Justera växel på gammal damcykel

bolaron

Medlem
Hej, jag är nybörjare på cyklar, så ursäkta om jag använder fel terminologi.

Jag har en gammal treväxlad damcykel. Sedan jag lagat ett hål på bakdäcket och satt in en ny eker fungerar inte växlingen som den ska. Det är tre växlar med vajer som ansluter via en mojäng till en växelkedja som "går in" i hjulet. Beroende på hur jag spänner vajern i mojängen kan jag nu få ettan och tvåan, bara tvåan, eller tvåan och trean att fungera. Men aldrig alla tre.

Om jag tar bort den bakre spännjusteraren som ansluter vajer till växelkedjan kan jag se att växelkedjan rör sig fint mellan de tre växlarna inne i hjulet. Vad är nästa felsökningssteg?

Allt gott

Senast ändrad:
Beroende på fabrikat och modell finns det nånstans vid navväxelns anslutning till vajern två streck som skall matcha. Vid ett visst växelläge.

Bilagor

• IMG_8571.jpeg
    IMG_8571.jpeg
    472.1 KB · Besök: 252
  • IMG_8570.jpeg
    IMG_8570.jpeg
    545.9 KB · Besök: 256
Är det växelkedjan du menar med ”vajer”, alltså den som går in i hjulet?

Glöm det där med två streck som ska linjera, detta är en helt annan modell. Den heter Torpedo 3111 och är typ världens bästa, treväxlade nav.

Tack, ja, la upp bilder nu.

Ja, ursäkta. Försöker ändra formuleringen i tråden
Ingen fara! Behövde bara ett förtydligande. Enkelt förklarat är det växelkedjan som drar en växelväljare inne i navet. Om du trampar runt hjulet och manuellt drar i kedjan, får du i alla tre växlarna då?

Tack, jag ska pröva detta och återkommer!
Funkar detta är det antingen vajerproblem eller att du inte får till spänningen riktigt. Det är lite känsligt. Jag brukar göra som @kais01 och lägga i trean på reglaget. Sedan flyttar jag justeraren (den svarta grejen mellan kedjan och vajern) till dess att vajern är löst spänd, men inte slapp. Beroende på kan det behöva spännas eller släppas ett ”klick” eller två.