Tiden går, idag är det bara fem veckor kvar. Det går inte en dag utan att man grubblar över något som har med loppet att göra.
Det mesta av träningen kretsar kring distans och backintervaller. Ibland i en kombination i samma pass, och just det passet har lite oväntat blivit något av en favorit. Tyvärr tar ett sånt pass mycket tid då det både är långt och låg snittfart, så det är lite pussligt att få till det med heltidsjobb och familj.
Jag har bytt utväxling litegrann på cykeln. Hade tidigare 39/25 som lägsta växel. Nu har jag 36/28. Om jag förstått saken rätt ska det gå att byta till 32-kassett för Ultegra R8000 utan att byta till long cage. Har inte riktigt bestämt mig för om jag behöver det.
Sen är det det här med att placera ut kläder. Svårt att ha en strategi för det innan man sett väderprognosen. Men generellt är det väl kallare på natten/morgonen än på dagen, och kallare nerför än uppför. Så lite för varmt klädd från start, och extra kläder i Beitostölen och vid Sognefjellshytta kanske kan vara en utgångspunkt.
Cykellyse är beställt. Hoppas att det inte blir alltför grått och regnigt under natten, så att det inte blir helt mörkt. Jag har till och med kollat upp månens faser, och loppet går knappt två dygn efter fullmåne, vilket borde kunna ge ett visst ljus. :)
Annars är det lite smågrejer som ska inhandlas. Jag fick punktering på en träningsrunda förra veckan, vilket fick mig att fundera över hur många reservslangar och kolsyrepatroner man behöver ha med sig. Nya flaskor tänkte jag köpa. Även där kan man ju börja fundera över vilken storlek som är optimal. På vätternrundan brukar jag köra så stora som möjligt, så man slipper stanna och fylla på. Men på Jotunheimen vill man kanske inte ha för mycket vikt med sig uppför. Detaljer, detaljer. :)
För övrigt har maj månad var fullkomligt underbar. Vilket väder för cykelträning! Har njutit av varenda mil som avverkats.