert.
Sammanfattningsvis är det ingen bra diet. Maten är så tråkig så att det spelar ingen roll om jag hade blivit snabbare eller inte, jag hade ändå inte fortsatt. Jag märkte dock några positiva effekter. Jag behövde inte sova lika länge, normalt behöver jag 10h sömn, nu var jag pigg efter 8h. Jag kände även att jag hade mer energi för att göra saker. Men det kan också ha berott på att jag började äta vitamin- och mineraltillskott när jag började dieten. Jag äter normalt ingen varierad kost, som med största sannolikhet gör att jag har brist på vissa mineraler och vitaminer. Det kommer jag dock ändra på i fortsättningen. Nu blir det istället ordentlig mat i en månad så jag hinner komma i form till Mallora.