[Kalender] BRM 200 Ööströ fårfarm

Letade som en idot i kalendern efter 200k 9/4 i Gbg innan jag hittade denna. Inte nog med att man måste cykla så måste man kunna koppla udda ortsnamn till landsdelar. I vilket fall, om alla stjärnor står rätt så blir det här min första brevet i väst efter ha kört ett par st från Barkarby och Södertälje.

Hej,
Det står troligen fel datum. Följande text står ovan: Nästa lopp går 4 april, kl 8 från Circle K Fässbergsmotet.

Det bör stå 9 april.

Hej,

Finns det någon kort förklaring om hur det fungerar med foto-kontroller för en oinvigd? Tänker att det är smidigare att fråga nu än på plats.

Anmäld! Ser ut att bli en bra medvind ner till Ööööströöö ö men sen blir det nog lite trögare hemåt.

Funderar på racer eller vinterpendlare men det får visa sig när vädret blir tydligare.

Hur många är anmälda?

Hej,

Finns det någon kort förklaring om hur det fungerar med foto-kontroller för en oinvigd? Tänker att det är smidigare att fråga nu än på plats.
Hej,
När du kommer till en kontroll där det är foto som gäller så skriver du ankomsttiden i kortet samt FOTO på den platsens ruta. Därefter tar du en selfie på dig själv och på något objekt, typ skylt, kyrka eller likande som visar att du har varit på platsen. Som det var förra året så behövde vi inte skicka in fotot till arrangören om de inte frågade efter det.
Trevligt med nya randonneurer.
Vi ses.

Hej,
När du kommer till en kontroll där det är foto som gäller så skriver du ankomsttiden i kortet samt FOTO på den platsens ruta. Därefter tar du en selfie på dig själv och på något objekt, typ skylt, kyrka eller likande som visar att du har varit på platsen. Som det var förra året så behövde vi inte skicka in fotot till arrangören om de inte frågade efter det.
Trevligt med nya randonneurer.
Vi ses.
Kanske bara var snyggingarna som beordrades skicka in bilder? :sneaky:

Misär! Jag har släpat på förkylning i fyra veckor och min plan var att vara frisk till imorgon för att köra, men igår kväll blev det snarare värre än bättre. Obeskrivligt trött på skiten nu...

Hoppas ni får en riktigt fin tur - vi ses på nästa brevet istället!

Ska försöka skriva ner om hur det gick också.

Har kört ett par breveter tidigare för några år sedan, bland annat Södertälje Sportgrus ett par gånger och den nya Barkarby vårrundan en gång. Ganska så entusiastisk innan denna turen men ändå läskigt pga. att det var ett tag sen jag försökte sitta ca. en hel arbetsdag på cykel. Hade en oklar plan att till en början hitta en bra klunga, men eftersom det bara var ca 10-15 deltagare så fick det bli lite godtyckligt. Hamnade i vilket fall till en början med ett par Kungälvscyklister som verkade ha ett lugnt och bra tempo. Gled söderut i sida med och solsken, lite småkyligt dock men inte så det störde. Himla fint så jag råkade göra några småsprättar uppför lite backar och annat och kunde dessutom ta några helt ok förningar i skogarna i Hallands inland. Började bli lite småslitet ett par mil innan Öööströö, kände då att den här motvinden som sen ska komma kan bli riktigt stökig. Har tidigare blåst av klungor halvvägs på tvåhundringar så det var lite nervigt om det skulle hända den gången också. Hade ju känt mig stark första halvan men tydligen var det pga. medvind i 115 km. Nåja, fikat på fårfarmen var bra men lite kyligt, sen var det bara ge sig in i motvinden längs med kusten norrut. Höll ihop det in till Varberg, sen på cykelvägarna längs med havet så började tankarna om sköna diken att ligga i en stund bli riktigt lockande. På platten på rulle efter randogubbarna gick det väl ändå ok, men vid varje igångdrag och kulle så hade jag inget att komma med. Tappar man rullen i sådan vind är det tack och hej direkt. Som tur var åkte jag med snälla gubbar som förbarmade sig och väntade. Med ett par extra pauser i en korsning i Frillesås och på macken i Fjärås inkl glass och bulle så gick det faktiskt att rulla hela vägen utan dikesvila. Rullade in på macken vid Fässberg någon minut efter 16 så rundan gick på strax över 8 timmar inkl 55 min pauser. Ändå nöjd med det, trots att jag gärna hade gärna velat ta lite mer ansvar i motvinden. Kul lördagsäventyr och mäktigt att få åka cykel med riktiga randogubbar!

Detta var mitt andra brevetlopp, förra gången var 13/4 2019 och även då en 200:a söderut ifrån Göteborg.

Likt sist så var det en blåsig och kylig upplevelse. Skillnaden från sist en stabilare försäsong på gymmet och lite mer mil i kroppen än då vilket verkar ha gjort susen, kände inte av ryggen som jag brukar på långåka. För att öka på spänningen lite hade jag på distanspasset helgen innan dragit på mig en förkylning som resulterat i att jag varit soffliggandes mer eller mindre hela veckan. Vaknade en kvart innan klockan ringde för att bestämma mig om huruvida det fortfarande var halsont eller om jag skulle våga mig på en lugn distanslördag.

Det blev distanslördag! Rullade i sällskap med en god vän som gjorde sin första men troligtvis inte sista brevet. Rundan flöt på utan större problem. Jag tyckte mig höra att vi var 8 gubbar till start av 9 anmälda. Startskottet gick och efter ett par tvekande tramptag försökte vi ta rygg på vad jag tror var @ulfalf med sällskap, det visade sig ganska snart att de höll ett tempo snäppet över vad vi hade som ambition så vi lät dem gå redan i Pepparedsbacken där min effektmätare dessutom bestämde sig för att inte delta längre. Härifrån var det alltså vi två mot vädret!

Solen sken hela dagen men det var kyligt i luften precis så vinterjackan var värd besväret. Naturen är verkligen riktigt fin nedåt Marks kommun och så småningom Åkulla bokskogar. Pulsen höll sig i schack hela vägen ner till Ööööströöö där vi tog en riktigt lugn fika, en plats helt klart värt besöket. Vi lämnade ungefär samtidigt som nästa grupp bestående av resterande deltagare anlände Efter denna goda återhämtningen började kampen på riktigt (och effektmätaren vaknade till liv igen så man visste hur mycket kamp det var). Bitvis riktigt tjuriga vindbyar på åsarna längs vägen ut mot Varberg. Ett stopp på Coop innan vi trampade vidare norrut mot vinden. Det var dåligt med vindskydd längs kusten, även så vid tredje kontrollen där jag desperat sökte efter kombinationen lä och sol för att få avnjuta en burkläsk och lite stretching.

Sista etappen gick så sakteliga framåt och efter en liten andhämtning i en busskur i centrala Kungsbacka så var vi snart åter på Cirkle K Fässbergsmotet för slutstämpling. Där blev vi sen sittandes en bra stund i solen innan vi tog mod till oss för att åter trotsa vindarna (och "En öl och Whisky-mässa som producerat en hel del glassplitter på cykelbanorna).

Rulltid: 7:54
Total tid: 9:44

10/10 - kommer cykla igen och ser fram emot att skicka in bilderna från fotokontrollerna. Kan konstatera att "randopinnarna" inte kom till någon vidare användning under dagen...

Mitt första brevet. Riktigt roligt koncept utan hetsen som finns vid vanliga motions lopp. Vi blev 5 som höll ihop så gott som hela rundan. Tur man var i en grupp för min cykeldator frös vid ett tillfälle. Efter lite fipplande kom den igång igen. Fikat vid fårfarmen var toppen men motvinden hemåt riktig jobbig. Jag hade nya högprofils hjul och det var en upplevelse i den hårda vinden.
Tack till mina medcyklister för trevligt sällskap.

Tillbaka
Topp