Detta var mitt andra brevetlopp, förra gången var 13/4 2019 och även då en 200:a söderut ifrån Göteborg.
Likt sist så var det en blåsig och kylig upplevelse. Skillnaden från sist en stabilare försäsong på gymmet och lite mer mil i kroppen än då vilket verkar ha gjort susen, kände inte av ryggen som jag brukar på långåka. För att öka på spänningen lite hade jag på distanspasset helgen innan dragit på mig en förkylning som resulterat i att jag varit soffliggandes mer eller mindre hela veckan. Vaknade en kvart innan klockan ringde för att bestämma mig om huruvida det fortfarande var halsont eller om jag skulle våga mig på en lugn distanslördag.
Det blev distanslördag! Rullade i sällskap med en god vän som gjorde sin första men troligtvis inte sista brevet. Rundan flöt på utan större problem. Jag tyckte mig höra att vi var 8 gubbar till start av 9 anmälda. Startskottet gick och efter ett par tvekande tramptag försökte vi ta rygg på vad jag tror var
@ulfalf med sällskap, det visade sig ganska snart att de höll ett tempo snäppet över vad vi hade som ambition så vi lät dem gå redan i Pepparedsbacken där min effektmätare dessutom bestämde sig för att inte delta längre. Härifrån var det alltså vi två mot vädret!
Solen sken hela dagen men det var kyligt i luften precis så vinterjackan var värd besväret. Naturen är verkligen riktigt fin nedåt Marks kommun och så småningom Åkulla bokskogar. Pulsen höll sig i schack hela vägen ner till Ööööströöö där vi tog en riktigt lugn fika, en plats helt klart värt besöket. Vi lämnade ungefär samtidigt som nästa grupp bestående av resterande deltagare anlände Efter denna goda återhämtningen började kampen på riktigt (och effektmätaren vaknade till liv igen så man visste hur mycket kamp det var). Bitvis riktigt tjuriga vindbyar på åsarna längs vägen ut mot Varberg. Ett stopp på Coop innan vi trampade vidare norrut mot vinden. Det var dåligt med vindskydd längs kusten, även så vid tredje kontrollen där jag desperat sökte efter kombinationen lä och sol för att få avnjuta en burkläsk och lite stretching.
Sista etappen gick så sakteliga framåt och efter en liten andhämtning i en busskur i centrala Kungsbacka så var vi snart åter på Cirkle K Fässbergsmotet för slutstämpling. Där blev vi sen sittandes en bra stund i solen innan vi tog mod till oss för att åter trotsa vindarna (och "En öl och Whisky-mässa som producerat en hel del glassplitter på cykelbanorna).
Rulltid: 7:54
Total tid: 9:44
10/10 - kommer cykla igen och ser fram emot att skicka in bilderna från fotokontrollerna. Kan konstatera att "randopinnarna" inte kom till någon vidare användning under dagen...