Justera växel på gammal damcykel

bolaron

Medlem
Hej, jag är nybörjare på cyklar, så ursäkta om jag använder fel terminologi.

Jag har en gammal treväxlad damcykel. Sedan jag lagat ett hål på bakdäcket och satt in en ny eker fungerar inte växlingen som den ska. Det är tre växlar med vajer som ansluter via en mojäng till en växelkedja som "går in" i hjulet. Beroende på hur jag spänner vajern i mojängen kan jag nu få ettan och tvåan, bara tvåan, eller tvåan och trean att fungera. Men aldrig alla tre.

Om jag tar bort den bakre spännjusteraren som ansluter vajer till växelkedjan kan jag se att växelkedjan rör sig fint mellan de tre växlarna inne i hjulet. Vad är nästa felsökningssteg?

Allt gott

Senast ändrad:
Beroende på fabrikat och modell finns det nånstans vid navväxelns anslutning till vajern två streck som skall matcha. Vid ett visst växelläge.

Bilagor

• IMG_8571.jpeg
    IMG_8571.jpeg
    472.1 KB · Besök: 252
  • IMG_8570.jpeg
    IMG_8570.jpeg
    545.9 KB · Besök: 256
Är det växelkedjan du menar med ”vajer”, alltså den som går in i hjulet?

Glöm det där med två streck som ska linjera, detta är en helt annan modell. Den heter Torpedo 3111 och är typ världens bästa, treväxlade nav.

Tack, ja, la upp bilder nu.

Ja, ursäkta. Försöker ändra formuleringen i tråden
Ingen fara! Behövde bara ett förtydligande. Enkelt förklarat är det växelkedjan som drar en växelväljare inne i navet. Om du trampar runt hjulet och manuellt drar i kedjan, får du i alla tre växlarna då?

Tack, jag ska pröva detta och återkommer!
Funkar detta är det antingen vajerproblem eller att du inte får till spänningen riktigt. Det är lite känsligt. Jag brukar göra som @kais01 och lägga i trean på reglaget. Sedan flyttar jag justeraren (den svarta grejen mellan kedjan och vajern) till dess att vajern är löst spänd, men inte slapp. Beroende på kan det behöva spännas eller släppas ett ”klick” eller två.

det brukar bli lagom om vajern precis slackar när den dragits i navet i samband med att trean låggs i.

kolla att vajern eller växelhandtaget inte kärvar, och att ändhylsan på vajerhöljen ligger rätt.
Ok! Jag kan tänka mig att det är växelhandtaget eller så, har prövat med alla möjliga löshetsgrader. Ska testa som någon sa, att dra i kedjan manuellt för att först och främst se att det inte är fel inne i själva växeln i hjulet

Ok! Jag kan tänka mig att det är växelhandtaget eller så, har prövat med alla möjliga löshetsgrader. Ska testa som någon sa, att dra i kedjan manuellt för att först och främst se att det inte är fel inne i själva växeln i hjulet
Det lär det inte vara, fel i navet alltså. Är det trögt kan du lägga cykeln på sidan och spruta in rikligt med 5-56 i navet. Det där växelnavet är svårt att ta död på - düsk kvalitet.

Det allra mest troliga är att vajern hakar sig någonstans, inte glider som den ska i höljena eller att du inte får till rätt spänning.

Tror inte det är felet, men det började med en bakhjulsreparation, och mer ofta än önskvärt hamnar bakhjulet vid återmontering inte precis som före reparationen.
Man väljer vanligen en växel att justera efter, och så får de andra följa med när den är perfekt. Det borde även i Torpedos fall vara den lättaste/lägsta, "1", men jag är inte säker.

Funkar detta är det antingen vajerproblem eller att du inte får till spänningen riktigt. Det är lite känsligt. Jag brukar göra som @kais01 och lägga i trean på reglaget. Sedan flyttar jag justeraren (den svarta grejen mellan kedjan och vajern) till dess att vajern är löst spänd, men inte slapp. Beroende på kan det behöva spännas eller släppas ett ”klick” eller två.
Tyvärr funkade det inte som det ska, tror jag. Jag tycker nu inte att jag får i tre tydliga växlar när jag drar i växelkedjan manuellt, alltså utan att ha den kopplad till vajern öht. Det känns lite oklart var växlarna sitter och den rör sig lite slumpmässigt, tycker jag. Jag skickade in lite WD40 i hålet där växelkedjan går in, vilket gjorde att den rör sig lite bättre. Men ändå.

Jag prövade också att justera med vajern igen. Jag följde videon, körde från 3an, lagom löst/spänt, och såg till att jag hör tre klick och verkligen ser tre olika lägen beroende på hur jag har växelväljaren på styret. Jag testade återigen med olika typer av "lagom" löshet och gjorde millimeterjusteringar. Men jag ändå bara in ettan och tvåan. Och släpper jag den för löst får jag bara in tvåan.

Borde jag öppna växelväljaren och fippla där? Den är lite konstig, lite väl lös tycker jag, rör sig automatiskt nedåt mot ettan eller tvåan. Jag tycker inte heller den lilla metallflärpen riktigt rör sig så tydligt mellan olika växlar. Eller måste jag in i växelhuset? Med tanke på att det inte funkade manuellt kanske det är nästa steg?

Tyvärr funkade det inte som det ska, tror jag. Jag tycker nu inte att jag får i tre tydliga växlar när jag drar i växelkedjan manuellt, alltså utan att ha den kopplad till vajern öht. Det känns lite oklart var växlarna sitter och den rör sig lite slumpmässigt, tycker jag. Jag skickade in lite WD40 i hålet där växelkedjan går in, vilket gjorde att den rör sig lite bättre. Men ändå.

Jag prövade också att justera med vajern igen. Jag följde videon, körde från 3an, lagom löst/spänt, och såg till att jag hör tre klick och verkligen ser tre olika lägen beroende på hur jag har växelväljaren på styret. Jag testade återigen med olika typer av "lagom" löshet och gjorde millimeterjusteringar. Men jag ändå bara in ettan och tvåan. Och släpper jag den för löst får jag bara in tvåan.

Borde jag öppna växelväljaren och fippla där? Den är lite konstig, lite väl lös tycker jag, rör sig automatiskt nedåt mot ettan eller tvåan. Jag tycker inte heller den lilla metallflärpen riktigt rör sig så tydligt mellan olika växlar. Eller måste jag in i växelhuset? Med tanke på att det inte funkade manuellt kanske det är nästa steg?
Växelkedjan sitter fast i en gängad pinne som i sin tur sitter i växelväljaren. Det är en ganska enkel konstruktion men kan upplevas som väldigt krånglig när man först tar isär navet. Been there, done that. Var bor du?

Jag har haft syskonmodellen av deras växelsystem, med 5 växlar, och den var ett rent helvete att justera.
Jag tror att du skall prova att cykla och se om alla 3 växlar kommer in. Sen får du försöka dra slutsatsen om växelkedjan skall justeras mer sträckt eller löst. Men bara ett enda steg på den gängade pinnen. Provcykla igen, upprepa samma steg om och om igen tills det fungerar. Det finns troligen bara ett enda läge där du kan få in alla 3 växlar. och det kan vara svårt att hitta.

Jag har haft syskonmodellen av deras växelsystem, med 5 växlar, och den var ett rent helvete att justera.
Jag tror att du skall prova att cykla och se om alla 3 växlar kommer in. Sen får du försöka dra slutsatsen om växelkedjan skall justeras mer sträckt eller löst. Men bara ett enda steg på den gängade pinnen. Provcykla igen, upprepa samma steg om och om igen tills det fungerar. Det finns troligen bara ett enda läge där du kan få in alla 3 växlar. och det kan vara svårt att hitta.
Jag har cyklat en massa också och prövat att justera för att se om det funkar. Körde 1 mil i dag på detta sätt :) Förra gången det var problem fungerade det dock precis på det sättet du beskriver. Men nu får jag plötsligt inte in trean, hur jag än gör.

Växelkedjan sitter fast i en gängad pinne som i sin tur sitter i växelväljaren. Det är en ganska enkel konstruktion men kan upplevas som väldigt krånglig när man först tar isär navet. Been there, done that. Var bor du?
Jag bor i Vårberg i Stockholm. Har cyklat ett par gånger till Bagarmossen till cykelköket där för att fixa ekern och det.

Såg också någon video om hur man tar isär den. Tyckte det verkade vara många delar att hålla reda på :)

Har mkt begränsad kunskap kring Torpedos växelnav och även andra dito. Jobbade dock tillfälligt, (ca 3mån) med bla växelnav i en cykelaffär under 1980talet. Där fanns då en cykelmekaniker, (gamla skolan), som tom tog med sig hjulen hem efter arbetsdagens slut. Kunde plocka isär naven i mikrober och sätta ihop dom igen. Jag lärde mig inte särskilt mycket av honom. Han var karg, fåordig och inte särskilt trevlig. Iaf inte gentemot mig!
Ett budskap, som han flera gånger upprepade var dock att aldrig använda olja i ett växelnav, utan endast använda tjockt animaliskt fett i smörjoljeform!
Vet i dagsläget inte om detta är ett relevant tips. Kunde dock inte låta bli att tipsa. Vad det nu kan vara värt!?

Hsh förelåg det mig aldrig tanken, att dessa nav på ngt sätt, skulle vara svåra att justera! Vilket dom, (enligt min mening heller aldrig var). Men tidens tand!

Jag misstänker att navet behöver rengöras, och sedan fettas/oljas in enligt "manual". Jag gjorde så en gång på mitt nav (5 vxl Pentasport), och sedan gick det lättare att justera. Men efterhand så degradade navet, och till slut när mycket annat behövdes åtgärdas på cykeln så skrotade jag den.
Det finns fjädermekanismer i navet, som förmodligen inte orkar dra tillbaka navkedjan eller vad den kallas. Antingen pga. smuts, eller att fjädermekanismen är sliten.

I denna tråd finns eventuellt sprängskiss på ditt nav, https://happyride.se/forum/threads/sprangskiss-torpedo-3-vxl.921905/, några inlägg ner.

Jag misstänker att navet behöver rengöras, och sedan fettas/oljas in enligt "manual". Jag gjorde så en gång på mitt nav (5 vxl Pentasport), och sedan gick det lättare att justera. Men efterhand så degradade navet, och till slut när mycket annat behövdes åtgärdas på cykeln så skrotade jag den.
Det finns fjädermekanismer i navet, som förmodligen inte orkar dra tillbaka navkedjan eller vad den kallas. Antingen pga. smuts, eller att fjädermekanismen är sliten.

I denna tråd finns eventuellt sprängskiss på ditt nav, https://happyride.se/forum/threads/sprangskiss-torpedo-3-vxl.921905/, några inlägg ner.
Det här låter intuitivt som en vettig förklaring. Någon gång har den "hoppat in" i trean och sedan snabbt ur igen efter att jag har kört över någon tvär grop eller så, och hjulet alltså fått en smäll. Så det skulle kunna vara att den inte "orkar" hålla kedjan i det läget. Antar att det dock måste vara tvärtom där inne då, eftersom det är trean (den mest lösa växeln) som inte går in.

Bilden ser helt korrekt ut, tack!

Har mkt begränsad kunskap kring Torpedos växelnav och även andra dito. Jobbade dock tillfälligt, (ca 3mån) med bla växelnav i en cykelaffär under 1980talet. Där fanns då en cykelmekaniker, (gamla skolan), som tom tog med sig hjulen hem efter arbetsdagens slut. Kunde plocka isär naven i mikrober och sätta ihop dom igen. Jag lärde mig inte särskilt mycket av honom. Han var karg, fåordig och inte särskilt trevlig. Iaf inte gentemot mig!
Ett budskap, som han flera gånger upprepade var dock att aldrig använda olja i ett växelnav, utan endast använda tjockt animaliskt fett i smörjoljeform!
Vet i dagsläget inte om detta är ett relevant tips. Kunde dock inte låta bli att tipsa. Vad det nu kan vara värt!?

Hsh förelåg det mig aldrig tanken, att dessa nav på ngt sätt, skulle vara svåra att justera! Vilket dom, (enligt min mening heller aldrig var). Men tidens tand!
Det där med att inte använda olja hörde jag också från någon på Youtube som tog isär ett nav. Så det verkar fortfarande stämma!

en felkälla är infästningen av pinnen innanför kedjan, altså inne i navet. den sitter i en liten tvärbalk, som ganska lätt går av om man skruvar åt pinnen för hårt.

det skall finnas ett distinkt stopp när kedjepinnens gängning bottnar i balken, sedan backar man ett halvt eller helt varv. den får absolut inte sitta fastskruvad därinne.

det finns inga distinkta lägen när man manuellt drar i kedjan, det sköts av handtaget.

när inget drar i kedjan skall trean automatiskt gå i.

Det här låter intuitivt som en vettig förklaring. Någon gång har den "hoppat in" i trean och sedan snabbt ur igen efter att jag har kört över någon tvär grop eller så, och hjulet alltså fått en smäll. Så det skulle kunna vara att den inte "orkar" hålla kedjan i det läget. Antar att det dock måste vara tvärtom där inne då, eftersom det är trean (den mest lösa växeln) som inte går in.
Jag hade samma symptom på mitt nav. Jag kunde inte med lätthet få in alla växlar. Men när jag cyklade över en ojämnhet så gick vald växel in! Om/innan du börjar plocka isär navet, så kan det vara värt att skruva ut delen med den lilla kedjan, och se om länkarna är lätta att böja. Om inte, rengör och fetta in.

Dags för en uppdatering. Jag har lagt större delen av dagen på att försöka fixa detta och är nu redigt less.

Jag öppnade navet. Ett kullager hade ett par kulor som satt lösa. Navet liknade ingenting riktigt. Efter lite hjälp på forumet och snack med en cykelmek förstod jag att kullagret förmodligen inte är problemet.

Dessutom insåg jag att detta är ett Torpedo Pentaspeed 5-växlat nav, som dock bara har tre växlar då någon (kanske den som sålde cykeln till min släkting) tagit bort den ena växelpinnen och satt på en treväxlad växeljusterare. Jag använder alltså bara "halva" navet.

Jag följde en utmärkt video på youtube för att ta isär allt, tvätta och fetta in. Det var ett riktigt projekt och det tog väldigt lång tid. Trots all guidning var det vissa steg som var komplicerade, och dessutom gjorde jag en massa onödiga slarvfel som sinkade mig rejält. När jag väl kunde testa cykeln visade det sig att växlarna beter sig likadant som förut, kanske lite sämre. Bromsen har fått ett spel också. Jag är riktigt less på att meka just nu.

Jag antar att jag ska testa lite mer med att justera vajern i morgon med det tvättade navet. Men ärligt talat känns det som att jag kommer behöva öppna skräpet igen. Vet inte riktigt när jag kommer ha motivation till det. Jag funderar på om det kan vara värt att köpa ett ordentligt 5-växlat växelreglage och en växelpinne, men det verkar rätt dyrt, så jag vet inte om det är värt.

pentasport?‍??‍??‍??

glöm att få det att fungera längre än runt kvarteret. kräver ideliga justeringar och underhåll för att funka.

lika bra som de klassiska treväxlade sachs/sram-naven är, lika hopplöst är pentasport. toppa det med ständigt trasiga guld-dyra växelhandtag.

ekra in ett nexus 7 och cykla lycklig iväg mot solnedgången.

Om det är ett Pentasport 5 växlat nav med 2 växelvajrar, och den ena borttagen så lär blir det väldigt svårt att få det att fungera. Vajrarna är beroende av varandra.

Jag plockade själv upp ett sådant nav, rengjorde, satte ihop det och fick det att fungera bra några månader. Sen började helvetet igen. Till slut skrotade jag cykeln när jag fick andra problem med den.

Att tänka på är också att planetväxel (eller vad den kallas) skall fixeras med ett specialverktyg innan man tar ut den. Gör man inte det så riskerar den att komma i fel läge, och då kan det bli tungcyklat.

Istället för att kämpa med ett hopplöst nav, så gå vidare och köp exempelvis en ny cykel. Tiden du lägger ned på ett hopplöst nav är helt enkelt inte värt det.

Om det är ett Pentasport 5 växlat nav med 2 växelvajrar, och den ena borttagen så lär blir det väldigt svårt att få det att fungera. Vajrarna är beroende av varandra.

Jag plockade själv upp ett sådant nav, rengjorde, satte ihop det och fick det att fungera bra några månader. Sen började helvetet igen. Till slut skrotade jag cykeln när jag fick andra problem med den.

Att tänka på är också att planetväxel (eller vad den kallas) skall fixeras med ett specialverktyg innan man tar ut den. Gör man inte det så riskerar den att komma i fel läge, och då kan det bli tungcyklat.

Istället för att kämpa med ett hopplöst nav, så gå vidare och köp exempelvis en ny cykel. Tiden du lägger ned på ett hopplöst nav är helt enkelt inte värt det.
Ja, att sätta i planetväxeln var ett helvete. Jag tittade först på en tysk video där han ansåg att det var slöseri med pengar att köpa det där specialverktyget. Han löste det med att fixera rätt lägen -- de tre hjulen har små hål som ska peka utåt -- med tejp. Men jag fick det bara inte att fungera. Och det var fett överallt. Hittade till slut en annan video där guiden satte ihop navet i lite annorlunda ordning, så att det blev lättare. Med det sagt skulle det kunna vara planetväxeln som är problemet, inte alls säker på att jag fick ned säkringsringen den där sista millimetern. Å andra sidan tycker jag mycket tyder på att det är någon av fjädrarna som inte fjädrar. Eller så kan det ju vara det där förbannade kullagret.

Jag hade inget skruvstäd att jobba med, nästa gång, om det blir något, ska jag gå till föreningens hobbyrum. Och ha någon sorts handskar på mig... Det skulle nog göra allt mycket enklare.

Jag skulle gärna köpa ny cykel, men har inte råd.

En fråga till er, detta att jag nu efter meckandet har lite spel i bromsen, den tar först efter någon kvarts varv, beror det på att muttrarna sitter löst eller hur löser jag det?

Ja, att sätta i planetväxeln var ett helvete. Jag tittade först på en tysk video där han ansåg att det var slöseri med pengar att köpa det där specialverktyget. Han löste det med att fixera rätt lägen -- de tre hjulen har små hål som ska peka utåt -- med tejp. Men jag fick det bara inte att fungera. Och det var fett överallt. Hittade till slut en annan video där guiden satte ihop navet i lite annorlunda ordning, så att det blev lättare. Med det sagt skulle det kunna vara planetväxeln som är problemet, inte alls säker på att jag fick ned säkringsringen den där sista millimetern. Å andra sidan tycker jag mycket tyder på att det är någon av fjädrarna som inte fjädrar. Eller så kan det ju vara det där förbannade kullagret.

Jag hade inget skruvstäd att jobba med, nästa gång, om det blir något, ska jag gå till föreningens hobbyrum. Och ha någon sorts handskar på mig... Det skulle nog göra allt mycket enklare.

Jag skulle gärna köpa ny cykel, men har inte råd.
Är man utbildad urmakare hjälper detta garanterat! Växelnav, har alltid utgjort en särskild problematik. Att skruva isär 1 växelnav, kräver inget "Bysnille". Att sätta ihop det igen, kräver ofta, en pedagogisk sprängskiss. Som om det inte räckte med detta, måste förslitningsdelar identifieras och ersättas. Detta under förutsättning att dessa öht går att få tag på! Har jobbat med Sachs/Huret, där tvåvxl sys är någorlunda överkomliga, men sedan blir det lätt kaotiskt...
Ett nytt bakhjul kostar dock inga fantasisummor1

Uppdatering: I dag öppnade jag åbäket igen. Jag måste ju kunna cykla. Det där kullagret var helt kaputt nu, alla kulorna hade lossnat och låg i vägen. Gissar att det berodde på att navet var felinställt på något sätt, så att det utsattes för en massa friktion. Jag var på cykelköket i Bagarmossen i går och hittade där ett nytt kullager som jag satte in. Oklart om det löser problemet, har ej provat med det nya.

Från cykelköket fick jag nämligen också med mig ett gratis cykelvrak med samma växelnav (och pinnar på båda sidor!). Så i stället för att pröva med det gamla, nytvättade, bråkiga navet skruvade jag bara loss det gamla och smutsiga jag fått från cykelvraket och bytte.

Nu är cykeln återställd i det skick den var i innan jag började meka med detta. Jag får i tvåan och ettan. Kanske att man kan justera vajern mer och få in trean nu med det av allt att döma välfungerande navet, det vet jag inte. Nästa steg blir att flytta bromsvajer och det 5-växlade växelreglaget från vraket till min cykel och försöka sätta in vajrarna i reglaget. Jag hittade visserligen inga instruktioner för min exakta modell, men efter att ha tagit isär reglaget ser det ganska enkelt ut. Dock bräckligt. Vi får se.

800px-Schalthebel_von_Fichtel-und-Sachs-Pentasport.JPG

Senast ändrad:
Nu ska du inte lyssna på @kais01 och hans Pentasport-bashing. Vi har haft långa diskussioner om detta.. 😉

Jag har renoverat tre hojar med Pentasport. Det är inte det bästa växelnavet, men inte heller det sämsta. Däremot är det en onödigt komplicerad konstruktion med de dubbla växelkedjorna och det är svårt att ställa in ordentligt. Och reglaget är plastigt.

Nu gör du så här: Lägg hjulet ner, skruva ur växelkedjorna och spruta in flödigt med 5-56 i navet (på båda sidor). Efter en stund skruvar du fast kedjorna igen och motionerar navet genom att dra i kedjorna. Du kommer att känna lägena. Detta bör hjälpa dig att få det att fungera.

Tillbaka
Topp