[Kalender] Åre Enduro by Sweet Protection – Svenskt mästerskap

theBrand sa:
Men hallå, ni har ju lagt det samtidigt som klossfestivalen? Hur tänkte ni nu?

Hur vi tänkte? Tvärtemot vad man kan tro finns det inte oceaner av folk och pengar att tillgå i Åre. Vi måste helt enkelt samköra saker så mycket det går. Åre Bergscyklister, som logger bakom festivalen, skulle aldrig, med ideella krafter som nu, lyckas få till två stora event under samma sommar på två skilda datum med funktionärer och allt annat som krävs för ett stort event. Det är en anledning till att vi kör enduron under festivalen.

En annan anledning är att det är kul. Kul med mer folk, kul med mer saker som händer, kul med en stor och fläskig tävling som kan locka mycket folk att köra och hänga efteråt. Enduron blir ett roligare event av festivalen, och tvärtom. Vi har till exempel en av världens absolut bästa cyklister på gång hit, vilket vi aldrig hade lyckats med om inte enduron och festivalen legat på samma datum.

Kommer det bli krockar? Ja. Kommer folk som inte tävlar få dricka bärs i ensamhet eftersom deras polare ska tävla och inte vill dricka malt innan race? Ja. Kommer någon led att var avstängd under ett par timmar? Ja. Vi är medvetna om sådana grejer och har stött och blött det där fram och tillbaka i evigheter. I slutändan tror vi att fördelarna och dom roliga sakerna är fler och större än dom negativa.

Glisseur sa:
theBrand sa:

Hur vi tänkte? Tvärtemot vad man kan tro finns det inte oceaner av folk och pengar att tillgå i Åre. Vi måste helt enkelt samköra saker så mycket det går. Åre Bergscyklister, som logger bakom festivalen, skulle aldrig, med ideella krafter som nu, lyckas få till två stora event under samma sommar på två skilda datum med funktionärer och allt annat som krävs för ett stort event. Det är en anledning till att vi kör enduron under festivalen.

En annan anledning är att det är kul. Kul med mer folk, kul med mer saker som händer, kul med en stor och fläskig tävling som kan locka mycket folk att köra och hänga efteråt. Enduron blir ett roligare event av festivalen, och tvärtom. Vi har till exempel en av världens absolut bästa cyklister på gång hit, vilket vi aldrig hade lyckats med om inte enduron och festivalen legat på samma datum.

Kommer det bli krockar? Ja. Kommer folk som inte tävlar få dricka bärs i ensamhet eftersom deras polare ska tävla och inte vill dricka malt innan race? Ja. Kommer någon led att var avstängd under ett par timmar? Ja. Vi är medvetna om sådana grejer och har stött och blött det där fram och tillbaka i evigheter. I slutändan tror vi att fördelarna och dom roliga sakerna är fler och större än dom negativa.

Jag förstår såklart att ni gjort ert yttersta för att få det så bra som möjligt, jag är mest bitter för att jag inte kan vara med :)

Glisseur sa:
theBrand sa:

Förutom att min rygg passade på dö på träningen förra året så såg jag inga problem att samköra endurot och festivalen?

Alltså festivalen som Brand pratar om är Lego-festivalen (Lego = kloss). Inte Åre Bike Festival.
Kloss-festivalen hålls i Örebro.

Så uppfattade jag det iaf. :)

Schreddan sa:
Alltså festivalen som Brand pratar om är Lego-festivalen (Lego = kloss). Inte Åre Bike Festival.
Kloss-festivalen hålls i Örebro.

Så uppfattade jag det iaf. :)

Det är säkert någon etnisk folkmusikfestival i yttre Mongoliet dom dagarna, ber om ursäkt för den krocken också. I rest my case...

Senast ändrad:
Jaja verkar vara SM i missförstånd här. Ville mest förtydliga vilken festival det var Brand menade vilket skulle göra det tydligare att det var skrivet lite på skämt. Men jag kan så klart ha fattat fel.
För min del behövs inga ursäkter.

Senast ändrad:
Men för att återgå till ämnet.

Kul med SM-status på tävlingen men också tråkigt för det ser ut som jag inte kommer kunna vara med i år. :(
Dock inte på grund av nån konkurrerande kultur eller Kloss-festival :)

Senast ändrad:
Schreddan sa:
Jaja verkar vara SM i missförstånd här. Ville mest förtydliga vilken festival det var Brand menade vilket skulle göra det tydligare att det var skrivet lite på skämt. Men jag kan så klart ha fattat fel.
För min del behövs inga ursäkter.

Jo, precis, jag syftade på lego eventet klossfestivalen som är obligatorisk för vår familj. Det var menat att vara ett skämt, då det kändes uppenbart för mig att man inte anpassar SM efter legonerdskalendern. Jag får be om ursäkt om retade upp någon.

Mvh
Den föråldrade ironiska generationen.

(Edit: ajfån...)

Senast ändrad:
Kommer SM-tävlingen inkludera en veteranklass? Tror det är ganska många 30+ och även 40+ som skulle uppskatta att tävla om SM-medaljer.

FreddeP75 sa:
Kommer SM-tävlingen inkludera en veteranklass? Tror det är ganska många 30+ och även 40+ som skulle uppskatta att tävla om SM-medaljer.

Finns det någon kvar att tävla om vanliga SM om 30 och 40 ska ha en egen klass?

xdr sa:
FreddeP75 sa:

Finns det någon kvar att tävla om vanliga SM om 30 och 40 ska ha en egen klass?

Ja, det är väl topp-5 i herrklassen från förra året. Annars är det nog mycket 30+.

Men cyklingens åldersklasser är ju helt skruvade. Först U23, sen 30+, 40+ osv. Elitåkare förväntas vara mellan 24-29 med andra ord. Och lägg sen på elitklass, sportklass, motionsklass för både herr och damer och det blir ett myller av klasser och nivåer. Väldigt landsväg. För enduro hade det räckt bra med herr- och damklass och kanske 40+ eftersom man ändå kör själv och inte i klunga som på landsväg, eller masstart som i XC. Kanske motionsklass om det är någon reell skillnad mellan bana, tidskrav på transporterna eller billigare anmälningsavgift. Nu är ju allt samma gegga.

Tänkte bara på detta enkla sätt meddela att Tracy Moseley kommer till Åre för att köra enduron.

Börjar bli lite pepp på're här nu.. Om man levererar en kravlista, uppfyller ni den då?

- Minst två aslånga sträckor från högzon, så man blir så där skittrött som under fjolårets SS2.
- Solstigen, väldigt väldigt roligt & cykla så snabbt.
- Sträckorna som .gpx inför träningen, det var lite klurigt & ens veta vart man skulle cykla förra året på träningen.
- Mjukglass, det borde säljas mjukglass vid tekniska zonen!

Rattnalle sa:
Det var väl hur tydligt som helst förra året? Eller så hade jag rätt sällskap bara.. :)

Alternativ 2 ;)

Men visst, kan nog tänka mig att det var lite rörigt om man var där för första gången.

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Börjar bli lite pepp på're här nu.. Om man levererar en kravlista, uppfyller ni den då?

- Minst två aslånga sträckor från högzon, så man blir så där skittrött som under fjolårets SS2.
- Solstigen, väldigt väldigt roligt & cykla så snabbt.
- Sträckorna som .gpx inför träningen, det var lite klurigt & ens veta vart man skulle cykla förra året på träningen.
- Mjukglass, det borde säljas mjukglass vid tekniska zonen!

Hehe, vi får se :)

1. Om jag fick som jag ville skulle vi köra 5 sträckor från helåk från toppen... Pucken ligger lite hos Skistar också med patrull och sånt.
2. Utan att säga för mycket kan du nog räkna med Solstigen.
3. Gotcha. Vi kan ju inte banda av allt innan tävlingen så det är en skitbra ide.
4. Vi tänkte iofs på bärs, men mjukglass funkar det med.

Rattnalle sa:
Det var väl hur tydligt som helst förra året? Eller så hade jag rätt sällskap bara.. :)

Det där var väldigt snällt sagt, och snudd på en lögn... Jag var en av dom ansvariga för bandningen och fuckade upp en del med den biten, vilket jag är den första att erkänna. Det kommer inte att ske i år.

Glisseur sa:
Rattnalle sa:

Det där var väldigt snällt sagt, och snudd på en lögn... Jag var en av dom ansvariga för bandningen och fuckade upp en del med den biten, vilket jag är den första att erkänna. Det kommer inte att ske i år.
Jag minns ärligt talat inte. Men jag vet att jag lyckades hitta runt till banorna innan racet iaf.

Glisseur sa:
Rattnalle sa:

Det jag minns som det största problemet var snarast utformningen på riktningsvisarna. En fet orange pil med ett tydligt sträcknummer på hade fungerat bättre än de, visserligen snygga, skyltarna som fanns i fjol (visst var det då det var händer med fingrar som pekade vart man skulle?). Det var lite svårt att tolka dem när man kom med fart, en skrikfärgad skylt missar man inte om man inte redan är uträknad och det har svartnat för ögonen.

Luthman Photography sa:
Glisseur sa:
Rattnalle sa:

Det jag minns som det största problemet var snarast utformningen på riktningsvisarna. En fet orange pil med ett tydligt sträcknummer på hade fungerat bättre än de, visserligen snygga, skyltarna som fanns i fjol (visst var det då det var händer med fingrar som pekade vart man skulle?). Det var lite svårt att tolka dem när man kom med fart, en skrikfärgad skylt missar man inte om man inte redan är uträknad och det har svartnat för ögonen.

Det fetade inträffar väl så fort man sätter sig på cykeln?

T-MO är anmäld till Åre Enduro. Frågan är om du är det?

p5pb13489813.jpg

Var rejält dött i den här tråden i år...

Här finns resultaten från gårdagen iaf:
http://arebikefestival.com/program/enduro/results/

Det var gott om fotografer ute längs sträckorna, så jag hoppas det dyker upp lite bilder.

Ett stort tack till arrangörerna som återigen stod för en riktig höjdartävling!! Bara synd att vädret gjorde att sträckan från toppen fick ställas in.

Det är väl som med allt här på happy: ju mera elit, desto mindre aktivitet på forumet.

Jävligt skoj var det iaf och Åre leverade verkligen. Sitter just nu vid gondolen och käkar våfflor i strålande solsken och har backarna för mig själv. Det är fan livet det.

image.jpeg

Inget resultat för mig direkt men glad att jag kom i mål utan större bekymmer. Och cykeln OCH jag höll (typ). Men det här måste man öva på märker jag.

Men ok. Vem kan skrapa fram en excel med sträcktider så man kan få se om man var lika långsam på alla sträckor?

Tillbaka
Topp