[Kalender] BRM 200k Lund 1 maj 08.00

Mycket sen brevetpremiär för min del, men på tisdag är det äntligen dags.

Till kännedom meddelas att min fru kommer med. De som vet de vet att hon är en av mycket få personer på vars uppmaning jag ibland håller igen lite på förningarna. Några längre fikapauser under resans gång ska man dock inte räkna med. Däremot ryktas det om after bike på lämpligt lundensiskt etablissemang.

Jag tänker att det kan komma att bli aktuellt med nån slags motbok som övergångslösning då det är tveksamt om cyklister kommer anses vuxna nog att fritt administrera så många sorters snacks. Kanske kan man inkludera en extra sida i brevetkortet där ens ranson kan kryssas av?

Aldrig fel med en korvajävel. Men det kan man ju få på de flesta breveter - 200k från Lund har den stora fördelen att det både tidmässigt och geografiskt är smidigt med öl efter förrättat värv.

Fler breveter borde utgå från Lund. Det är ett himla meck att ta sig fram Nobelvägen, med alla trafikljusen, genom hela Malmö. Vägen österut, Lönngatan och så vidare, förbi Jägersro är också rätt tradig.

Fler breveter borde utgå från Staffanstorp. Inte ett jävla trafikljus, bara pang på med blåsig slättcykling ;-)

Men jag håller med och skissar lite lätt på tex en 30-milare från Lund Norra. Det som IMHO behöver ordnas är att fila till Lund-Hishult-Lund så den kan starta från samma plats (och därmed erbjuda möjligheten att köpa kaffe innan start)

Spacekitty sa:
Och faktiskt, jag gillar inte heller infarten till Malmö från söder efter all ombyggnad.

Lyckligtvis är ju Kustrundan numer pensionerad. Frågan kommer dock omedvetet upp om det finns bättre rutter ut och in från Malmö eller om man ska fundera på byte av startplats till kommande år. Fördelen med Holma är som jag ser det närheten till Hyllie/Triangeln för de utomsocknes som kommer med tåget

Artikel 5 • Under arrangemanget anses varje deltagare vara ute på en egen personlig tur. Cyklisten måste iaktta gällande trafikregler, följa trafiksignaler och använda cykelväg där lagen så påbjuder. Under färd måste cyklisten bära godkänd hjälm. ACP, Randonneurs Sverige och Milslukaren kan inte påta sig ansvaret för eventuella olyckor under färden och gör det inte heller.

Enligt gällande trafikregler, vilkas iakttagande är påbjudet i andra meningen ovan, finns det inget som föreskriver användning av hjälm för personer över 15 år. Så ni säger lite emot er själva här.

Sen friskriver ni er från allt ansvar vad gäller ev olyckor så då borde det väl rimligtvis vara upp till var och en att bära hjälm eller inte, såtillvida ni inte cyklar på privata vägar och kan av den anledningen tillämpa egna regler.

Trams. Vill du cykla breveter är det hjälm på som gäller. Om du inte vill ha hjälm slipper du också cykla breveter. Nog så?

Även om arrangören inte ansvarar för deltagarnas väl och ve har man som individ ett moraliskt ansvar för sina medcyklister.

Jag vill ogärna cykla i grupp med någon som medvetet har ökat sin risk för att ligga med spräckt skalle vid sidan av vägen.

Attans, hade jag sett detta tidigare så hade jag nog kunnat få loss lite träningstid på cykeln från familjen, men dels är det kort varsel och dels är anmälan stängd... Har cyklat på tok för få mil i år.

Såsom jag läser reglementet är gällande trafikregler ett krav, och att använda godkänd hjälm ett annat. Det slutgiltiga kravet är således unionen av de två påståendena; resultatet är att hjälm krävs. (Hade cyklisten varit under 15 år hade hen krävts hjälm två gånger, vilket slutgiltigt blir ett krav på hjälm när man applicerar unionen mellan de två påståendena.) QED.

(Om vi ska paragraf-rida - är Hövding en godkänd hjälm?)

thomaslundstrom sa:
Såsom jag läser reglementet är gällande trafikregler ett krav, och att använda godkänd hjälm ett annat. Det slutgiltiga kravet är således unionen av de två påståendena; resultatet är att hjälm krävs. (Hade cyklisten varit under 15 år hade hen krävts hjälm två gånger, vilket slutgiltigt blir ett krav på hjälm när man applicerar unionen mellan de två påståendena.) QED.

(Om vi ska paragraf-rida - är Hövding en godkänd hjälm?)

Jag cyklar betydligt heller än rensar fisk och hoppas innerligt slippa se någon dyka upp med en Hövding (runt halsen) på en brevet där jag är startansvarig.

På tal om något mycket roligare - kikade lite på nejderna igår och det har både börjat smygblomma raps och spricka löv på bokskogen

_20180429_113732.jpg

IMG_20180429_165314_771.jpg

Senast ändrad:
Men, att det ens kan vara en diskussion om helt vanlig cykelhjälm i arrangerade cykelevenemang nuförtiden, det är krav typ överallt.

Sist jag spräckte en hjälm har jag huvudet i den och var både oskyldig och chanslös. Tack igen för hjälpen den gången :)

Landar i Sverige sent ikväll men orkar jag sätta ihop cykeln hade jag tänkt möta upp när ni ändå passerar så nära hemma. Kör någon med live-tracking?

Ah, det bör väl gå att räkna baklänges till närmsta timme. Du får ha termos med :)

När man en gång har provat att välta i hög fart, samlat ihop sig, borstat av smutsen och hunnit tänka att ”det där var ju inte så farligt” för att sen upptäcka att hjälmen är spräckt så känns det ganska naturligt att fortsätta använda hjälm.

Men men, vad folk gör när de cyklar ensamma orkar jag inte engagera mig i.

I går var det bra blåst och man är bra blåst om man inte har hjälm. En fd kollega smällde i Åkarp förra veckan, hjärnskakning och sex tänder utslagna - hjälmen lär ha räddat honom.

Jovars, var ganska sammanbitna miner mot slutet. Om man med ”slutet” menar ”sista 13 milen”....

Bilagor

• A5E8004B-EF69-4A4F-B143-1789ACB1527F.jpeg
    A5E8004B-EF69-4A4F-B143-1789ACB1527F.jpeg
    369.3 KB · Besök: 51
Hur varmblodiga är ni då som kan köra utan skoöverdrag? :-) Själv fryser jag om fötterna upp till typ +18 grader :(

Skoöverdrag undviker jag helst, efter några timmars svettande blir det ett som ett våt-kallt omslag. Vinterskor eller silvertejp (som går att ta på och av snabbt i farten om det blir varmt) över lufthålen på sommarskorna är bäst.

Ja, alltså... Det är bara att trampa. Lite kallt om låren mot slutet, men så hade jag också (lite väl optimistiskt) LW bibs. Jackan gjorde mycket för komforten.

NLC sa:
Ja, alltså... Det är bara att trampa. Lite kallt om låren mot slutet, men så hade jag också (lite väl optimistiskt) LW bibs. Jackan gjorde mycket för komforten.

Önskar att det hade funkat för mig....Kan frysa så jag tappar känseln i tårna när jag kör tröskelintervaller på våren eller hösten :-)

Precis som Spacekitty ogillar jag ”riktiga” skoöverdrag. Däremot gillats jag ”oversocks” få dessa ger en del skydd och värme, utan att hålla inne fukt (de släpper givetvis också in vatten men jag har sen länge gett upp att hålla mig torr).

Som förhållandena var mot slutet kunde man gott haft ett par sådana på, men på en 200k vill man inte släpa på för många alternativ heller.

Tillbaka
Topp