[Kalender] Brevet 300 km \"Saltluft\"

De uppenbara: Furusund+Grisslehamn.
De inte uppenbara: Gimo+Knutby
(med reservation för ev. ändring från tidigare år)

Pii sa:
Granman sa:
Anmäld.

Är det bara jag som är sugen på lite motvind från Gimo ner till Täby?

Jag är med!
Bra marknadsföring Granman, alla älskar ju motvind :)

Någon som vet var kontrollerna är, förutom de uppenbara vid kusten?

Trevligt! Då är vi iallafall två som kan gneta på i motvinden efter Gimo. Vi blir säkerligen flera också, och det verkar inte bli så farlig vind heller.

Hör av dig framemot lördag om du vill ha skjuts!

Jag kör! Hatar att cykla till Täby bara. Om någon passerar Mälarhöjden och vill plocka upp mig och cykel kan jag bjuda på lite sällskap och draghjälp. Eller annat :D

Har anmält mig, har varit mycket på jobbet senaste så vila vore bra, men motion ska ju också vara bra..
Singlar slant imorgon

Antar det var tufft på hemvägen. Var ute en runda söder om Uppsala efter lunch, och sydväst-vinden var inte snäll...

Kort RR:

Jag skulle köra med Adam och Hagen. Tanken var att köra med snabba stopp, så vi hade en hel del mat med oss. Det började mindre bra när ett kullager i Hagens bakväxel gav upp efter bara ett par minuter och alla andra fortsatte. Han slängde lagret i en soptunna och körde vidare med bara själva trissan. Otroligt att det höll hela vägen! Vi tappade sex-sju minuter och fick jaga i solskenet i nästan en och en halv timme för att komma ikapp förstagruppen. Vi fortsatte förbi för att få ett snabbare stopp och fick med oss Jens. Första stämplingen i Furusund var inte supereffektiv, men godkänd. Fem minuter efter mintiden. Jens hängde med och vi mötte nästa grupp ganska snart efter att vi lämnat macken.

Vädret var fint och vinden fördelaktig så det gick rätt fort. Vi pratade knappt alls utan låg mest på ett led. Det blev långa förningar och jag började känna av låren, så tempot gick ner något när vi körde lite jämnare även uppför. Trots det rullade vi in i Grisslehamn med ett rullsnitt på 35,3 km/h. Halvvägs och tio minuter efter mintiden. Jens ville käka pizza men vi andra fyllde på vatten och cyklade vidare. Strax därpå mötte vi andragruppen igen innan det var dags att svänga västerut igen över Väddöviken.

Nu började det kännas märkbart tyngre, i alla fall för Hagen och mig. Adam var fortsatt fräsch, men vi körde på med lite kortare förningar. Fortfarande yttrades knappt några ord. Himlen Det kom lite illavarslande regnstänk, men det var inget ihållande. Vägen mellan Hallstavik och Gimo var fin till en början för att sedan övergå till den fruktade Gimorakan. Den gick bra trots småtaskig vind. Tydligen hade vi precis missat en kraftigare regnskur för vägen var blöt. Skönt, för jag var inte klädd för regn. Det blev ett liiite längre stopp (åtta-nio minuter) i Gimo där vi fyllde på med dricka och godis.

De 32 kilometerna till stämplingen i Knutby gick på under en timme och känslan var bra. Det var tredje gången i år som vi var på Ica Knuten, så ingen av oss kände nåt behov av att stanna. Sen kom motvinden. Och den sög. Benen gjorde sig påminda. Som tur var var Adam fortfarande fräsch och bara jag tog det lugnt i uppförsbackarna kunde jag också bidra. Resterande cyklist såg förfärlig ut. Eftersom jag har cyklat den här vägen ganska många gånger förut var det autopiloten på. Han strejkvarslade förstås ganska ofta, men det höll hela vägen, och vi rullade in på macken i Täby efter 9:39 samtidigt som regnet började tillta. Undrar hur det gick för de som var kvar ute på vägarna?

Strava: https://www.strava.com/activities/1536816182

Starkt alla som körde. Fin runda det där.
SUB 10 på de vägarna och på tre man imponerar.

Har lagat rajsern ikväll. Skrev visst i Barbytråden.

Tack mhenry för RR, roligt att läsa!

Lördagens äventyr var min första 300km brevet! Så liten RR följer:

Början med stora klungan var kul som vanligt. Jag vet att uppförsbackarna är inte min grej så efter ett tag kändes det onödigt att jaga ikapp efter varje backe. Då bildade vi en tvåmans miniklunga tillsammans med Granman. Det gick ändå ofattbart fort första 15 milen, iaf för mig som är helt osportig av mig. Det är riktigt kul att alla i princip träffar på alla andra deltagande randonneurer på vägen när man cyklar fram och tillbaks på Furusundsvägen.

Efter pizzan i Grisslehamn kändes det av olika anledningar inte så bra att trycka på med benen, så med en förstående Granman saktade vi ner farten och fightade motvinden med ett sakta men segt tempo.

Vid Gimo-macken fick vi förstärkning av en stark krigare, som fått punka tidigare, och fortsatte mot Knutby med en bra fart. Detta var nog ett av resans roligaste sträckor trots att jag var helt utpumpad när vi kom fram till Knutby.

Efter stämpling och en rejäl paus vid Ica i Knutby sittandes på bänken i vårsolen, fortsattes turen mot Täby och regnmolnen. För mig kunde de sista 5 milen genom regnet blivit ren misär. Men tack vare en hel del peptalk och draghjälp från mina medcyklister så gick det att bita ihop och spinna uppför sista backarna mot Täby.

Innan början hade jag ju tänkt att typ 15 timmar skulle vara ett ganska ambitiöst mål att sikta på, med tanke på mina tidigare tider på 20-milare. Så när vi kom fram till Shellmacken efter 12 timmar och 55 minuter så kände jag mig helt förvirrad. Jag var helt slut i hjärnan, tills vi tog en välbehövlig måltid på Max.

Tack åter Granman för sällskap och för skjutsen hem!!

/Mikko

Senast ändrad:
Bra skrivet, och bra kört, Mikko!

När muskelglykogenet tryter i regn och blåst blir ju backarna än jobbigare, men du är ju segheten själv och det märks att du suttit mycket på en cykel. Och det var inga dåliga förningar du trots trötta ben bjöd på mellan Gimo och Knutby! Gott pannben, helt klart. Och tack för sällskap. Även tack till Stefan som hängde på från Gimo.

Håller med om att det är roligt med en runda där man ibland möter andra deltagare, som vid både Furusund och Grisslehamn. Och ut mot Furusund kunde man se stora mängder tussilago, blåsippa och vitsippa blomma samtidigt. Det hör inte till vanligheterna.

Men vad finns det för hyfsat snabba matalternativ i Grisslehamn? Det ställe som ter sig lättast att stanna vid har ju bara pizza/hamburgare, och det börjar jag bli less på som randomat, ja överhuvudtaget.

Kul att läsa om allas intryck av lördagens äventyr!
Härlig dag var det (mestadels). Komfortabel känsla längst fram och bra återhämtning längre bak. Rätt stort gäng som höll ihop i början för att sedan spridas ut en del. Adam, Mhenry och Hagen flög förbi när väl de kom ifatt efter strulet i början. Jag drabbades av hybris och försökte haka på när jag såg några andra göra samma sak. Jaja bara att vänta in resten av gänget när det inte funkade. Roligt att försöka iallafall.
Snabbt stopp i Furusund, eller iallafall så snabbt det går när det är många som ska stämpla. Rullade vidare mot Grisslehamn. Härligt väder så långt. Väl i Grisslehamn var de flesta inställda på lagad mat. Fattade att Gimo och hem i motvind antagligen skulle bli väldigt mycket roligare i sällskap så jag gillade läget. Och det var nog bra eftersom jag var rätt låg på energi sista biten in mot Grisslehamn.
Under lunchpausen började det regna (från typ klarblå himmel?). Bra tajmat. När vi rullade igen så hade det slutat. Mot Gimo! Jag hade i mitt huvud ställt mig in på den låååååånga Gimorakan. Och lång är den men faktiskt kortare än jag kommer ihåg från förra året. Glasstopp i Gimo och vidare mot knuten.
Utanför ICA Knuten hade vi namnlek. Klungan jag hamnat i bestod nu av sex personer, definitivt lagom många att lära sig namnen på. Så det var Anders (han med pakethållaren), Johan (han med ryggstrul som försöker lära mig hur jag bäst beter mig i en klunga), Magnus (han med oranga jackan). Och så Peter och Micke som jag hade koll på redan tidigare.
Knappt sju mil kvar. Fortsatt bra känsla. Men rejält jobbig blåst.... Med ca 35km kvar låg jag först lite för länge. Rejält trött när jag gled åt sidan för att lämna över till Peter (stark kille!). Väl längst bak försökte jag jonglera fram energi från bakficka. Hade gömt sig så det tog fokus från mig. Och vips var det en liten lucka till de tre längre fram (vi tappade Anders efter Knutby och Micke halkade efter samtidigt som jag). Struntade i energi och började trampa som en galning. Men var visst lite för trött för att i brutalblåst lyckas komma ifatt. Klart deppigt.
Tur för mig så verkade Magnus och Johan gilla mitt sällskap bättre än Peters. När de insåg att jag halkat efter väntade de in. Peter kämpade vidare mot vinden själv och jag fick draghjälp. Ypperligt tacksam för det. Låg bakom ett tag tills jag var hyfsat med i matchen igen.
16km kvar började regnet. Inga problem med regn per se men har lätt att bli nedkyld. Otroligt nöjd med min outfit fram till dess och jag hade regnjacka med mig. Men "det är ju så kort kvar". Johan försvann där någonstans medan jag och Magnus höll ihop i regnet till slutstämplingen i Täby. Trött&nedkyld. Och väldigt nöjd. Förutom sista 35km så var det toppen. Och sista 35km är sådana som stärker att ta sig igenom.
Svårt att ladda om inför hemrull. Skönt nog dök Micke upp efter ett tag och visade sig ha skåpbil som inte bara hade plats för ett gäng cyklar där bak utan även hade värmesystem i förarhytten som var bastu-likt. Lyxigt!
Väl hemma krånglade jag mig ur div lager av merinoull toppad med blöt lycra, tog en lång varm dusch, klädde på civila kläder och gick sedan på konsert på vasateatern (två kvarter hemifrån). Kroppen är onekligen spännande manick. Från nedkyld&dödstrött till att dansa resten av kvällen.

Kul att läsa att ni också hade en fin dag i sadeln!

Vad gäller maten finns det sällan vettiga alternativ i Sverige. Inte i så många andra länder heller för den delen, och särskilt inte om det ska gå relativt fort. Jag har istället börjat packa med mig mycket mer mat. Inte för att den är jättevettig, men jag slipper för fet mat (som jag mår illa av) och torra mackor.

Jag kommer också börja ha med mig mer mat i år. Det finns två goda (tror jag) skäl till detta:

- (ännu) snabbare stopp.
- bättre uthållighet på de långa distanserna med bättre näring i kroppen.

Exakt vad årets randodiet ska bestå av återstår att se. För mig handlar det ganska mycket om att undvika att bara tanka upp på socker, härunder alltför mycket bröd. Min fru bakar ganska listiga grönsaksbröd som man sen kan laga mackor av, med tex stekta ägg i.

Edit: pizza är egentligen ganska usel randomat.

Senast ändrad:
Jag försökte få en 150g burgare utan pommes i Grisslehamn men det dök upp en 90g med och orkade inte klaga eftersom det hade förlängt stoppet. Så länge jag kan äta whatever (dvs innan jag når magnummandel-stadiet) så tror jag på att försöka leta proteiner. Kolhydrater och sockerchock kommer mer av sig självt liksom. Har alltid med ett gäng kokta ägg som backup. (Så lunchen blev 90g med pommes + två ägg :D).

Största problemet är väl egentligen för stora blodsockersvängningar. För mig funkar det i alla fall bättre att småsnaska lite hela tiden än ett eller två stora mål på rundan. Sen att vara översockrad är ju en rätt oskön känsla.

solstina sa:
Mot Gimo! Jag hade i mitt huvud ställt mig in på den låååååånga Gimorakan. Och lång är den men faktiskt kortare än jag kommer ihåg från förra året. Glasstopp i Gimo och vidare mot knuten.

Att den kändes kortare kan ju bero på att Gimorakan går 292:an från Gimo västerut mot Österbybruk, och det var väl inte den vägen ni cyklade..?

I stockholmska randosvängen är dock just rakan öster om Gimo känd som Gimorakan. Tror att det finns två saker som påverkar hur jobbig den upplevs som. Dels påverkar vinden och deltagit man känner sig. Har man en svacka där kan rakan vara oerhört dryg.

Lite sol, lite regn, lite motvind och lite strapatser. Låter som ni hade det trevligt.

mhenry sa:
Vad gäller maten finns det sällan vettiga alternativ i Sverige. Inte i så många andra länder heller för den delen,

Just det där är ju ett krux om/när man vill cykla långt några dagar i sträck. Jag har börjat titta på vad man kan hitta på med sådan mat man kan förvänta sig att hitta i vanliga livsmedelsaffärer. Lärdom så här långt - man bör ha bestick med sig.

Mjukglass och lättöl är annars den mest udda 'mat'-kombination jag provat på randorunda.

mhenry sa:
Kul att läsa att ni också hade en fin dag i sadeln!

Vad gäller maten finns det sällan vettiga alternativ i Sverige. Inte i så många andra länder heller för den delen, och särskilt inte om det ska gå relativt fort. Jag har istället börjat packa med mig mycket mer mat. Inte för att den är jättevettig, men jag slipper för fet mat (som jag mår illa av) och torra mackor.

Hade du käk att pilla i dig på cykeln eller matpaket för stoppen?

DeLiQ sa:
solstina sa:
Mot Gimo! Jag hade i mitt huvud ställt mig in på den låååååånga Gimorakan. Och lång är den men faktiskt kortare än jag kommer ihåg från förra året. Glasstopp i Gimo och vidare mot knuten.

Att den kändes kortare kan ju bero på att Gimorakan går 292:an från Gimo västerut mot Österbybruk, och det var väl inte den vägen ni cyklade..?

Det stämmer. På lördag kommer det däremot bjudas på en ordentlig Gimo-raka-portion när Barkarbys 30-milare går av stapeln.

bigmollo sa:
DeLiQ sa:
solstina sa:

Det stämmer. På lördag kommer det däremot bjudas på en ordentlig Gimo-raka-portion när Barkarbys 30-milare går av stapeln.

Som vi längtar!

bigmollo sa:
DeLiQ sa:
solstina sa:

Då har jag lärt mig något nytt idag! Tackar. Ser framemot att testa den riktiga vid tillfälle. Dock inte på lördag för då är jag ute på annat äventyr.

Är du randonneur eller raggare?
Test: peka på gimorakan på bilden nedan. ;-)
.

Bilagor

• 9B8A6401-9C6C-4C80-A2D5-3C9E44F0CA6C.png
    9B8A6401-9C6C-4C80-A2D5-3C9E44F0CA6C.png
    372.3 KB · Besök: 55
Trevliga RRs. Tack, man drömmer sig med på något sätt.

Drickyoughurt slinker ned lätt men troligen är det alldeles för sockrigt. Mackor med stekta ägg funkar bra tycker jag eller korv med bröd inklusive RÄKSALLAD :-)

Bra trampat alla, och trevlig läsning!

Under Uppsala 300 borde det finnas möjlighet till påfyllning av protein i farten när Gysinge och Österfärnebo passeras. Bara att öppna munnen.

Det gäller att optimera maten. Linda styret med lövbiff och kör mandelmassa som byxkräm. Det funkar också att använda lutfisk som vindskydd undet tröjan.

Tillbaka
Topp