Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är rätt enkelt i grunden, det går att köra i vanlig ugn t.ex, eller i kastrull/stekpanna. Det ryker dock rätt mkt så en bra fläkt är a och o. Bönor köper man på t.ex rostakaffe.se. Men som med allt kan man dra det hur långt som helst.
Min rost består av en fläkt, ett värmeelement och en rostkammare i form av ett glasrör med en mesh i botten. Kaffet far runt där inne i den varma luftströmmen och rostas. Sedan kyls det genom att man stänger av elementet och låter fläkten gå. Därefter tömmer man genom en ventil i botten. Skalen separeras från bönorna under rostningen och hamnar i glasburken via en cyklonseparator. Smidigt.
Detta är prototyp nr 4 tror jag, varje iteration hade vissa problem som jag löst till nästa. Nu är det knappt några problem kvar, mer än att den är så jävla ful. Inte en enda rät vinkel och jättefula svetsar men jag lade medvetet så lite krut som möjligt på att få god passning och görs det snyggt osv... Så nästa version, när/om jag nu ids göra en till, blir principiellt identisk men då lägger jag krut på att få den snygg. Iofs gör denna jobbet så det lär väl dröja
Visa bilaga 413985
Min rost består av en fläkt, ett värmeelement och en rostkammare i form av ett glasrör med en mesh i botten. Kaffet far runt där inne i den varma luftströmmen och rostas. Sedan kyls det genom att man stänger av elementet och låter fläkten gå. Därefter tömmer man genom en ventil i botten. Skalen separeras från bönorna under rostningen och hamnar i glasburken via en cyklonseparator. Smidigt.
Helt fantastiskt imponerande! Har du utgått ifrån några ritningar eller är det en egen konstruktion? Får jag fråga vad ett sånt här bygge kostar?
Nu har jag iof varken kunskapen eller möjligheten att svetsa men man blir ju lite sugen på en sån här apparat :-)
Hehe, jo det är ju inte helt obekant för många som hänger här.. Hur som helst imponerande bygge!Kostnadsmässigt vet jag inte. Kanske 4-5k. Men då räknar jag inte med alla tidigare prototyper så jag är nog uppe i, säg 10-15 totalt. Men så är det ju med intressen ?
Det är rätt enkelt i grunden, det går att köra i vanlig ugn t.ex, eller i kastrull/stekpanna. Det ryker dock rätt mkt så en bra fläkt är a och o. Bönor köper man på t.ex rostakaffe.se. Men som med allt kan man dra det hur långt som helst.
Detta är prototyp nr 4 tror jag, varje iteration hade vissa problem som jag löst till nästa. Nu är det knappt några problem kvar, mer än att den är så jävla ful. Inte en enda rät vinkel och jättefula svetsar men jag lade medvetet så lite krut som möjligt på att få god passning och görs det snyggt osv... Så nästa version, när/om jag nu ids göra en till, blir principiellt identisk men då lägger jag krut på att få den snygg. Iofs gör denna jobbet så det lär väl dröja
Visa bilaga 413985
Har för mig att detta är tråden även för kvarnfrågor.
Funderar på ny kaffekvarn, för bryggkaffe.
Har idag en OBH Nordica, som är hyfsad (förmodligen, har inte haft någon annan). Men känner för något nytt, har kollat på en Wilfa:
![]()
Wilfa Svart Aroma kaffekvarn CGWS130B (svart) - Elgiganten
Få fantasktiskt kaffe vid varje servering. Med Wilfa Aroma kaffekvarn kan du njuta av perfekt malda bönor varje gång du vill avnjuwww.elgiganten.se
Tankar om det?
Hmm, kanske fortsätter med min OBH dårå, den har keramiskt malverk. Fast tråkigt att inte köpa nytt...ska du bara använda den till bryggkaffe så duger den absolut, nackdelen med malverk i stål är att det slits snabbare än keramiska skivor och skapar statisk värme som gör att du kanske måste rengöra kvarnen oftare.
vet inte om det stämmer okså men om den bara har 3 malningsgrader ( kan inte se på sidan) men om du får för dig att att köpa en tex expressomaskin eller chemex så är du körd och behöver köpa yttligare en kvarn.
Den har ganska många lägen, däremot kan den inte mala espresso, vilket kan vara bra att känna till.Hmm, kanske fortsätter med min OBH dårå, den har keramiskt malverk. Fast tråkigt att inte köpa nytt...
Tidigare versionen av den kvarnen var tidigare standardrekommendationen på ex riktigtkaffe om man ville köpa en billigare kvarn. Jag har en wilfa, den har såklart inte bara tre mallägen, den lirar fint. Kör man skedtricket (hittade det faktiskt här på happy) så är det inget problem med statiskt kaffe heller.
Haft min i snart 10 år utan några krångel! Maler som nämnts inte tillräckligt för espresso dock men jag kör enbart brygg/filterHar för mig att detta är tråden även för kvarnfrågor.
Har idag en OBH Nordica, som är hyfsad (förmodligen, har inte haft någon annan). Men känner för något nytt, har kollat på en Wilfa:
![]()
Få fantasktiskt kaffe vid varje servering. Med Wilfa Aroma kaffekvarn kan du njuta av perfekt malda bönor varje gång du vill avnjuwww.elgiganten.se
Tankar om det?
Har för mig att detta är tråden även för kvarnfrågor.
![]()
Tankar om det?
Tidigare versionen av den kvarnen var tidigare standardrekommendationen på ex riktigtkaffe om man ville köpa en billigare kvarn. Jag har en wilfa, den har såklart inte bara tre mallägen, den lirar fint. Kör man skedtricket (hittade det faktiskt här på happy) så är det inget problem med statiskt kaffe heller.
Jag tror att det är tricket att spola lite kallt vatten på skafter på en tesked så den blir litefuktig och röra om med det fuktiga skaftet i bönorna innana man häller ner dom i kvarnen.Skedtricket? På forumet får jag bara en träff, som inte är relaterad till kaffe.
Jag använder en sprayflaska enligt den här videon.Skedtricket? På forumet får jag bara en träff, som inte är relaterad till kaffe.
Finns det någon bra manuell kvarn lämplig för 20 gram per malning, som klarar både filterkaffe och franskpress?
Finns det någon bra manuell kvarn lämplig för 20 gram per malning, som klarar både filterkaffe och franskpress?
Handvevad.handjagare eller elektrisk ?
Zassenhaus Brasilia verkar bra och tjusig.![]()
Bästa manuella kaffekvarnen | Expertens topplista - Prisjakt.nu
Letar du efter bästa manuella kaffekvarnen? Här listar vi produkterna du borde kolla in.www.prisjakt.nu
Då rekommenderar jag dessa, har plockat ut dom jag och väldigt många andra kaffenördar gillar i olika prisklasser.Handvevad.
Vad skiljer TimeMore Chestnut C2 och G1?Då rekommenderar jag dessa, har plockat ut dom jag och väldigt många andra kaffenördar gillar i olika prisklasser.
Billig = hario Skerton
Halv dyr = Timemoore chestnut
Dyr = Commodante c40
Jag har den wilfan sen ett par år. Den duger åt mina behov för brygg, hario, chemex & aeropress.Har för mig att detta är tråden även för kvarnfrågor.
![]()
Tankar om det?
Här kan du läsa vad skillnaden är, den ena kan mala mera kaffe och den andra har lite dyrare kvarn så du kan mala för espresso.Vad skiljer TimeMore Chestnut C2 och G1?
Men det kanske blir en Comandante C40 MK3, blunda för priset och hoppas den håller livet ut.
Yes. Det dök upp i en annan kaffetråd.Jag tror att det är tricket att spola lite kallt vatten på skafter på en tesked så den blir litefuktig och röra om med det fuktiga skaftet i bönorna innana man häller ner dom i kvarnen.
TVÅ kaffetrådar??? Vart är världen på väg?Yes. Det dök upp i en annan kaffetråd.
Inlägg i tråden '[OT] Kaffetråden' https://happyride.se/forum/threads/ot-kaffetraden.2799327/post-3846466
skedtricket
Just rocking a bripe!är detta lösningen på det eviga dilemmat av en kafferunda på mtb?
Visst är det! Körde med perkulator för x antal år sen. "Pipen" på locket gick sönder och lyckades aldrig få tag på reservdel, och den försvann i glömskans hav. Men nu blev jag sugen igen. Får försöka fixa den.Råkade köpa ”Prezzo” idag på Coop när jag skulle ha vanligt brygg. Så de blev att plocka fram perkulatorn från gömmorna. Blev väldigt gott måste jag säga.
"Pipen" kanske går att skriva ut i tre dimensioner?Visst är det! Körde med perkulator för x antal år sen. "Pipen" på locket gick sönder och lyckades aldrig få tag på reservdel, och den försvann i glömskans hav. Men nu blev jag sugen igen. Får försöka fixa den.
Är det kokkaffe man ska ha?
"Pipen" kanske går att skriva ut i tre dimensioner?
Gjorde samma sak på jobbet för något år sedan.Råkade köpa ”Prezzo” idag på Coop när jag skulle ha vanligt brygg. Så de blev att plocka fram perkulatorn från gömmorna. Blev väldigt gott måste jag säga.