Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att nyttja amfetamin är ett bra sätt att få
> > rutor på magen.
>
> Man kan ju ta och fråga Iggy "mannen utan
> underhudsfett" Pop vad han har för diet...

Haha, du läser mina tankar! Visst var det Iggy Pop jag tänkte på.

Är det nån som har lust att berätta för Tynell att hans uppladdning inte fungerar och att han därför inte rimligtvis kan ha vunnit Vasaloppet?

En av de delarn som Colting hävdar är att med för mycket kolhytrater och lite för ensidig kosthållning så kommer man bli sjuk och kan inte prestera på topp.
Ta skidlandslaget som exempel sjuka under VM, nu är herr colting måhända lite vääl kategorisk i en del av sina uttalanden men det blir ju ingen underhållning annars :-) men nog ligger det en del i det han säger. Det finns ett problem med att äta som han gör och det är tillgång på frukt, bär mm, man behöver ju ff vara heltidsidrottare bara för att ha tid att fixa med maten som han gör (och sen har ju han medhjälpare som fixar när han tränar, vi andra dödliga får fixa själva)
Sen skriver han i sin bok att det viktiga är vad vi gör 90% av tiden inte vad vi gör de där sista 10%, som att käka godis, dricka groggar mm.

JLarsson skrev:
> Är det nån som har lust att berätta för Tynell
> att hans uppladdning inte fungerar och att han
> därför inte rimligtvis kan ha vunnit Vasaloppet?

Tur för honom att ingen berättade det innan loppet.

anilson skrev:
> En av de delarn som Colting hävdar är att med
> för mycket kolhytrater och lite för ensidig
> kosthållning så kommer man bli sjuk och kan inte
> prestera på topp.

Man blir nog sjuk och lågpresterande oavsett vad man äter för mycket av. Men å andra sidan så: too much of a good thing is wonderful.

Sprockets skrev:
> Hade LCHF funkat för cyklister hade UCI
> förbjudit det. Av respekt för sporten,
> naturligtvis.

Jag skrattade just ut en lowcarb-latte på skärmen!

56e
skaparn skrev:
> Sprockets skrev:
> -----
> > Hade LCHF funkat för cyklister hade UCI
> > förbjudit det. Av respekt för sporten,
> > naturligtvis.
>
>
> Jag skrattade just ut en lowcarb-latte på
> skärmen!

Osötad alltså? Blä...

Oskar skrev:

> >
> >
> > Jag skrattade just ut en lowcarb-latte på
> > skärmen!
>
>
> Osötad alltså? Blä...

Nej, fet mjölk (eller heter det kanske fetmjölk?).

Fast jag kör mer av en HFHC-diet. Och rätt mycket bönor också. Så det blir en HFPC-diet.

skaparn skrev:
> Fast jag kör mer av en HFHC-diet. Och rätt
> mycket bönor också. Så det blir en HFPC-diet.

"Extra allt"-dieten alltså? Låter bättre än att snåla in på något.

skaparn skrev:
> Oskar skrev:
> -----
>
> > >
> > >
> > > Jag skrattade just ut en lowcarb-latte på
> > > skärmen!
> >
> >
> > Osötad alltså? Blä...
>
>
> Nej, fet mjölk (eller heter det kanske
> fetmjölk?).
>
> Fast jag kör mer av en HFHC-diet. Och rätt
> mycket bönor också. Så det blir en HFPC-diet.

Hmm, känner igen det där.

Sprockets skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Fast jag kör mer av en HFHC-diet. Och rätt
> > mycket bönor också. Så det blir en
> HFPC-diet.
>
>
> "Extra allt"-dieten alltså? Låter bättre än
> att snåla in på något.

HA-dieten. Består av Budweiser och betongskor.

Läste i tidningen att Värmlansmejeriet har problem att leverera smör. Folk har slutat köpa lightproduktr och vill istället ha riktigt smör istället för E-blandningen som kallas margarin.

Gött med pannkakor till lunch. Med sylt och grädde. Tur man inte håller på med LCHF, en tallrik med enbart grädde känns inte lika kul.

Senast redigerad av en moderator:
Sprockets skrev:
> Gött med pannkakor till lunch. Med sylt och
> grädde. Tur man inte håller på med LCHF, en
> tallrik med enbart grädde känns inte lika kul.

Men eftersom det är fördelningen som är det avgörande så kanske du kunde ha ätit en helt vanlig portion med pannkakor, sedan ett enormt lass grädde tills dess du pressat ner andelen energi från kolhydrater per dag till några futtiga procent.

Fast det klart ... mycket grädde blir det.

smiley skrev:
> Läste att hjärnan enbart går på kolhydrater.
> Undra vad en lowcarbdiet gör med
> tankeverksamheten...

Ska nog klämma en semla i eftermiddag så jag kan tänka klart. Bra tips där smiley :o)

smiley skrev:
> tankeverksamheten...

Skapar konspirationsteorier?

smiley skrev:
> tankeverksamheten...

Då stod det fel..

smiley skrev:
> tankeverksamheten...

Tanken med lowcarbdiet är väl att kroppen själv ska omvandla en viss del av proteinerna och fetterna (fettoxidation?) till byggstenar som kan gå in i citronsyracykeln och på så sätt resultera i energibärare (ATP och liknande). Sen om det funkar helt ut är väl en annan sak. Finns studier, även om jag inte kan länka till nån just nu, som visar att den generella begåvningen (mätt som IQ) går ner medan man bantar, så där kanske du har svaret. Å andra sidan ska den återhämta sig direkt när man börjar äta normalt igen.

Jag har testat att köra lågkolhydratdiet i en vecka nu. Första dagen åt jag ca 600kcal, all mat jag hade hemma innehöll mycket kolhydrater så det fanns inte så mycket att äta. Dagen efter gick jag och handlade, då insåg jag hur lite alternativ det fanns. Tonfisk, köttfärs, ägg och kvarg var i princip det jag levde på under hela veckan. Jag åt aldrig mer än 1000kcal, det var helt enkelt väldigt trist mat så jag hade ingen lust att äta. Jag var nästan hela tiden hungrig, men det var inte så farligt. Jag körde 3 trainer pass, måndag, onsdag och fredag. Det var inga större problem, de första passen hade jag en del glykogen kvar. Men efter tre dagar hade jag tappat 2kg, vilket antagligen bara var glykogenet och vatten. Jag hade inga problem med huvudvärk eller illamående, det kändes ungefär som vanligt.

Under helgen körde jag igång landsvägsträningen utomhus, då blev det jobbigt. På lördagen körde jag 6 mil. Jag kände redan från start att det skulle bli jobbigt, och resultatet blev den sämsta tiden någonsin. Jag hade visserligen inte tränat under hösten, utan började först med lite MTB-träning i januari. Men förra året såg träningsupplägget ungefär likadant ut, och då cyklade jag en 9mils runda på landsvägspremiären och hade 28km/h i snitt, då hade jag bara tränat under en säsong. Den här gången var det 3 mil kortare, men snittet blev 26.5km/h! Då hade jag dessutom en säsong extra träning i benen. När jag kom hem blev jag snabbt illamående var tvungen att lägga mig sängen för att vila i 2h. Idag körde jag samma runda igen, men genade så den blev 5.5mil. Den här gången blev det 25.2km/h i snitt, och jag mådde ännu sämre än under gårdagen. Fick vila i 3h innan illamåendet började avta.

Jag har kommit till insikt att den här dieten är värdelös i alla fall för mig. Maten är så tråkig att jag inte har lust att äta. Det hade säkert gått bättre om jag ätit den dubbla mängden kalorier, men då skulle jag säkert spy. Om man vill gå ner i vikt så är det en bra metod, jag gick ner 3kg på en vecka varav 2kg lär vara vatten. Jag har kört på en sån här diet förut och gick ner ungefär 1kg i veckan, men då tränade jag i princip ingenting. Nu när jag tränade så gick det helt åt helvete. Dieten kanske funkar bättre för folk som normalt har hög fettförbränning, men jag går i princip bara på kolhydrater så detta passar mig inte. Dock är maten så tråkig att jag inte skulle fortsatt med dieten även om jag skulle blivit bäst i Sverige. Jag förstår inte hur Colting kan köra på den, men han fuskar säkert.

Sammanfattningsvis är det ingen bra diet. Maten är så tråkig så att det spelar ingen roll om jag hade blivit snabbare eller inte, jag hade ändå inte fortsatt. Jag märkte dock några positiva effekter. Jag behövde inte sova lika länge, normalt behöver jag 10h sömn, nu var jag pigg efter 8h. Jag kände även att jag hade mer energi för att göra saker. Men det kan också ha berott på att jag började äta vitamin- och mineraltillskott när jag började dieten. Jag äter normalt ingen varierad kost, som med största sannolikhet gör att jag har brist på vissa mineraler och vitaminer. Det kommer jag dock ändra på i fortsättningen. Nu blir det istället ordentlig mat i en månad så jag hinner komma i form till Mallora.

blir lite konstigt, tycker jag, att säga att dieten är fel
är det en diet förresten?
det låter som att du äter för lite i för att träna
det du äter låter mer anpassat för en kvinna som inte tränar OCH försöker bli smal

att BANTA har väl, om jag fattat det hela rätt, ALLTID negativa konsekvenser långsiktigt sett, vikt- och hälsomässigt

om du skulle äta mer, inkl kolhydrater, dagen innan träning och efter träning så går det nog bra mkt bättre

jonas colting åter INTE 600-1000 kcal om dagen
snarare tiodubblat, men inte med fokus på kolhydrater

bollen skrev:
> blir lite konstigt, tycker jag, att säga att
> dieten är fel
> är det en diet förresten?
> det låter som att du äter för lite i för att
> träna
> det du äter låter mer anpassat för en kvinna
> som inte tränar OCH försöker bli smal
>
> att BANTA har väl, om jag fattat det hela rätt,
> ALLTID negativa konsekvenser långsiktigt sett,
> vikt- och hälsomässigt
>
> om du skulle äta mer, inkl kolhydrater, dagen
> innan träning och efter träning så går det nog
> bra mkt bättre
>
> jonas colting åter INTE 600-1000 kcal om dagen
> snarare tiodubblat, men inte med fokus på
> kolhydrater

Ja som jag skrev skulle det säkert gå mycket bättre om jag åt mer. Problemet var att jag inte kunde få i mig maten, det blev helt enkelt äckligt. Jag försökte få i mig en avodaco, och var nära att spy på sista tuggan. Normalt gillar jag avocado, men inte när det blir för mycket. Det är väll knappast bra för det mentala att alltid behöva tvinga i sig maten. Om man inte kan få i sig maten så är det ju ingen bra kost. Andra kanske inte har det problemet, så för dem så funkar det säkert bättre.

Sen krävs det väl en period av omställning också?
Ungefär som att dra slutsatsen att det är skitdåligt att vara snus-fri bara för att man mår dåligt efter en veckas avhållsamhet.

men ät fullkornspasta eller ris dagen innan och efter träning
problemet, återigen om jag fattat rätt, är att kolhydrater binder vatten
som du méd din bantning inte har i kroppen
därav lägre tempo och att du blir illamående/helt slut efter ett pass
vattentorsk helt enkelt

men det finns säkert folk här på happy som kan svara på detta bra mkt bättre än

Ja, 2-3 veckor är väll vad Colting säger. Jag hade tänkt köra en vecka till, men kom sedan på att det var meningslöst. Oavsett om jag skulle bli bättre eller inte skulle jag inte fortsätta eftersom maten är värdelös. Colting lär väll ligga på 4000kcal minst, han måste ha någon gourmetkock som på något sätt lyckas göra en god och varierad mat.

det enda du behöver göra är att se till att din tallrik har mer protein och fett och mindre kolhydrater
det kommer du långt på

Hur kan man äta 600-1000kcal om dagen? Är du en fågel månne?

Dra i dig några stekta ägg + ett paket bacon till frukost, Kyckling, sallad och olja till lunch, nötter till mellanmål och biff med bearnaise till kvällsmål - och du har passerat gränsen med råge.

DH skrev:
> Hur kan man äta 600-1000kcal om dagen? Är du en
> fågel månne?
>
> Dra i dig några stekta ägg + ett paket bacon
> till frukost, Kyckling, sallad och olja till
> lunch, nötter till mellanmål och biff med
> bearnaise till kvällsmål - och du har passerat
> gränsen med råge.

Väger 81kg och är 183 cm lång, så är väll ingen fågel. Men jag har låg ämnesomsättning, jag äter ungefär 2500kcal när jag tränar hårt. Min bror har även han låg ämnesomsättning, han tävlar på VM-nivå i styrkelyft och väger 100kg+. Äter han 3000kcal så går han upp i vikt. Han har tagit blodprover för att kolla hormonnivåer osv, men det var inget fel. Även jag har kollat sköldkörteln, men det var inga problem med den. Det får väll dock ses som en fördel i cykling, blir ju mindre käk att bära med sig :)

Colting petar ju vad jag har förstått av blogginlägg och recept en hel del frukt, grönsaker, quinoa m.m. Det är väl inte LCHF direkt. De käkar väl mest bacon och ister, smör och grädde. Kokosfett.

Sen är jag som vanligt tveksam till om det verkligen är de som följer livsmedelsverkets kostråd som blir feta och sjuka. Jag tror i det fallet att Red Bull bidrar mer till dålig folkhälsa än AXA. Jag tror inte att de säljer sina volymer till uthållighetsidrottare utan är nog betydligt större på LAN-partyn. Sen kan man komma dragande med vilket skitsnack som helst om att det är en jättebra dryck att peta i sig i slutskedet av tävlingar, det är väl ändå knappast därför de sponsrar Colting.

algol skrev:
> Colting petar ju vad jag har förstått av
> blogginlägg och recept en hel del frukt,
> grönsaker, quinoa m.m. Det är väl inte LCHF
> direkt. De käkar väl mest bacon och ister, smör
> och grädde. Kokosfett.
>
> /.../

Ja det förklarar ju saken :). Jag tror nog att han nära nog proppar i sig lika mycket kolhydrater som de flesta andra idrottare. Men det ger ju ingen uppmärksamhet att ge samma kostråd som alla andra, bättre att provocera lite.

algol skrev:
> Sen är jag som vanligt tveksam till om det
> verkligen är de som följer livsmedelsverkets
> kostråd som blir feta och sjuka.

Bra poäng. Det är ju lite märkligt att klanka ned på kost- och motionsråd man inte följer.

Livsmedelsverket: Rekommendationer om fysisk aktivitet
Vuxna

Utöver vanlig daglig rörelse rekommenderas vuxna minst 30 minuters fysisk aktivitet per dag med måttlig och/eller hög intensitet (motsvarande 630 kJ/dag). Aktiviteterna kan sannolikt delas upp i kortare intervaller under dagen, t.ex. i intervaller om 10 minuter. Ytterligare fysisk aktivitet ger ytterligare fördelar och omkring 60 minuter per dag med måttlig och/eller hög intensitet kan behövas för att förebygga viktökning.

Livsmedelsverket: Rekommendationer om intaget av fett, kolhydrater och protein

rekommenderas en begränsning av intaget av renframställda sockerarter till 10 E%. En begränsning av intaget av renframställda sockerarter från drycker kan vara betydelsefullt för att förebygga fetma. Frekvent konsumtion av sockerrika livsmedel bör undvikas för att minska kariesrisken.

Det är inte mycket choklad/bullar/kakor/socker i kaffet man får plats med i 10E%

Sammanfattningvis är dagens rekommendationer "för grupper av friska personer med en specificerad grad av fysisk aktivitet"
Fett: 25-35 E%
Kolhydrater: 50-60 E%
Protein: 10-20 E%

Happen skrev:
>
> Ja det förklarar ju saken :). Jag tror nog att
> han nära nog proppar i sig lika mycket
> kolhydrater som de flesta andra idrottare. Men det
> ger ju ingen uppmärksamhet att ge samma kostråd
> som alla andra, bättre att provocera lite.

Colting har väl aldrig påstått att han inte äter kolhydrater. Däremot försöker han undvika kolhydrater som kommer från raffinerade produkter som pasta, polerat vitt ris, havregryn osv. Istället äter han quinoa, grönsaker bönor, linser, råris och en massa frukt och görnsaker.

Happen skrev:
> Jag har testat att köra lågkolhydratdiet i en
> vecka nu. Första dagen åt jag ca 600kcal, all
> mat jag hade hemma innehöll mycket kolhydrater
> så det fanns inte så mycket att äta. Dagen
> efter gick jag och handlade, då insåg jag hur
> lite alternativ det fanns. Tonfisk, köttfärs,
> ägg och kvarg var i princip det jag levde på
> under hela veckan. Jag åt aldrig mer än
> 1000kcal, det var helt enkelt väldigt trist mat
> så jag hade ingen lust att äta. Jag var nästan
> hela tiden hungrig, men det var inte så farligt.

Inget fett, som smör, majonäs osv?

Tonfisk, köttfärs, ägg och kvarg låter som sagt som en rätt rejäl låg-kalori-diet. Ska du köra LCHF ska du inte vara rädd för grädden och smöret. Grovt sett är det ju vanlig mat, utan pasta/potatis/ris, men med mjölken utbytt mot grädde. Och sån mat tycker inte jag man kan anklaga för att vara äcklig.

Happen skrev:
> Dagen efter gick jag och handlade, då insåg jag hur
> lite alternativ det fanns. Tonfisk, köttfärs,
> ägg och kvarg var i princip det jag levde på
> under hela veckan.

Det verkar ju lite enahanda. Du får nog gå till en annan butik om de inte har andra alternativ till processade kolhydrater än så. Se tex här efter vad som är rekommenderade födoämnen ur LCHF synvinkel. Oxkött som fått puttra i en gräddig sås, med blomkål och andra grönsaker till är inte så dumt. Jag håller dock med om att det är svårt att laga mat när man är van vid att alltid ha pasta, potatis och ris till allting.

Stumpy skrev:
> Happen skrev:
> -----
> > Dagen efter gick jag och handlade, då insåg
> jag hur
> > lite alternativ det fanns. Tonfisk, köttfärs,
> > ägg och kvarg var i princip det jag levde på
> > under hela veckan.
>
> Det verkar ju lite enahanda. Du får nog gå till
> en annan butik om de inte har andra alternativ
> till processade kolhydrater än så. Se tex här
> efter vad som är rekommenderade födoämnen ur
> LCHF synvinkel. Oxkött som fått puttra i en
> gräddig sås, med blomkål och andra grönsaker
> till är inte så dumt. Jag håller dock med om
> att det är svårt att laga mat när man är van
> vid att alltid ha pasta, potatis och ris till
> allting.

Fast är härligt att man som du säger, kan hälla på grädde med gott samvete.

Det Happen åt var ju inte LCHF. Snarare en kost med till största delen protein, och totalt sett väldigt lite energi. "Lågkolhydrat" är inte nödvändigtvis "LCHF".

Ät mer (kokt) potatis. Då blir man mätt innan man blir tjock.

Sen handlar det också om vad man tycker om. Själv tycker jag fet mat generellt är riktigt äcklig. Majonnäs är nästan kräkmedel för mig. Smakbefriad fettgegga bara ju. Undantaget är pizza, som är gott när man äter det. Men hela nästa dag har man den där flottiga känslan i halsen/munnen, hur mycket man än borstar tänderna.

Jag skulle nog rasa fruktansvärt snabbt i vikt om jag plockade bort det mesta av kolhydraterna ur min kost, för det som är kvar skulle jag knappt kunna äta. Min nuvarande fördelning, energiprocent, hamnar runt 20 protein, 55-60 kolhydrat, 20-25 fett.

Ja, men Colting är ju en del av den Red Bull-sponsrade Konspirationen. Fast han försöker avleda uppmärksamheten genom att peka på havegrynsgröten som källan till allt Ont.

Detta påstående är felaktigt! Majonnäs av rätt märke är fantastiskt gott, jag har alltid majonnäs på mina mackor!

geologen skrev:
> Majonnäs är nästan kräkmedel för
> mig. Smakbefriad fettgegga bara ju.

Det enda Colting faktiskt gör är ju att ifrågasätta en, som han uppfattar, gängse uppfattning att carbo-laddning (särskilt då "processade" sådana) är den allenarådande vägen till tränings- och tävlingsresultat. Och i viss mån allmänt välbefinnande.

Det betyder ju inte per automatik att han propagerar för strikta "dieter" ala grottmänniska eller LHFCDHCFF... etc.

Colting har ett polemiskt sätt att uttrycka sig. Men saknar man förmåga (eller helt enkelt retar upp sig på karln) att se bortom det så förstår jag att man hakar upp sig på futiliteter huruvida han klunkar Red Bull eller ej. Men det är ju inte det som är hans poäng. Poängen är ju att ifrågasätta gamla sanningar. Delvis baserat på egen tävlingsverksamhet. Och det brukar aldrig vara fel.

Colting, mig veterligen, skriver inte nationella kostråd åt livsmedelsverket.

Hur kan det vara fel att äta havregrynsgröt? Det gör jag varje dag. Havregryn hjälper till att sänka det dåliga kolesterolet. Och hur kan man förespråka mat som ägg och grädde? Vill man sitta med igentäppta blodkärl som orsakar hjärt och kärlsjukdomar så visst, keep up the good work.

Tillbaka
Topp