Justera växel på gammal damcykel

Om du får problem med att justera in ditt nygamla nav, så kan jag beskriva hur du skall göra. Det är väldigt kinkigt att få till alla växlarna.

Intressant tråd. Jag försöker lära mig lite mer om Pentasport. Det verkar råda delade meningar om deras förträfflighet. Jag snubblade över den här amerikanska tråden, där ett antal användare verkar höja Pentasport till skyarna.

Jag har också noterat att SRAM verkar ha lagt ned all sin tillverkning av navväxlar efter att de tog över Sachs verksamhet. Är det någon som vet varför? Kunde de inte konkurrera med Shimanos navväxlar längre?

Intressant tråd. Jag försöker lära mig lite mer om Pentasport. Det verkar råda delade meningar om deras förträfflighet. Jag snubblade över den här amerikanska tråden, där ett antal användare verkar höja Pentasport till skyarna.

Jag har också noterat att SRAM verkar ha lagt ned all sin tillverkning av navväxlar efter att de tog över Sachs verksamhet. Är det någon som vet varför? Kunde de inte konkurrera med Shimanos navväxlar längre?
Att observera är att PentaSport 5 vxl finns i två varianter. Den första med två växelvajrar verkade bara tillverkas 2-3 år i början av 90-talet. Det är den som har så många problem. Den följdes senare av en variant med endast en växelvajer. Den verkar vara helt Ok.

Att observera är att PentaSport 5 vxl finns i två varianter. Den första med två växelvajrar verkade bara tillverkas 2-3 år i början av 90-talet. Det är den som har så många problem. Den följdes senare av en variant med endast en växelvajer. Den verkar vara helt Ok.
Nej, fan, den med burk på bakväxeln är så himla dålig.

Nu ska du inte lyssna på @kais01 och hans Pentasport-bashing. Vi har haft långa diskussioner om detta.. 😉

Jag har renoverat tre hojar med Pentasport. Det är inte det bästa växelnavet, men inte heller det sämsta. Däremot är det en onödigt komplicerad konstruktion med de dubbla växelkedjorna och det är svårt att ställa in ordentligt. Och reglaget är plastigt.

Nu gör du så här: Lägg hjulet ner, skruva ur växelkedjorna och spruta in flödigt med 5-56 i navet (på båda sidor). Efter en stund skruvar du fast kedjorna igen och motionerar navet genom att dra i kedjorna. Du kommer att känna lägena. Detta bör hjälpa dig att få det att fungera.
haha🤩

men intressant fråga; vilket växelnav skulle du framhålla som sämre än pentasport😬?

De var väl för bra de gamla Torpedonaven. Är de outslitliga säljer man inget nytt.
Modernt affärstänk helt enkelt.

haha🤩

men intressant fråga; vilket växelnav skulle du framhålla som sämre än pentasport😬?
Positronväxelnavet springs to mind..

Edit: Nej, fan, det hette inte Positron utan något annat. En kombination av utanpåliggande drev och växelnav. Heeelt hopplöst att ställa in och använda var det i alla fall.

Senast redigerad av en moderator:
Nej, hittade det. Ett ”Shimano Combi 12”. Pentasport är en dröm i jämförelse.
Ser spännande ut.

1726861219689.png

Senast ändrad:
Nej, hittade det. Ett ”Shimano Combi 12”. Pentasport är en dröm i jämförelse.
kul! har du sett någon irl? själv har jag missat denna delikatess.

däremot byggde jag med ett liknande koncept egna hybridväxlar på 80-talet baserade på torpedo 515 dreigang. svetsade fem respektive sex drev på drivern. så 3x5 resp 3x6. två av dessa cyklar fortfarande i mitt garage. några justeringsbekymmer fanns inte, pga friktionsväxlar.

cykelhistorien är full av intressanta men inte alltid välfungerande koncept. ett udda jag kom att tänka på är shimano femväxlad planetväxel i vevpartiet.

kul! har du sett någon irl? själv har jag missat denna delikatess.

däremot byggde jag med ett liknande koncept egna hybridväxlar på 80-talet baserade på torpedo 515 dreigang. svetsade fem respektive sex drev på drivern. så 3x5 resp 3x6. två av dessa cyklar fortfarande i mitt garage. några justeringsbekymmer fanns inte, pga friktionsväxlar.

cykelhistorien är full av intressanta men inte alltid välfungerande koncept. ett udda jag kom att tänka på är shimano femväxlad planetväxel i vevpartiet.
Japp, har gjort i ordning en sådan växel.

Nu ska du inte lyssna på @kais01 och hans Pentasport-bashing. Vi har haft långa diskussioner om detta.. 😉

Jag har renoverat tre hojar med Pentasport. Det är inte det bästa växelnavet, men inte heller det sämsta. Däremot är det en onödigt komplicerad konstruktion med de dubbla växelkedjorna och det är svårt att ställa in ordentligt. Och reglaget är plastigt.

Nu gör du så här: Lägg hjulet ner, skruva ur växelkedjorna och spruta in flödigt med 5-56 i navet (på båda sidor). Efter en stund skruvar du fast kedjorna igen och motionerar navet genom att dra i kedjorna. Du kommer att känna lägena. Detta bör hjälpa dig att få det att fungera.
Jag la den inte ned, men jag skruvade ut kedjorna och sprejade in en hel del WD40 i hålet. Och nu när jag cyklade fick jag faktiskt in tre växlar! Det kändes som att jag flög, jag svävade på molnen, det var euforiska 15 km till T-centralen och senare tillbaka. Västerbron kändes som en vindpust.

Växeln är opålitlig och hoppar en del slumpmässigt mellan växlarna. Egentligen tycker jag inte det är någon fara, förutom när jag är i värsta mördarbacken och den hoppar från ettan till trean. Jag tänker att det också kan vara lite farligt när jag cyklar så snabbt. En del har säkert att göra med växelreglaget som är slitet och lite skevt.

Jag vet inte om jag tänker lägga så mkt tid på att finjustera detta nu innan jag sätter på det femväxlade växelreglaget och den andra växelvajern. Jag kan dock inte göra det förrän jag är på cykelköket -- jag hoppas att jag där kan hitta fästen att sätta på ramen för den andra vajern. Cykelvrakets fästen är tyvärr en del av ramens form. Byta ram vore väl kanske ett alternativ, men det känns som ett ganska stort projekt.

wd40 kan göra underverk men effekten är kortvarig. när det eventuellt lossnat därinne komplettera gärna med helsyntet motorolja. det gifter sig bättre med det stelnande fettet i navet och ger harmoni något längre tid.

självväxlar navet när du drar på fullt i stående i någon backe, räkna med planetväxelhaveri. antingen släpper det eller mer osannolikt får du tvärstopp.

har du då tur lyckas du behålla fötterna på pedalerna, och slipper att de åker i backen.

wd40 kan göra underverk men effekten är kortvarig. när det eventuellt lossnat därinne komplettera gärna med helsyntet motorolja. det gifter sig bättre med det stelnande fettet i navet och ger harmoni något längre tid.

självväxlar navet när du drar på fullt i stående i någon backe, räkna med planetväxelhaveri. antingen släpper det eller mer osannolikt får du tvärstopp.

har du då tur lyckas du behålla fötterna på pedalerna, och slipper att de åker i backen.
Ja, någon sorts haveri är det väl. Den hoppade gärna just i stånkande, stående uppförsbackar, vilket känns som sämsta möjliga tillfälle. Kanske att man kan ta ut navet och typ fetta in det utifrån? Jag är verkligen osugen på att ta isär just planetväxeln.

Ska pröva att få in motorolja där. Men skulle helst ha en burk med sån där sprejpinne, känns bökigt.

Ja, någon sorts haveri är det väl. Den hoppade gärna just i stånkande, stående uppförsbackar, vilket känns som sämsta möjliga tillfälle. Kanske att man kan ta ut navet och typ fetta in det utifrån? Jag är verkligen osugen på att ta isär just planetväxeln.

Ska pröva att få in motorolja där. Men skulle helst ha en burk med sån där sprejpinne, känns bökigt.
En oljekanna är ett måste hemma hos varje man person.

Min vana trogen kunde jag inte ge mig till tåls utan bestämde mig för att hemmabygga de där vajerhållarna med hjälp av ståltråd och gaffatejp. Det gick hyfsat och blev ganska snyggt. Därefter tog det en lång stund och var pilligt att få bort allt det som satt på cykeln och få det femväxlade växelreglaget på plats. Särskilt jobbigt var det att få in de två växelvajrarna genom de idiotiskt små hålen. Jag måste säga att jag börjar bli allt mer benägen att hålla med kais01 om att detta nav (med tillhörande vajrar och reglage) är rätt illa designat. Det är som att de konstruerat alltihop med målet att göra den som till äventyrs får för sig att mecka med det bitter och förtvivlad.

Självklart fungerade det inte. Reglaget hade inte kraft nog att verkligen dra i vajrarna ordentligt. Så fort det stötte på minsta motstånd rörde sig plastbitarna tillbaka till sin ursprungliga position. Jag förmodar att plasten är utsliten och därför saknas nödvändig friktion. Kanske var det därför cykeln det satt på skrotades. Det klickar härligt, men det verkar inte spela någon roll. Reglaget är för övrigt känt för att gå sönder hela tiden, folk skriver ut nya delar med 3D-skrivare och allt möjligt, det vet jag efter tusen års googlande.

I morgon måste jag cykla långt, så det var bara att ta bort allt och sätta tillbaka Torpedoreglaget. Därefter sprejade jag in lite syntetisk motorolja i hålet för växelkedjan som kais01 föreslog. Tack för det. I köket hittade jag en sån där alvedonspruta för barn som passade utmärkt för ändamålet. Jag cyklade 10 meter till cykelparkeringen och åbäket verkade faktiskt växla med mycket mer självsäkerhet nu. Det var tre tydliga växlar. Tänk vad lite bensinmacksdyr olja kan göra. Vi får se hur det går, jag ska cykla 16 km till Östermalm i morgon, men jag har stora förhoppningar.

Innan jag överhuvudtaget provar att "uppgradera" till fem växlar igen tänker jag prata med någon som kan detta reglage för att kontrollera att det är tjänligt.

Att tänka på är att växelreglaget till PentaSport 5 vxl, två växle vajrar, finns i två varianter precis som navet. Den första har ett litet fönster genom vilket man kan se vilken växel som ligger i. Den är kass, interna plastarmar går sönder/bryts. Den andra fungerar bättre.

Bild på den första kan du se i det första inlägger i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/trasig-sachs-torpedo-pentasport.3681163/

Bild på den senare kan du se på sista inlägget i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/sachs-pentasport-5-vaxelproblem.2711434/

Navet + delar brukar annonseras ut på Tradera, till hutlösa priser. Du får hålla koll där om du är på jakt efter reservdelar.

hutlösa priser på navet? jag skulle inte montera det för egen användning ens om jag fick tusentals sekiner i handen. kommer inte ihåg om de jag monterat av redan är på återbruket, men där hör de hemma! att ens ge bort dem eller värre sälja till någon mindre vetande skulle jag se som oansvarigt eller girigt.

att folk betalar hutlösa priser för växelhandtag i ett desperat letande efter acceptabel funktion kan man ju mänskligt sett mera förstå.

bolarons ansträngningar här i tråden är ju värda att uppmuntra, men en eventuell framgång blir högst tillfällig. och för priset av ett par växelhandtag till detta haverideterminerade projekt kan han köpa riktiga grejor som varar en livstid.

Att tänka på är att växelreglaget till PentaSport 5 vxl, två växle vajrar, finns i två varianter precis som navet. Den första har ett litet fönster genom vilket man kan se vilken växel som ligger i. Den är kass, interna plastarmar går sönder/bryts. Den andra fungerar bättre.

Bild på den första kan du se i det första inlägger i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/trasig-sachs-torpedo-pentasport.3681163/

Bild på den senare kan du se på sista inlägget i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/sachs-pentasport-5-vaxelproblem.2711434/

Navet + delar brukar annonseras ut på Tradera, till hutlösa priser. Du får hålla koll där om du är på jakt efter reservdelar.
Den bättre varianten av reglage, NOS, ledande bud på 573:- just nu.

1726995997189.png

Visa bilaga 728253

Jag har sett liknande eller högre priser. För båda varianterna, och då begagnade. Lite trist att jag skrotade min cykel. Det fanns ju säljbara PentaSport delar på den som kunnat ge mig en tusenlapp på Tradera.

stackars satar. får väl rota lite i garaget😵‍💫

tradera kan ju bli riktigt tokigt ibland. dottern köpte för sitt studielån en växt för ett par tusen. vi var inte direkt nöjda...

men något år senare hade hon tagit tre sticklingar, lade ut under några veckor på tradera. de nådde alla tre liknande priser....
.
IMG_1132.jpeg

Visa bilaga 728253

ja, det är den här andra sorten jag har. Fast så slitet att man inte ser något tryck. Tror som sagt det är rejält utslitet inuti också, det orkade inte dra växelvajrarna hårt nog.

Reservdelar, om jag behöver, kommer jag nog ta från andra vrak. Tycker inte det är värt pengarna, och än mindre nu när jag har lite erfarenhet av detta nav :)

Om du har tillräckligt med kapital, så kan det vara ide att skaffa exempelvis en ny lågpriscykel. Biltema har cyklar med Shimano's 3 vxl baknav för ca 3 tkr. Det finns säkert bra begagnade cyklar i din närhet för mindre än denna summa. Sedan fixa din problematiska cykel så att du har en cykel i reserv. Att ständigt laga en cykel som man har stort behov av är väldigt pressande.

att införskaffa ett treväxlat bakhjul kostar inte mycket. ett sjuväxlat en del mer. femväxlade är egentligen tekniskt vettigare, eftersom det går att få till fem växlar med två olikstora planetväxlar utan att seriekoppla.

bara det att marknaden knappt bjuder på sådana. sturmey archer gör fortfarande ett, men en marginell produkt gör att reservdelar kan bli ett problem.

det ekonomiskt vettigaste och tryggaste upplägget om man har problem som ts, och gilllar vederbörande cykel, är att köpa ett nytt nexus 7 från tyskland. det kostar dryga tusingen och växlar som en dröm. typ oöverträffat. finns med och utan fotbroms. varje cykelverkstad kan hantera eventuella problem, bara att de nästan aldrig uppstår.

på köpet får man chansen lära sig ekra upp hjul:)

Om du har tillräckligt med kapital, så kan det vara ide att skaffa exempelvis en ny lågpriscykel. Biltema har cyklar med Shimano's 3 vxl baknav för ca 3 tkr. Det finns säkert bra begagnade cyklar i din närhet för mindre än denna summa. Sedan fixa din problematiska cykel så att du har en cykel i reserv. Att ständigt laga en cykel som man har stort behov av är väldigt pressande.
Ja, sant, jag har också tänkt att det är bra att ha en cykel i reserv, men det lär bli att jag bygger om och fixar upp någon gammal cykel gratis på cykelköket i så fall. Tyvärr saknar jag kapital helt för tillfället.

att införskaffa ett treväxlat bakhjul kostar inte mycket. ett sjuväxlat en del mer. femväxlade är egentligen tekniskt vettigare, eftersom det går att få till fem växlar med två olikstora planetväxlar utan att seriekoppla.

bara det att marknaden knappt bjuder på sådana. sturmey archer gör fortfarande ett, men en marginell produkt gör att reservdelar kan bli ett problem.

det ekonomiskt vettigaste och tryggaste upplägget om man har problem som ts, och gilllar vederbörande cykel, är att köpa ett nytt nexus 7 från tyskland. det kostar dryga tusingen och växlar som en dröm. typ oöverträffat. finns med och utan fotbroms. varje cykelverkstad kan hantera eventuella problem, bara att de nästan aldrig uppstår.

på köpet får man chansen lära sig ekra upp hjul:)
Jag hade gärna införskaffat det, men jag har inte råd. Jag ska försöka hålla ögonen öppna dock.

Tack så hemskt mycket för all hjälp jag får i denna tråd! Turen i dag gick jättebra. Herregud, vad snabbt man kan åka med en ordentligt hög växel! Nu är det bara ettan som kärvar. Den är lite svår att få i och hoppar ur då och då när jag cyklar i brant uppförsbacke och lägger hela min vikt på pedalerna. Men det kanske går att lösa med att spänna vajern något, den kanske bara drar ut precis på gränsen till tillräckligt. Jag gjorde ingenting sånt i dag, utan bara njöt av cykeln.

Du har redan fått ett par bra tips, men här kommer några fler.
Se till att vajrarna är smorda och löper lätt.
Öppna gärna reglaget och se om det gamla fettet börjar stelna. Ersätt med nytt.

En väsentlig del i allt detta är att respektive vajer hamnar i rätt hål. Växel 1 och 5 ska skötas av den vänstra delen av navet, resten högra sidan. Om jag inte minns fel är växel 4 "neutral", dvs nolläget för bägge vajrarna. Lägger du i växel 2 ska höger växelkedja inte kunna dras längre ut från navet. Det samma gäller på vänster sida för växel 1 och 5.
Prova dig fram.

Du har redan fått ett par bra tips, men här kommer några fler.
Se till att vajrarna är smorda och löper lätt.
Öppna gärna reglaget och se om det gamla fettet börjar stelna. Ersätt med nytt.

En väsentlig del i allt detta är att respektive vajer hamnar i rätt hål. Växel 1 och 5 ska skötas av den vänstra delen av navet, resten högra sidan. Om jag inte minns fel är växel 4 "neutral", dvs nolläget för bägge vajrarna. Lägger du i växel 2 ska höger växelkedja inte kunna dras längre ut från navet. Det samma gäller på vänster sida för växel 1 och 5.
Prova dig fram.
Tack, ja, det stämmer att fyran ska vara neutral. Har dock för tillfälle inget femväxlat reglage att testa med, då det jag hade var trasigt.

Har två hjul med nav som har vajer på bägge sidor. Antar att det är Pentasport. Ett sitter på en cykel. Den har två stycken reglage på ramen, ett för vardera sida. Det är en MBK. Nu har jag tänkt byta till ett annat bakhjul. Men är ändå intresserad av att veta om det verkligen är Pentasport. Speciellt som jag i min jakt på ett annat bakhjul till den hittade ett likadant i samlingen.

Har två hjul med nav som har vajer på bägge sidor. Antar att det är Pentasport. Ett sitter på en cykel. Den har två stycken reglage på ramen, ett för vardera sida. Det är en MBK. Nu har jag tänkt byta till ett annat bakhjul. Men är ändå intresserad av att veta om det verkligen är Pentasport. Speciellt som jag i min jakt på ett annat bakhjul till den hittade ett likadant i samlingen.
Det är med stor säkerhet Pentasport. Det går säkert att gräva fram något annat dubbelvajrat nav från anno dazumal, men Pentasport var vanligt i Sverige.

Det är för övrigt @kais01:s absoluta favoritnav.

Så här ser prylarna ut
20241118_160232.jpg

Bilagor

• 20241118_160239.jpg
    20241118_160239.jpg
    485.9 KB · Besök: 37
  • 20241118_160252.jpg
    20241118_160252.jpg
    722.5 KB · Besök: 71
Ah, det där är ett Pentasportnav, men reglaget är ett Sachs Commander 2 x 6. Det brukade kombineras, tror jag, med Sachs Orbit som var ett hybridnav med både frikrans och navväxel.
Ah. Det satt tillsammans på en cykel, MBK Esprit Tour. Så jag antar att det funkar. Drevet är helt slut, så det har cyklats på den.

Tillbaka
Topp