Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

Det är rätt enkelt i grunden, det går att köra i vanlig ugn t.ex, eller i kastrull/stekpanna. Det ryker dock rätt mkt så en bra fläkt är a och o. Bönor köper man på t.ex rostakaffe.se. Men som med allt kan man dra det hur långt som helst.

Min rost består av en fläkt, ett värmeelement och en rostkammare i form av ett glasrör med en mesh i botten. Kaffet far runt där inne i den varma luftströmmen och rostas. Sedan kyls det genom att man stänger av elementet och låter fläkten gå. Därefter tömmer man genom en ventil i botten. Skalen separeras från bönorna under rostningen och hamnar i glasburken via en cyklonseparator. Smidigt.

Detta är prototyp nr 4 tror jag, varje iteration hade vissa problem som jag löst till nästa. Nu är det knappt några problem kvar, mer än att den är så jävla ful. Inte en enda rät vinkel och jättefula svetsar men jag lade medvetet så lite krut som möjligt på att få god passning och görs det snyggt osv... Så nästa version, när/om jag nu ids göra en till, blir principiellt identisk men då lägger jag krut på att få den snygg. Iofs gör denna jobbet så det lär väl dröja :LOL:
20191208_145842.jpg

Det är rätt enkelt i grunden, det går att köra i vanlig ugn t.ex, eller i kastrull/stekpanna. Det ryker dock rätt mkt så en bra fläkt är a och o. Bönor köper man på t.ex rostakaffe.se. Men som med allt kan man dra det hur långt som helst.

Min rost består av en fläkt, ett värmeelement och en rostkammare i form av ett glasrör med en mesh i botten. Kaffet far runt där inne i den varma luftströmmen och rostas. Sedan kyls det genom att man stänger av elementet och låter fläkten gå. Därefter tömmer man genom en ventil i botten. Skalen separeras från bönorna under rostningen och hamnar i glasburken via en cyklonseparator. Smidigt.

Detta är prototyp nr 4 tror jag, varje iteration hade vissa problem som jag löst till nästa. Nu är det knappt några problem kvar, mer än att den är så jävla ful. Inte en enda rät vinkel och jättefula svetsar men jag lade medvetet så lite krut som möjligt på att få god passning och görs det snyggt osv... Så nästa version, när/om jag nu ids göra en till, blir principiellt identisk men då lägger jag krut på att få den snygg. Iofs gör denna jobbet så det lär väl dröja :LOL:
Visa bilaga 413985

Själv är bäste dräng! Int fan ska man köp nå fabriksgjort!

Skulle nog säga 11/10 poäng. Valhalla_ bygger säkert knob:en själv, så då kan han välja hur många hack den har.

Helt fantastiskt imponerande! Har du utgått ifrån några ritningar eller är det en egen konstruktion? Får jag fråga vad ett sånt här bygge kostar?

Nu har jag iof varken kunskapen eller möjligheten att svetsa men man blir ju lite sugen på en sån här apparat :-)

Helt fantastiskt imponerande! Har du utgått ifrån några ritningar eller är det en egen konstruktion? Får jag fråga vad ett sånt här bygge kostar?

Nu har jag iof varken kunskapen eller möjligheten att svetsa men man blir ju lite sugen på en sån här apparat :-)

Helt egen konstruktion men principen är ju beprövad. Dock tog det ett tag att hitta balansen mellan effekt, luftflöde, storlek på utblåset i botten av kammaren osv. Så en hel del trial and error.

Kostnadsmässigt vet jag inte. Kanske 4-5k. Men då räknar jag inte med alla tidigare prototyper så jag är nog uppe i, säg 10-15 totalt. Men så är det ju med intressen ?

Har för mig att detta är tråden även för kvarnfrågor.
Funderar på ny kaffekvarn, för bryggkaffe.
Har idag en OBH Nordica, som är hyfsad (förmodligen, har inte haft någon annan). Men känner för något nytt, har kollat på en Wilfa:

Tankar om det?

Visa bilaga 413985

Hade missat den perlan!
Passar också bra här:

Har idag en OBH Nordica, som är hyfsad (förmodligen, har inte haft någon annan). Men känner för något nytt, har kollat på en Wilfa:

Tankar om det?

ska du bara använda den till bryggkaffe så duger den absolut, nackdelen med malverk i stål är att det slits snabbare än keramiska skivor och skapar statisk värme som gör att du kanske måste rengöra kvarnen oftare.

vet inte om det stämmer okså men om den bara har 3 malningsgrader ( kan inte se på sidan) men om du får för dig att att köpa en tex expressomaskin eller chemex så är du körd och behöver köpa yttligare en kvarn.

ska du bara använda den till bryggkaffe så duger den absolut, nackdelen med malverk i stål är att det slits snabbare än keramiska skivor och skapar statisk värme som gör att du kanske måste rengöra kvarnen oftare.

vet inte om det stämmer okså men om den bara har 3 malningsgrader ( kan inte se på sidan) men om du får för dig att att köpa en tex expressomaskin eller chemex så är du körd och behöver köpa yttligare en kvarn.
Hmm, kanske fortsätter med min OBH dårå, den har keramiskt malverk. Fast tråkigt att inte köpa nytt...

Tidigare versionen av den kvarnen var tidigare standardrekommendationen på ex riktigtkaffe om man ville köpa en billigare kvarn. Jag har en wilfa, den har såklart inte bara tre mallägen, den lirar fint. Kör man skedtricket (hittade det faktiskt här på happy) så är det inget problem med statiskt kaffe heller.

Hmm, kanske fortsätter med min OBH dårå, den har keramiskt malverk. Fast tråkigt att inte köpa nytt...
Den har ganska många lägen, däremot kan den inte mala espresso, vilket kan vara bra att känna till.
Annars tycker jag den funkar rätt bra för sitt ändamål. Har haft den (eller egentligen föregångaren) i typ fem år och är fortsatt nöjd.

Fast för en tusing så hittar man ju oftast en Rancilio Rocky eller Minimokka m205 eller liknande begagnad på blocket eller riktigtkaffe. Lite bättre kapacitet, byggkvalite osv. Hellre en fullgung med några år på nacken än en ny ht med dålig geo och stålgaffel liksom :)

Tidigare versionen av den kvarnen var tidigare standardrekommendationen på ex riktigtkaffe om man ville köpa en billigare kvarn. Jag har en wilfa, den har såklart inte bara tre mallägen, den lirar fint. Kör man skedtricket (hittade det faktiskt här på happy) så är det inget problem med statiskt kaffe heller.

ja allså om det är så att han nu ska brygga bara bryggkaffe så duger den gott och väl , angående statiskt kaffe så tycker iallfall jag att det skulle vara iriterade att behöva göra skedtricket varje morgon...... jag vill bara att mitt kaffe ska malas utan krussiduller so jag kan få min morgonkopp.

Tankar om det?
Haft min i snart 10 år utan några krångel! Maler som nämnts inte tillräckligt för espresso dock men jag kör enbart brygg/filter

Tankar om det?

Själv fick jag storhetsvansinne i början av sommaren och köpte en Wilfa Uniform. På tok för mycket pengar för en kvarn men jag är så nöjd med den.

Just nu kör jag med Uppsala Ettan från Uppsala kafferosteri. Byter mellan den och Kasenga från Rutasoka.

Skedtricket? På forumet får jag bara en träff, som inte är relaterad till kaffe.

Finns det någon bra manuell kvarn lämplig för 20 gram per malning, som klarar både filterkaffe och franskpress?

Då rekommenderar jag dessa, har plockat ut dom jag och väldigt många andra kaffenördar gillar i olika prisklasser.

Billig = hario Skerton
Halv dyr = Timemoore chestnut
Dyr = Commodante c40
Vad skiljer TimeMore Chestnut C2 och G1?

Men det kanske blir en Comandante C40 MK3, blunda för priset och hoppas den håller livet ut.

Tankar om det?
Jag har den wilfan sen ett par år. Den duger åt mina behov för brygg, hario, chemex & aeropress.

Vad skiljer TimeMore Chestnut C2 och G1?

Men det kanske blir en Comandante C40 MK3, blunda för priset och hoppas den håller livet ut.
Här kan du läsa vad skillnaden är, den ena kan mala mera kaffe och den andra har lite dyrare kvarn så du kan mala för espresso.

ja allså Comandante C40 MK3 är creme dela creme när det gäller handkvarna rså du kan inte få en bättre handkvarn, den använder alla som tävlar inom tex aeropress championship av en anledning. Är det värt det ? ..... jag har ingen aning då jag själv inte äger än :D men om du köper en så kommer du inte behöva byta kvarn på måånga år .

finns även gott om reservdelar till Comandante C40 MK3

”Just nu kör jag med Uppsala Ettan från Uppsala kafferosteri. Byter mellan den och Kasenga från Rutasoka.”

Rutasoka har bra tänk ?

Finns prisvärt på Lidl om så är. Och Lidls espresso/créma-bönor är fortfarande standard i espressomaskinen här.

Råkade köpa ”Prezzo” idag på Coop när jag skulle ha vanligt brygg. Så de blev att plocka fram perkulatorn från gömmorna. Blev väldigt gott måste jag säga.

Råkade köpa ”Prezzo” idag på Coop när jag skulle ha vanligt brygg. Så de blev att plocka fram perkulatorn från gömmorna. Blev väldigt gott måste jag säga.
Visst är det! Körde med perkulator för x antal år sen. "Pipen" på locket gick sönder och lyckades aldrig få tag på reservdel, och den försvann i glömskans hav. Men nu blev jag sugen igen. Får försöka fixa den.

Är det kokkaffe man ska ha?

Visst är det! Körde med perkulator för x antal år sen. "Pipen" på locket gick sönder och lyckades aldrig få tag på reservdel, och den försvann i glömskans hav. Men nu blev jag sugen igen. Får försöka fixa den.

Är det kokkaffe man ska ha?
"Pipen" kanske går att skriva ut i tre dimensioner?

Tillbaka
Topp