Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att observera är att PentaSport 5 vxl finns i två varianter. Den första med två växelvajrar verkade bara tillverkas 2-3 år i början av 90-talet. Det är den som har så många problem. Den följdes senare av en variant med endast en växelvajer. Den verkar vara helt Ok.Intressant tråd. Jag försöker lära mig lite mer om Pentasport. Det verkar råda delade meningar om deras förträfflighet. Jag snubblade över den här amerikanska tråden, där ett antal användare verkar höja Pentasport till skyarna.
Jag har också noterat att SRAM verkar ha lagt ned all sin tillverkning av navväxlar efter att de tog över Sachs verksamhet. Är det någon som vet varför? Kunde de inte konkurrera med Shimanos navväxlar längre?
Comparison of hub gears - Wikipedia
en.wikipedia.org
Nej, fan, den med burk på bakväxeln är så himla dålig.Att observera är att PentaSport 5 vxl finns i två varianter. Den första med två växelvajrar verkade bara tillverkas 2-3 år i början av 90-talet. Det är den som har så många problem. Den följdes senare av en variant med endast en växelvajer. Den verkar vara helt Ok.
hahaNu ska du inte lyssna på @kais01 och hans Pentasport-bashing. Vi har haft långa diskussioner om detta..
Jag har renoverat tre hojar med Pentasport. Det är inte det bästa växelnavet, men inte heller det sämsta. Däremot är det en onödigt komplicerad konstruktion med de dubbla växelkedjorna och det är svårt att ställa in ordentligt. Och reglaget är plastigt.
Nu gör du så här: Lägg hjulet ner, skruva ur växelkedjorna och spruta in flödigt med 5-56 i navet (på båda sidor). Efter en stund skruvar du fast kedjorna igen och motionerar navet genom att dra i kedjorna. Du kommer att känna lägena. Detta bör hjälpa dig att få det att fungera.
De var väl för bra de gamla Torpedonaven. Är de outslitliga säljer man inget nytt.Jag har också noterat att SRAM verkar ha lagt ned all sin tillverkning av navväxlar efter att de tog över Sachs verksamhet. Är det någon som vet varför? Kunde de inte konkurrera med Shimanos navväxlar längre?
en.wikipedia.org
Positronväxelnavet springs to mind..haha
men intressant fråga; vilket växelnav skulle du framhålla som sämre än pentasport?
Tänker du på Sachs Orbit?Positronväxelnavet springs to mind..
Edit: Nej, fan, det hette inte Positron utan något annat. En kombination av utanpåliggande drev och växelnav. Heeelt hopplöst att ställa in och använda var det i alla fall.
Njae, tror inte det. Var det inte det navet som kallades Commander sedan?Tänker du på Sachs Orbit?
Det kan inte vara SRAM (Sachs) Neos/Spectro 3(x7), eller Brompton BWR 3(x2)?Njae, tror inte det. Var det inte det navet som kallades Commander sedan?
Detta var ett Shimanonav, är nästan säker på det.
Nej, hittade det. Ett ”Shimano Combi 12”. Pentasport är en dröm i jämförelse.Det kan inte vara SRAM (Sachs) Neos/Spectro 3(x7), eller Brompton BWR 3(x2)?
en.wikipedia.org
Ser spännande ut.Nej, hittade det. Ett ”Shimano Combi 12”. Pentasport är en dröm i jämförelse.
kul! har du sett någon irl? själv har jag missat denna delikatess.Nej, hittade det. Ett ”Shimano Combi 12”. Pentasport är en dröm i jämförelse.
Japp, har gjort i ordning en sådan växel.kul! har du sett någon irl? själv har jag missat denna delikatess.
däremot byggde jag med ett liknande koncept egna hybridväxlar på 80-talet baserade på torpedo 515 dreigang. svetsade fem respektive sex drev på drivern. så 3x5 resp 3x6. två av dessa cyklar fortfarande i mitt garage. några justeringsbekymmer fanns inte, pga friktionsväxlar.
cykelhistorien är full av intressanta men inte alltid välfungerande koncept. ett udda jag kom att tänka på är shimano femväxlad planetväxel i vevpartiet.
Jag la den inte ned, men jag skruvade ut kedjorna och sprejade in en hel del WD40 i hålet. Och nu när jag cyklade fick jag faktiskt in tre växlar! Det kändes som att jag flög, jag svävade på molnen, det var euforiska 15 km till T-centralen och senare tillbaka. Västerbron kändes som en vindpust.Nu ska du inte lyssna på @kais01 och hans Pentasport-bashing. Vi har haft långa diskussioner om detta..
Jag har renoverat tre hojar med Pentasport. Det är inte det bästa växelnavet, men inte heller det sämsta. Däremot är det en onödigt komplicerad konstruktion med de dubbla växelkedjorna och det är svårt att ställa in ordentligt. Och reglaget är plastigt.
Nu gör du så här: Lägg hjulet ner, skruva ur växelkedjorna och spruta in flödigt med 5-56 i navet (på båda sidor). Efter en stund skruvar du fast kedjorna igen och motionerar navet genom att dra i kedjorna. Du kommer att känna lägena. Detta bör hjälpa dig att få det att fungera.
Ja, någon sorts haveri är det väl. Den hoppade gärna just i stånkande, stående uppförsbackar, vilket känns som sämsta möjliga tillfälle. Kanske att man kan ta ut navet och typ fetta in det utifrån? Jag är verkligen osugen på att ta isär just planetväxeln.wd40 kan göra underverk men effekten är kortvarig. när det eventuellt lossnat därinne komplettera gärna med helsyntet motorolja. det gifter sig bättre med det stelnande fettet i navet och ger harmoni något längre tid.
självväxlar navet när du drar på fullt i stående i någon backe, räkna med planetväxelhaveri. antingen släpper det eller mer osannolikt får du tvärstopp.
har du då tur lyckas du behålla fötterna på pedalerna, och slipper att de åker i backen.
En oljekanna är ett måste hemma hos varjeJa, någon sorts haveri är det väl. Den hoppade gärna just i stånkande, stående uppförsbackar, vilket känns som sämsta möjliga tillfälle. Kanske att man kan ta ut navet och typ fetta in det utifrån? Jag är verkligen osugen på att ta isär just planetväxeln.
Ska pröva att få in motorolja där. Men skulle helst ha en burk med sån där sprejpinne, känns bökigt.
Den bättre varianten av reglage, NOS, ledande bud på 573:- just nu.Att tänka på är att växelreglaget till PentaSport 5 vxl, två växle vajrar, finns i två varianter precis som navet. Den första har ett litet fönster genom vilket man kan se vilken växel som ligger i. Den är kass, interna plastarmar går sönder/bryts. Den andra fungerar bättre.
Bild på den första kan du se i det första inlägger i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/trasig-sachs-torpedo-pentasport.3681163/
Bild på den senare kan du se på sista inlägget i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/sachs-pentasport-5-vaxelproblem.2711434/
Navet + delar brukar annonseras ut på Tradera, till hutlösa priser. Du får hålla koll där om du är på jakt efter reservdelar.
Jag har sett liknande eller högre priser. För båda varianterna, och då begagnade. Lite trist att jag skrotade min cykel. Det fanns ju säljbara PentaSport delar på den som kunnat ge mig en tusenlapp på Tradera.Den bättre varianten av reglage, NOS, ledande bud på 573:- just nu.
Visa bilaga 728253
![]()
Växlar & drivlina | Köp & sälj begagnat & oanvänt på Tradera
Köp och sälj Växlar & drivlina enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplatswww.tradera.com
ja, det är den här andra sorten jag har. Fast så slitet att man inte ser något tryck. Tror som sagt det är rejält utslitet inuti också, det orkade inte dra växelvajrarna hårt nog.Den bättre varianten av reglage, NOS, ledande bud på 573:- just nu.
Visa bilaga 728253
![]()
Växlar & drivlina | Köp & sälj begagnat & oanvänt på Tradera
Köp och sälj Växlar & drivlina enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplatswww.tradera.com
Reservdelar, om jag behöver, kommer jag nog ta från andra vrak. Tycker inte det är värt pengarna, och än mindre nu när jag har lite erfarenhet av detta nav :)Att tänka på är att växelreglaget till PentaSport 5 vxl, två växle vajrar, finns i två varianter precis som navet. Den första har ett litet fönster genom vilket man kan se vilken växel som ligger i. Den är kass, interna plastarmar går sönder/bryts. Den andra fungerar bättre.
Bild på den första kan du se i det första inlägger i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/trasig-sachs-torpedo-pentasport.3681163/
Bild på den senare kan du se på sista inlägget i denna tråd, https://happyride.se/forum/threads/sachs-pentasport-5-vaxelproblem.2711434/
Navet + delar brukar annonseras ut på Tradera, till hutlösa priser. Du får hålla koll där om du är på jakt efter reservdelar.
Ja, sant, jag har också tänkt att det är bra att ha en cykel i reserv, men det lär bli att jag bygger om och fixar upp någon gammal cykel gratis på cykelköket i så fall. Tyvärr saknar jag kapital helt för tillfället.Om du har tillräckligt med kapital, så kan det vara ide att skaffa exempelvis en ny lågpriscykel. Biltema har cyklar med Shimano's 3 vxl baknav för ca 3 tkr. Det finns säkert bra begagnade cyklar i din närhet för mindre än denna summa. Sedan fixa din problematiska cykel så att du har en cykel i reserv. Att ständigt laga en cykel som man har stort behov av är väldigt pressande.
Jag hade gärna införskaffat det, men jag har inte råd. Jag ska försöka hålla ögonen öppna dock.att införskaffa ett treväxlat bakhjul kostar inte mycket. ett sjuväxlat en del mer. femväxlade är egentligen tekniskt vettigare, eftersom det går att få till fem växlar med två olikstora planetväxlar utan att seriekoppla.
bara det att marknaden knappt bjuder på sådana. sturmey archer gör fortfarande ett, men en marginell produkt gör att reservdelar kan bli ett problem.
det ekonomiskt vettigaste och tryggaste upplägget om man har problem som ts, och gilllar vederbörande cykel, är att köpa ett nytt nexus 7 från tyskland. det kostar dryga tusingen och växlar som en dröm. typ oöverträffat. finns med och utan fotbroms. varje cykelverkstad kan hantera eventuella problem, bara att de nästan aldrig uppstår.
på köpet får man chansen lära sig ekra upp hjul:)
Tack, ja, det stämmer att fyran ska vara neutral. Har dock för tillfälle inget femväxlat reglage att testa med, då det jag hade var trasigt.Du har redan fått ett par bra tips, men här kommer några fler.
Se till att vajrarna är smorda och löper lätt.
Öppna gärna reglaget och se om det gamla fettet börjar stelna. Ersätt med nytt.
En väsentlig del i allt detta är att respektive vajer hamnar i rätt hål. Växel 1 och 5 ska skötas av den vänstra delen av navet, resten högra sidan. Om jag inte minns fel är växel 4 "neutral", dvs nolläget för bägge vajrarna. Lägger du i växel 2 ska höger växelkedja inte kunna dras längre ut från navet. Det samma gäller på vänster sida för växel 1 och 5.
Prova dig fram.
Det är med stor säkerhet Pentasport. Det går säkert att gräva fram något annat dubbelvajrat nav från anno dazumal, men Pentasport var vanligt i Sverige.Har två hjul med nav som har vajer på bägge sidor. Antar att det är Pentasport. Ett sitter på en cykel. Den har två stycken reglage på ramen, ett för vardera sida. Det är en MBK. Nu har jag tänkt byta till ett annat bakhjul. Men är ändå intresserad av att veta om det verkligen är Pentasport. Speciellt som jag i min jakt på ett annat bakhjul till den hittade ett likadant i samlingen.
Ah, det där är ett Pentasportnav, men reglaget är ett Sachs Commander 2 x 6. Det brukade kombineras, tror jag, med Sachs Orbit som var ett hybridnav med både frikrans och navväxel.Så här ser prylarna ut
Visa bilaga 738658
Ah. Det satt tillsammans på en cykel, MBK Esprit Tour. Så jag antar att det funkar. Drevet är helt slut, så det har cyklats på den.Ah, det där är ett Pentasportnav, men reglaget är ett Sachs Commander 2 x 6. Det brukade kombineras, tror jag, med Sachs Orbit som var ett hybridnav med både frikrans och navväxel.