> ... RedBull sponsring förlöjligar
> hans artikel en del. Frågan är vad han gör om
> Barilla erbjuder honom en mille per år? ;-)
> "Några tuggor spaghetti är helt ok, i slutet av
> en måltid"? ;-)
Jag tror att det lite bygger på ett missförstånd. Det finns de som hårdpredikare LCHF som skyr kolhydrater på alla sätt, men det är inte alls allmängiltigt. Alltså, det går aldeles utmärkt att anse att vi är gjorda för naturliga råvaror som inte inkluderar mjölprodukter (glutenprodukter), socker etc. Då måste man förstå att vi inte är gjorda för den träning som ofta förespråkas, exempelvis löpning i 45 minuter vid tröskel typ. Paleolivsstilen paras ofta med korta högintensiv träning, alt. långt och mycket lugnt. Avsteg från det gör att man måste göra avsteg i vad man äter.
Om du söker på Paleo for Athlets så ser du ganska tydligt att det finns rätt mycket tankar kring hur man kan äta för att kompensera för aktiviteter som inte riktigt kan hanteras av Paleokost.
För att försöka bringa lite oreda i begreppsterminologin, så ser min världsbild ut ungefär så här:
Ketogen diet: Kolhydratsintaget är kring 20-40 g/dygn. Hit hör extrem LCHF-folket, tidiga faser i Atkins etc. Funkar för vissa att träna på, men jag har inte hittat någon som tränar flera dagar i rad, (hårt och relativt länge). Endel som äter en Ketogen diet, behöver inte nödvändigtvis äta speciellt nyttigt. Man använder sötningsmedel exempelvis.
LCHF: Vanligt i sverige för lågkolhydratsfolket. Fokuserar på naturliga råvaror. Följer man Annika D.s råd etc, så hamnar man någonstans kring 20-150 g kolisar per dygn. Eftersom man är ganska frikostig med mjölkprodukter, så hamnar man lätt ganska högt i g kolisar /dygn, även om man inte äter frukt.
Paleo: Fokus på jägarfolks/stenåldersmänniskans ätande. Ligger någonstans mellan 50-150 g kolisar / dygn. Bär, frukt, grönsaker är huvudkällor, men även vissa rotfrukter, canoa etc. är ok i begränsad mängd. Är lite skeptiska till mjölk. De flesta som käkar Paleoinriktat klarar sig bra utan kolhydratsintag om man tränar styrketräning, kort och intensivt etc. Om man kör mycket träning som förbrukar mycket kolisar, exempelvis flera pass under en dag vid tröskel etc. så måste man fylla på med kolhydrater, före, under och efter träning. De flesta föredrar flytande tillskott, så som sportdryck.
>
> Du skrev "Det svåra är att styra tillgången på
> kolhydrater så att man trots sitt sätt att äta
> får tillräckligt under hårda
> träningsperioder."
>
> Kan du förtydliga detta? Jag tolkar detta som att
> du äter en hel del kolhydrater under dina tyngre
> träningsperioder? Kan du ge exempel på vad du
> äter då för att få i dig kolhydrater?
Jag äter strikt Paleo - där jag tycker mjölkprodukter är ok - med relativt lågt kolhydratintag, exempelvis väldigt lite frukt, under alla dagar. Om jag känner eller misstänker att jag har låga kolhydratnivåre så dricker jag sportdryck, alt. äter exempelvis frukt, precis innan träningspasset (främst då på intensiva pass).
På långturer vill jag inte skapa någon blodsockerspik, så där undviker jag tillskott, innan jag känner att jag kommit igång rejält.
För både korta och långa turer så läger jag mycket krut på att återfylla depåerna efteråt, främst med sportdryck, men jag fyller på i några timmar med frukt och bär, samt protein. Lite lugnare om det är vilodag dagen efter.
Styrketräning, inget speciellt. Äter som vanligt.
>
> Personligen tycker jag det verkar jobbigt att få
> i sig ordentligt med bränsle (kolhydrater) utan
> att äta pasta, ris och potatis etc... därför
> är jag mycket intresserad av ditt svar.
Nja, som jag beskrivit så är det en kompromiss, som möjliggör att få mycket av det som är positivt med Paleo/LCHF, men ändå kunna träna konditionsidrott.
>
> En viss Gunde Svan finns dock som bevis på att
> det fungerar andra vägen också. Eftersom han
> tränade extremt mycket kunde han äta massvis med
> kolhydrater (raffinerade också) men samtidigt
> försökte han undvika lägga på sig för mycket
> tunga muskler att syresätta.
Väldigt många elitidrottare har faktiskt problem med diabetes typ 2. Så tror inte att du är skyddad bara för att du tränar.
>
> Mina egna teorier: Under förutsättning att man
> tränar mycket tror jag inte det är så farligt
> att äta raffinerade kolhydrater. Även om det
> visst är bättre med långsamma kolhydrater
> jämfört med snabba (om man inte behöver en mera
> omedelbar energi kick).
Men om du lyssnar på Colting - och jag tycker han har rätt - så pekar han ju bland annat på att många motionärer som tränar väldigt mycket, ändå har problem med vikten. För min egen del tror jag det berodde på att jag lurade mig själv in i en dålig spiral. Högt kolhydratsintag för att jag skulle kunna träna, vilket gjorde att jag åt så att jag fick blodsockerspikar, vilket gjorde att jag sedan blev sugen. Tillsammans med en övertro på hur mycket man faktiskt förbränner så blir man tjock av träning ...
Man kan alltså tänka annorlunda, om man inte lyssnar på AXA ;)
> Det här att koppla ihop Axa och raffinerade
> kolhydrater med sjukdomar är kontroversiellt av
> Colting.
Hur menar du, att människor med diabetes 2 ökar är väl ingen hemlighet, och inte heller att det är en livstilsrelaterad sjukdom?
> Att man ska äta varierat tror jag de
> flesta människor förstår även om alla kanske
> inte gör det ändå. Självklart kan människor
> som missar viktiga näringsämnden samt vitaminer
> bli sjuka. Självklart är det tex viktigt att
> äta mycket grönsaker samt frukt oavsett om du
> äter mycket eller lite raffinerade kolhydrater,
> under förutsättning att du gör detta tror jag
> inte du blir sjuk.
Vad är referensen för varierad kost. Jag har inte svaret, men det kan vara värt att reflektera över.
> Sedan är det STOR skillnad på personer som
> tränar mycket jämfört med personer som tränar
> lite eller knappt alls. Personer som tränar hårt
> behöver en viss mängd kolhydrater. Någon som
> är lätt att missförstå när man läser dessa
> teorier om mycket protein... lite kolhydrater,
> lätt att tro att det är samma "recept" för
> alla.
Det är inte lika för alla, men jag tror att vi blivit skolad till att tro att skillnaden är större än den är. Titta på nästa cykeltävling, i synnerhet motionsloppen på landsväg. Det finns människor i min omgivning som lätt gör 400-600 mil om året och är direkt feta.
>
> Men sist men inte minst. Ju större del av det
> totala näringsintaget som kommer av naturlig
> oraffinerad mat ju bättre, det tror jag också.
>
>