Jotunheimen rundt 2018

Jotunheimen rundt 2018
Anmälan öppnar imorgon. Helvete vad det kliar i anmälningsfingrarna. Har varit sugen flera år nu, och den här gången kommer jag nog inte kunna hålla mig borta.

Anmäler jag mig kommer jag att ha träningspanik i 7 månader.

Jotunheimen rundt 2018
Väderpaniken bör övertrumfa träningspaniken för det loppet. Visst är 43 mil långt och det är kuperat, men det krävs ingen elitsatsning direkt för att greja loppet om det är vettiga förhållanden.

Däremot kan vädergudarna hitta på en hel del elände. Regn och eller snö, snorkallt, blåsigt, ... Finns gott om saker som kan göra turen mindre angenäm.

Om vädergudarna är hyggligt snälla är det dock en riktigt fin tur som kraftigt rekommenderas.

Jotunheimen rundt 2018
Flumskola sa:
Jag har sällan tur med vädret, så det lär bli regn, snö, dimma och motvind.

Kan det bli halt också?

Bästa är att ta med en polare som alltid har bra väder med sig.
Näst bästa är att ta med en vackertväder-cyklist för då har man någon att pigga upp och då blir man själv pigg!

Jotunheimen rundt 2018
Konkret sa:
26er sa:
Vad är snorkallt för nånting? Snorhalt har ja hört, men snorkallt... va e d?

Borde vara att det är tillräckligt många minus så att snoret i näsan fryser till is när man tar djupa andetag med näsan. Inträffar ungefär vid -15 och nedåt.
Jag upplever att min näsa rinner mer när det blir kallt och då snackar vi redan när man börjar gå ner mot ensiffrigt antal grader över nollan på Celsiusskalan.

Får dock erkänna att jag här lite slarvigt använde det som ett rent förstärkningsord. Undrar f.ö. lite kring händelsen som gjorde att någon kom fram till att snor är väldigt halt ...

Jotunheimen rundt 2018
Konkret sa:
Flumskola sa:

Kan det bli halt också?

Näst bästa är att ta med en vackertväder-cyklist för då har man någon att pigga upp och då blir man själv pigg!
En risk är att vackert-väder-cyklisten DNS:ar eller tidigt DNF:ar. Då har man inte mkt hjälp av den personen.

Jotunheimen rundt 2018
GoranS sa:
Konkret sa:
Flumskola sa:

Kan det bli halt också?

En risk är att vackert-väder-cyklisten DNS:ar eller tidigt DNF:ar. Då har man inte mkt hjälp av den personen.

Sant. Och en finväder-cyklist med htfu och ett jävla pannben är nog inte så vanligt.

Jotunheimen rundt 2018
GoranS sa:
Konkret sa:
26er sa:
Vad är snorkallt för nånting? Snorhalt har ja hört, men snorkallt... va e d?

Borde vara att det är tillräckligt många minus så att snoret i näsan fryser till is när man tar djupa andetag med näsan. Inträffar ungefär vid -15 och nedåt.
Jag upplever att min näsa rinner mer när det blir kallt och då snackar vi redan när man börjar gå ner mot ensiffrigt antal grader över nollan på Celsiusskalan.

Får dock erkänna att jag här lite slarvigt använde det som ett rent förstärkningsord. Undrar f.ö. lite kring händelsen som gjorde att någon kom fram till att snor är väldigt halt ...

Istället för snorhalt tycker jag glidmedelshalt borde användas i större utsträckning.

Jotunheimen rundt 2018
Lyckligtvis är evidensen för att människor kan ha tur eller otur med väder nog väldigt låg, så jag säger:

Anmäl dig, träna bra och genomför i början av juli en tur som du kommer att minnas länge.

Jotunheimen rundt 2018
GoranS sa:
Lyckligtvis är evidensen för att människor kan ha tur eller otur med väder nog väldigt låg, så jag säger:

Anmäl dig, träna bra och genomför i början av juli en tur som du kommer att minnas länge.

Kört styrkepröven?(antagligen en dum fråga)
Hur är den respektive Jotunheimen?

Jotunheimen rundt 2018
GoranS sa:
Undrar f.ö. lite kring händelsen som gjorde att någon kom fram till att snor är väldigt halt ...
Det måste ha varit i slickstensfabriken i Glava 1955 när lagerförman Pernbesch kladdade ner det blanka golvet med några rejäla snorloskor, och en hel lastpall med slicksten som skulle lastas på lastbilen mot Åmotfors gled åt fanders när Gösta kom med trucken, och krossade Bertils knä.

Jotunheimen rundt 2018
Konkret sa:
GoranS sa:

Kört styrkepröven?(antagligen en dum fråga)
Hur är den respektive Jotunheimen?
Nja, dum fråga vet jag inte. Svaret är nej. JLarsson har dock gjort båda vet jag och det finns säkert fler här.

Har snackat med ett antal personer, ffa norrmän, som kört båda. Tämligen genomgående anses JR som mkt vackrare och en upplevelse medan SP mer är en tidsjakt. Finns lag som kör det loppet som lagtempon. Sen finns det ju de som vill köra på tider, eller kanske t.o.m. vill försöka vinna, även på JR, men jag har de två gånger jag åkt upplevt det som ett verkligt turritt (norrmännens namn på motionslopp).

Får f.ö. erkänna att jag inte är särskilt lockad av att köra SP trots att jag verkligen tycker att Norge är vackert och inte har ngt emot att cykla där, i alla fall så länge vädret är snällt. Har dock åkt bil delar av SP-banan och det är inte några vägar som lockar överdrivet att cykla.

Jotunheimen rundt 2018
ja, och det är bra fint också. Man passerar tre fjäll. Jag cyklade i år samma sträcka fast inte på tid (skulle cyklat men hittade ingen biljett :( ..). Det var ju episkt mest hela tiden! Riktigt härligt!

Jotunheimen rundt 2018
Konkret sa:
bigmollo sa:
Jotunheimen kan starkt rekommenderas. Riktigt tufft och bra lopp. Man kan få årets alla årstider på samma runda.

Som Kungsbacka gran fondo för något år sedan. Dock inte alls så långt.
Om det är kallt och regnigt är utförskörningarna på JR rätt eländiga. Testade på Viking Tour 2007 nerfarten från Sognefjell (tredje backen på JR) med start i sju grader och regn. Inget jag direkt minns med värme!

Jotunheimen rundt 2018
Tänkte själv anmäla mig imorgon. Det blir premiärturen så hoppas på gött väder. Är det någon som vet hur fort platserna tar slut? Är det timmar eller minuter vi pratar om?

Jotunheimen rundt 2018
Konkret sa:
bigmollo sa:
Jotunheimen kan starkt rekommenderas. Riktigt tufft och bra lopp. Man kan få årets alla årstider på samma runda.

Japp, fortfarande bland mina topp-3 misärrundor. Hade ingen känsel i fötterna när jag kom i mål. Skoskydd är en bra uppfinning. Gäller bara att ha med dem ;) Långa bibs hade inte varit fel den dagen heller :)

Jotunheimen rundt 2018
Fonden sa:
Tänkte själv anmäla mig imorgon. Det blir premiärturen så hoppas på gött väder. Är det någon som vet hur fort platserna tar slut? Är det timmar eller minuter vi pratar om?
Har för mig att jag läste att det i fjol handlade om storleksordningen några dagar.

Loppet har verkligen vuxit. Första gången, 2005, efteranmälde jag mig på eftermiddagen och andra gången, 2009, anmälde jag mig någon vecka innan. Tror dock att det gick att efteranmäla sig även 2009.

Även om det är lite tråkigt att behöva anmäla sig långt i förväg så tycker jag dock att det är bra att arrangörerna håller nere antalet deltagare. Tror kvaliteten skulle sjunka om de släppte iväg flera tusen cyklister.

Jotunheimen rundt 2018
Jeppe_E sa:
Konkret sa:
bigmollo sa:

Japp, fortfarande bland mina topp-3 misärrundor. Hade ingen känsel i fötterna när jag kom i mål. Skoskydd är en bra uppfinning. Gäller bara att ha med dem ;) Långa bibs hade inte varit fel den dagen heller :)

Kommer ihåg att jah googla upp kameran för fotbollsplanen vid fjärås kyrka och såg att den var helt vit 3 timmar innan start.

Jotunheimen rundt 2018
Jeppe_E sa:
Konkret sa:
bigmollo sa:

Anmälningsavgift = läropengar?

Jotunheimen rundt 2018
GoranS sa:
Jeppe_E sa:
Konkret sa:
bigmollo sa:

Anmälningsavgift = läropengar?

Nä, jag har fortfarande inte lärt mig att sluta cykla...

Jotunheimen rundt 2018
Tydligen rejält tryck på startplatserna. Anmälde man sig 6 min över fick man ingen plats i första tilldelningen. Kan komma tillbaka lite platser senare om folk inte fullföljer anmälan. Tur att man hängde på repet.

Jotunheimen rundt 2018
Jag missade anmälan förra året. I år hängde jag på låset och lyckades knipa en plats. Har man tagit f*n i båten får man väl se till att ro hene i land.

Jotunheimen rundt 2018
Galet.

Tredje rundan på det loppet för min del får nog vänta till hysterin bedarrat. Med tanke på hur många saker går i vågor kanske 2025 kan vara lagom!?

Jotunheimen rundt 2018
Frågan är om arrangörerna kan hålla fast vid ett tak på 650 platser, eller om de tvingas utöka så småningom. Antagligen ganska många som är besvikna att de inte fick plats.

Jotunheimen rundt 2018
Jag tror det vore farligt att utöka så mycket mer. Även om det naturligtvis inte är bra med människor som vill åka men som inte får plats så är det inte heller lyckat att ta in så många så att kvaliteten sjunker för de som åker. Dessutom skulle loppets karaktär riskera att gå förlorad.

Finns ju f.ö. en del populära lopp nere i Alperna såsom Ötztaler radmarthon och Maratona dles Dolomites där det väl är fler som nekas startplats än som får det om jag inte är helt felinformerad. Och de loppen verkar inte tappa i attraktivitet.

Jotunheimen rundt 2018
Tror inte der är så aktuellt att utöka så mycket. Vi är inte så många i klubben här, så bara det att organisera med 650 deltagare är stort.
Och så vill vi inte att det skal bli något stort jippo heller, mycket trevligare när det är lite mindre :)

Jotunheimen rundt 2018
Om det fortsätter vara väldigt populärt skulle en variant att fundera på vara att lotta ut startplatserna, d.v.s. att man betalar en mindre avgift, brukar vara några enstaka euro, för att delta i lotteriet. Då slipper man denna hysteri och man kan under några veckor registrera sig till lotteriet och när det är avgjort har man en viss tid på sig att betala anmälningsavgiften. Ev. obetalda platser lottas ut bland de som inte fått plats i första omgången. Dessutom tror jag det i åtminstone vissa fall finns regler att om man varit med i lotteriet ett antal år utan att få någon plats så garanteras man en plats.

Jotunheimen rundt 2018
GoranS sa:
Om det fortsätter vara väldigt populärt skulle en variant att fundera på vara att lotta ut startplatserna, d.v.s. att man betalar en mindre avgift, brukar vara några enstaka euro, för att delta i lotteriet. Då slipper man denna hysteri och man kan under några veckor registrera sig till lotteriet och när det är avgjort har man en viss tid på sig att betala anmälningsavgiften. Ev. obetalda platser lottas ut bland de som inte fått plats i första omgången. Dessutom tror jag det i åtminstone vissa fall finns regler att om man varit med i lotteriet ett antal år utan att få någon plats så garanteras man en plats.

Har dom inte något liknande med new york maraton?

Jotunheimen rundt 2018
Konkret sa:
GoranS sa:

Har dom inte något liknande med new york maraton?
Mkt möjligt. Har aldrig på allvar varit aspirant på att springa det så jag har ingen koll.

Jotunheimen rundt 2018
Tiden går, idag är det bara fem veckor kvar. Det går inte en dag utan att man grubblar över något som har med loppet att göra.

Det mesta av träningen kretsar kring distans och backintervaller. Ibland i en kombination i samma pass, och just det passet har lite oväntat blivit något av en favorit. Tyvärr tar ett sånt pass mycket tid då det både är långt och låg snittfart, så det är lite pussligt att få till det med heltidsjobb och familj.

Jag har bytt utväxling litegrann på cykeln. Hade tidigare 39/25 som lägsta växel. Nu har jag 36/28. Om jag förstått saken rätt ska det gå att byta till 32-kassett för Ultegra R8000 utan att byta till long cage. Har inte riktigt bestämt mig för om jag behöver det.

Sen är det det här med att placera ut kläder. Svårt att ha en strategi för det innan man sett väderprognosen. Men generellt är det väl kallare på natten/morgonen än på dagen, och kallare nerför än uppför. Så lite för varmt klädd från start, och extra kläder i Beitostölen och vid Sognefjellshytta kanske kan vara en utgångspunkt.

Cykellyse är beställt. Hoppas att det inte blir alltför grått och regnigt under natten, så att det inte blir helt mörkt. Jag har till och med kollat upp månens faser, och loppet går knappt två dygn efter fullmåne, vilket borde kunna ge ett visst ljus. :)

Annars är det lite smågrejer som ska inhandlas. Jag fick punktering på en träningsrunda förra veckan, vilket fick mig att fundera över hur många reservslangar och kolsyrepatroner man behöver ha med sig. Nya flaskor tänkte jag köpa. Även där kan man ju börja fundera över vilken storlek som är optimal. På vätternrundan brukar jag köra så stora som möjligt, så man slipper stanna och fylla på. Men på Jotunheimen vill man kanske inte ha för mycket vikt med sig uppför. Detaljer, detaljer. :)

För övrigt har maj månad var fullkomligt underbar. Vilket väder för cykelträning! Har njutit av varenda mil som avverkats.

Jotunheimen rundt 2018
Om du inte är överviktig och har gjort din hemläxa träningsmässigt klarar du dig garanterat med 36/28. Jag har kört två gånger, första med 39/25 och andra med 34/27. Vägde runt 80 kg fördelat på 186 cm. Var skönt med lite lättare växel, men det var egentligen inga problem att ta sig upp för backarna med den tyngre utväxlingen heller.

Utrustningsmässigt beror det lite på hur aggressiv strategi du har fartmässigt. Om du mer kör det för att få en fin cykeltur kan du stanna på alla kontroller och då behövs inga jätteflaskor om du dricker normalt. Jag har kört med 2x75 cl. Första gången hade jag dessutom en camelback då jag hade tankar på att om jag hamnade i någon bra grupp skulle det vara tråkigt att behöva släppa den p.g.a. brist på vätska. I praktiken funkade den dock mer som avlastningsställe för kläder som jag plockade av mig under dagen än som vätskebehållare då jag var inne i alla depåer.

Att ha en väska med extra kläder i Beitostölen är nog rätt vanligt. Andra gången jag körde var det varmt så då hade jag en väska med lite lättare kläder att byta till i Lom (kortfingehandskar, nätundertröja, ...). Men, som du säger mkt beror på väder. Och prognoserna kan ändras snabbt så utgå inte från att prognosen som gäller när du åker från Sverige är korrekt utan ta med dig kläder till Norge som täcker upp för alla eventualiteter och packa väskorna som ska ut till depå(erna) under fredagen när du förhoppningsvis har hyggligt grepp om hur vädret kommer att bli.

Angående slangar har jag för mig att jag hade två med mig + en i vardera depåväskan. Om man har bråttom är kolsyrepatroner bra. Vanlig pump är ju dock mer robust. Ett alternativ till en massa slangar är lagningskit.

Senast ändrad:
Jotunheimen rundt 2018
Tackar för bra tips, GoranS. Jag har egentligen inga tidsmål. Ville bort från tidshetsen på Vätternrundan. Men sen har ju även jag liknande tankar som du haft, att man inte vill släppa bra klungor för att vätska är slut, eller för den delen för att man måste justera klädsel.

Sambal Oelek sa:
Får man akut vattenbrist är det inga problem i de där trakterna, bara till å vänta tills nästa fjällbäck å fylla på :)

Helt underbart! Ska bli en ära att få cykla i dessa trakter. :)

Jotunheimen rundt 2018
Det ska bli premier för mig också på Jotunheimen i år.
Är det inte så att antingen går det uppför eller så går det utför och i båda fallen så har man ingen nytta av en klunga. (iallafall med min fart).

Jotunheimen rundt 2018
Nja, så kuperat är det inte att det inte skulle löna sig att köra i grupp. Det finns en hel del sträckor där man kan ha nytta av att ha andra cyklister runtomkring sig. Första 2-3 milen är det inte så brant och där kan man absolut tjäna på att hänga med i flödet av cyklister. Uppe på Filefjell är det också ganska platt en bit. Efter utförskörningen ner till Vagnsmjösa är det sedan ett antal mil bort till och en bit förbi Fagernes där det absolut är en fördel att ha andra att åka med. Efter Beitostölen upp över Valdresflya och ner förbi Sjoa är det inte så viktigt, men sen är det relativt lättåkt bort till Randsverk. Efter utförskörningen ner till Vågåvatnet, förbi Lom och en bit upp i Böverdalen är det också tämligen lättåkt. Biten över Sognefjell är mer upp och ner. Är f.ö. lätt att tro att man har gjort Sognefjell när man kommer till depån, men den (dryga?) milen uppe på fjället är faktiskt en av de delar jag upplevt som jobbigast - konstant upp och ner och en del ganska branta knixar. Ett tips är att trampa på en del nerför för att p.s.s. komma en bit upp i nästa uppförsbacke "gratis". När man kommer ner till Lustrafjorden (i Skjölden) är det sen inte så kuperat fram till Marifjöra (strax efter Gaupne).

Och även där det går uppför lite mer kan det vara en fördel att ha människor runt omkring sig om man vill hålla uppe tempot. Ligger man själv är det väldigt lätt att bli bekväm och "turistcykla" medan man om man ligger i en grupp typiskt får att någon är stark och håller farten en stund och sen är det någon annan som känner sig stark och drar en stund och man kan då koncentrera sig på att hänga med.

Så totalt sett finns det absolut fördelar med att kunna hitta andra cyklister att dela dragjobbet med. Första gången jag körde åkte jag i grupp fram till första depån (bortsett från utförskörningen som var min första riktiga utförskörning och jag fegade duktigt). Sen var det lite sporadiskt cyklande med andra cyklister under resten av loppet men jag gjorde nog >50% solo. Andra gången åkte jag med en kompis och vi höll ihop hela loppet. Då körde vi med andra större delen av biten fram till Beitostölen men sedan var det mest "partempo". Ingen av gångerna har jag dock satsat på att försöka åka så fort jag kan utan haft som mål att få en fin cykeldag. Tror jag hade 2.15 i depåtid första gången och andra gången var jag av cykeln över 2,5 timmar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp