[Kalender] BRM 200 km Norrköping

Jag är sugen på att cykla, om det bara är drägligt väglag och inte för många minusgrader. Verkar även som att pendeltågen går den dagen så att jag kan ta mig till Norrköping i tid till start utan att behöva cykla fem mil först.

Tre veckor tidigare än förra årets första rando för mig, men jag är mer än tre veckor före i träning så det borde fungera. Den gången körde jag en liknande runda från Linköping på 10:40 solo. Empiriskt sett blir jag avhängd efter 25 meter så det blir nog ungefär samma tempo.

Jo, vädret kan man inte styra över, och inte alla gillar 20 mil på dubbdäck, helt förståeligt ;-) . Vi hoppas helt enkelt på det bästa och därmed en tidig säsongspremiär! I fjol bröt jag en hel
månad senare pga. is på vägarna (i Tranås)…

Igår hade det gått bra; jag körde en (kortare) runda grovt i samma riktning med liggcykeln och utan dubbdäck. Inga problem alls :sneaky:

Tycker det låter intressant.

Hur fungerar det rent praktiskt? Cyklar man i grupp eller blir det mestadels att man cyklar ensam? Hur många startande räknar ni med?

Ingen aning hur många det blir, eftersom det är Norrköpingspremjären. Kanske någon handfull till att börja med? Jag tror att du ska vara inställd på solocykling, men min erfarenhet är att man oftast hittar ihop till en liten grupp ändå.

Jag cyklade sex rando förra året, tre av dem ensam, två gånger i par och en gång en liten klunga på sex personer som höll ihop hela vägen. Varje gång var jag i långsammaste gruppen.

Jag räknar preliminärt med att ta mig runt 200km på omkring 10 timmar med ett lunchstopp någonstans längs vägen, kanske Valdemarsvik, men planerna kan ändras. Lilla Blå ligger inte längs randovägen men kanske är värt ett stopp ändå. Linköpings 200-runda går en annan väg genom Valdemarsvik och har dessutom stämpling i Valdemarsvik. Förra året stämplade alla på Lilla Blå.

Man får såklart gärna ta en avstickare in i byn; Lilla Blå är nog standardfiket i Valdemarsvik. Det behövs ingen stämpling där, eftersom V-vik ligger vid den kortaste/snabbaste vägen mellan föregående och efterföljande kontroll.

Låter jäkligt roligt. Blir nog en anmälan när det närmar sig, ska bara försöka få in lite längre pass utöver pendlingen till jobbet.

Kommer ni båda köra?

Skulle ni rekommendera att köra på gravel eller landsvägshojen? Känns lite risky med så tunna däck så pass tidigt på säsongen

Det kan vara en del grus och sand kvar från vintern på småvägarna, men rundan är 100% på asfalt. Om det inte är vinterväglag skulle jag definitivt ta racern (liggcykel som rullar på 32:or). Datorer finns det många, men jag kör själv med en Elemnt Roam (som jag är nöjd med).

Enligt reglerna ska man främst få stämpel i brevetkortet ”at a local establishment that the organizer specifies as a checkpoint”. Denna interaktion med andra människor utgör för många en del av tjusningen med brevetloppen. Många organisatörer (bl.a. jag) försöker lägga banorna så att det kan bli äkta stämplingar i det mån det är praktiskt och tidsmässigt möjligt.

Om det inte går att få en stämpel (t.ex. på natten) finns ett antal andra alternativ, bl.a. foto (kul också att kunna skicka iväg ett vykort från platsen!).

Ganska nyligen har ACP öppnat upp för att homologera på grund av GPS-spår, om organisatören så vill (och lämnar kvar möjligheten med det fysiska kortet).

Med det sagd har jag aldrig hört att någon homologering blev nekad pga. foto där en stämpel/påskrift hade varit möjlig.

Reglerna är rätt tydliga tycker jag (se punkt 9):

Du får såklart cykla precis som du vill, men om resultatet ska godkännas av ACP (för medalj, PBP-kval eller liknande) så är det ACP som definierar ramarna. Undantagen ser jag som möjlighet för arrangörer när man behöver större flexibilitet av en konkret anledning.

Har ni någon rekommendation på cykeldator för att få in vägbeskrivning på ett schysst sätt?
Jag skulle säga att den här rundan är så kort och verkar vara ganska enkel när det gäller vägval i korsningar att en enkel telefon fungerar. Kolla korsningarna i till exempel Streetview så kommer du runt utan problem. Annars duger enklast möjliga cykeldator med karta.

Det här låter ju riktigt roligt! Jag har dock aldrig cyklat med andra tidigare och inte heller deltagit i något arrangerat lopp. Som längst cyklade jag en 120 km-tur på min aluracer förra sommaren men tränar nu för Vätternrundan och tror säkert att jag har 20 (om än inte så snabba) mil i mig. Mer osäker på vädret i så fall. Skulle detta kunna vara något för mig som relativt oerfaren?

Jodå, vi har alla börjat helt oerfaren. Bara du kan cykla utan stödhjul… Det är inte svårt: Vem som helst kan ju klara 10 mil, så efter 10 mil upprepar man bara (om nödvändigt flera gånger) att vem som helst kan ju cykla 10 mil. Sedan är man i mål.

Vädret har vi ingen kontroll över, men om det är sämst kan man också backa ur på morgonen. Swisha bara inte för tidigt (om du inte vill ha extra incitament att starta oavsett vädret).

På 30-milaren sedan kommer du räknas som erfaren ;-) . Välkommen!

Jodå, vi har alla börjat helt oerfaren. Bara du kan cykla utan stödhjul… Det är inte svårt: Vem som helst kan ju klara 10 mil, så efter 10 mil upprepar man bara (om nödvändigt flera gånger) att vem som helst kan ju cykla 10 mil. Sedan är man i mål.

Vädret har vi ingen kontroll över, men om det är sämst kan man också backa ur på morgonen. Swisha bara inte för tidigt (om du inte vill ha extra incitament att starta oavsett vädret).

På 30-milaren sedan kommer du räknas som erfaren ;-) . Välkommen!
Haha, bra tips! Tänker nog att jag ska försöka dyka upp. 30-milaren låter ju som en mjuk uppvärmning inför Vättern ?

Tog en tur ute idag. Fortfarande mycket is på vägen när man rörde sig genom skogsområden. Andra delar på fälten var det torr barmark. Är det lika mycket is om två veckor cyklar jag inte, det tog mycket mer energi när man tvingades välja spår även på vägen... Men å andra sidan är det ingen nederbörd prognosticerad den kommande veckan och plusgrader på dagarna så då kommer nog det mesta smälta bort.

Det ser lite jobbigt ut med snön under veckan som kommer. Får avvakta och hoppas att eventuell snö är torr och blåser bort, för den verkar inte kunna smälta.

Tror inte att prognosen är helt säker än, men den ser inte så trevlig ut… Det går också bra att anmäla sig tom. torsdag och sedan hoppa av närmare inpå starten. Eller ta veckan för att byta till dubbdäck och förstärka pannbenet ;-)

Vi håller tummarna med avseende på vädret! Banan är på asfalt, men går en hel del på mindre trafikerade vägar. Så det kan bli läge för dubbdäck misstänker jag (när jag ser väderprognosen).

Jag själv kommer dessvärre missa Norrköpingspremiären nu på lördag, eftersom jag är på tjänsteresa och kommer inte hem i tid. Men @Ulfulf kommer att ta hand om starten och som det ser ut blir det åtminstone en liten grupp som vill ta sig iväg.

Jag håller koll på diskussionen här och på anmälningarna. Anmäl er även om ni tvekar pga. vädret, det går alltid att backa ur så sent som på lördag morgon. Bara swisha inte för tidigt; vi undviker gärna återbetalningar.

Glädjande nyheter: Det blir ytterligare ett tillfälle för detta brevetlopp den 16 september! Lagom för att visa sin form efter PBP, och förhoppningsvis helt snöfritt den här gången.

Vädret ser än så länge ut att bli bra för höstversionen av rundan. Jag avvaktar med anmälan ett par dagar för att få tillförlitligare prognoser, men som det ser ut nu så kör jag.

För den som vill cykla (extra-)fort och spara tid för kontroller, bl.a. jag själv, kommer vi tillåta homologering genom ett GPS-spår denna gången.

Ladda upp rundan på Strava, RideWithGPS eller Komoot, skriv ”GPS” på kortet som lämnas in vid målgången och meddela mig länken.

Väderprognosen ser lovande ut!

Anmäld och betald! Taggad för månadens tredje rando. Tror inte jag slår förra veckans tid, men räknar med att ha trevligt i runt 9 timmar med pauser. Kan tänka mig att cykla lite snabbare eller långsammare om det passar någon annan startande.

Fortfarande bra cykelväder enligt de prognoser jag hittat.

Närmare milen kortare borde det bli. Dessutom förhoppningsvis två kilometer mindre av det grova gruset som i sin tur gör att jag kanske klarar mig utan punka. Men jag blev dragen runt i 17 mil i helgen och det gjorde jättemycket för totaltiden.

Tack själv! Bra med tydliga mål till nästa säsong!

För mig blir det nog svårt att toppa dagens tid, eftersom det var flera andra faktorer som multiplicerades med mina ben (som också var på mycket bra humör)…

Och även för alla andra som läser här: Denna runda kommer dyka upp i nästa års randokalender igen ;-)

I väntan på årets inlägg...

Knappt tre veckor till årets vårversion av rundan. Närmsta tio dagarna ska det inte komma mer snö i alla fall utan snarare smälta bort ännu mer av allt som eventuellt ligger kvar i skogspartierna.

Börjar bli otålig, har inte kört något mer än jobbpendling ute i år men 30-40 hårda intervallpass inomhus under vintern och börjar öka i kvantitet på lugnare inomhuspass med. Kan bli gamla cykeln för att enklast få köra med skärmar. Tror inte jag fått nya cykeln redo till start med alla nötningskydd jag vill ha på.

Det verkar vara samma runda i alla fall. Enda skillnaden jag ser är att man, om man vill, får cykla de större/rakare/snabbare/något mer trafikerade vägarna genom Åtvidaberg och Gamla Övägen efter golfbanan. Det blir fortfarande mer än 200km, även om det redan från början är ganska nära. ?

Ja precis. Min tanke med det var (i höstas) att kunna cykla riktigt snabbt om man vill, men ändå ha lugna trevliga vägalternativ för alla andra. De snabba alternativen är bara marginellt kortare, de undviker bara några cykelbanor och små backar.

Har ambitionen att cykla. Ser ut att vara en riktigt fin bana.
Jag räknar med att cykla också. Du får en chans att övertyga mig om att det finns fina rundor från Södertälje. Skulle behöva 400 eller 600 från ett annat landskap än Östergötland, Småland eller Västmanland som inte krockar med randon från Linköping, Norrköping, Tranås eller Vätternrundan. ?‍♂️?‍♂️?‍♂️

Jag räknar med att cykla också. Du får en chans att övertyga mig om att det finns fina rundor från Södertälje. Skulle behöva 400 eller 600 från ett annat landskap än Östergötland, Småland eller Västmanland som inte krockar med randon från Linköping, Norrköping, Tranås eller Vätternrundan. ?‍♂️?‍♂️?‍♂️
Du anar inte hur fina rundor Södertälje har ?. Jag hoppas på isfritt men tror jag cyklar även vid isföre. Blir det isföre så blir maxgränsen en utmaning. Kör numera fulldubbad MTB på okänd landsväg när det är halt. Den är trygg men snabb är den inte. Räknar med snitthastighet på 18.

Ingen nederbörd beräknas komma innan rundan, men det var mycket problem med frost och hala vägar i morse. Hoppas det blir lite varmare, annars får jag kanske skjuta på premiären.

Tillbaka
Topp