Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

smiley skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan det vara fel att äta havregrynsgröt? Det
> gör jag varje dag. Havregryn hjälper till att
> sänka det dåliga kolesterolet. Och hur kan man
> förespråka mat som ägg och grädde? Vill man
> sitta med igentäppta blodkärl som orsakar hjärt
> och kärlsjukdomar så visst, keep up the good
> work.

Här kan du läsa om hur "gamla sanningar" ifrågasätts kring just detta. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

Därmed inte sagt att det är fel med havregrynsgröt. Men att proppa i sig mängder med kolisar på bekostnad av fett är väl det som ifrågasätts mer och mer nuförtiden.

PR skrev:
> Men enligt Coltings beskrivning av 24-timmars
> försök på klassikern, så åt han ju en hel del
> kolhydrater....
> http://www.colting.nu/jonasTrain24h.html

Lite OT men jag är förvånad/imponerad över hans låga puls på Vätternrundan!

Totaltid på grenarna:
Vättern - 9.15

Snittpuls på de olika grenarna:
Cykel: 117

Han cyklade alltså Vättern (själv antar jag, och inte på rulle) på tiden 9:15 med en snittpuls på 117!

Rippa skrev:
> smiley skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kan det vara fel att äta havregrynsgröt?
> Det
> > gör jag varje dag. Havregryn hjälper till att
> > sänka det dåliga kolesterolet. Och hur kan
> man
> > förespråka mat som ägg och grädde? Vill man
> > sitta med igentäppta blodkärl som orsakar
> hjärt
> > och kärlsjukdomar så visst, keep up the good
> > work.
>
> Här kan du läsa om hur "gamla sanningar"
> ifrågasätts kring just detta.
> http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
>
> Därmed inte sagt att det är fel med
> havregrynsgröt. Men att proppa i sig mängder med
> kolisar på bekostnad av fett är väl det som
> ifrågasätts mer och mer nuförtiden.

Sorry, man, det köper inte jag. Jag tror stenhårt på gamla sanningar. Läste en artikel som en professor i ämnet på Karolinska skrivit. Han hävdar med bestämdhet att ett förhöjt värde av det onda kolesterolet är just av ondo ur en hälsosynpunkt. Den vanligaste dödsorsaken i Sverige är just hjärt och kärlsjukdomar och fel kost är en av orsakerna till det. För höga blodfetter gör att kärlen slaggar igen. Resten kan du räkna ut själv.

smiley skrev:
> Sorry, man, det köper inte jag. Jag tror
> stenhårt på gamla sanningar.

Och samtidigt lyckades du (som vanligt) missa hela poängen med vad artikeln verkligen beskriver.

Om artikeln har "rätt" eller ej har jag dock ingen aning om. Men det är ju en annan fråga.

Det kunde ju varit intressant om Colting skrev kostråd för befolkningen. Men även där skulle nog folk "glömma" den jobbiga biten. 5 timmars intensiv fysisk aktivitet per dag t.ex.

Sen kan vi ha fler kostråd för att passa de som inte vill motionera:

skaparn skrev:
> Det presenteras alldeles för få allmänna
> kostråd baserat på erfarenheter från personer
> som varit sjukskrivna i 45 dagar och går på morfin.

:)

Själv tycker jag det är helt relevant att kolla på hans Red Bull-drickande (och övrigt energiintag), i alla fall om man vill försöka dra några slutsatser mellan hans fysiska prestationer och hans kost.

> Därmed inte sagt att det är fel med
> havregrynsgröt. Men att proppa i sig mängder med
> kolisar på bekostnad av fett är väl det som
> ifrågasätts mer och mer nuförtiden.

Så till den grad att en del mejerier har problem att leverera smör och tillfredsställa efterfrågan.

Rippa skrev:
> Här kan du läsa om hur "gamla sanningar"
> ifrågasätts kring just detta.
> http://www.kostdoktorn.se/kolesterol

En snabbtitt på de artiklar som refereras till (samtliga ur Läkartidningen) visar att de är skrivna av ett ganska litet antal personer. Andra referenser är till andra artiklar på samma sajt. Min källkritiksvarningsklocka ringer.

Däremot är jag inte tillräckligt insatt i ämnet för att bedöma om "kostdoktorn" (Auktoritetstro, någon?) drar rätt slutsatser av de refererade artiklarna. De kanske har rätt. Och isåfall kommer kanske kostråden att ändras. Men vill man förändra vad som tros vara "rätt" så finns det en tämligen etablerad process för det. Speciellt inom naturvetenskaperna. Och om ens artiklar/experiment förkastas så är det inte för att Etablissemanget vill undertrycka avvikande åsikter.

Sprockets skrev:
> Men
> vill man förändra vad som tros vara "rätt" så
> finns det en tämligen etablerad process för det.
> Speciellt inom naturvetenskaperna. Och om ens
> artiklar/experiment förkastas så är det inte
> för att Etablissemanget vill undertrycka
> avvikande åsikter.

Mnja, den etablerade processen är att nya åsikter/rön först förlöljigas, sedan kraftigt ifrågasätts, och till slut när vetenskap utom allt tvivel bevisat de nya rönen, samt alla gamla stofiler dött, så ändras den etablerade "sanningen".

Den vetenskapliga processen verkar fungera, så vitt vi vet, men den är inte så snabb som folk verkar tro, vetenskapsmän är ungefär lika konservativa och öppna för nya idéer som alla andra.

Sprockets skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > Här kan du läsa om hur "gamla sanningar"
> > ifrågasätts kring just detta.
> > http://www.kostdoktorn.se/kolesterol
>
> En snabbtitt på de artiklar som refereras till
> (samtliga ur Läkartidningen) visar att de är
> skrivna av ett ganska litet antal personer. Andra
> referenser är till andra artiklar på samma sajt.
> Min källkritiksvarningsklocka ringer.
>
> Däremot är jag inte tillräckligt insatt i
> ämnet för att bedöma om "kostdoktorn"
> (Auktoritetstro, någon?) drar rätt slutsatser av
> de refererade artiklarna. De kanske har rätt. Och
> isåfall kommer kanske kostråden att ändras. Men
> vill man förändra vad som tros vara "rätt" så
> finns det en tämligen etablerad process för det.
> Speciellt inom naturvetenskaperna. Och om ens
> artiklar/experiment förkastas så är det inte
> för att Etablissemanget vill undertrycka
> avvikande åsikter.

Som sagt. Nyckelorden var "gamla sanningar" och "ifrågasätts". Vad som är vetenskapligt "sant" har jag ingen aning om. Men att tro att prestige och etablissemang inte är en faktor, oavsett ämne, tycker jag är en smula naivt. Men det är jag det.

Personligen tror jag du retar dig på Coltings stil vilket förblindar dig något. Och det får dig att med full kraft raljera kring konspirationer. Istället för att sortera bort (den rätt uppenbara polemiken) och titta på det faktiska innehållet i budskapet. Men vad vet jag, jag har ju haft fel förr...tror jag.

Colting är väl helt enkelt för en mer balanserad diet även för idrottare. Den dieten är ju basen med alla näringsämnen och sen fyller man på i de specifika energiförråden under tävling. Inget konstigt egentligen, men som vanligt måste det väl framföras polariserat för att nå ut.

För övrigt var det bra tider på alla etapperna av hans 24-timmarsklassiker, speciellt med tanke på omständigheterna.

just sambandet mellan intaget av mättat fett och höga kolesterolvärden har ju kraftigt ifrågasatts de senaste åren. Livsmedelsverket är inte så snabba i vändningarna direkt, speciellt i en fråga där beslut (mättat fett = dåligt) fattats på dåliga grunder men som sedan inte ändras på bättre grunder.

Smily: läs på lite i frågan så ser du hur attityderna har ändrats sedan skolböckerna skrevs.

Micke S skrev:
> just sambandet mellan intaget av mättat fett och
> höga kolesterolvärden har ju kraftigt
> ifrågasatts de senaste åren.

Det är ju precis det jag sagt i flera år!

Ni skall lyssna på mig och inte lita på såndäringa vetenskap som ivf ändrar sina rön då och då.

smiley skrev:
> Sorry, man, det köper inte jag. Jag tror
> stenhårt på gamla sanningar.

Är det händelsevis så att du stretchar åxå?

Stalle

zintoo skrev:
> Den vetenskapliga processen verkar fungera, så
> vitt vi vet, men den är inte så snabb som folk
> verkar tro, vetenskapsmän är ungefär lika
> konservativa och öppna för nya idéer som alla
> andra.

Det är kanske tur det. Det skule ju vara jobbigt om kostård för ett antal miljoner människor skulle skrivas om var 6:e månad när det kommer en ny mirakeldiet som skall hjälpa alla som inte klarade att hålla den förra mirakeldieten. Skall man vara lite skeptisk så kan man ju misstänka att LCHF efter ett tag kommer att visa sig vara lika bra som lågfett. Men då har det kommit nåt nytt som är mycket bättre.

Jag tror nog att SLV:s råd funkar alldeles utmärkt för en absolut majoritet av befolkningen. Om man följer dem, villsäga. Men skall jag laga mat och avviker kraftigt från receptet så vore det ju lite fånigt att skylla på receptskrivaren.

Att det kan vara svårt att följa råden är en annan, närliggande diskussion. Och här ligger LCHF inte så bra till.

F.ö. är SLV:s råd inte så värst fettsnåla idag. För en manlig soffpotatis är det knappt 100 gram/dag som rekommenderas. (30E% av 11,8 MJ).
Fast 11,8 MJ låter mycket för en soffpotatis...

Senast redigerad av en moderator:
Det har väl sagts förut, men jag har väldigt svårt att tro att colting förespråkar en sån där bacon-och-majonäs-diet, som ur ett ekologiskt perspektiv dessutom antagligen bygger på att det är typ två procent som ägnar sig åt den medan resten av jordens befolkning äter vegetabilier. Snarare hetsar han väl mot näringsfattiga vete och socker-produkter. Eller?

Foliehatt på:
Nyanserade budskap är inte lika bra när man skall sälja varumärket Jonas Colting. Mycket uppmärksamhet är bra för Colting när han skall sälja sitt namn till Red Bull mfl.

Men det är synd att vad som i grunden känns som vettigt budskap (minska på intaget av raffinerade produkter) dränks i en kaskad av "konspirationer", "kolhydratsmaffia", "fanatiker", "djävulskt genomförd hjärntvätt" etc, etc.

Men han är ju sponsrad av "kolhydratsmaffian", så han kanske vet nåt vi inte vet...

Rippa skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Sorry, man, det köper inte jag. Jag tror
> > stenhårt på gamla sanningar.
>
> Och samtidigt lyckades du (som vanligt) missa hela
> poängen med vad artikeln verkligen beskriver.
>
> Om artikeln har "rätt" eller ej har jag dock
> ingen aning om. Men det är ju en annan fråga.

Har jag?

Nästa sanning kommer kanske att avslöja att det är Red Bull som är lösningen på alla problem, men jag kommer ändå att köra med sunt förnuft-metoden.

Micke S skrev:
> just sambandet mellan intaget av mättat fett och
> höga kolesterolvärden har ju kraftigt
> ifrågasatts de senaste åren. Livsmedelsverket
> är inte så snabba i vändningarna direkt,
> speciellt i en fråga där beslut (mättat fett =
> dåligt) fattats på dåliga grunder men som sedan
> inte ändras på bättre grunder.
>
> Smily: läs på lite i frågan så ser du hur
> attityderna har ändrats sedan skolböckerna
> skrevs.

Tro mig det har jag gjort.

Rippa skrev:
> Det betyder ju inte per automatik att han
> propagerar för strikta "dieter" ala
> grottmänniska eller LHFCDHCFF... etc.
>
Nej, men han har blivit populär att använda för förespråkare av sådana dieter. Även om han som sagt inte äter ett smörpaket till frukost. Är det verkligen sunt sällskap?

> Colting har ett polemiskt sätt att uttrycka sig.
> Men saknar man förmåga (eller helt enkelt retar
> upp sig på karln) att se bortom det så förstår
> jag att man hakar upp sig på futiliteter huruvida
> han klunkar Red Bull eller ej. Men det är ju inte
> det som är hans poäng. Poängen är ju att
> ifrågasätta gamla sanningar. Delvis baserat på
> egen tävlingsverksamhet. Och det brukar aldrig
> vara fel.
>

Som man ropar får man svar, osv. Han hoppar ju på Gunde för havregrynssreklam, då är det väl rimligt att han också får sig en släng av sleven.

smiley skrev:
> Micke S skrev:

> >
> > Smily: läs på lite i frågan så ser du hur
> > attityderna har ändrats sedan skolböckerna
> > skrevs.
>
> Tro mig det har jag gjort.

Gott så, men faktum är att precis som Micke S skriver tror man inte längre lika stenhårt på sambandet mellan fett i kosten och kolesterolvärden hos en individ. Det var nog vad som åsyftades, så frågan blir: vad är det du läst?

konstigt att colting inte ger sig på bigmollos beprövade metod

den kör jag och jag har rasat i vikt
en pava rödtjut dagen innan träning
ett par jäger före och under träning
ett gäng belgiska pils efter träning

dock finns det en rad vetenskapliga artiklar som visar att det kan ge direkt fatala resultat om man för in weissbier på schemat

skaparn skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Micke S skrev:
>
> > >
> > > Smily: läs på lite i frågan så ser du hur
> > > attityderna har ändrats sedan skolböckerna
> > > skrevs.
> >
> > Tro mig det har jag gjort.
>
>
> Gott så, men faktum är att precis som Micke S
> skriver tror man inte längre lika stenhårt på
> sambandet mellan fett i kosten och
> kolesterolvärden hos en individ. Det var nog vad
> som åsyftades, så frågan blir: vad är det du
> läst?
Jag har läst det du skriver om och faktum kvarstår att jag ifrågasätter det starkt och det gör även en majoritet av landets läkare skulle jag gissa.

hgrd skrev:
> Det har väl sagts förut, men jag har väldigt
> svårt att tro att colting förespråkar en sån
> där bacon-och-majonäs-diet, som ur ett
> ekologiskt perspektiv dessutom antagligen bygger
> på att det är typ två procent som ägnar sig
> åt den medan resten av jordens befolkning äter
> vegetabilier. Snarare hetsar han väl mot
> näringsfattiga vete och socker-produkter. Eller?

Nej nej vegetabilerna raffineras såklart till SUVbränsle. De andra får leva på solsken och kärlek.

Denna tråd gjorde att jag blev lite mer intresserad av dett med lchf och liknande kosthållningar. Pratade mycket med kompis som är läkare och som är helt övertygad om att våra kostråd kommer ändras radikalt inom en inte allför lång framtid.
Detta föranledde mig att prova någon slags lchf/stenålderskost - kombo. Måste säga att jag har lite svårt att argumentera mot det evolutionära perspektivet. Det vill säga att vi, i alla fall i norra europa under vår utveckling haft väldigt lite tillgång till kolhydrater en stor del av året och att denna tillgång var på saker med en jämförelsevis låg kolhydratandel och att dessa var oförädlade och förmodligen radikalt mindre än idag (bär, rötter, nötter, vissa grönsaker, frukt?). Tanken att vi skulle vara skapta för att under sommaren äta upp oss (kolhydrater gör att vi lagrar fett lättare enligt logiken) för att klara en kall vinter, och att vi på vinter/vår skulle vara smala, smärta och uthålliga och orka jaga etc.
Evolutionen är långsam så det känns väldigt logiskt att vi faktiskt fortfarande skulle vara mer anpassade till att äta späck snarare än spagetti. Att fett sedan sägs ge en större uthållighet känns också logiskt då vi ju är byggda för att röra oss långa sträckor i lägre tempo upprätta (vätternrundan sub 9 var nog inte aktuellt då, så visst det ställs andra krav idag, men mitt intresse ligger i vad som är mest naturligt att äta).
Mina erfarenheter så här långt med kosten; Haft gasig mage i 15 år blev platt och fin efter 1 dygn. Kände mig vimmelkantig 2 dagar; gick sedan över. Känner hunger, men går inte slut på energi, dvs dippar inte så att jag blir sur osv. Är dödligt trött på grädde! Hjärtat slår väldigt hårt (inte snabbare men som om det slog hårdare, känns skumt och olustigt). Luktar aceton för att kroppen bryter fett som energi.
För övrigt så kan jag verkligen inte längre kategoriskt tänka att högt kolesterol är dåligt. Kroppen är väldigt komplicerad. Så ni som inte gjort det; läs och bli konfunderade!
Min största invändning till denna diet f.ö. är nog resursperspektivet: 6 miljarder kan inte äta kött (om dett inte odlas?). I mitt fall köper jag bara ekologiska varor (om det är till någon hjälp).
Matsedel idag:
-10% yoghurt med nötter, kardemumma och äkta vaniljpulver; ett kokt ägg med en klick smör
- En skinkbit med ost och smör
-Lax i gräddsås med ingefära och vitlök, mos på blomkål (grädde och smör) en rejäl grönsallad
-En finn crisp med (mycket) smör, ost samt leverpastej, ett halvt äpple.
-Kvällsmat, ej bestämt
Vikten är efter en vecka samma som innan, men känner mig lite kralligare. Tänkt att experimentet ska få fortgå två veckor till för att sedan utvärderas. /Carl

> Jag har läst det du skriver om och faktum
> kvarstår att jag ifrågasätter det starkt och
> det gör även en majoritet av landets läkare
> skulle jag gissa.

Det känns som tråden är död, men jag kan inte låta bli ...

Landets läkare får tycka vad dom vill. De har inte mer kunskap inom området en någon annan. Jag är ingenjör men kan inte laga en tv bara för det. Om man refererar till en akademisk titel bör den ha relevans tycker jag.

Så här tycker jag att det är.

Colting är inspirerad av det som kallas Paleodiet eller livsstil. Man har där försökt - utan att man faktiskt vet - förstå hur vi ätit under den tid vi gått från apor till människor. Man är mycket intresserad av moderna samlar och jägarfolk, som inte har våra livsstilsrelaterade sjukdomar. Man tror alltså att referensen för hur vi borde äta är som jägar och samlarfolk gjort genom miljontals år. Då går all processad mat bort. Mjöl och mjölk likaså. Konsekvensen är att man förskjuter energiintaget från kolhydrater mot protein och fett, och som man tror mot en mer naturlig kost.

Man kan inte med bästa vilja påstå att man från ett vetenskapligt perspektiv är överens om hur stenåldersmänniskorna åt, främst gäller det synen på animaliska fetter, men även andra delar diskuteras.

Coltings intag av Red Bull, är knappast renlärigt om man vill äta som vi gjort under miljoner år, men triathlon är ganska modernt så man måste göra vissa avsteg, eftersom hård fysisk aktivitet kräver glykogen, vilket man lättast får genom olika sockerarter under träning. Det finns en bok som beskriver detta ganska väl - Paleo for Athlets.

Konspirationsteorin är jäkligt tröttsam och drar ner trovärdigheten, det håller jag med om. Men det är faktiskt inte så att synen på kost är någon isolerad företelse mellan några skummisar i sverige och det akademiska etablisemanget. Konsekvensen av att fokusera på fettintag som vi gjort i årtionden, och den förskjutning mot kolhydrater som bas, exempelvis genom potatis och pasta, ifrågasätts av två skäl.
1) Det är svårt att hålla vikten långvarigt på mat med högt kolhydratsintag, för många. I denna tråd finns exempelvis elitidrottare som måste lägga ut Beach 09 siffror för att orka pressa ned vikten. Det finns faktiskt många kulturer som inte alls har det problement, även med måttlig aktivitetsnivå.
2) Diabetes 2, och insulinresisens. Om nu fett är farligt, så är ju även kolhydrater det.

Så, om du har svängit blodsocker, svårt att kontrollera ditt ätande, och trots mycket motionerande har svårt att hålla vikten. Pröva Paleo eller LCHF. Räkna inte med att du får belöning i träningen, men livet i övrigt kan bli bättre, eller mycket bättre.

Om du är skeptisk till sånna som jag och Colting, så har du helt rätt. Be i så fall också om att få en förankring om att margarin är ofarligt, naturligt och sunt, eller ställ frågan till en specialist vad mjölkprodukter med låg fetthalt gör för ditt blodsocker.

Använd gärna någon form av rimlighetsbedömning. Behöver draghundar sportdryck för att kunna prestera? Går fett man äter direkt ut i blodet och klibbar till? Är högt kolesterol konsekvensen av in inflamatorisk process som skapar åderförkalkning, eller orsaken till densamma? Varför ska man dricka juice på morgonen, när den är lite för söt för att vara sportdryck enligt vissa?

En av Coltings husgudar är Mark Sisson. www.marksdailyapple.com ifall ni vill läsa mer.

Själv la jag om kosten efter år med hård träning, förkylningar, krypande viktuppgång trots träning, förra hösten. Tog nästan 4 månader innan jag kom tillbaka till samma effekt som tidigare. Det stora lyftet är att min relation till mat och hunger blivt mycket bättre. Jag blir inte alls lika låg på blodsocker, vilket gör att det är lättare att moderera intaget och hålla vikten.

Det svåra är att styra tillgången på kolhydrater så att man trots sitt sätt att äta får tillräckligt under hårda träningsperioder. Det uppvägs till viss del av att jag inte längre behöver göra träningspassen långa bara för att bränna energi.

smiley skrev:

> Jag har läst det du skriver om och faktum
> kvarstår att jag ifrågasätter det starkt och
> det gör även en majoritet av landets läkare
> skulle jag gissa.

Det står dig givetvis fritt. Men ofta verkar det som att titeln Läkare gör en person trovärdig även om det råkar var en person som inte aktivt tar del av forskning utan mer bara repeterar vad den lärde sig på utbildningen under 60-talet.

Nu såg jag dissandet av LT tidigare, men dristar mig till att länka till denna intressanta artikel

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10963

Hellman. Grädde, smör, ost, leverpastej och ägg. Produkter som jag inte ens skulle överväga att stoppa i mig. Nä, jag står fast vid min diet som inte får det onda kolesterolet att skena.

smiley skrev:
> Grädde, smör, ost, leverpastej och
> ägg.

Mmmm, frukost! Om man lägger till bröd och havregrynsgröt då förstås.

bollen skrev:
> konstigt att colting inte ger sig på bigmollos
> beprövade metod
>
> den kör jag och jag har rasat i vikt
> en pava rödtjut dagen innan träning
> ett par jäger före och under träning
> ett gäng belgiska pils efter träning
>

Trodde det var den Skottska varianten, alla duktiga skottska storbergsklättrare hade en filosofi som gick ut på att man skulle träna bakis och röka myckat på hemma plan för att det var det som mest liknade att befinna sig på hög höjd :-) Kanske är något att ta till sig......

Anekdotisk bevisning är det bästa som finns.

Efter att börjat ungefärligt följa SLV:s rekommendationer är jag snabbare, smalare och snyggare än nånsin. Den som inte provat det borde göra det. OBS! Inte vad ni trodde var rekommenderat, inte gamla kostråd. De nu gällande råden. Inte vad olika sekter påstår att SLV säger.

Jag tror fortfarande att den absoluta majoriteten av de som klagar på SLV:s råd inte har följt dem. Troligtvis känner de inte ens till dem utan har bara hört vantolkningar och gammal information från olika "sekter" som vill sälja sitt budskap.

skaparn skrev:
> Men ofta verkar det
> som att titeln Läkare gör en person trovärdig

"kostdoktorn"?

Mr. Scott skrev:
> Om du är skeptisk till sånna som jag och
> Colting, så har du helt rätt. Be i så fall
> också om att få en förankring om att margarin
> är ofarligt, naturligt och sunt,

Hur menar du nu? Från tillverkarna? De är väl lika benägna eller ovilliga som vilken annan livsmedelsproducent att ställa såna garantier. Antingen vill de inte av olika skäl eller så kommer de med fantastiska påståenden som de inte kan styrka. Det är inget specifik för just margarintillverkare.

mytomspunnen skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > Grädde, smör, ost, leverpastej och
> > ägg.
>
> Mmmm, frukost! Om man lägger till bröd och
> havregrynsgröt då förstås.

Du försöker ju uppenbarligen ta livet av dig.

Smiley; är som sagt lite ambivalent till min kosthållning. Men jag är helt övertygad (nästan) till att äta vi faktiskt är mer skapta att äta t.ex. ägg snarare än mjöl och socker. Därmed inte sagt att jag inte inom två veckor kommer vara tillbaka vid mackorna för att jag gillar det. Det är åndå intressant att vi kastar i oss diverse e - nummer relativt oreflekterat men fasar för djur som fått beta gräs till största del (ekologiskt kött).
Det bästa argumentet mot detta för mig är som sagt dock ohållbarheten i att vi alla jordens barn ska äta mycket kött. /Carl

Jag har aldrig bantat eller följt någon diet. Det ENDA som jag ser till är att jag inte har för högt socker och kolesterol. Förutom det gör jag även mitt bästa för att kroppen inte ska ha brist på några näringsämnen och det gör jag med hjälp av kosten, inte några jävla piller eller kosttillskott. Och, ja, jag är så jävla narrowminded, omodern och konventionell att tror på gamla sanningar och att man inte behöver hålla en extrem diet för att kroppen ska orka med extrema påfrestningar.

Hellman skrev:
> Smiley; är som sagt lite ambivalent till min
> kosthållning. Men jag är helt övertygad
> (nästan) till att äta vi faktiskt är mer skapta
> att äta t.ex. ägg snarare än mjöl och socker.
> Därmed inte sagt att jag inte inom två veckor
> kommer vara tillbaka vid mackorna för att jag
> gillar det. Det är åndå intressant att vi
> kastar i oss diverse e - nummer relativt
> oreflekterat men fasar för djur som fått beta
> gräs till största del (ekologiskt kött).
> Det bästa argumentet mot detta för mig är som
> sagt dock ohållbarheten i att vi alla jordens
> barn ska äta mycket kött. /Carl

Och jag upprepar det jag sa i ett tidigare inlägg. Jag skulle aldrig äta produkterna som du nämner för jag vill inte ha ogenomträngliga blodkärl om några år. Och nej, jag äter inte heller vitt mjöl och socker. Om jag någongång använder socker i något blir det råsocker. Men det är väldigt sällan.

smiley skrev:
> Jag har aldrig bantat eller följt någon diet.
> Det ENDA som jag ser till är att jag inte har
> för högt socker och kolesterol. Förutom det
> gör jag även mitt bästa för att kroppen inte
> ska ha brist på några näringsämnen och det
> gör jag med hjälp av kosten, inte några jävla
> piller eller kosttillskott. Och, ja, jag är så
> jävla narrowminded, omodern och konventionell att
> tror på gamla sanningar och att man inte behöver
> hålla en extrem diet för att kroppen ska orka
> med extrema påfrestningar.

Men låt säga att intaget av kolesterol är så farligt som de gamla sannigarna gör gällande, känns det då inte jobbigt att ha undvikit något i onödan? Nu vet jag iofs inte hur extrem du är i ditt undvikande, men jag vet att ägg för väldigt många anses som rent livsfarligt.

skaparn skrev:
> Men låt säga att intaget av kolesterol är så
> farligt som de gamla sannigarna gör gällande,
> känns det då inte jobbigt att ha undvikit något
> i onödan? Nu vet jag iofs inte hur extrem du är
> i ditt undvikande, men jag vet att ägg för
> väldigt många anses som rent livsfarligt.

Jag antar att du glömde ordet "inte". Jag är extrem i mitt unvikande av produkter som höjer det onda kolesterolet. För om nu de gamla sanningarna är sanna så tycker jag att priset man får betala i ett längre perspektiv är för högt. Svenskar är vana vid smör och feta mejeriprodukter och Sverige är också det land som ligger väldigt bra till i flest antal dödsfall i hjärt-kärlsjukdomar.

smiley skrev:
> det onda kolesterolet.

Användning av termer så som ont & gott brukar vara finfina tecken på sund vetenskap.

smiley skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Men låt säga att intaget av kolesterol är
> så
> > farligt som de gamla sannigarna gör gällande,
> > känns det då inte jobbigt att ha undvikit
> något
> > i onödan? Nu vet jag iofs inte hur extrem du
> är
> > i ditt undvikande, men jag vet att ägg för
> > väldigt många anses som rent livsfarligt.
>
> Jag antar att du glömde ordet "inte". Jag är
> extrem i mitt unvikande av produkter som höjer
> det onda kolesterolet. För om nu de gamla
> sanningarna är sanna så tycker jag att priset
> man får betala i ett längre perspektiv är för
> högt. Svenskar är vana vid smör och feta
> mejeriprodukter och Sverige är också det land
> som ligger väldigt bra till i flest antal
> dödsfall i hjärt-kärlsjukdomar.

Nej, jag glömde inget. Du har först sagt att du tror på "gamla sanningar", och sedan säger du att du undviker sådant som höjer "det onda kolesterolet". Då undrade jag bara om inte eventualiteten att du undviker något i onödan (eftersom dina val av livsmedel riskerar att vara baserade på felaktiga grunder) känns betungande.

Typ.

Smiley;
Hmm, som sagt är själv inte övertygad om min kosthållnig, men ska prova för att se hur jag mår (har hittils hjälpt mig av med min ballongmage, känner mig piggare t.ex.). Är förövrigt inte så extremt insatt i den mänskliga fysiologin heller.
Det är helt ok att du äter det du mår bra av förstås.
För mig blir det bara svårt att ta riktigt på allvar när det lite i affekt kommer att "jag vill inte klägga igen mina ådror om ngra år". Jag kommer aldrig att tvinga någon till att äta något som den inte vill förstås. Skulle vara intressant med en mindre kategorisk diskussion. Tycker t.ex. att mr scott här ovanför har mång bra poänger som han uttrycker på ett bra sätt.
Skulle även vara intressant att få kommentarer till det eventuella evolutionära sambandet. Vad tror ni? Finns det någon som helst logik i det eller är det bs? /Carl

skaparn skrev:
> smiley skrev:
> -----
> > skaparn skrev:
> >
>
> > -----
> > > Men låt säga att intaget av kolesterol är
> > så
> > > farligt som de gamla sannigarna gör
> gällande,
> > > känns det då inte jobbigt att ha undvikit
> > något
> > > i onödan? Nu vet jag iofs inte hur extrem du
> > är
> > > i ditt undvikande, men jag vet att ägg för
> > > väldigt många anses som rent livsfarligt.
> >
> > Jag antar att du glömde ordet "inte". Jag är
> > extrem i mitt unvikande av produkter som höjer
> > det onda kolesterolet. För om nu de gamla
> > sanningarna är sanna så tycker jag att priset
> > man får betala i ett längre perspektiv är
> för
> > högt. Svenskar är vana vid smör och feta
> > mejeriprodukter och Sverige är också det land
> > som ligger väldigt bra till i flest antal
> > dödsfall i hjärt-kärlsjukdomar.
>
> Nej, jag glömde inget. Du har först sagt att du
> tror på "gamla sanningar", och sedan säger du
> att du undviker sådant som höjer "det onda
> kolesterolet". Då undrade jag bara om inte
> eventualiteten att du undviker något i onödan
> (eftersom dina val av livsmedel riskerar att vara
> baserade på felaktiga grunder) känns
> betungande.
>
> Typ.

Ah, nu förstår jag. Je ne regret rien. Jag håller fast vid min linje. :o)

Hellman skrev:

> Skulle även vara intressant att få kommentarer
> till det eventuella evolutionära sambandet. Vad
> tror ni? Finns det någon som helst logik i det
> eller är det bs? /Carl

Det där med evolutionära samband och vad vi är ämnade att äta(TM) är så luddiga begrepp att de är svåra att bemöta. Just därför tenderar de att ofta användas av kvacksalvare för att sälja i princip vad som helst. Så om något är evolutionsteorier bra som lackmus för skojare som inte har några bättre bevis för förträffligheten hos det de säljer.

Jag tror man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på vad som är "naturligt" eller evolutionärt.

Att människor på stenåldern åt på ett visst sätt (som man dessutom har dålig koll på) hade nog väldigt lite att göra med hur nyttigt det var, utan väldigt mycket med tillgången. Förmodligen mådde de heller inte särskilt bra, med moderna mått mätt, undernäring och följder därav var nog normen. Jag kan vara ute och cykla, men det faktum att människor idag är betydligt längre än de varit historiskt brukar väl tillskrivas att vi numera sällan drabbas av svält under uppväxten?

Medellivslängden var förmodligen inte heller så imponerande under stenåldern. Däremot var nog fetma inget stort hälsoproblem, men det skall nog snarare tillskrivas knappa resurser än optimerad kost.

Tillbaka
Topp